HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad tar du med dig till Arken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:48:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Processen att välja lämplig musik till Arken pågår för fullt i mitt hem. Jag tänker begränsa mig till 10 skivor eftersom de då får plats i en sån där liten väska för CD rom som jag har.

Vad skall Ni ta med?

Min lista ser ut så här idag:
1 Brother Cane - seeds
2 Ayreon - Electric castle eller Dream sequenser
3 von Groove
4 Chis Jones R&A
5 Mapleshade sampler
6 Loreena McKennit - A winter garden
7 Anuna - invocation
8 Michael -speaking in melodies
9 Van den Plas - senaste
10 Ramstein -Mutter

5 hårdrock och 5 blandat

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/02 :  17:55:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Stockfischskivor - såklart (många till försäljning)kablar från FADEL ART, högtalare från PHONAR S100, TEAC DV50 Multispelare (SACD/CD/DVD/DVD-A)och lite annat arbetar ihop med HIFI ART , Rum 9 fick en ny pre-relise "Paul Stehenson" som kan lyssnas på, skivan kommer ut i månadsskiftet Sept/Okt.....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/04 21:21:32
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/02 :  23:41:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Min lilla CD väska åker med, som vanligt.

Vissa ny saker kommer attåka in.

Chess på svenska (1 skiva)
Kristina från Duvemåla (2 skivor)
Diana Krall - Live in Paris
Chris Mihn/Dianne Reeves
Jeanette Lindström/Steve Dobrogosz
Take 6 - Join the Band
Eva Cassidy - Live @ Bluse alley
Carola - Blott en dag
Anders Widstrand - Psalmer
Helen Sjöholm/Anders Widstrand
Depeche Mode - Vet inte vilken

Samt lite nya, som inte har hunnit ner i väskan ännu.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/09/03 :  02:56:44  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det pratas ganska mycket om Diana Krall här på forumet, i allafall när det testas utrustning. Kan någon beskriva lite om hennes musik, samt vad som gör den så bra?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/03 :  03:09:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hon är en bra sångerska och pianist inom Jazzen.
Du får PM för att inte gå FÖR mycket OT!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/03 :  07:17:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Patricia Barber - "Nightclub"
Infected Mushroom - "Converting Vegetarians"
Paula Cole - "This Fire"
Sara K, Alan Taylor, Kari Bremnes mm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/09 17:49:11
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:22:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Micke Y: Varför "A winter garden"? Jag tycker Loreena McKennitt är mycket bra och har också skivan. Är det nån speciell låt som har goda egenskaper - har själv inte tänkt på att den skivan skulle vara bra som testskiva.

Bernt: "Converting Vegetarians" är ett bra val. Ska beställa den. Bra ljud och musik!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:56:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Vad tar du med dig till Arken?


Kablar så klart!!
Förutom det så tar jag med den senaste Stockfisch SACDhybriden
"Closer to the music".
Och "Purity" som är en ren DSDinspelning som inte är överförd till PCM för mixning utan är en ren IsoMikeinspelning av Kimber i DSD utan kompression och annan ljudförstörande behandling. Det är en skiva som inte finns att köpa i SACDformat och som är en av dom absolut bästa inspelningar som jag har haft i min samling. Denna är i SÁCD "only for evaluation - Not for sale" utgåva.
Och en raritet till som är i form av en cd-r.
På CESmässan i Las Vegas var det en man inne med från Capitol Records med sina egna skivor som lät fantastiskt bra. Det var gamla godingar från slutet av 50talet till slutet av 69talet.
Det lät så bra att jag frågade honom om jag möjligen kunde få köpa ett ex. av honom.
Svaret blev "Nej, detta är material överfört direkt från masterbanden och detta får inte släppas ut till allmänheten"
Några dagar senare när han var tillbaka i vårt rum hade han fattat att jag var en del av välljudet i vårat rum och då sa han:
"Jag har hört att ni kommer till Stereophiles mässa i New York.
Då måste du vara en man av gott självförtroende för att lägga dom slantar som ska till för att ställa ut på världens dyraste mässa.
Om du är där i slutet på maj så är du värd en kopia av denna skiva."
Jag var där och han höll sitt ord. Jag fick inte en kopia.
Jag fick den skiva som han hade haft med till Las Vegas.
Han hade inte räknat med att jag skulle vara utställare i New York men han hade gott minne och var en ärlig typ.
Så jag har det enda exet av skivan och det finns en hel del godbitar på den. Dom får ni höra på Arken.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:57:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag tar nog med mig ett glatt humör tror jag, o öronen få man ju inte heller glömma.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2004/09/04 :  17:33:10  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Glöm inte huvudvärkstabletterna också. Själv har jag slutat gå på dessa mässor eftersom jag alltid lämnar dem med en blixtrande huvudvärk.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/04 :  22:02:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag kommer med en stor bunt Burmester cd3, som kan köpas i Bladelius/HifiConsult rummet...

Innehåll på cd:n:
http://www.burmester.de/english/components/cd.html


//Jonas

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/09/08 13:46:58
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/05 :  00:13:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En sån måste man ju ha (Tysk-hifi-musik), vad tar de för den Sanoj?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Zalve on 2004/09/05 00:42:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/06 :  10:27:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska givetvis ta med lite vinyl också kom jag just på.
Jormas Capitol-skiva är väldigt speciell... Att höra killarna i Beatles diskutera innan låten medan bandet går. Det nakna ljudet helt utan påläggg. Det finns bara ett ord - UNIKT!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/06 10:32:52
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/09/06 :  10:40:04  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Tre skivor som snurrar vart jag än kommer

akustiskt och mysigt: Mazzy Star - So tonight that I might see

elektroniskt och knepigt: Radiohead - Amnesiac

hårt sväng: Queens of the Stoneage: Songs for the deaf

Alla tre är hyfsat välinspelade saker och jag har lyssnat på dem massor av gånger och på många olika anläggningar så det är alltid väldigt roligt att höra hur olika musiken låter. Framför allt så har jag hört en miljon varianter av de torra baskaggarna på första låten på Radioheads skiva.

/Jonas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/06 :  10:48:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tysk-hifi-musik

Ingen tysk musik vad jag kan se...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:31:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Roq

Därför att det är grymt bra musik som är varsamt inspelad för att vara en popinspelning. Bra ljud helt enkelt med massor med små små detaljer och "luft" runt instrumenten. Det där senare brukar system ha lite svårt med.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/09/06 :  14:47:24  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
hårt sväng: Queens of the Stoneage: Songs for the deaf



Grym platta men mindre trevligt ljud, mycket komprimerad, höga medelnivåer och distorsion orsakad av digital klippning i mastern. Hade jag velat testa svänget och dynamiken så rekommenderar jag Rage against the machine (deras första), mycket trevlig ljudkvalitet (särskilt för att vara inom rock-genrén, med reservation för att rock är ett väldigt generaliserbart ord i sammanhanget).
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/09/07 :  18:49:51  Show Profile Send alpinist a Private Message
Elin Sigvardsson Hennes hitsingel från förra året. Låter kanon på stativare!
Bo Kaspers Orkester "Hittills"
Nelly Furtado "Whoa, Nelly". Svängig musik. Väldigt öppen inspelning! Från tung bas till krispig diskant.
Josefine Cronholm "Paradise Hotel". Den mest öppna röst jag känner till!
Heather Nova "Storm" troligen. Förklaring överflödig !
Tina Dickow "Notes". Fantstisk sångerska och låtskriverska. Kalasinspelning med avskalat komp!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:10:30  Show Profile Send alpinist a Private Message
Ops! Glömde ett par viktiga:
Mike Oldfield "Amarok". Tufft dynamik/transient-test!
Mike Oldfield "Guitars". Skönaste gitarrknäppandet!
The Innocence Mission "Befriended" För sången och det öppna akustiska soundet...
Pärt Cantus. Går djupt ner i kontrabasens register...!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:56:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Får man ta med sig sin gitarr och provspela lite vid sidan om för att jämföra om det låter levande?

Jag har inte tänkt klart på hurvida jag skall ta med några skivor alls än. Tror att jag mest skall gå å kolla, åka snäl-lyssnings-skjuts på andras skivor samt snacka med folk.

Men jag skall ta med vatten/dricka iaf. Ett bra tips bland många i Mickes lilla mässguide.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/09/08 :  22:21:05  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Jag funderar på att ta med hembränt. I form av CD-R såklart.


Artister som åker med....
David Bowie, Rolling Stones, Hanne Boel, Heart, Bruce Springsteen, Tori Amos, Tanita Tikaram, Marie Fredriksson


Är det någon risk att utställare inte vill spela CD-R?

Edited by - jonas_gbg on 2004/09/08 22:21:45
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/10 :  23:25:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tänkte ta med lite vinyl, men efter att jag valt ut några, tyckte jag påsen kändes för tung och bestämde mig för att gå utan. Allt eller inget. Bekväma skor och fika i fickan tog jag med istället. Det räckte en hel dag det med.

alpinist; Amarok var en skiva som låg kvar i påsen där hemma!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000