HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa begagnade högtalare för 20000kr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/09/01 :  17:52:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Begagande högtalare för 20 lakan, ja då ska du nog uppgradera elektroniken betydligt är jag rädd för! Ingen har nämnt förstärkaren men inte skulle jag koppla den NADen du nämner till bra högtalare i 20k-klassen, trist att behöva säga det men som sampix säger, när kvalitén på högtalarna ökar rejält kan det visa brister i resten som gör det rent ut sagt dåligt(!). Jag har högtalare i den prisklassen och det är nätt och jämt (enligt mig) att min elektronik räcker till (CDn ligger kring 19 tusen och stärkaren kring 20). Jag skulle gärna inhandla försteg/slutsteg av högsta kvalité till att börja med om jag nu hade råd.
Mitt tips är att du ska prova att uppgradera eletroniken FÖRST, du kommer kanske bli förvånad över hur pass mycket bättre dina gamla högtalare kan låta....

Edited by - Snutten on 2004/09/01 17:54:51
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/01 :  18:13:39  Show Profile Send Blue a Private Message
Japp, instämmer med övriga. En pris-/kvalitetsfördelning på typ 10-20-70 blir sällan bra. Tänk snarare 30-30-40 (och sen tillkommer ju lite på kablar). Då får man balans i systemet och alla komponenter kan visa vad dom går för.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/01 :  18:13:55  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag bara måste lägga mig i och instämma i kören som pläderar för ny källa! Jag vet inte hur naden låter men det är mycket stor skillnad på signalkällor. Senast jämförde jag copland och densen och skillnaden var mycket stor! Högtalarna var MA GR10 12500kr nya och stärkaren var en copland ?29 (deras integrerade). Spelarna kostar runt 20kkr sträcket.

Edit: Jag undrar också om det inte skulle vara intressantare att byta ut även förstärkaren. En begagnad förstärkare i eller under 10kkr klassen är förmodligen med stor sannolikhet avsevärt bättre än din nad. Din cd-spelare kostar 4kkr ny en begagnad cd som ny kostar 15-20kkr kan du få för kanske 7-10kkr, tror jag, och samma förhållande gäller förstärkare. En Amplifix och en cdfix eller något i de domänerna är förmodligen ett rejält kliv uppåt i ljudkvalité jämfört med ditt paket. Iofs vet jag inget om dina ht och i mitt scenario har du ju inga pengar över till ht. Men ponera att du säljer av dina nad prylar, kanske du får 1500 till 2000 för cd´n och förstärkaren ??? (vet inte nypriset på den men några tusen får du nog allt.

Alltså din tänkta utgift på 18-20kkr förstärks något och kanske du nu kommer ha närmare 25kkr att handla för. Amplifix+cdfix, kanske kostar dig 15-16kkr vilket ger 9-10kkr över till högtalare. Sist jag kollade verkade det som om man kunde få riktigt mycket högtalare för detta belopp på beg. marknaden. Hursomhelst lycka till med dina uppgraderingar.

Mvh Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/09/01 19:33:27
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/01 :  18:22:54  Show Profile Send MikaF a Private Message
Jag måste ansluta till kören som förespråkar uppgradering av ljudkällan men skulle nog även rekommendera att du byter stärkaren. En fördelning på 10.000 för cd och lika mycket för en bra integrerad förstärkare skulle förmodligen få dig att undra om du har samma högtalare hemma som tidigare. Ofta kan en uppgradering av högtalare leda till sämre ljud i kombination med medelmåttig (dålig) elektronik eftersom svagheterna plockas fram mera obönhörligt!

/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  19:36:51  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Ni har säkert rätt på vissa punkter, men jag köper inte att ett par nya högtalare som är så mycket bättre/dyrare skulle göra att anläggningen helt plötsligt låter sämre än innan. Påståendet är rent löjeväckande.

Det finns knappast några uppenbara defekter i signalen som helt plötsligt blottläggs och förstör ljudet om man köper "för bra" högtalare.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  19:58:22  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Fred00s bror Mikael: Såg att några skrev att nuvarande högtalare kanske skulle låta bättre med bättre elektronik. Tänkte bara säga att en Audio Analogue Pagannini för 13000kr uppenbarligen inte kunde ge nästan några förbättringar över NAD C542. Kanske beror det på att högtalarna är skräp eller för dåliga för att avslöja skillnader i elektroniken. Dock tycker jag att de låter bra och tycker ofta man blir besviken på nyare högtalare i samma prisklass (cirka 15000kr). Såg också att någon undrade i vilken prisklass NAD-förstärkaren ligger och kan ju nämna att den låg på 7000kr innan den ersattes av C372.

Förövrigt tycker jag det låter märkligt att en förstärkare för 7000kr och en CD för 4000kr skulle återskapa ljudet med sådana uppenbara defekter att det rent ut sagt låter sämre.

Tycker även det är konstigt hur mina Sennheiser HD580 kan låta såååå mycket bättre än högtalarna om den kopplas till NAD-förstärkarens hörlursuttag. Med tanke på vad ni säger angående NAD C542s underlägsna ljudkvalitet så skulle det betyda att lurarna borde avslöja stora brister i CD-ljudet. Det gör de inte och därför kommer inte heller nya och bättre högtalare att göra det i så hemskt stor utsträckning. Visst, högtalarnas fulla kapacitet kan man inte dra nytta av, men det kommer att låta bra mycket bättre än tidigare.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:11:11  Show Profile Send cofra a Private Message
Precis grabbar... räkna tusenlappar. Desto dyrare desto bättre.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:12:43  Show Profile Send sampix a Private Message
Fred00 & resten av familjen>
Vi har inte skrivit alla dessa tips för att påstå att din elektronik är dålig. Utan du vill ha hjälp,..och man vet inte i förväg vad svaren blir.
Och faktum kvarstår att jag hellre har en sämre högtalare till sämre elektronik än en ordentligt högupplöst högtalare som ställer helt andra krav på kringutrustningen. En jämn fördelning över alla komponenter bör i regel vara bäst. Visst kan man lägga lite extra på högtalarna, inget fel med det.

quote:
Ni har säkert rätt på vissa punkter, men jag köper inte att ett par nya högtalare som är så mycket bättre/dyrare skulle göra att anläggningen helt plötsligt låter sämre än innan. Påståendet är rent löjeväckande.



Du kanske tycker att mitt exempel är löjligt. Må så vara.
Men alla i min bekantskapskrets totalsågade mina nya högtalare som skulle vara sååå bra.. Så jag vet att det kan gå åt det hållet också.


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:25:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag har aldrig varit med om att ljudet blivit sämre med "bättre" högtalare med samma elektronik...men ni kanske hör bättre än mig vad vet jag

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:28:32  Show Profile Send Fred00 a Private Message
cofra skrev: Precis grabbar... räkna tusenlappar. Desto dyrare desto bättre.

Okej, om vi säger så här då: Det är ju inte precis grejor som anses dåliga av resten av världen heller. När jag/brorsan skriver ut priserna är det för att folk som inte vet skall haja ungefär i vilken prisklass det ligger. Skall det vara så svårt att förstå utan att lägga en spydig kommentar?

sampix skrev: Du kanske tycker att mitt exempel är löjligt. Må så vara.
Men alla i min bekantskapskrets totalsågade mina nya högtalare som skulle vara sååå bra.. Så jag vet att det kan gå åt det hållet också.


Kanske det, men det förklarar fortfarande inte hur dyra lurar kan gräva fram detaljer och välljud man knappt tror är möjligt. Resonemanget går liksom inte ihop. Med det resonemanget borde jag säkerligen i alla fall få rätt kasst ljud om jag bytte upp mig till HD650, eftersom dessa är så högupplösta att allvarliga brister i ljudet från CD:n verkligen borde höras.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:32:49  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Haakan skrev: jag har aldrig varit med om att ljudet blivit sämre med "bättre" högtalare med samma elektronik...men ni kanske hör bättre än mig vad vet jag

Nej, där har vi något gemensamt. Har varit intresserad av hifi sedan jag var 10 år och lyssnat på rätt mycket grejor, men det här låter lite främmande... Jag anser att dagens elektronik är tillräckligt bra för att inte ha så allvarliga brister att nya högtalare skulle kunna avslöja något så dåligt i ljudet.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:49:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Fred00> Jag har ett par B&W 804 Nautilus som jag är mycket nöjd med, de kräver dock sin elektronik för att låta som bäst. Har dem kopplade till ett Pass X350 (ca 100000) och en Audio Aero Capitole mkII (ca 70000) och jag tycker inte de har bumblig bas, tvärt om nästan på. De funkar fint med billigare men dina NAD kanske inte är bästa matchen (men elktroniken kan man ju som sagt uppgradera).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:55:47  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Fred, är du ute efter ett par bra högtalare eller god ljudåtergivning? Det är ganska självklart att din fråga genererar svar som går lite utanför din frågeställning. Den typer av svar är ju knappast att betrakta som spydiga.

Personligen tycker jag att cd-spelare är mer eller mindre blaha och satsar hellre pengarna på förstärkeri och högtalare. För att besvara din fråga tycker jag att Mumma Audio Glottern och Ino Audio pi60 är två kandidater värda att beakta.

//Ekan


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  21:05:56  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Rydberg: Jag funderar starkt på att ge 804:orna en chans till. Får väl svänga förbi klubben någon dag och lyssna med både dyr och billigare elektronik. Samtidigt känns det taskigt att belasta Hifi-klubben när mina intentioner egentligen är att köpa begagnat...

Mr Ekan: Självklart räknade jag med att få reaktioner på min, i sammanhanget, mediokra kringutrustning. Min kommentar angående spydigheter gällde cofras föga upplyftande inlägg, inget annat.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/01 :  21:08:16  Show Profile Send MikaF a Private Message
Allt handlar egentligen om hur du planerar din anläggning på längre sikt och att se till att de
inköp du gör är någorlunda i linje med den tanken. Om du inom ett par år t.e.x är beredd att
förnya hela anläggningen så varför inte börja med ett par högtalare för 20 papp som passar dina ljudideal och ditt rum för att sedan succesivt matcha elektronik som passar. Däremot om du planerar att leva ett bra tag med anläggningen utan övriga förändringar än högtalarbyte så tycker jag att synpunkterna ovan är relevanta. Dessutom kan en Base plattdorm och en ny nätkabel göra en hel del.

MVH/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/01 :  21:10:22  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag tolkade cofras inlägg som "kritik" mot de som tycker att dina Nadar inte funkar ihop med högtalare av högre kvalitet. Fast jag kan ju ha fel...
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  21:51:49  Show Profile Send Fred00 a Private Message
10 skrev: Jag tolkade cofras inlägg som "kritik" mot de som tycker att dina Nadar inte funkar ihop med högtalare av högre kvalitet. Fast jag kan ju ha fel...
Så kan det ju naturligtvis vara. Trodde att han refererade till mitt inlägg precis innan där jag listade lite vad mina grejor kostade. Nåja, om jag misstolkade dig, cofra, så ber jag verkligen om ursäkt. Ibalnd är det svårt att veta precis vad folk försöker säga i skrift.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/01 :  21:55:00  Show Profile Send Fred00 a Private Message
10 skrev: Jag tolkade cofras inlägg som "kritik" mot de som tycker att dina Nadar inte funkar ihop med högtalare av högre kvalitet. Fast jag kan ju ha fel...
Så kan det ju naturligtvis vara. Trodde att han refererade till mitt inlägg precis innan där jag listade lite vad mina grejor kostade. Nåja, om jag misstolkade dig, cofra, så ber jag verkligen om ursäkt. Ibalnd är det svårt att veta precis vad folk försöker säga i skrift.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:03:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bor du nära Linköping får du gärna lyssna hemma hos mig (i mån av tid). Jag testade rätt mycket elektronik innan jag fick nått att funka fint med 804:orna. Det ska var lite pulver och väljudande steg för att de ska funka fint för 804:orna döljer inte mycket.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:17:26  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, nog kan det vara så att man upplever ljudet som "inte så bra" i en "bättre" högtalare om elektroniken inte passar eller alternativt lever upp till de krav högtalarna ställer, om nu högtalare kan ställa krav? Hur som helst är väl MikaF´s inlägg intressant. De högtalare du väljer kan ju få vara med länge och följande uppgraderingar kan ju då bli elektronik.

Det högupplösta ljud du upplever dig få i dina hörlurar kanske skulle bli ännu bättre med bättre elektronik (jag vet inte) och kanske din nadanläggning inte klarar av att ge dyra högtalare, alltså högtalare för 40kkr nya vilket borde bli c:a 20kkr begagnat, tillräckligt "bra ljud" för att de ska låta "bra". Alla omdömen hamnar inom parentes eftersom ingen är överens om vad begreppet bra innebär.

Jag tycker i allafall att du ska göra som du själv vill och om du kan hitta begagnade Totem Mani-2 och din förstärkare kan få dem att låta bra så är de ett alternativ.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:34:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tror en stor bov i dramat är skillnaden mellan att driva ett par hörlurar och ett par högtalare(!). Vad jag med flera försöker påpeka är att fina högtalare ofta ställer större krav på en kapabel förstärkare som inte kroknar i första taget så att säga. Din elektronik är mkt bra i sin prisklass så se det inte som att vi "skitförklarar" dina grejer. Nu är din NAD säkert bra på att driva många högtalare, så varför ska man då uppgradera den??!! Jo det finns fler parametrar som kan bli ett problem när man förbättrar högtalaren, tex transparensen i ljudet, och där är det tyvärr så att det kostar pengar. (Även dynamiken kan bli ett problem). Så har du en elektronik som inte är så "genomskinlig" som man kan önska, kommer du att elda för kråkorna med fina högtalare. Det kanske inte alltd låter sämre men du får inte valuta för pengarna. Det är inga lätta saker att svara på så jag tycker du ska försöka prova lite med öppna öron. Kanske du har rätt på så vis att dina nuvarande högtalare inte är bra, och då kanske det är helt rätt att börja i den ändan MEN du ska då helst uppgradera vidare senare så de får visa vad de går för (tycker jag). Sen kostar det ju en slant tyvärr men man kan ju inte få allt på en gång.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:53:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Oj oj oj vad är det som händer i denna tråd då...
Tänkte säga min åsikt angående din uppgradering Fred00.

För det första: Man kan inte generelt avråda Fred00 ifrån att köpa beg högtalare för 20.000kr till sin nuvarande utrustning. Därför att det finns så många olika högtalare som kräver helt olika av elektroniken. Vissa märken kräver massor av kraft för att låta bra, andra kräver både kraft och kvalite för att låta bra. Samtidigt så finns det märken som inte kräver massor av kraft eller toppelektronik för att låta bra. Så att generelt bara säga att nej till dyrare högtalare till hans nuvarande elektronik är fel i grunden tycker jag.
Sen är jag mycket medveten samtidigt om att en balans i annlägningen är bäst i längden om man tänker behålla grejerna länge.
Det är bara att titta på min egen annlägning, håller på att uppgradera den för fullt. Köpte i somras ett par SF Grand Piano Home, kopplade in dem till min Sony AVR 333ES receiver och H/K DVD25a. Hur det lät det, nu har jag köpt en SAT Amplifix, har blivit bättre, men den stora bromsklossen är DVD25an. Har testat en CD för 10.000kr, rena himmelriket var det så jag ska uppgradera signalsidan framöver. Så visst är signalsidan viktig som en del säger.

Så i ditt fall så beror det på, tänker du uppgradera CD eller stärkeriet inom ca ett år, senare eller aldrig. Där har du lite av svaret på vilka högtalare och märken som kan vara något för din del. Och visst kommer det att låta bättre med ett par B&W 804 tex, men denna serie, Natilus låter mycket bättre när man kopplar in bra grejer än billigare de är grymt avslöjande helt enkelt. Så jag blir inte förvånad över Rydbergs elektronik val till dem. Har en kompis som har ett par B&W N802 med topp stärkeri, och det låter grymt. Vi har även hört dem med billigare grejer och det funkade klart mycket sämre. När vi kopplade in min SAT Amplifix till 802orna försvann basen ja ja det var väntat, men vi var tvungna att testa

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:37:07  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Ljudet jag söker får absolut inte vara kliniskt/vasst men samtidigt inte "kvalmigt". Det ska vara öppet, med mycket detaljer men samtidigt mjukt och med bra skjuts när man så vill. Höga krav kanske, men en beggad högtalare för 20kkr borde ju kunna uppfylla dessa kriterier.


Om vi bara snackar högtalare, och lämnar diskussionen om vad som är viktigast i en ljudkedja, får jag nog hålla med FBK om att din beskrivning låter som en recension av Monitor Audio GR!
GR 60 är väl värda att lyssna på om du får dem för dem för under 20kkr...
MA är inte för känsliga för "sämre" elektronik, men svarar bra på framtida uppgraderingar enligt min erfarenhet1

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:52:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Han vill ha 18.000kr för sina GR60.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32179

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/09/02 00:00:24
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/09/02 :  00:04:54  Show Profile Send cofra a Private Message
Ursäkta... ser att jag missade en smily...

Det var meningen att vara en aning spydig men det var bara åt de "pengatroende", personligen anser jag att billiga grejor kan låta bra om man har lyckats hitta rätt. Det där med procentsatser hit och dit får mig att le.

Köp du dina högtalare och skulle du få några slantar över så kan du uppdatera källa senare. Förstärkare kan du ju behöva uppdatera av den anledningen att du väljer högtalare som kräver mer effekt än din nuvarande klarar av att ge.

Mina tips på högtalare är nån Ino audio-kombination, eller en rejäl högtalare som tex. NHT Model 3.3 (men då är förstärkarbyte ett måste)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000