Author |
Topic |
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 17:03:52
|
Hejsan!
Jag undrar vilken komponent som har störst inflyttande på ett systems dynamik. Är det högtalarna? Vilka företag tillverkar högtalare med mycket dynamik?
Anledningen att jag frågar är att en större uppgradering börjar ta form och det jag mest av allt vill förbättra i mitt nuvarande system är just dynamiken.
Mvh
Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 17:09:32
|
I princip kan man väl säga att högtalarna är det som har den största inverkan på ljudet i allmänhet. När det gäller just dynamik skulle jag vilja säga högtalare + förstärkare. Dvs du behöver högtalare med bra dynamik men också en högtalare med kraft och "livlighet" nog att få fram denna dynamik ur högtalarna. Sedan har själva lyssningsrummet också en stor betydelse. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Rapid
Member
267 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 17:30:39
|
Bra dynamik brukar man väl få med högtalare som har hög känslighet, stora magneter, lätta membran. Klipsch, JBL, Altec, TAD, alla hornkonstruktioner.
MVH Mattias
Edit: transmissionlines kanske också? |
Edited by - Rapid on 2004/08/25 18:03:28 |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 17:57:05
|
Jag upplever mina Dynaudio Audience 42:or som väldigt dynamiska! Ett distinkt knäpp på en gitarrsträng slungas ut som en pisksnärt! Samma gitarrknäpp kan låta som en slö kontrabassträng på andra högtalare (bortse från den självklara tonhöjdsskillnaden så tror jag du förstår vad jag är ute efter).
Jag har även läst en amerikansk recension som särskilt påpekade just hur dynamiska 42:orna var. Citat: "They are hugely dynamic speakers compared to many of their monkey coffin kin". http://www.tnt-audio.com/casse/dynaudio42_e.html
Sedan har jag en Rotel RA-01, som väl ska vara hyfsad på att snabbt leverera stora strömtoppar (i budgetklassen alltså...).
Lycka till |
Tremolo junkie! |
|
|
Jonas N
Member
289 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 22:46:13
|
Skulle vilja påstå att det är slutsteget som är viktigast, förutsatt att man har någorlunda kompetenta högtalare (hög effekttålighet och ljudtrycksförmåga samt låg distorsion). Hörde någonstans att om man vill återge ett realistisk slag på en virveltrumma så räcker inte ens 10 kW förstärkareffekt. Med ett effektstarkt slutsteg kommer man en bra bit på vägen i vilket fall. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/08/25 : 23:58:31
|
Ino Audio ger dynamik så det räcker. |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 00:02:56
|
Jahaja. Dynamik, som sagt. Någorlunda sansat kan man säga att dynamik inom reproducerad musik är förhållandet mellan den svagaste uppfattade signalen och den starkast uppfattade signalen.
Jag utgår från det självklara resonemanget att dynamik inte automatiskt är kopplat till välljud.
Tja,in på svag is igen. Nå, för att svara på din fråga om vilka företag som tillverkar högtalare med mycket dynamik, så är svaret; Inga alls.All musik är dynamisk, såvida man inte tycker att en sinuston är det mest fantastiska man hört, och alla högtalare skall försöka återge detta. Det finns per definition inte någon inbyggd dynamik i en högtalare.
Vad som är viktigast för att få bra? dynamik tänker jag fega ur på. Och av ganska goda grunder. Det finns subjektivt dynamiska, och häng med nu, förstärkare, cd-spelare, högtalare, kablar, rum, vinylsvarvar, pickup, förförstärkare, puförförstärkare, internkablage å så finns det tusen grejor till. Ex. öron, avstånd, känsla, bänkar etc.etc.
Alla är dynamiska om jag nu skall förstå en del människor rätt.
Å jag tycker inte att det är rätt.
Det är faktiskt enkelt, och lika självklart nonsens. Apparater är inte dynamiska. Musik är dynamisk, så länge man gör skillnad mellan en svagt och starkt återgiven signal.
Och dynamik har inte alls att göra med ljudvolym. Se inledning.
Så vilka komponenter inverkar mest på ett dynamiskt återgivande?
Ja, ungefär lika många som detta forums deltagarantal.
Själv menar jag att förstärkarens strömförsörjning är grunden.
Högtalarens konstruktion är självklart av stor betydelse eftersom det är den som förmedlar signalen till oss.
En stabil last till förstärkaren och en jäkla kräm i strömmen. Å sedan på med soundtracket till "Gladiator".
Funkar det att du uppfattar skillnaden mellan starkt och svagt med en konstant volym. Då har du dynamik.
Å nu är jag så less på mig själv att jag måste ta en kopp starkt the.
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 11:05:24
|
Dynamik enligt mig är skillnaden mellan lägsta och högsta ljud vid varje volym.
Dynamik är svårt för de flesta system och de brukar inte klara av det särskilt bra om man jämför med ett riktigt instrument. Pröva med en akustisk gitarr så får du se.
Många gåger kan man uppnå större dynamik genom att jobba hårt med strömförsörjningen till system för att få ner systemets brusnivå. Genom detta får du en tystare bakgrund och fler små detaljer framträder och du upplever ett mer dynamiskt ljud.
Min erfarenhet är att man får bli vän med de brister som finns och försöka hitta kombinationer som gör att man kan njuta av musken i alla fall.
Lite hjälp kan jag kanske bidra med: Ofta är det lättare att få ett livligt och dynamiskt ljud med en känslig högtalare, det ställer mindre krav på slusteget om högtalaren har relativt hög impedans, många gånger är det så att fler/större element kan spela högre.
Sen är det alltid lättare att hlälpa om du berättar/visar bilder på ditt system
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 11:18:58
|
Högtalarna och faktiskt ofta själva cdskivan! Många skivor är komprimerade vilket är tragiskt.
Dynamik är en svår fråga och man kan "skapa dynamik" på olika sätt. Den tekniska definitionen torde vara precis som akktustakki och Micke Y är inne på.
Subjektivt kan dynamiken uppfattas öka vid högre nivå mellanregister och diskant. Det är mycket som spelar in: brusnivåer (cd, förstärkare, kablar), mängden effekt, högtalarnas max SPL, högtalarnas lättdrivenhet, mm.
Reglertekniskt är ett system "snabbt" om det har hög övre gränsfrekvens. Detta borde inte var nått (stort) problem för högtalare såvida dom är förnuftigt konstruerade map delningsfrekvenser och att diskanten når ända upp.
Dynamik i subjektiva omdömmen hänger ibland ihop med ett analytiskt ljud. Vissa spelar på så högt att disten från högtalarna börja ljuda vid dom höga ljudtrycken vilket vissa uppfattar som DYNAMIK (kasst tycker jag).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 11:58:13
|
Ett par grundläggande frågor som jag känner har med ämnet att göra.
Hur bra kopplar elementen till luften ? (horn, stor konarea)
Hur bra är elementen i fråga ? ("starka" "korrekta" element som hänger med och inte förvränger pga tröghet eller slaglängd (linjär)).
hur bra är källan till kraften ? (En nätdel som aldrig dippar under den krävda nivån, överdimensionerad konventionell alt. switchad)
Hur signalen som förstärks och reproduceras är i kvalitén (m.a.p. dynamik) är MYCKET intressant, ett litet tillkortakommande här ger ett stort tillkortakommande i slutet, även om resten av kedjan är "perfekt".
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:22:40
|
Så här på ytan så borde systemet kunna låta verkligt dynamiskt med undantag för basen som troligen är lite återhållen. Är det kanske där problemet ligger? Lite beror det säkert på vilken musik du gillar.
Jag skulle börja med att testa sådant som är gratis först, olika underlag för högtalare+elektronik, placering, dämpning av rummet (via några filtar/madrasser bara för att se vad som händer). Sedan är jag personligen lite misstänksam mot dina signal/högtalarkablar som hos mig inte funkade så bra just på dynamiksidan. Återigen, låna, testa och lär. Kanske är det dom, kanske inte.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:27:12
|
Jag upplever att det blir bättre dynamik när jag kör CD-spelaren balanserat. Visserligen har jag inte mätare för ljudnivåkalibrering, men jag litar på känslan.
Martin
|
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:33:37
|
Problemet är inte basen. Jag har nyligen bytt signal och högtalar-kablar från Van den hul och jag upplever en förbättring i dynamiken så där tror jag inte problemet ligger där. Personligen tror jag det är högtalarna som är boven i dramat. Ett par Audiovector skulle kanske lösa problemet?!
/Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 16:40:33
|
Jag har lyssnat på Monitor Audio Silver S6 och S8. Mycket bra dynamik i mitt tycke!
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 17:37:27
|
peter_gbg: Ja, Audiovector är enligt mig ett bra val om du är ute efter dynamik. Jag bytte upp mig till Amphion Xenon från Audiovector M3 Super och Audiovectorerna är visserligen underlägsna på nästan alla punkter förutom just dynamik på låg-/medelvolymlyssning.
(Känslighet: Xenon 87dB, M3 Super 91 dB) |
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 16:36:47
|
Meridian DSP-7000 är väldigt dynamiska , när det går att hitta dom beggade så kanske man slår till |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 08:09:41
|
Rummet spelar stor roll. Är det tillräckligt tyst? Inga störljud? Kan man spela tillräckligt högt utan en massa resonanser och ekon. Med rätt inställd rumskorrektion blir det en mycket större dynamik ur vilka grejor som helst. Dock kan man inte kompensera för dåliga grejor eller för dåliga inspelningar. Men till stor del kan man med digitala filter fixa mycket. Absorbenter och diffusorer är förstås att rekommendera som första hjälpen, men dom klara inte allt ensamma. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 07:15:33
|
Fick mitt nya slutsteg i fredags, och jag säga att det påverkade i stor utsträckning karaktären på ljudet.
Det var inte lika "snällt" som tidigare, ljud som skulle sticka ut lade sig inte bara framför de andra och tog lite extra plats utan det stack verkligen ut (nästan så att man satt och duckade i soffan), det tog ett tag att vänja sig vid den spännvidd musiken nu har.
Jag skall väl nämna att detta inte på något sätt förvånade mig, jag har sedan tidigare kört med ett "gammalt" Audio Pro M.7 slutsteg (2/3/4 kanalers) på 2x90 (EIA) watt, detta har nu ersatts av ett QSC PLX 2402 med 2x425W (FTC) dessa siffror är samtliga för 8Ohm, vill man gå ner till 2 Ohm funkar detta utmärkt, man får då 1200W per kanal att tas med.
Detta må vara något av ett extremfall, men nog har slutstegeriet en hel del att säga till om ur dynamiksynpunkt, om det nu är detta jag upplever. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 08:20:04
|
En kompis till mig sa något tänkvärt angående dynamik.
Vi satt hemma hos mig och såg på film, när jag lite irriterad förklarade för honom hur missnöjd jag var med ljudet på just den filmen eftersom den hade så komprimerat ljud.
Jag förkalarade för honom vad jag tyckte om att explosionerna lät lika högt som när skådespelarna pratade, och menade på vilken orealistig känsla det blev i filmen. En explosion ska väll låta som en sådan tykte jag.
Då kom det tänkvärda svaret:
-Tur är väll att explosionen inte låter som i verkligheten då trumhinnor och kroppsdelar hade blåst bort från kroppen.
P.S. Någon som eftersträvar realistisk dynamik på film? |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 01:11:24
|
Ja, som sagt så har dynamik ingenting med ljudvolym att göra alls. På ruta ett och gör rätt. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 01:17:30
|
Nej men dynamik är ju skillnaden mellan lägsta och högsta ljud. Om man definierar lägsta ljud som prasslande löv, vilket är ca 10 db, och högsta som en granatbrisad eller en kanon vilket ligger på ca 180 db så ska man nog vara riktigt nöjd att film inte erbjuder sann dynamik. |
Musiclover! |
|
|
|
Topic |
|