HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om dynamik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/08/25 :  17:03:52  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hejsan!

Jag undrar vilken komponent som har störst inflyttande på ett systems dynamik. Är det högtalarna? Vilka företag tillverkar högtalare med mycket dynamik?

Anledningen att jag frågar är att en större uppgradering börjar ta form och det jag mest av allt vill förbättra i mitt nuvarande system är just dynamiken.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/25 :  17:09:32  Show Profile Send Blue a Private Message
I princip kan man väl säga att högtalarna är det som har den största inverkan på ljudet i allmänhet. När det gäller just dynamik skulle jag vilja säga högtalare + förstärkare. Dvs du behöver högtalare med bra dynamik men också en högtalare med kraft och "livlighet" nog att få fram denna dynamik ur högtalarna. Sedan har själva lyssningsrummet också en stor betydelse.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/08/25 :  17:30:39  Show Profile Send Rapid a Private Message
Bra dynamik brukar man väl få med högtalare som har hög känslighet, stora magneter, lätta membran. Klipsch, JBL, Altec, TAD, alla hornkonstruktioner.

MVH Mattias

Edit: transmissionlines kanske också?

Edited by - Rapid on 2004/08/25 18:03:28
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/08/25 :  17:57:05  Show Profile Send alpinist a Private Message
Jag upplever mina Dynaudio Audience 42:or som väldigt
dynamiska! Ett distinkt knäpp på en gitarrsträng
slungas ut som en pisksnärt! Samma gitarrknäpp
kan låta som en slö kontrabassträng på andra
högtalare (bortse från den självklara tonhöjdsskillnaden
så tror jag du förstår vad jag är ute efter).

Jag har även läst en amerikansk recension som särskilt
påpekade just hur dynamiska 42:orna var.
Citat: "They are hugely dynamic speakers compared to many of their monkey coffin kin".
http://www.tnt-audio.com/casse/dynaudio42_e.html

Sedan har jag en Rotel RA-01, som väl ska vara
hyfsad på att snabbt leverera stora strömtoppar
(i budgetklassen alltså...).

Lycka till

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:46:13  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Skulle vilja påstå att det är slutsteget som är viktigast, förutsatt att man har någorlunda kompetenta högtalare (hög effekttålighet och ljudtrycksförmåga samt låg distorsion). Hörde någonstans att om man vill återge ett realistisk slag på en virveltrumma så räcker inte ens 10 kW förstärkareffekt. Med ett effektstarkt slutsteg kommer man en bra bit på vägen i vilket fall.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:58:31  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ino Audio ger dynamik så det räcker.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:02:56  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jahaja.
Dynamik, som sagt.
Någorlunda sansat kan man säga att dynamik inom reproducerad musik är förhållandet mellan den svagaste uppfattade signalen och den starkast uppfattade signalen.

Jag utgår från det självklara resonemanget att dynamik inte automatiskt är kopplat till välljud.

Tja,in på svag is igen.
Nå, för att svara på din fråga om vilka företag som tillverkar högtalare med mycket dynamik, så är svaret; Inga alls.All musik är dynamisk, såvida man inte tycker att en sinuston är det mest fantastiska man hört, och alla högtalare skall försöka återge detta.
Det finns per definition inte någon inbyggd dynamik i en högtalare.

Vad som är viktigast för att få bra? dynamik tänker jag fega ur på.
Och av ganska goda grunder. Det finns subjektivt dynamiska, och häng med nu, förstärkare, cd-spelare, högtalare, kablar, rum, vinylsvarvar, pickup, förförstärkare, puförförstärkare, internkablage
å så finns det tusen grejor till.
Ex. öron, avstånd, känsla, bänkar etc.etc.

Alla är dynamiska om jag nu skall förstå en del människor rätt.

Å jag tycker inte att det är rätt.

Det är faktiskt enkelt, och lika självklart nonsens.
Apparater är inte dynamiska.
Musik är dynamisk, så länge man gör skillnad mellan en svagt och starkt återgiven signal.

Och dynamik har inte alls att göra med ljudvolym.
Se inledning.

Så vilka komponenter inverkar mest på ett dynamiskt återgivande?

Ja, ungefär lika många som detta forums deltagarantal.

Själv menar jag att förstärkarens strömförsörjning är grunden.

Högtalarens konstruktion är självklart av stor betydelse eftersom det är den som förmedlar signalen till oss.

En stabil last till förstärkaren och en jäkla kräm i strömmen.
Å sedan på med soundtracket till "Gladiator".

Funkar det att du uppfattar skillnaden mellan starkt och svagt med en konstant volym.
Då har du dynamik.

Å nu är jag så less på mig själv att jag måste ta en kopp starkt the.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:05:49  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Helt enig med Blue; Uten kompetente høyttalere, ingen dynamikk, men også en kompromissløs forsterkerdel er helt avgjørende for å oppnå en realistisk dynamikk. Også øvrige komponenter i systemer er selvsagt også viktige, men ikke fullt SÅ viktige som høyttalere & forsterkere.

Mvh Morten
HighEnd
Nordic distributor of
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA amps
www.highend.no / pbnaudio.com

My Rig: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505&whichpage=1

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/26 :  11:05:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dynamik enligt mig är skillnaden mellan lägsta och högsta ljud vid varje volym.

Dynamik är svårt för de flesta system och de brukar inte klara av det särskilt bra om man jämför med ett riktigt instrument. Pröva med en akustisk gitarr så får du se.

Många gåger kan man uppnå större dynamik genom att jobba hårt med strömförsörjningen till system för att få ner systemets brusnivå. Genom detta får du en tystare bakgrund och fler små detaljer framträder och du upplever ett mer dynamiskt ljud.


Min erfarenhet är att man får bli vän med de brister som finns och försöka hitta kombinationer som gör att man kan njuta av musken i alla fall.

Lite hjälp kan jag kanske bidra med: Ofta är det lättare att få ett livligt och dynamiskt ljud med en känslig högtalare, det ställer mindre krav på slusteget om högtalaren har relativt hög impedans, många gånger är det så att fler/större element kan spela högre.

Sen är det alltid lättare att hlälpa om du berättar/visar bilder på ditt system

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/26 :  11:18:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Högtalarna och faktiskt ofta själva cdskivan! Många skivor är komprimerade vilket är tragiskt.

Dynamik är en svår fråga och man kan "skapa dynamik" på olika sätt. Den tekniska definitionen torde vara precis som akktustakki och Micke Y är inne på.

Subjektivt kan dynamiken uppfattas öka vid högre nivå mellanregister och diskant.
Det är mycket som spelar in: brusnivåer (cd, förstärkare, kablar), mängden effekt, högtalarnas max SPL, högtalarnas lättdrivenhet, mm.

Reglertekniskt är ett system "snabbt" om det har hög övre gränsfrekvens. Detta borde inte var nått (stort) problem för högtalare såvida dom är förnuftigt konstruerade map delningsfrekvenser och att diskanten når ända upp.

Dynamik i subjektiva omdömmen hänger ibland ihop med ett analytiskt ljud.
Vissa spelar på så högt att disten från högtalarna börja ljuda vid dom höga ljudtrycken vilket vissa uppfattar som DYNAMIK (kasst tycker jag).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/26 :  11:58:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett par grundläggande frågor som jag känner har med ämnet att göra.

Hur bra kopplar elementen till luften ?
(horn, stor konarea)

Hur bra är elementen i fråga ?
("starka" "korrekta" element som hänger med och inte förvränger pga tröghet eller slaglängd (linjär)).

hur bra är källan till kraften ?
(En nätdel som aldrig dippar under den krävda nivån, överdimensionerad konventionell alt. switchad)

Hur signalen som förstärks och reproduceras är i kvalitén (m.a.p. dynamik) är MYCKET intressant, ett litet tillkortakommande här ger ett stort tillkortakommande i slutet, även om resten av kedjan är "perfekt".

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:06:27  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Micke Y: Mitt system är följande:

Thule CD100
Primare I20
Monitor Audio Silver 5i

Nätkablar är Transparent och signal och högtalarkablar är Neotech.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:22:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Så här på ytan så borde systemet kunna låta verkligt dynamiskt med undantag för basen som troligen är lite återhållen. Är det kanske där problemet ligger? Lite beror det säkert på vilken musik du gillar.

Jag skulle börja med att testa sådant som är gratis först, olika underlag för högtalare+elektronik, placering, dämpning av rummet (via några filtar/madrasser bara för att se vad som händer). Sedan är jag personligen lite misstänksam mot dina signal/högtalarkablar som hos mig inte funkade så bra just på dynamiksidan. Återigen, låna, testa och lär. Kanske är det dom, kanske inte.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:27:12  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag upplever att det blir bättre dynamik när jag kör
CD-spelaren balanserat. Visserligen har jag inte
mätare för ljudnivåkalibrering, men jag litar på
känslan.

Martin
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:33:37  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Problemet är inte basen. Jag har nyligen bytt signal och högtalar-kablar från Van den hul och jag upplever en förbättring i dynamiken så där tror jag inte problemet ligger där. Personligen tror jag det är högtalarna som är boven i dramat. Ett par Audiovector skulle kanske lösa problemet?!

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/26 :  16:40:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har lyssnat på Monitor Audio Silver S6 och S8. Mycket bra dynamik i mitt tycke!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/27 :  17:37:27  Show Profile Send Roq a Private Message
peter_gbg: Ja, Audiovector är enligt mig ett bra val om du är ute efter dynamik.
Jag bytte upp mig till Amphion Xenon från Audiovector M3 Super och Audiovectorerna är visserligen underlägsna på nästan alla punkter förutom just dynamik på låg-/medelvolymlyssning.

(Känslighet: Xenon 87dB, M3 Super 91 dB)
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/08/28 :  16:36:47  Show Profile Send Merry a Private Message
Meridian DSP-7000 är väldigt dynamiska , när det går att hitta dom beggade så kanske man slår till
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/29 :  08:09:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Rummet spelar stor roll. Är det tillräckligt tyst? Inga störljud? Kan man spela tillräckligt högt utan en massa resonanser och ekon. Med rätt inställd rumskorrektion blir det en mycket större dynamik ur vilka grejor som helst. Dock kan man inte kompensera för dåliga grejor eller för dåliga inspelningar. Men till stor del kan man med digitala filter fixa mycket. Absorbenter och diffusorer är förstås att rekommendera som första hjälpen, men dom klara inte allt ensamma.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/30 :  07:15:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Fick mitt nya slutsteg i fredags, och jag säga att det påverkade i stor utsträckning karaktären på ljudet.

Det var inte lika "snällt" som tidigare, ljud som skulle sticka ut lade sig inte bara framför de andra och tog lite extra plats utan det stack verkligen ut (nästan så att man satt och duckade i soffan), det tog ett tag att vänja sig vid den spännvidd musiken nu har.

Jag skall väl nämna att detta inte på något sätt förvånade mig, jag har sedan tidigare kört med ett "gammalt" Audio Pro M.7 slutsteg (2/3/4 kanalers) på 2x90 (EIA) watt, detta har nu ersatts av ett QSC PLX 2402 med 2x425W (FTC) dessa siffror är samtliga för 8Ohm, vill man gå ner till 2 Ohm funkar detta utmärkt, man får då 1200W per kanal att tas med.

Detta må vara något av ett extremfall, men nog har slutstegeriet en hel del att säga till om ur dynamiksynpunkt, om det nu är detta jag upplever.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/08/31 :  08:20:04  Show Profile Send s60761 a Private Message
En kompis till mig sa något tänkvärt angående dynamik.

Vi satt hemma hos mig och såg på film, när jag lite irriterad förklarade för honom hur missnöjd jag var med ljudet på just den filmen eftersom den hade så komprimerat ljud.

Jag förkalarade för honom vad jag tyckte om att explosionerna lät lika högt som när skådespelarna pratade, och menade på vilken orealistig känsla det blev i filmen. En explosion ska väll låta som en sådan tykte jag.

Då kom det tänkvärda svaret:

-Tur är väll att explosionen inte låter som i verkligheten då trumhinnor och kroppsdelar hade blåst bort från kroppen.


P.S. Någon som eftersträvar realistisk dynamik på film?

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/05 :  01:11:24  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ja, som sagt så har dynamik ingenting med ljudvolym att göra alls.
På ruta ett och gör rätt.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  01:17:30  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nej men dynamik är ju skillnaden mellan lägsta och högsta ljud. Om man definierar lägsta ljud som prasslande löv, vilket är ca 10 db, och högsta som en granatbrisad eller en kanon vilket ligger på ca 180 db så ska man nog vara riktigt nöjd att film inte erbjuder sann dynamik.

Musiclover!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000