HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY högtalare - prel ritning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/31 :  17:53:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Som diskant har jag tänkt slå till på nått bra. En Scan Speak 9700 (med 9300 som snålvariant)! Denna nya variant testade jag redan innan den släpptes och den är mycket trevlig! bra skärmning av magnetfältet om än inte 100%-igt.



I mellanregister är jag nyfiken på hur Peerless presterar. Denna har jag fastnat för...


Jag väljer här varianten utan fasplugg då jag tycker pluggen tar för mkt membranarea samt att spridningen är OK ända till 2kHz och tom till 3kHz. Helt OK för att dela mot 9700 (/9300). Dessa två element sätts i en avstämd sluten låda.

Under detta behövs nått kul!
Varför inte ett Vifa PL26 4 ohm element?


Nominal impedance [ohm] 4
Voice coil resistance [ohm] 3.2
Nominal power [W] 125
Short term max power [W] 600
Long term max power [W] 350
NR surround
Operating power [W] 10
Sensitivity [dB] 89
NRSC cone
Frequency range [Hz] 25-500
Free air resonance [Hz] 26
Wide, low damping rubber surround
Voice coil diameter [mm] 50
Voice coil height [mm] 16
Air gap height [mm] 8
Large diameter voice coil
Voice coil inductance [mH] 1.70
Eff. diaphragm Area [cm²] 337
Moving mass [g] 55
Magnet weight [g]/[oz] 1050/37
Force factor [Bl] 8.7
VAS [l] 110
Qms 4.49
Qes 0.38
Qts 0.35



Då är frågan om låddesign...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/08/31 17:59:05
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/08/31 :  17:59:45  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Peerless HDS och CSX serier är helt klart intressanta, mycket hög pris/prestanda! Till lågbas skulle såväl Peerless CSX 10" som Peerless Classic kunna passa bra. Till diskanten skulle jag nog valt Scanspeak eller Vifa före Peerless. Men det är synd att du räknar bort Seas, tycker de piskar såväl Scanspeak som Vifa! Men det beror ju på ljudideal också.. Gillar rent och klart ljud, som T&P element eller de Seas har med metallmembran (såväl magnesium som aluminium). DST tycker jag är mer för "gosigt" ljud!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:03:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej och välkommen Martin!

Det gosiga ljudet gör att BBC-dippen kanske inte behöver vara så utpräglad!?? I inlägget ovan har jag givit mitt senaste bud. Vad tror du om exakt den konstruktionen?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/08/31 :  19:02:52  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Har bara en invändning, och det är att slaglängden på Vifa PL26 är i snålaste laget, bara 8mm! Annars ser det ju ut att vara ett trevligt element..

Jämför med Peerless 831727 (10" Classic) och 850146 (10" CSX) som båda har en slaglängd på 18mm! Samt ett lägre FS på 22,3Hz respektive 22,6Hz. Något högre VAS dock 136,2l respektive 144,4l. Vilket iofs. för 831727 kompenserar något av ett lägre Qts på 0,34. Sedan har även motorsystemen i Peerlesselementen kortslutningsringar och elementen visar exemplariskt låg distorsion. Tror ej Vifa har kortslutningringar, eller?

Har dessutom använt 850136 (8" CSX) med mycket gott resultat i en trevägare, så jag har höga förhoppningar om 850146. Den bör också passa klangmässigt bra tillsammans med HDS mellanregistret då båda har en "sandwich cone".


Ovan: Peerless 850146

MVH Martin

EDIT: La till bild.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/08/31 20:07:39
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/31 :  19:58:15  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det här verkar kunna bli en riktigt spännande tråd

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/31 :  20:13:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Goda argument, Mcz!

Med 18 mm's slaglängd bör man nästan designa för dubbla (stora) portar...
Vissa av Peerless Classic element har Foam Surround. Något jag tycker är skitkasst.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/08/31 :  20:28:23  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Japp, skumgummiupphängning suger, men det har ingen av de basar jag föreslagit. Men 850146 bör vara den vinnande basen om det står mellan den och 831727, dels för bättre konmaterial (sandwich istället för polypropylen) som dessutom klangmatchar bra tillsammans med HDS mellanregistret och dels för större konyta. Sedan ser ju 850146 bättre ut än 831727 också!

Och ja, portarean bör väl alltid vara så stor som är praktiskt möjligt, oavsett slaglängden hos baselementet? Även om längre slaglängd medför att du KAN pressa mer luft genom portarna betyder ju inte det att man behöver göra det. Man får ju utgå från något krav på SPL. För Vifas PL26 behöver ju slå lika långt som Peerless 850146 för att återge samma ljudtryck (inte riktigt sant, Vifa har marginellt högre känslighet), skillnaden är bara att när Vifas gräns är nådd har Peerless lite extra resurser att sätta in!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/09/01 :  09:33:01  Show Profile Send mangs a Private Message
Pär Engelholm: Det verkar som om du nu hittat någorlunda rätt i elementkonfigureringen och det är sökert bra val du gjort, trots allt. Har bara några små frågor.

1. Hur och vid ungefär vilken frekvens hade du tänkt dela mellan bas/mellan?
2. Design på baffeln? Då 10' är ganska stor kommer ju detta bli en ganska bred högtalare om du inte placerar den på ena sidan men det tror jag inte du vill göra. Är pyramidform något du tänker på eller skall baffeln hamna kring 30 cm även för diskant/mellanregister?

3. Vad får dig att tro att Peerlessen presterar bättre än PL18 som mellanregister, är det bara en chansning eller är det något du ser som ger den en fördel? Bättre spridningsegenskaper vid höga frekvenser kanske?

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:53:04  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Var det inte 2-vägs + sud det här??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:01:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
1) Tja, paratar vi passiv delning är det enligt mig så lågt det bara går som är målet. Rimligt kanske det handlar om 150 till 300 Hz. Helst 100Hz...men det blir jobbigt stora komponenter och det blir samtidigt nödvändigt med impedanskompensation för (den övre) impedanstoppen.

2) Tja. Nått pyramidforumat har legat i tankarna. Kanske med ett brott/knäck dör högtalaren blir "2-vägare", så att säga.

3) PL18 låter mycket bra och det är etablerat. Jag är nyfiken på något nytt och Peerlessen verkar på sina data mycket bra med linjärt frekvenssvar, bra spridning, bra känslighet och ett annat membranmaterial än PL18. Potentiellt är det lite sämre än PL18, men lär bli bättre då Peerlessen i denna konstruktion kommer slippa låga frekvenser.

Mikael:
Njäe. Ser det mer som en homogen 3 vägare. Men vad är skillnaden egentligen?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/01 :  13:03:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Nää igentligen är det ju ingen skillnad alls vad jag vet

Men just när det gällde bredden! och hur bredd den skulle behöva vara!!
men du hade ju funderat på pyramid men det kan jag inte komma ihåg att du skrivit ...

Det var jag som fått för mig att det var 2-vägs + sub =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/01 :  13:34:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message


På något sätt så skall inte hela högtalaren vara 30 cm bred ända upp till toppen. Det är jag helt bestämd på. Men jag har inte klurat någe mer än så...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:18:55  Show Profile Send mangs a Private Message
Vem sade att det var lätt att konstruera egna högtalare? :D

Allting handlar om kompromisser och att få in stora och små element på samma baffel är inte lätt. Samtidigt ställer det högre krav på snickeriet om man skall hålla på och mecka med olika vinklar mm. Kan ju vara lite vanskligt om man skall göra det själv och få det bra. Hur blir det Tex med faneringen i sådanna fall?


Hur hade du tänkt placera elementen, skall de allihopa sitta mitt på eller kommer de vara sidledsförskjutna någonting för att minska baffelns påverkan? I så fall skall väl alla element sidledförskjutas.



En lösning skulle kunna vara att köra på två separata lådor och ha den undre baslådan som ställ. Jag undrar jag om inte det är den smidigaste lösningen. Då kan man dessutom plocka bort den (baslådan alltså) om man har ont om plats. Problemet då är att Peerlessen inte spelar tillräckligt djupt men då hade ju PL18 passat bättre :)

Jag spinner vidare på mina tankar. Skall man köra med 10tummare eller större blir det helt enkelt stora lådor, om man inte vill ha XLS då....

Edited by - mangs on 2004/09/01 14:22:54
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:52:40  Show Profile Send Guru a Private Message
Hade samma problem med bredden på mitt lilla bygge met Eton 11" men jag bestämde mig tillslut för att bygga ungefär som Jmlab gör på sina utopia modeller...En sidomonterad bas kanske också kan vara ett alternativ...?

Varför inte prova lite annorlunda diskant typ Aurum Cantus eller liknande ?

Mvh

Edited by - Guru on 2004/09/01 14:54:53
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:13:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
oj så sant deras banddiskanter e ju riktigt billiga :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:33:10  Show Profile Send Guru a Private Message

Model G2Si
Rated impedance: 6
Rated Power: 30W
Sensitivity: 96dB/W/M
Frequency range: 2000Hz-40kHz
Dimension of ribbon 8.5mm×60mm×0.01mm
Shape of ribbon: wave
Mass of aluminum ribbon: 12mg
Moving area of aluminum ribbon: 510mm2
Gap Flux: 0.58 Tesla
Frequency cut recommended: 2750Hz 3rd order
Faceplate: CNC aluminum
Dimension of mounting faceplate: 110mm×T4mm
Outside dimension: 110×D84
Weight: 1.05kg/pc
Mechanical drawings here
impulse / Waterfall / Imp / Dist
NB: only black / round face available

G2Si black / round : $79.99ea

Eller kanske BG Neo.

http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?&Webpage_ID=3&DID=7&CAT_ID=49&ObjectGroup_ID=567&SO=2


Edited by - Guru on 2004/09/01 15:35:34
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  19:40:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
tänkte slänga in ett förslag :) dock så är det väl inte i linje med ditt engelholm

va sägs om

diskant ss9700 som vanligt

mellan:

18w/4531 (känslighet 88db)i enb sluten lådda på 10.5l (qtc .707 -3db 69hz)
känslighet 90db (alla ss e ju inte så okänsliga)


bas:

25w/8565-01
60l sluten qtc .743 -3db 39hz alt
70l basreflex avstämd till 29hz

va sägs om det då? roligare snacka om kompetentare element :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/09/01 19:40:52
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:51:09  Show Profile Send jonasz a Private Message
SS 9700, Perless 6,5an och en Perless CSX 10" i en tvådelad låda likt denna tycker jag låter som ett klockrent val! Perlessbasarna har ett betydligt högre pris/prestanda förhållande än PL26 i mitt tycke.

Jonas


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/02 :  08:50:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Guru:
Klart intressanta diskanter! Vad tror du dom går på per element att få hem i brevlådan?

Haakan:
Hmmm...Jag är inte så fötjust i Scan Speak basarna. 18W i 4 ohms version är ett bra alternativ men säkert 2, 3, 4 gånger dyrare!!!

Jonasz:
Exaktamento! Precis så tänkte jag mig det hela, fast med ETT bashål och milt uttryckt en grövre port!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:26:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
hmm varför i 4ohms version?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:29:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Högre känslighet, Haakan!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:40:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
men 18w har ju känslighet på 90db å 25w på 89 räcker inte det lr? det e ju högre än alla (nästan) dom där peerlessarna? vad ligger diskanten på 90? tycker det låter alldelens lagomt

nu tycker jag du e för taskig mot scanspeak :/

om du vill ha känslighet kan vi annars köra phy element om du vill då e vi väl uppe i nästan 100db

du vet om man inte orkar driva alla högtalare som finns har man för lite under huven på förstärkaren


kikade förresten lite mer på peerlessarna och jag skulle nog köra med 6.5" du ville ha med å dubbla 8or från samma serie (hds)...dock så landar vi då på ungefär samma känslighet som scanspeakarna fast inte i närheten av samma "full range" (19hz-?) som scanspeakarna kan ge (i en normal högtalare)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/02 :  13:15:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nån som vill bygga denna högtalare tillsammans med mig? Nån som finns i Blekinge?

Haakan,
försvinner en del SPL när man sätter elementet i en vettig baffel.
Sjävklart är jag taskig mot Scan Speak!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  13:27:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
jahaja men bara för att få sista ordet så kostar 4ohms elementen 224dollars på madisound

byyg du din så bygger jag min så kan vi jämföra längden på lemmarna sen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/02 :  14:06:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Bygga och sen jämför det kan ju bli riktigt häftigt =)

pris/prestanda test typ??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000