HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från 2 kanal till Flerkanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:46:49  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hej alla!

Har under en tid funderat på att gå från 2 kanaler till flerkanal utan att behöva kompromissa på 2 kanalsljudet!!

Efter att ha läst alla inlägg
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32051
så går tankarna vidare mot att på något sätt få mitt 2 kanalssystem att lira lite flerkanal.

Sitter idag på två anläggningar bestående av:
1.
Thule Digit
Projekt 6.3
Electrocompaniet ECI-3
(och snart ett par nya högtalare)
2.
Sony Dvd
Sony Reciever
Canton MX10 högtalarsystem

Jag skall sälja det lilla hembiosystemet och funderar på en lösning att ha en bra integrerad förstärkare med någon typ av bioingång som släpper signalen direkt till steget och en av-reciever med pre-out.
Center som hör till, sub, och bakkanler. DVD eller CD? ja antingen en billig multimaskin eller ersätta min Thule med en dyrare multimaskin. Tyväär så har min Electrocompaniet inte möjlighet att mata steget direkt.

Ja som ni förstår så har jag ångest då jag INTE vill ha två anläggningar, INTE vill kompromissa på 2 kanals ljudet, INTE vill lägga pengar på ett flerkanalssystem i samma ljudklass som det befintliga 2 kanalssystemet.

HJÄLP. Alla förslag ideér och tankar mottages tacksamt. Rekomendera gärna lösningar.

Här är en kort en;
Krell 300i beg.
Thor
en begagnad HK reciever
Multispelar???? PUST

Tycker det är mycket trevligt att ibland titta på en DVD-video konsert.

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:59:38  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag gick andra hållet, från tilltänkt flerkanals till 2 kanals. Personligen tycker jag surround är överreklamerat, därför endast 2 kanaler för mig. Men det är en intressant fråga du ställer, går det utan att kompromissa på 2 kanalsljudet?

Min ide för ett tag sen var att ha en flerkanalsförstärkare som tar signalen från 2 kanalsförstärkaren och släpper den rakt genom systemet till slutsteg, pass thru. Då har man fördelen med både flerkanal och 2 kanal i samma system.
Annars får det bli någon bra highend flerkanalsprocessor, typ McLaren eller Krell skulle jag tro. (Obs, jag har ingen erfarenhet av dessa komponenter, bara vad jag läst)

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:03:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hade nog köpt en bra reciever till att börja med, för att sedan köpa ett slutsteg till frontarna.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:08:05  Show Profile Send nurfen a Private Message
..men "vanliga" receivers har värdelösa försteg, så vad tjänar man på det egentligen?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:18:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Klart det går att få en riktigt bra hifi- OCH hemmabioanläggning men det är nog mycket svårt att få till det utan att priset kraftigt överstiger vad man hade behövt lägga ner på motsvarande 2-kanalsljud i ett rent stereosystem.

Själv tycker jag att det funkar alldeles utmärkt att kolla på dvd, även musikkonserter, utan att ha multichannel och därför är jag än så länge en konservativ "stereophile".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:43:47  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ett alternativ är Audionet SAM V2, med den har du möjlighet att koppla in en hembioreiciver för multikanal och så kör du SAM för 2-kanal.

Det finns en beg SAM med DAC kort i till salu på hifimagasinet. Den är nog inte i V2 version, men det går bra att uppgradera. DACen i den är rätt skaplig.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:48:49  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Funderade lite till runt alternativ och kom då fram till att det börjar faktiskt att dyka upp lite integrerade förstärkare med 5-kanaler men utan processor. Man kan då använda sig av en DVD spelare med inbyggd processor. Har sett att det finns hos följande fabrikat: Copland, Pathos, Audia, Holfi. Det finns säkert fler om man letar lite.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/31 :  13:18:03  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag skulle köpa en Thor eller Amplifix och använda den inbyggda funktionen med att bara ha den som slutsteg till multiljudet och köpa en DVD med inbyggd processor alt ett försteg.
Kan det bli lättare utan att behöva kompromissa?

/Mikaell.

Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/31 :  13:19:46  Show Profile Send Loopen a Private Message
Att bara leva med en AV-Reciever ser jag nog inte som ett allternativ. Rädd att försteget inte är tillräckligt bra.

Har inte riktigt koll på hur man skall kopla Audionet Sam till en sådan applikation men annars verkar det vara en riktigt fin förstärkare.

Vad jag vet om bla. Krell KAV300i och Advantage Thor är att det finns en ingång som släpper signalen direkt till slutseget utan att passera försteget. Det betyder att jag koplar AV-recievern pre-out L/R Front till denna ingång och använder endast AV-recievern till flerkanal och Krell/Thor (eller liknande) till tvåkanal.
Om jag då behåller min cd och skaffar en billig multispelare så slipper jag blanda in flerkanal i min "stereo" annat än när jag vill se på konsert, en film eller lyssna på sacd/dvd-audio.

Det finns ingen som har erfarenhet av detta?
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/31 :  13:22:30  Show Profile Send Loopen a Private Message
Mikael: Men var får jag effekt till mina andra kanaler då?
Go to Top of Page

Labonka
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:24:12  Show Profile Send Labonka a Private Message
Jag är själv inne på detta spår, d v s att kombinera 2- och flerkanal i samma anläggning. Har din Sony-receiver preout(front) och möjligtvis även några av de senare ljudformaten kanske det kan vara skäl att behålla den? Om inte, så tror jag en Denon- eller Yamaha-receiver i mellanklass(5-6 tusen) kan räcka långt, både i funktioner och prestanda. Men som alltid, mer pengar ger lite mer lull-lull...

Här har jag tidigare själv fått hjälp med att lista ett antal modeller/märken(2-kanal) som har möjlighet att växla mellan integrerad förstärkare och slutsteg:
- Arcam Diva A75+ (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Arcam Diva A80
- Arcam Diva A85 (via en knapp på baksidan?)
- Arcam Diva A90
- Bladelius Thor (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Denon PMA2000IV (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Krell KAV-300i
- Mark Levinson (vet ej modell, men garanterat dyr)
- NAD C370 (via byglar på baksidan)
- Plinius 8200
- Roksan Caspian
- S.A.T. Amplifix (via knapptryckning på fjärrkontrollen)
- Tag McLaren 60iRv (via knapptryckning på fjärrkontrollen eller via ratt på framsidan)
- Thule IA100 (via en switch på baksidan)
- Gryphon Callisto

Lycka till i planerandet!

Hlsng
Lars
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:32:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Loopen kolla min profil, så ser du hur jag löst detta med två annlägningar i en, ska köpa en CD-spelare också Du är inne på rätt spår om du inte har en massa pengar för det kostar att få bra 2-kanalsljud ur en flerkanalsannlägning.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:38:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skulle rekommendera en bra begagnad processor. Eftersom du inte har valt en receiver till 2-kanal så varför skulle den funka till mångkanal?
Köp en Meridian, Arcam, Primare så kommer du inte att behöva lida. Skippa japanska grejor.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Labonka
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/08/31 :  17:27:07  Show Profile Send Labonka a Private Message
Det jag ville tipsa om, men som kanske inte kom fram riktigt tydligt var detta. Har din befintliga Sony-receiver pre-out(front) och att du tycker att den håller måttet i övrigt så behåll den. Där har du direkt slantar sparade att istället lägga på en ny förstärkare/nya högtalare. Vid filmtittande driver du fronthögtalarna med "den nya" 2-kanalarens slutsteg(kopplat precis som du själv skriver)

Tyvärr har inte Primare möjlighet till "Home Theater Passthrough" i sina stereoförstärkare.
Rätta mig gärna någon, för jag skulle själv vilja ha en Primare med den möjligheten....

Mvh
Lars
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:03:06  Show Profile Send nurfen a Private Message
Är inte Primares hembioprocessorer bra i stereo?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:10:38  Show Profile Send FBK a Private Message
nurfen! Ja det är de, men vad kostar en sådan plus slutsteg, inte billigt precis.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/31 :  20:43:23  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tack för alla goda råd.
FBK: Låter som du redan är inne på samma spår som jag funderar på...kan du inte berätta lite mer eller du kanske redan har gjort det i en annan tråd?

Labonka: Nej min Sony har inte pre-out och jag har sålt det rasket till min jobbarkompis...

Harry_up: Nä visst är det så att jag anser att en integrerad reciever inte duger till 2 kanals hifi men kanske kan det duga till bio och konsert till en början med. Jag menar en Krell KAV300i/Advantage Thor är ju potenta och bra förstärkare och recievern skall bara användas till bio/konsert.

Synd att inte Electrocompaniet har denna möjlighet för jag har haft möjlighet att jämföra en Krell KAV300i (nypris 30k) (beg ca. 15k) mot min ECI-3á (15k ny) och jag skulle nog våga påstå att Electron låter mins lika bra som Krellen Det som talar till Krellens fördel är hembioingången och nästan dubbla effekten.

Är det någon som jämfört Krell KAV300i och Advantage Thor?
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:18:18  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Kan tipsa om att Accuphase E-406 (ca 20' beggad) kan man separera Försteg och Slutsteg med en liten switch på baksidan. Sen kan man koppla pre-out fån en enklare hembiostärkare för att köra frontarna L+R som då även utgör stommen i 2 kanalsljudet. Du behöver dock en bra CD eller DVD för 2-kanalsljudet. Hembiostärkaren tar då hand om övriga kanaler. Detta har ju beskrivits i olika ordalag ovanför, men jag har kört såhär i ett flertal år med mycket gott resultat;-)
/Shaft
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:49:19  Show Profile Send HJ a Private Message
Jag har själv planer på att gå från 2 till flerkanal. Mitt första steg var att börja titta på seperata slutsteg eftersom jag inte räknade med att en AV-receiver skulle kunna hålla tillräcklig koll på högtalarna och jag skulle kunna använda pre-out på stereoförstärkaren under tiden. Det hela slutade med att jag råkade på en Thule-förstärkare IA350B som fungerar som balanserad 2-kanalsförstärkare. Dessutom fungerar den som analog förstäkare i 5 kanaler. Ljudet i 2 kanaler (obalanserat) är jag mycket nöjd med och kan starkt rekommendera. Ännu har jag inte hunnit testa den i flerkanal.

Eftersom stärkaren är analog måste du använda processorn i DVD-spelaren för flerkanal.

Du har ju redan en Thule CD som borde funka bra ihop med en sådan. Som du nämnt i en annan tråd ha Thule (i alla fall än så länge) valt att inte satsa på SACD så vill du ha flerkanal får du väl blanda och ge...

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/09/01 :  17:33:03  Show Profile Send Cyber a Private Message
Trevligt med två nya medlemmar i tråden, välkomna Labonka och HJ
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/01 :  21:58:57  Show Profile Send Loopen a Private Message
Shaft: Huga nu blev jag sugen...Accuphase har alltid varit ett märke som ligger utanför budget men en beggad verkar vara ett bra köp.

HJ: Jovisst har tanken slagit mig men inte jag har inte funderat vidare på Thulen men det kanske man skall göra. Har alltid gillat Thule och har ägt ett par förstärkare och ett par cd.

Cyber: Men jag då jag är ju nästan ny jag med.....

Detta är en intressant diskussion och det verkar som det är fler som funderar i dessa banor. Anledningen för min egen del är att min plånbok (troligen de flestas) är begränsad och eftersom jag har ett annat intresse som kostar och ett hus som renoveras så får man tänka till lite.

Exempel: Hifi anläggning 45 000:- = Flerkanal 90 000:- om det skall låta lika bra. Min tanke att kompromissa på flerkanal men inte på 2 kanal är att man kan klara sig med 65 000:-

Detta är bara ett exempel och inte nödvändigtvis min anläggning.

Hur det är så står jag just nu utan högtalare och jag går och trånar efter en uppdatering på denna front. Har tänkt avvakta till efter Arken men den blir det nog det jag "nästan" bestämt mig för.
Sedan skall jag ta tag i det här med flerkanal.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:57:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Loopen! Har du några frågor eller funderingar, så är det bara att slänga iväg ett PM
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:09:35  Show Profile Send matså a Private Message
Loopen; duger o duger. Arcam har ju integrerad förstärkare (som 100-300 tex) inte som separerade såklart men de duger långt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/09/02 :  04:20:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Loopen", allt i ett utan att kompromissa går nog, men det blir dyrt, mycket dyrt. Mitt tips blir i alla fall att ha ett enklare hemmabiosystem och ett bättre stereosystem om musiklyssnadet är det viktigaste för dig.

Bravo
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:42:29  Show Profile Send Loopen a Private Message
Verkar som att det är fler än jag som är inne på dessa banor med att kombinera hifi och hembio enligt tråden.

FBK: Kan bli så att jag hör av mig

matså: Nä det är sant att det finns alternativ men jag "tror" att jag får bättre 2 kanals ljud och sämre flerkanal med mina ideér och eftersom jag prioriterar 2 kanal så är jag beredd att kompromissa. Men visst, jag har varit och lyssnat på Arcam men det är svårt att säga hur det låter i butik. Däremot är ju Arcam ruskigt seriösa.

Bravo: Helt rätt som du säger men jag har presic sålt mitt gamla hembiosystem pga. att jag inte vill ha så mycket utrustning och jag har dessutom inte plats.

Det fanns ju under perioder ett antal 3 kanals processorer som var gjorda för att hänga på en vanlig förstärkare. Yamaha och Onkyo hade sådana men numera verkar det vara tunt med dessa. En bra idé annars.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000