HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Raspande ljud i mellanregistret vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

torrex69
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/31 :  03:28:40  Show Profile Send torrex69 a Private Message
Har ett par JBL E90 som knappt é 1 år gammla.När man spelar viss musik och ställer sig framför och lyssnar på mellanreg.elemetet så hörs ett litet "vässande/skrapigt"ljud vid vissa frekvenser i musiken.
Lyssnade på den andra och där vad det inget sådant ljud.Provade även med en annan skiva med liknande musik och det var samma.Bytte sedan anslutningarna bak på Recivern tvärtom och det lät likadant ur samma högtalare.
Så det jag undrar är om den är kass?konstigt nog så spelar den ljud ändå.Kan dom göra så fast dom é trasiga?
Kollade på JBL sida(US)att de tillåter konsumenter att laga sina egna högtalare om det är lättare fel tex att byta element osv.Fick även tag i prislistan på vad mellanreg.kostade och det låg på runt 27$.

Har köpt dom i Helsingborg på nätet så antagligen får man väl punga ut med frakt o dyl.så jag tänkte man kunde få tag i ett liknade element med bra kvalitet och smäcka dit.Är en 4" och hela högtalaren är på 8ohm.Någon som vet ngt bra element och vad é viktigt att tänka på osv.Jag menar hur funkar det med delning och sånt?Har alla mellanreg.samma frekvensområde?Så att delningsfiltret sköter delningen osv?

Detta blev lite långt men det får gå :)

I don´t know about you,but i´m feeling allright!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/31 :  04:52:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det kan inte vara en kabel som ligger och slår emot konen/membranet ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000