HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Alternativ till reläer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/08/30 :  21:13:33  Show Profile Send soderberg a Private Message
För småsignalomkoppling alltså.
Jag vill kunna fjärrstyra t.ex val av ingångsimpedans, basavskärning m.m. på ett RIAA-steg jag micklar med. Med fjärrstyrning menar jag alltså att jag inte vill dra ut sladdar med signal till en frontpanel och sedan tillbaks igen.
I t.ex det förträffliga Sentec PP-9 sker val av ingångsimpedans med en dip-omkopplare, men en sådan går ju inte att fjärrstyra.

Vad är bra att använda?
Det finns ju reläer, men det kommer att ta lite väl stor plats tror jag.
Hur är det med analoga switchar, någon som har erfarenhet om de är tillräckligt bra?

All info i ämnet mottages tacksamt.

Magnus Söderberg

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/08/30 :  23:30:24  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Om du bara ska switcha in olika ingångsresistanser funkar det med en enkel N-FET mot jord. Se till att du bottnar den ordentligt bara. Använd en dubbel NPN-PNP digitaltransistor, typ BCR22 eller liknande och driv på ordentligt med spänning. Välj en FET med låg on-resistans.
Vill du ha en switch som du skickar signal igenom går det åt lite mer elektonik och då kanske en analogswitch är mer attraktivt (ur utrymmessynpunkt) men dessa har ofta ganska hög on-resistans. Jag vågar inte rekommendera någon men det finns säkert de som är bra.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000