Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 22:34:41
|
Det ser ut som om de andra lådorna är på runt 70liter. Dubbla åttatummare ger högre verkningsgrad ner till en oktav före resonansen om de är rätt dimmensionerade. Vid resonansen bör den fallit ca 6db och därefter faller den med mer än 12db/oktav. TL'en däremot kommer att falla betydligt långsammare efter resonansen. Sammanlagt betyder det att TL'en når längre ner i registret. Du nämner att den andra låter grumligare. Det beror mest på att en TL kan återge en fyrkant flerfaldigt bättre än en basreflex. Den har dessutom betydligt mindre dist och reflexer inne i lådan.
TL'en är mer tungdriven i sig, dessutom är elementets strålningsyta hälften så stor. Detta ger ett tapp på några db. Alltså fullt naturligt med den upplevda skillnaden. Gämför gärna med en dämpsatts insatt i det andra paret.
Just de egenskaperna "renare och som jag själv uppfattar det kvickare och exaktare bas" är det som många vill ha när de väljer TL.
Jag har räknat lite på dämpmaterialet, jag tror att en minskning av fårhåret är något du skulle testa först. Börja med att halvera för att sedan stoppa tillbaka hälften av det du tog ut osv tills det låter rätt. Jag tror att basen filtreras bort en aning i ullet. Genom att minska det ökar verkningsgraden i botten. Minska tills man förnimmer en minskad transient och grumligare ljud, då lägger man tillbaka lite igen.
Det är ett himla pillande men man får belöning för mödan. Platsen för dämpmaterialet behöver du inte experimentera med. Det har jag gjort mängder av gånger och till slut alltid hamnat där du nu har placerat det. God jaktlycka! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/09/13 : 22:26:59
|
Har nu minskat ullmängden till hälften, lite tydligare bas vid lägre volymnivåer, stämmer det med dina erfarenheter linnar.
Elementen är delade vid ca 2000 Hz, verkar inte funka så bra, röster låter lite "burkigt". Är det filtret som spökar? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 12:38:47
|
När man har för mycket ull i lådan kan det hindra ljudet fysiskt. Ljudet skall dämpas inne i ullet vilket innebär att ljudet måste kunna gå igenom. När ljudet hindras fysiskt i större eller minder grad kommer TL'en att övergå till en sluten låda i varierande grad om än väldigt bra dämpad. Lyssna/mät ofta vid öppningen och gämför nivån med elementet. Nivån skall vara något lägre vid öppningen. Är den högre måste det dämpas mer utan att fysiskt korka igen pipan. Ibland måste man "fluffa upp" ullen och dra ut den så den fyller en längre del av ledningen.
Burkigheten kan bero på flera saker. Delningen ligger lite fel, kan röra sig om 50-100hz beroende på hur fasen eller impedansen ser ut. Här gäller det att testa sig fram. Lyssna om du hör frekvenser över ca 100hz eller så ur pipan. Gör du det kan burkigheten bero på stående vågor där du inte har ull. Testa med att fyll lite här också eller med att fluffa upp det som sitter i lådan så att det räker hela vägen.
Det är inte helt lätt att förklara hur man gör. Gör upp en plan med olika steg som verkställs eferhand med lyssningstester.
Att bygga själva lådan är uppvärmningen, sen kommer jobbet... |
Edited by - linnar on 2004/09/14 13:21:18 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 21:41:32
|
Nu börjar jag vänja mig, vände fasen på basen, för att höra om det blir någon skillnad, lite blev det, bättre eller sämre är svårare att svara på, man får helt enkelt lyssna någon dag för att avgöra.
Linnar, var inne och kolla på din sida, hur går det med ditt mätprojekt? Verker som om även jag fattar vad du håller på med
Mätmicken, var får man tag på den?
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Topic |
|