Author |
Topic |
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 22:15:05
|
Nu har jag börjat snickra, igen, det ska bli ett TL expriment,
Element som skall användas är Seas CA21REX/DD H394 8" till själva TL-konceptet, kompletterad med en Vifa diskant D27TG-45-06.
Enligt beräkningar,(linnar i en tidigare tråd), ser ut så här: Avstämning pipa 45Hz 280/45=6,22 m 6,22/4=1,55m Alltså, pipans längd=1,55m Arean i den slutna ändan, 3*sd, 3*230cm2=690 cm2 Arean i den öppna ändan, 0,5*sd, 0,5*230cm2=115 cm2
Med de här förutsättningarna kan högtalaren stämmas av med medelvärdet av elementets fs och lådans, dvs.32+45/2=38,5 Hz
Linnar eller någon annan kunnig i TL-principens mysterier får gärna kommentera och komma med goda råd
Nu lite byggbilder
Återstår nu terminaler, filter och den avgörande dämpningen Baffeln är än så länge demonterbar men det ska gå att justera fyllning genom elementöppning och rörmynningen där bak.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
NiclasLundberg
Member
231 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 22:21:21
|
Detta ser mycket intressant ut! :) Har nämligen dessa element "över" och nu verkar jag ju få ett vettigt projekt också! :D |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 22:25:01
|
hehe tl verkar ha blivit populärt :) måste erkänna att ja e sugen också, fint projekt! hoppas det låter bra med |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 23:01:05
|
Vacker värre! Om du vill kan jag köra en simulering i MathCad, då behöver jag följande data: fs, Re, Lvc, Bl, Sd, Vd, Qed & Qmd. |
...music is the best... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 23:28:01
|
Ja tack,Resonans, här är en länk till Seaselementet: http://www.seas.no/seas_line/woofers/H333.PDF
Var bör man dela filtret, rek. delning för diskanten är 2000Hz, (res.frek.650Hz) |
Är lagliga grejor.......
|
Edited by - PG Jeppsson on 2004/08/31 12:42:59 |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 07:52:13
|
Det där var nog fel länk.. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 09:42:24
|
Traditionell TL. Snyggt avslut på pipan, det gör att man faktiskt kan förlänga pipan om så behövs. I och med att pipan är avsmalnande kan resonansfrekvensen för systemet åka ner en bit till. Kanske 32hz. Den finessen brukar inte vara inbyggd i simuleringsprogrammen. Det är något man upptäcker vid mätning.
En traditionell TL skall dämpas med mineralull på väggarna runt elementet och en bit ner i pipan på så sätt att det bildas ett rör. Röret fylls sedan med lånhårigt fårull. Det är sedan mängden fårull man laborerar med.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 12:50:00
|
Ursäkta Resonans, här är rätt länk http://www.seas.no/seas_line/woofers/H333.PDF
Jag har 30 mm gullfiber liggande, då tar jag och applicerar det så att det bildas ett rör. Ska även ut och se om jag hittar ett långhårigt får som kan släppa till lite ull.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 14:26:55
|
Ja det var bättre Nu undrar jag var på linjen du placerar elementet. Är det på en kvart av hela pipans längd? |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 14:31:37
|
Jag körde en simulering med elementet på en kvarts placering och helt utan dämpmaterial:
Det ser lovande ut, nu är det bara att fördela dämpningen på rätt sätt för att få bort alla resonanser. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 17:31:08
|
Tack, Resonans.
Elementet skall placeras längst upp/slutna änden av pipan längden på pipan är ca. 158 cm.
Hur mycket dämpning skall det fyllas på med, mest/tätare i den slutna ändan förmodar jag och sen mindre/lösare mot den öppna ändan, rätta mig om jag har fel, bara så att man har något att börja med.
Kurvan ser intressant ut, hur är den jämfört med andra element, bättre eller sämre? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 17:39:05
|
Ser ut som ett intressant bygge. Hoppas ni kan hålla det igång och dra det iland!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
anders
Member
168 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 19:05:41
|
dämpa ordentligt där ljudledningen byter riktning. pröva gärna att sätta en planka som vinkel där också. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 22:05:20
|
En TL, där elementet sitter i stort sett i början av pipan skall dämpas med "gullfiber" så att det bildar ett rör. Röret skall gå i mjuka kurvor genom alla lådans skarpa svängar. I det här fallet skall dämpaterialet börja vid elementet med elementets mebranarea som "rör"-area. Röret går mot bakre väggen samtidigt som den försiktigt böjer av neråt. Sedan fortsätter "röret" ner till botten där den försiktihgt böjer av och följer den skarpa svängen. Där sista rakan börjar slutar röret. Under sin sträckning skall "röret minska i diameter. Där röret slutar skall lådans diameter vara nästan samma som "rörets-diameter. All tomrum mellen "röret" och lådan skall också vara försett med "gullfiber".
"Röret" fylls sedan med långfibrigt fårull. Mer i början för att minska mot slutet. Fårullet skall följa pipans hela längd.
Enklast att sedan justera dämpningen är att öka eller minska mängden fårull från elementet och 30-50cm neråt.
Ofta tar denna justering 2 till 4 gånger längre tid än det tar att bygga lådan. Dock bör lådan få byxbenen att fladdra ordentligt vid första försöket. En ljudledning är basarnas konung dvs bäst, djupast, enormast transient och enormt svårt att få till. Men framför allt enormt kul att bygga.
EDIT: Simuleringen här ovan visar att resonansen ligger redan utan dämmaterial nära den beräknade. Med en simulering där elementet befinner sig i början av lådan kommer bredden av basen att minska medan verkningsgraden åker upp ett par snäpp. Dämpningen av lådan behöver denna ökning för att fungera som tänkt. Resultatet blir en låda med -3db punkten kanske under 30hz. Utformningen av "utblåset" gör att elementet ser en något längre pipa än vad den är fysiskt. Jag tippar på 5-10cm.
Det kommer att bli enkelt att reglera verkningsgraden genom att flytta lådan närmare eller längre från en vägg. Ställer man lådan runt 5 cm från en vägg kan man dessutom få en lägre resonansfrekvens. Men då vid en lägre verkningsgrad.
|
Edited by - linnar on 2004/08/31 22:18:28 |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 22:16:32
|
Hej igen!
Elementet ser ut att passa kanon - bättre än de flesta jag har sett (vilket inte behöver betyda så mycket..). Det hade nog passat i en ännu längre pipa också, men nu är ju lådan byggd så vi får utgå från det. Det ser ut som du kan uppnå hög känslighet på dina linjer - uppemot 90dB. Men det krävs lite laboration med placering och fördelning av dämpningen.
Här är några simuleringar som visar frekvenssvaret med olika dämpningar för din linje, med dämpningen homogent fördelad över hela linjen.
Helt odämpad:
Dämpning = 1kg/m3
Dämpning = 2kg/m3
Dämpning = 4kg/m3
Dämpning = 8kg/m3
Dämpning = 16kg/m3
Man kan tydligt se tendenserna i bilderna ovan. I den sista bilden får man bättre frekvenssvar i en infinit baffel (blå linje). Jag ska se om jag hinner simulera lite andra dämpvarianter.
|
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 22:20:17
|
Läste just linnars inlägg här! Jag kan inte att simulera ett "rör", endast homogena tvärsnitt. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 22:33:55
|
Jag har studerat simuleringrna här ovan. 16kg dämpmaterial motsvarar omk 1kg i den aktuella TL-en. 8kg dämpmaterial motsvarar omk 0,5kg. 4kg dämpmaterial motsvarar omk 0,25kg. 2kg dämpmaterial motsvarar omk 0,125kg 1kg dämpmaterial motsvarar omk 0,06kg .
Jag tror att det bästa resultatet blir om dämpmaterialets sammanlagda vikt ligger runt 0,5 till 1kg. Dvs det är de två understa kurvorna man skall titta på. Om jag "läser" rätt ser det ut som om resonansen ligger omk. 30-35hz i simuleringen.
Jag tror dock fortfarande på ett slutresultat strax under 30hz eller åtminstone runt elementets fs på 32hz. Denna effekt beror på den avsmalnande pipan. Att gå under elementets resonans kostar kraft. Därför kommer kurvan att avta snabbare under 32hz än vad simuleringarna anger. Möjligt att rätt mängd dämpmaterial kan motverka fallet under 32hz en aning.
EDIT: Glöm inte att en ljudledning av denna typ är tungdriven. Om man vill öka verkningsgraden i lägsta basen kan man minska mängden fårull i "röret". Resonansfrekvensen åker upp lite för varje minskning och resonanserna i röret ökar. Som sagts tidigare: Bygga lådan är bara uppvärmningen. |
Edited by - linnar on 2004/08/31 22:44:05 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 22:47:37
|
16 kg dämpmaterial ? Metallica:s byggare skulle bli imponerade.
Kör på! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
anders
Member
168 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 22:54:24
|
Aha, bygga som ett rör med dämpning. Så är inte mina tl byggda, men det låter intressant. För 5-10 år sen var det populärt att inte dämpa en tl speciellt mycket mer än vid bakväggen (ganska mycket) och i de övriga böjarna (mindre), men det verkar ha svängt mot hårdare dämpning nu då. Ska det vara lika mycket dämpning hela vägen med rörmetoden? |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 23:05:22
|
kul att flera testar tl principen ser lovande ut har ett par står på jobbet avstämda 35hz dom spelar lågbas så det räcker dämpa ena lite o andra mycket och lyssna o mät upp dom trevligt ljud ur tl pipor så fortsätt vill gärna höra vad du tycker lycka till classe |
18 ska de va.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/08/31 : 23:06:18
|
Ja det här var uppiggande att läsa, vill tacka både Resonans och linnar för era synnerligen klargörande råd och lärdomar.
Gullfibern, vilken kvalitet bör den hålla, hård/tät eller lös/fluffig, den jag har i min ägo är modell hårdare och 30 mm tjock.
Om jag förstått det rätt så är det den sammanlagda vikten av gullfiber och fårull som räknas till den totala vikten av dämp- material.
Är det något man bör tänka på när det gäller delningsfiltret eller det bara att köra på som till en vanlig högtalarkonstruktion. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 00:28:28
|
Rätt igen linnar - resonansen ligger på 33Hz...
Jag försökt optimera dämpningen, men det är svårt att hålla verkningsgraden och samtidigt få bort resonanser kring 300Hz-området:
Linjen är modellerad i fem grova sektioner av samma längd (31.6cm). Sektion 1: 30kg/m3 Sektion 2: 20kg/m3 Sektion 3: 4 kg/m3 Sektion 4: 0 kg/m3 Sektion 5: 0 kg/m3
Obs! Simuleringen är inte pålitlig över 500Hz. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 08:06:22
|
Det var någon som nämnde något om att en tid då det inte skulle vara mer än punktvis dämpning i en TL. Så här är det: Alla lådor där ljudet bakåt strålar i en pipa är pipor. Dessa pipor delas sedan upp i 2 olika huvudgrenar: Kvartvågspipor och ljudledningar. Kvartvågspipor delas sedan upp i olika varianter. Ljudledning delas också upp i olika varianter. Dock har ljudledningar alltid dämpmaterial som en del av konstruktionen. Har den inget eller väldigt lite dämpmaterial är det ingen ljudledning då är det en kvartvågspipa.
En ljudledning kan med fördel jobba relativt högt upp i frekvens. Jag tror att en bra delning kan ligga runt 2,5 - 3,5khz. Det är tack vare konstruktionen med den goda dämpningen som gör att elementet både kan ge regält med gung i basen samtidigt som resten blir fast, snabb och fin.
Vikten dämpmaterial är ett ungefärligt värde. Det kan behövas förändras +- 50% innan man är nöjd. Det är den sammanlaggda mängden som skall räknas. Mineralullet typ "gullfiber"'s täthet är inte kritisk. Ta det som redan finns hemma. Markskivor tror jag dock inte blir bra.
Vikten 16kg/m3 är inte mycket. Kom ihåg att luft väger 1,4kg/m3. En låda på 60 liter är 16,7ggr mindre än en m3. Fölaktligen skall 16kg delas med 16,7. Då blir det inte så mycket längre. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 10:44:12
|
Nu har jag något att jobba efter.
Är det lämpligt att köra 1:a ordningens filter till basen och 3:e till diskanten?
Ska kolla vilka komponenter jag har hemma.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 10:57:17
|
Ja, det blev kanske lite overkill från min o linnars sida.
Menar du övergången från bas till diskant? Varför med olika ordningar? |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 11:22:54
|
Det här med olika ordningar såg jag på en annan sida, 1:a till bas och 3:e till diskant, det gällde andra element.
Håller på att kolla i LspCAD, får inte till en hyfsad rak kurva med 1:a och 3:e, kör man båda elementen i 1:a ordningen och dämpar diskanten en decibel blir kurvan nästan spikrak, basen delas vid 2500 Hz och diskanten vid 2800 Hz, det ser för enkelt ut, men det är kanske meningen.
Det är inte overkill, det är intressant med dina kurvor och linnars beskrivningar
|
Är lagliga grejor.......
|
Edited by - PG Jeppsson on 2004/09/01 11:26:04 |
|
|
Topic |
|