Author |
Topic |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
|
mongo
Member
155 Posts |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 09:15:21
|
a vad bra :) tackar! nån som har fler förslag? |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 09:34:29
|
men den hade jag ju redan skrivit :/ tackar iaf ;) |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 10:31:52
|
Sorry läste inte...
/Johan |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 10:43:08
|
Det är förvånansvärt få STORA högtalare. Jag menar, DIY är det ju inte sååååå dyrt med elementen så varför inte en 3 vägare modell kraftig? Alla dessa 2-vägare...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 10:49:06
|
håller med dig verkligen engelholm....är less dessa små fula rackare..nästa bygge blir modell manlig!
den där reference nånting va väl det manligaste dom hade men jag tycker personligen den e på gränsen till kvinnlig :) |
|
|
birbjo
Member
50 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 11:14:57
|
Hej! Du kanske kan finna några "manliga" högtalare här? Det finns ett par Focal-burkar som man inte flyttar i första taget.... http://www.boxenselbstbau.de/hifi/
Har varit i PRECIS samma tankegångar som Du.....ville hitta ScanSpeak- kit med 4-5 element, men jag fick ge upp.....det fick bli Visaton istället.....(tyskt som tyskt)
Hälsningar |
Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 11:31:49
|
Ändå skönt att man säger nej tack trots att man får färdiga (lockande) lösningar presenterade för sig!
Njäe...Scan Speak har ju ett BRETT modellutbud och det lär knappast vara orimligt att få ihop en bra 3 eller 4 vägare. Deras 2 tums dome är ju kul att leka med i tankarna...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 11:32:20
|
birbjo: ScanSpeak är från Danmark, inte Tyskland.
MvH Johan |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 11:32:27
|
mja jo förstår det iofs skulle väl refereceana där funka om man körde med subbar till...dom e väl trevägare lr e jag en fullkomlig idiot som inte kan läsa filtret
focal e dessutom uteslutet scanspeak lr t&p e det som gäller....vet att dom 2 e varandras motpoler men men
engelholm: jo det e väl inge svårt om man ser till elementen att pilla ihop nåt...men sen kommer man till den jobbiga biten dvs filtret |
Edited by - Haakan on 2004/08/30 11:35:40 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 11:39:47
|
quote: engelholm: jo det e väl inge svårt om man ser till elementen att pilla ihop nåt...men sen kommer man till den jobbiga biten dvs filtret
Finns lösningar på det problemet också! Tilläggstjänster kallar jag det för!
Helst 2 stycken
|
|
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 11:41:28
|
url]http://www.aos-lautsprecher.de[/url]Den här firman har en del scan-speak byggsatser, även stora transmission line högtalare. Deras största ht använder en ATC bas, dom gör ju också fina element. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 11:45:19
|
hehe å förresten 25w sköter baseriet ;)
manlig talare skulle de bli iaf :) problemet med filteriet är väl att alla har lite olika smak om vad som e bra å inte skulle jag tro? jag e väl mest ute efter nånting att utgå ifrån sen trixa å dona med mätningar själv i princip
fixar du det för en varmkorv? hade vart lite kul å optimera ett filter helt efter rummet dom spelar i :)
kul länk johnny :) |
Edited by - Haakan on 2004/08/30 11:47:42 |
|
|
birbjo
Member
50 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 12:28:19
|
Sorry.......fick för mig att jag hört någonstans att Scan-Speak numera ägdes av ett tyskt bolag....det måste har varit fel...
|
Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk! |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 13:24:37
|
Scan speak är väl danskt? |
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 13:26:56
|
Fan, det har hänt mycket sen jag kikade senast.
Det finns något som kallas för "refresh" eller uppdatera-knappen. Sorry. |
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 13:47:38
|
Danskt som bara den! Herr Skaaning som starta detta företag (och många andra för den delen). Herr Skaaning jobbar nu själv vidare i Skaaning (Flex Units).
|
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 15:02:53
|
Sonus Faber? Nej du. Inte alls. Detta är en högtalare som enligt teorierna lär få ännu bättre spridning och mindre belastning på elementen. Dom använder nog åttorna va? Detta är tiorna...
Prismässigt ligger 710000 på samma pris. Men du har PM.
|
|
|
|
|
Topic |
|