HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoofer och hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/29 :  21:21:58  Show Profile Send pewe a Private Message
På sidan "medlemmarnas system" har jag flera gånger sett subwoofers som anslutits till 2-kanals hifisystem. Man blir ju allt lite nyfiken vad det skulle göra för ljudupplevelsen. Ni som har erfarenhet, kan detta vara värt att prova? Vad bör man tänka på vid placering, inställningar, etc.?

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/29 :  22:13:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag vill också veta! Berätta alla detaljer, positiva och negativa och om ni har ägt eller provat flera olika subs, vad fick er att byta eller inte osv.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/08/29 :  22:31:49  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tycker en sub ger ett klart lyft.. om den integreras bra vill säga.. De flesta högtalare klarar ju inte att återge den djupaste basen så där är en snabb subb ett bra komplement.. Man delar med fördel den ganska lågt då den inte ska dominera.

Prova.. ni kommer bli överaskade över skillnaden.

MVH / Ante
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:29:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skall väl kunna återge den lägsta/djupaste basen, men brukar väl normalt mest vara ett komplement till stativare som inte går ned så djupt i registret. Annat är det väl om man tittar på film eller multikanal.

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:43:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick höra det hos Peter G, han körde 2 subar till sina STORA frontar. Så rackans bra intergrerat...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/30 :  03:43:57  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det är stor skillnad på att ha 1 eller 2. Lättare med resonanser och man hör faktiskt var dom står även om folk påstår motsatsen. Köper man dessutom till ett filter och kör aktivt så blir det ytterligare bättre. Ännu bättre med ett kombinerat filter/eq.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/30 :  07:00:24  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag delar min subba vid 26Hz och jag kan definitivt säga att det inte går att avgöra var den står.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/30 :  09:23:13  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej, tackar för era svar, verkar klart intressant och definitivt något som jag måste prova. Då jag inte är speciellt tekniskt bevandrad undrar jag vad ni menar med att "dela vid 26Hz"? Är det en inställning som görs på subben?

Var skall den placeras bäst? Och hur ansluter man den till förstärkaren? De subbar jag har tittat på (Audiovector) har en inbyggd förstärkare, betyder det att min integrerade förstärkare inte används för att driva subben? Questions, questions...Tacksam för er hjälp!
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/30 :  10:25:55  Show Profile Send nurfen a Private Message
Din vanliga förstärkare används inte. Du kopplar antingen suben via lågnivå (LFE) eller högnivå (t ex högtalarkablar via suben vidare till högtalarna).

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/30 :  10:35:08  Show Profile Send Poe a Private Message
Nurfen: Beroende på vilken sub du använder. Med en REL kopplar man bäst via de ordinära högtalarutgångarna - dvs helt parallellkopplat. Alternativt lågnivå via pre-out. Alltså ingen delning till huvudhögtalarna med något av alternativen. Generellt är det nog vanligast i vanligt 2-kanalssystem är dock nog att kära lågnivå via pre-out.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/08/30 10:37:22
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/08/30 :  10:39:29  Show Profile Send MasterChief a Private Message
För mig gör en extra bashögtalare ingenting bra.Men det har väl med att göra att jag mest lyssnar på kammarmusik.
Så jag kopplar endast in den när hemmabio vankas.
Subbens vara eller icke vara har nog delvis med vilken musikstil man föredrar.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:33:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det skulle vara kul att få höra lite mer DETALJERADE PERSONLIGA erfarenheter om era subs. Modeller som funkat bra eller mindre bra och varför och hur ni gick till väga och vilka resultat ni har fått och varför ni tror att ni fick dessa resultat. Vad ni tycker är bättre eller sämre. Problem eller positiva överaskningar som ni stött på osv.

Att bara läsa "det är bra" säger desvärre inte så mycket men om du förklarar lite närmare vad som är bra och skillnad mot tidigare och lite detaljer om systemet och rummet så ger de oss som inte vet lite mer kött på benen inför ett eventuellt beslut om uppgraderingar.

Jag hoppas att jag inte skrämmer iväg någon som vill skriva, lite är bättre än inget alls, men jag är intresserad av att veta vad just DU upplevde!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:08:03  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag kör med två basmoduler baserade på nht1259 som är ett tolvtums baselement i den högre skolan. Det är stora klumpar på 120 liter vardera (mått på ungefär 1m x 0.3m x 0.6m). Jag delar mot sidosystemet (HFLS1) vid 80 hz med ett aktivt butterworth-filter av tredje ordningen. Det innebär att basen tar hand om frekvenser under 80 hz. Att det är ett tredje ordningens butterworth innebär att övergången mellan basarna och sidosystemet är relativt smal och "well behaved" i det att fas- och frekvensgång inte trasas upp allt för mycket.

Det fungerar så grymt! Basen känns påtagligt på kroppen nere vid 12Hz (även om man inte hör den längre). Ljudet är mycket, mycket tajt. Delningen gör också att sidosystemet inte behöver ta hand om någon lågbas alls och distorsionen minskar ordentligt! Det är inte en liten nyansskillnad utan en ordentlig vitaminkick. Renheten i ljudet ökade påtagligt långt upp i mellanregistret.

Basrana drivs av ett externt slutsteg (Rotel rb-1070) och det fungerar fint. Det är dock inte linjärt ned till likström varför de allra lägsta tonerna inte kan återges.

Uppgraderingar? Kretskort för ännu brantare filter är påväg (4:e ordningens Linkwitz-Riley). Även om integrationen är mycket bra idag vill jag ha brantare delning för att ytterligare avlasta sidosystemet.

Kostnad = 4000 för element, 4500 för slutsteg (beggat), 1000 för filter. Lådorna fick jag gratis av svärfar... =)

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:04:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
I ett "riktigt" filter kompenserar man för tid, fas och frekvensgångsskillnader. Man får börja med att testlyssna den(dom) för att få fram bästa möjliga placering. Efter det får man mäta in dom för att den sista finlyssningen är man chanslös på att få rätt med bara lyssning. Skillnaden är mycket stor mellan en hyggligt injusterad subba och en perfekt. Att man kan höra grejor rassla eller i stort sätt hela tiden känna och höra att subban är inkopplad är ett tecken på att man har problem. Rätt är det när den knappt hörs men finns med ändå. Och visst hör man var en står, men det behövs 2 för att kunna höra skillnaden. Saker händer med frekvensgången och stereobilden om man bara har en. JBL har publicerat undersökningar där man rekommenderar minst 2 för att få ett bra resultat.
Och själv är jag allergisk mot långslagiga små historier även om dom är trevliga för husfridens skull.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:20:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
DasKapital:

Låter mycket intressant. Jag var själv hemma hos Johan Lindroos (tidigare känd som Knoppen här på hififorum) för ett antal veckor sedan och han använder sig av 4 st basmoduler som jag misstänker är av samma typ som du har. Det är i alla fall exakt samma NHT1259 baselement.

Jag säger bara en sak: grymmegrymt!! Artikulationen och upplösningen i lågbasen var fantastisk. Mycket ren och exakt bas.
Basmoduler är något jag onekligen kommer satsa på framöver, misstänker att Ino audios basmoduler ihop med mina piP kommer föra mig ytterligare en bit mot ljudnirvana.
Ur akustisk synvinkel är det ju enbart positivt med flera basmoduler.
Att använda en subwoofer dock, fungerar oftast inget vidare.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:00:06  Show Profile Send mag a Private Message
Jag kör 4st ino Audio y-moduler (12" långslagiga) till mina piP och de låter väldigt trevligt :-) Jag märkte dock större skillnad med mina raunor (hade dom innan piP men samtidigt som basmodulerna) jag hade tidigare dom spelade fantastisk mycket bättre i framför allt mellanregisteret när jag delade aktivt vid 80Hz. Det märks dock även markant på piP.........dock hänger inte piP med alls när man börjar vrida på............jag behöver större....drömmer om i64z men kommer nog att få nöja mig med i16z...stackars mig.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:44:31  Show Profile Send nurfen a Private Message
Kan ni röra er i era rum? 4 baslådor, höhö..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/31 :  09:09:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Posta mera!! Det måste finnas många fler här som har eller har haft subwoofers.

Är det någon som fått bekymmer med grannarna efter att SUBen kom?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/31 :  09:12:57  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena,

Följdfråga för en som går i sub tankar. Den sub jag tänker köpa har bara XLR/RCA ingångar.

Kan jag använda RCA utgången till subben samtidigt som jag använder XLR mellan försteg/slutsteg.

Ps jag har Unico.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/08/31 :  10:11:57  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hifirocker: Jodå, det är inga dumma konstruktioner di däringa nht1259... Jag försöker övertyga min flickvän att det hade varit bra med två till! Men eftersom vi bor i en etta nu så blir det trångt även med två av asen.

Ino's moduler lär vara grymma. Jag hjälpte en polare att skruva ihop sin piP häromdagen och skall fixa hans X-4 om någon vecka. Har mycket stora förväntningar! Säkert bra mycket mer kraft vid 20 Hz än mina nht1259 på grund av portningen. Jag gillar dock tanken med slutna lådor med lågt q-värde. Med rätt utrustning (dc-kopplad) och ett tätt rum går de ned till någon hertz...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:46:16  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har just burit/stånkat upp min sub till lyssningsrummet. Det är en 120 liters DIY låda med ett 10" Peerless SLS-element, med basreflex. Gjord i 25 mm MDF med dubbel baffel. Med andra ord, tung.

Jag håller just på att försöka integrera den. Det enda jag kan säga är WoW!!! Vilken skillnad det blir! Den är just nu placerad mellan frontarna. Jag kör för tillfället frontarna som SMALL, dvs inga frekvenser under 100 Hz skickas till dem. Delningsfrekvensen ligger på ca 120 Hz. Det funkar kanonbra! Jag väntar bara till jag har haft tid att spela in elementet samt tillverkat de rätta kablarna. Än så länge får lakritssnörena bekänna färg.

Men kort sagt, det blir stora skillnader till det bättre med en sub!


mvh Stice...
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/31 :  13:12:19  Show Profile Send Joel a Private Message
När jag spelar musik är det i Stereo/Directläge (har surroundsystem)och då är även subben inkopplad. Jag har Kef Q5 som frontar och de har jag ganska länge varit mycket nöjd med. De spelar ner till 39Hz, vilket inte är avgrundsdjupt men ändå ok för en nybörjare.

För något år sedan köpte jag dock en Velodyne HGS10 som sedan blev uppgraderad till en DD10. Fördelen som jag upplever det är att man inte behöver spela särskilt högt för att få bra tryck i lågregistret. Samtidigt tycker jag att ljudet blir mindre "besvärat" när djupa basljud spelas, jämfört med tidigare. Kan det bero på att högtalarna slipper jobba mindre, kanske?

Givetvis är det även så att man hör mycket mer basljud än tidigare vilket gör att vissa skivor får mycket med tyngd och därmed en mycket bredare ljudbild. Som exempel kan jag nämna inledningen till Robbie Williams Feel eller låten Hibernaculum på Mike Oldfields skiva Songs of Distant Earth (hela skivan för övrigt men den låten i synnerhet). Man hör ju då mycket bättre hur artisten tänkt att musiken skall låta.

Många tänker kanske att det känns onödigt med en extra bashögtalare om man inte lyssnar på riktigt tung metal eller liknande men faktum är att det finns även många klassiska stycken som innehåller mycket djupa ljud. Wellington's seger av Beethoven går tex ner till avgrundsdjupa 5Hz som lägst även om det är svårt att hitta en sub och ett rum som klarar av att återge så lågt ljud.

Som Ni hör kan jag bara rekommendera en subb även vid två-kanalslyssning, åtminstone är det min personliga uppfattning. Här är en samlingssida på låtar som kan knäcka de flesta subbar: http://www.smr-home-theatre.org/Sub-woofer-Set-Up/How-Low.html

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:19:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
dock hänger inte piP med alls när man börjar vrida på


Mag:

Ja det beror såklart på hur högt man vill spela, jag tycker i och för sig piP lirar på mycket bra vid relativt höga ljudtryck också (god kontroll och låg dist), men det är klart, snackar vi 105 db eller ännu högre ljudtryck så förstår jag om det krävs lite fetare grejor!

Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:02:29  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena!

Visst fungerar det bra med subbasar till HIFI. Var skeptisk innan då jag körde med Zachry-slutsteg då detta aldrig blev riktigt bra.

Numera kör jag 2 st basmoduler med Peerless XLS12 samt 625 grams slavar. Lådorna är på 35 liter och därmed väldigt små och ganska snygga. Dessa driver jag med ett st Nad 218 och ett aktivt filter som en god och mycket kompetent vän till mig konstruerat. Detta består av två filter per kanal, ett 2:a gradens och ett 1:a gradens. Kommer inte ihåg exakt vilken filtertyp det var dock. Hursomhelst så tillåter denna konfigurationen mig att dela lågt med 2:a grads filtret samt att få det att rulla av lite smått innan det rullar av helt med 1:a gradsfiltret. Detta ger lite kompensation för frekvensgången i lådorna som minskar ungefär 6 db från 40 - 20 Hz. Själva huvuddelningen gör jag någonstans strax under 30 Hz så att jag låter subbarna ligga under rummets egna resonanser.

Hur låter det då? Jo jag tycker att det låter mycket bra, bättre än jag nånsin förväntat mig. Fasfel är ett minne blott (har inte ens ett fasreglage) och frekvensgången är totalt befriad från dalar. Överången mellan subbasarna och mina Carlsson Oa51 går också helt smärtfritt. Det som också var en stor skillnad när jag bytade till denna elektroniken var att basarna började spela "med" systemet. Taktslag i musiken ligger där de ska och inte som innan då jag hela tiden uppfattade det som att subbasen låg efter huvudhögtalarna i timingen. Kontrollen blev också oerhört mycket bättre med en torr och fast bas istället för slapp och mullrig..

Jag är mycket nöjd och har också insett att förstärkeriet/filtret till subbasarna är otroligt viktiga för prestandan, och att det går att använda basmoduler, att det inte är dömt att misslyckas som vissa verkar tycka

MvH / Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000