HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Världens sämsta högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:21:18  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe för å få lite perspektiv till den andra tråden...så måste denna fråga vara precis lika klurig och vad jag menar med sämsta högtalaren så räknas det inom hifi dvs inte klockradios köksradios osv, jag ska fundera ett tag innan jag bestämmer mig men vad har ni för kandidater?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:31:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
frågan om det inte finns risk för regelbrott här?
Är det inte så att man inte får klanka ner på någon eller "något" ??

genom att peka ut den sämsta blir det inte så då?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:36:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag vill minnas att Ingvar Öhman testade en högtalare för ett par hundratusen som i blindtest var svårt att skilja på när den jämfördes med en viss 10kkr högtalare. Ingen av dem var någon särskilt god högtalare men skillnaden var bara den att den ena kostade + 250kkr och den andra 10kkr....

Tyvärr vet jag ej vilket fabrikat det var på någon av högtalarna men att det kan finnas dyra och klart miserabla konstruktioner råder det nog ingen tvekan om.

Vill man hitta riktigt dåliga burkar är det ju bara att gå till närmsta Elgigant, ONOFF eller liknanade och lyssna på någon kompaktanläggning. Där finns troligtvis många kandidater till världens sämsta högtalare.

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:45:06  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Frågan är lite konstigt ställd, men det finns gott om dåliga högtalare i alla prisnivåer.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:53:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
på vilket sätt är frågan konstigt ställd?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:56:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Ett par i mitt tycke jäkligt jobbiga högtalare var ett par JWS (vet ej modellnamn). Väldigt stora med dubbla 10-basar. I förhållande till pris (3000 spänn?) kanske dom är OK att använda som "partyhögtalare" i hyfsat stora lokaler när "lyssnarna" inte är så känsliga, men där jag hörde dom, i ett liiiitet studentrum, lät dom verkligen öken!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:59:12  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Frågan är konstigt ställd eftersom man kan välja ett par Labtech Spin 45 a 146 kr per par. Det finns säkert högtalare för under 50-lappen också som inte ingår i en klockradio eller köksradio.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:03:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
ja men om man använder huvudet å ser att jag har skrivit hifi dvs high fidelity...men om jag säger så här då så blir det enklare för dig högtalare för 2000kr å uppåt blir det lättare då?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:14:45  Show Profile
Det sämsta jag har hört är detta "paketet"
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=50643

En kompis köpte det trots min avrådan.
Låter som en konservburkar med membran ungefär

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:16:15  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ytterligare en sak som gör frågan konstig. HiFi= high fidelity = the reproduction of sound with no or little distortion.

Pris blir ju också konstigt, men om man definerar sig så att man inte spelar med högtalare över sin kapacitet (dvs överskrider deras linjära x-max), och sedan jämför kvaliteten på ljudet så går det nog att kora några som är dåliga. Annars kommer en liten högtalare aldrig ha en chans mot en större, om man vrider på lite.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:25:25  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Det sålede högtalare från bil på 80-talet, eller om det var tidigt 90. 12" bas, studiomonitorer, sa försäljarna. Skulle ha kostat 15000, men du kan få köpa dom för 5000. En kompis köpte ett par och det är nog fan bland sämsta jag hört. För 5000 är dom outstanding.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:29:28  Show Profile
quote:
Ytterligare en sak som gör frågan konstig. HiFi= high fidelity = the reproduction of sound with no or little distortion.

Pris blir ju också konstigt, men om man definerar sig så att man inte spelar med högtalare över sin kapacitet (dvs överskrider deras linjära x-max), och sedan jämför kvaliteten på ljudet så går det nog att kora några som är dåliga. Annars kommer en liten högtalare aldrig ha en chans mot en större, om man vrider på lite.


T.A Edison kanske kan sluta spela dum snart?? Jag tror nog du fattar precis vad frågeställningen handlar om. Det är inte så där jätteupphetsande att kliva in i en tråd med 9 posts och upptäcker att varannat inlägg är "någon" som ifrågasätter och ifrågasätter och åter ifrågasätter tråden.Ge dig.

Topic:Ett par utav "årets högtalare 2001" Infinity Kappa600 betingar 18.000kr,för det priset anser jag att de kandiderar till "världens sämsta...". Eller ett par "Blue-Diamond" när de kostade ca:13kkr. Infinityn är kall och rå som få (jodå,de var inspelade ca.700tim) och Bluediamond är gråtråkiga med en blööööt bas som få. Dessa är mina kandidater...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:36:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
frågan om det inte finns risk för regelbrott här?



// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:36:25  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Personangrepp, är inte det förbjudet?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:38:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Måste säga att det här knappast är en tråd som hör hemma på Hififorum.
Hur dåliga saker och ting är kan man diskutera på annat håll. Låst!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/28 19:39:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000