HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 1.3SE - kräver...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/08/19 :  22:43:17  Show Profile Send björne666 a Private Message
Är efter att ha läst recensioner och efter att ha lyssnat på andra Dynaudio modeller sugen på ett par beggade 1.3SE. På flera ställen har jag läst att dessa högtalare "ställer stora krav" på elektroniken.

Frågan är nu, klarar jag mig med min H/K AVR-4500 receiver för att driva dessa burkar? Har inga planer på att uppgradera där. Det är bara i 2 kanals läge som mina nuvarande frontar lämnar lite övrigt att önska, annars är jag nöjd. Som CD spelare använder jag NAD 542.

Tacksam för åsikter.

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/19 :  22:57:00  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tror säkert att den orkar driva högtalarna och att du kommer bli kanonnöjd...men...det är sant att de kräver "bra" elektronik men inte att de inte låter bra med sämre dito.

Har själv testat med en sur Sony hembio reciever modell billigare och visst funkade det även om det låter mycket bättre med bättre grejer. Du har säkert pre-out på HK´n så du kan komplettera med ett bra 2 kanals steg i framtiden.

Lycka till.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/08/19 :  23:51:44  Show Profile Send Bosco a Private Message
Håller med Loopen. H/K:n kommer säkert "orka", men dessa högtalare blir bättre med bättre grejer.

Timbre verkade ju ganska nöjd med hur de lät med Classé Omega (vad kostar dessa?? ).

Själv har jag använt Rotels 200-wattare samt Classé's integrerade 100-wattare som jag kör i dagsläget. Funkar fint
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/08/19 :  23:58:53  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Är inte lika säker på att det kommer att fungera. Visst det kommer säkert att låta ok. Har själv haft ett par 1.3se och vet med mig att de är riktigt krävande, hos mig blommade de aldrig ut. Jämförde mina 1.3se med ett par 52:or drivna av en HK670. 52:orna kom segrande ur striden, konstigt men sant. 1.3se ställer stora krav på rum och kringutrustning och är man inte beredd att lägga lite krut på prylarna bör man nog se sig om efter en annan högtalare. Själv hade jag Vincent elektronik och det fungerade sådär.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/08/20 :  00:13:47  Show Profile Send Bosco a Private Message
Se det som en inkörsport till att uppgradera resten av anläggningen också.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/20 :  00:29:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej björne666
Håller med Markus fullständigt. Skulle aldrig rekomendera dig att köpa dessa högtalare till din övrig utrustning. Såg ofta sådant här när jag höll till på Prisjakts forum, dvs kraftig obalans i många annlägningar, dvs stora effekt krävande högtalare och en allt för klen receiver.
Kan ta mitt eget system som exempel. Köpte nyligen ett par Sonus Faber Grand Piano Home som jag har tänkt att köra med en SAT Amplifix, men tills jag får den så får Sonyn, en 333ES stärkare duga. Och jag kan säga direkt att den gör inget vidare jobb i framför allt basen. Tyckte väll att det lät ganska okej, basen var lite slö och slapp var det som jag märkte mest av. Kopplade in en SAT Amplifix som jag lånat av en kompis. var reaktionen efter ett par sekunder bara, snacka om djup och fast basåtergivning.
Det är det område som man framför allt tappar är i basen när man kör med för klen förstärkare till krävande högtalare, allt blir slött och slappt. Så om du inte har seriösa planer på att skaffa bättre elektronik så avråder jag till 1.3SE. Men jag förstår mycket väl att du är sugen på dessa högtalare, för de är ruskigt kompetenta. Titta hellre på 52orna eller 42orna till din elektronik, du kommer att få ett bättre total ljud då.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/08/20 :  01:13:19  Show Profile Send Bosco a Private Message
I min värld skulle jag aldrig låta något stå i vägen för en uppgradering på det sättet. Då kommer man ju aldrig framåt. Tycker det är lite väl strongt att avråda från köp när det gäller så pass bra högtalare till rimliga priser. Komplettera med ett slutsteg vetja. Visst kommer det spela, bara inte optimalt. Än
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/20 :  01:19:41  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
För att få en bra syn på huvida ett par högtalare är svårdrivna krävs mätningar.

Sjunker imedansen lågt?
(derivat) Är fasen "skum"?
Känsligheten låg?

Många "subjektivitister" lär rynka på näsan med detta är fakta (+ en del kanske mindre intressanta data, relativt sett) som berör hurvida en högtalare är svår eller lätt att driva.

Edit
Högtalare som är överdrivet svåra att driva ser jag som felkonstruerade.

Det inget magiskt som sker i en förstärkare/spelare. Allt går i enligt fysikens regler.



Edited by - Gerhard46 on 2004/08/20 01:24:58
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/20 :  01:55:19  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Frågan är nu, klarar jag mig med min H/K AVR-4500 receiver för att driva dessa burkar? Har inga planer på att uppgradera där

Jag utgår ifrån dessa ord, och då tycker jag att denna kombi inte är optimal, kommer att bli bättre med 52or eller 42or.

quote:
Högtalare som är överdrivet svåra att driva ser jag som felkonstruerade.

Då dräller det av felkonstruerade högtalare, konstigt att tillverkarna är så inkompetenta att de tillverkar sådana högtalare. De borde ha koll eftersom de är högtalarkonstruktörer.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/20 :  01:56:55  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
FBK:

Ja, det borde dom.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/20 :  02:03:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej jag förstår din poäng, om inte annat så blir det hiskeligt dyrt att driva dessa burkar som kräver massa kraft. Tex Infinity Sigma, det blev inte riktig ordning på deras bas förrän man kopplade in ett jätte Krell steg, en kompis ägde ett par Sigma förut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/20 :  02:34:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag hade ett par 52'or innan och min Yamaha klarade inte driva dem alls. När jag kopplade in ett EAD slutsteg så blev det bra.
Men ett par 1.3 på en HK tror jag inte blir bra. Om du inte plannerar att köpa bättre saker inom en snar framtid tycker jag du ska leta efter ett par andra högtalare. Dynaudio är kända för att kräva bra förstärkare för att låta bra.

Kom precis på att jag lyssnat på ett par 42'or drivna av en HK på Lyssna i Ystad, och det var inget vidare kul, särskilt som vi hade lyssnat på en Arcam innan. Jag skulle nog vilja säga, jag rekommenderar inte Dynaudio till någon som inte har bra förstärkare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/08/20 :  08:22:11  Show Profile Send björne666 a Private Message
Tack för all input.

Har i nuläget inga planer på att uppgradera på förstärkar-sidan, eller åtminstonde hade jag inte det...

Jag söker en öppen, detaljerad ljudbild men har troligen inte överdrivet stora krav och är framförallt inte en så erfaren lyssnare. Provade ett par 42'or hemma. De var helt ok, men något "snäpp" över kände jag att jag kunde leva med... Är det kanske så att det är 52'orna jag ska lyssna mer på..?

Hursomhelst tror jag att 42'orna fungerade i anläggningen, dock har jag ju inte lyssnat på dom med annan elektronik så jag har ingen referens.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/20 :  08:49:39  Show Profile Send Loopen a Private Message
Mycket goda råd och visst stämmer det som sägs, MEN, jag vill inte avråda dig från att köpa ett par 1,3SE för det är en fantastisk högtalare. Visst ställer Dynaudios högtalare krav på elektroniken men vilken högtalare gör inte det. Det bästa är naturligtvis om du får möjlighet att testa tillsammans med din HK. HK har ju gjort sig kända för att leverera bra med ström som både räcker och blir över för den effekt de lovar. Vet iofs. inte hur mycket effekt din HK levererar men under 60w bör du nog inte ha. Spelade under en lång period på en Thule IA60B SE som är på 60w och det är inga som helst problem. Visst blev det bättre fart med Electrocompaniet och 75w men så är det en mycket bättre förstärkare.

Ja jag tror att beslutet ligger hos dig själv men försök få lysswna med din egen HK.

Mvh.
Go to Top of Page

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/08/20 :  09:54:04  Show Profile Send björne666 a Private Message
Min H/K ska lämna 2X60 watt i 2 kanalsläge och 5X50 i surroundläge. Vad jag förstår är H/K's effektangivelser ganska objektiva och inte några uppskruvade hitta-på siffror.

Jag kan köpa ett par nya 42'or för 5.500, ett par 52'or för 7.500 och ett par beggade 1.3SE för 8.000. Har ingen möjlighet att prova 1.3'orna hemma då de finns 80 mil bort. Med befintlig elektronik, kan det vara så att 42 eller 52 låter bättre än 1.3?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:02:21  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Annars finns/fanns det väl ett par 52SE till salu för 8k här på forumet?
Verkar ju vara mycket bra högtalare.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2004/08/20 11:08:59
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:18:48  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tror att 1,3SE är den klart bästa högtalaren av dem

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:20:55  Show Profile Send Poe a Private Message
Köp ett par 1.3SE om de är i bra skick för 8000:- Var dock beredd på att du kommer att vilja uppgradera förstärkeriet...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:32:22  Show Profile Send Loopen a Private Message
8k för ett par 1,3SE är ett fynd.... Bara att slå till.


Grattis och lycka till.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:53:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag skulle helt klart köpa en bättre högtalare om man kan tänka sig att uppgradera förstärkaren senare.

Det är en stativare vi pratar om och H-K fixar nog att driva dessa även om det självfallet finns utrymme för uppgradering.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:57:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag är sedan tidigare inne på Gerhard's spår.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/08/28 :  09:24:07  Show Profile Send björne666 a Private Message
Det blev ett par 1.3SE med ett Arcam alpha 10 steg i bra paketpris. Har dock inte vågat provspela med enbart H/K'ns inbyggda steg än...

Tack för alla goda råd.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:30:39  Show Profile Send magnus a Private Message
björne666:
Gratulerar till ett bra köp av högtalare!
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:19:41  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag förespråkade köp tidigare, men har nu provat mina 1.3SE med en rätt kraftig H/K. Det lät inte så bra. Det hade jag faktiskt inte trott.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/28 :  22:23:06  Show Profile Send magnus a Private Message
Hur tycker du det lät då?
har lyssnat på dessa i mina öron mycket fina högtalare o aldrig upplevt några problem...visst dom blir bättre med vissa förstärkare,men kvaliten ä där.......
Go to Top of Page

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/08/28 :  22:33:23  Show Profile Send björne666 a Private Message
Låter bra! Blev mest överraskad av djupet i basen, går ned till ca 30Hz (högst ovetenskapligt provat) och av återgivningen av röster. Hade lyssnat rätt mycket på Dynaudio 42 innan och 1.3'orna ger verkligen ett lyft, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att prislappen skiljer markant.

Spelar just nu med en Biltema signalkabel mellan min H/K och Arcam'en (hade ingen annan som var lång nog) så jag väntar mej ytterligare ett lyft när den nya kabeln kommer.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000