HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Superljud för alla, köpfest på kombispelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:03:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej på er
Superljud för alla är alltså rubriken på Hifi&Musik stora test på kombispelare mellan 1600-8500kr i senaste numret.
Efter att ha läst denna test så framstår det mer eller mindre ointressant att handla en vanlig CD-spelare eftersom de testade spelarna presterar lika bra som CD-spelare för samma pris och så får man ju bild och en massa format på köpet....

High Fidelty testade i senaste numret en av deltagarna som var med i Hifi&Musiks stora test, Denon DVD-1400.
Och deras komentarer angående ljudet på CD var: En smula aggressiv i sin återgivning,vilket i olycklig kombination kan provokera fram något man kunde kalla en lite omusikalisk återgivning. Musiken mister i timing och vitalitet och det blir lite ointressant att lyssna. De var inte speciellt entusiastisk i alla fall.

Hifi&Musik var däremot betydligt mer entusiastiska på CD-ljudet:
Nu till glädjeämnet Ljudet, och i fallet Denon lär ingen bli besviken. Oavsett ljudformat så gav Denon en härlig tyngd och storskalighet. Desutom fick musiken kropp och engagemang på ett mycket övertygande sätt. Mycket bra spelare som utan problem kan tampas med rena CD-spelare i samma prisklass.

Någon som blir lite villsen angående dessa intryck av samma spelare, jag blev det och börjar undra också. Vad är det som står på.

I samma nummer som denna test, så skiver Chefredaktör Bryngelsson i sin ledare bla detta: På ljudsidan betyder det flerkanalsprodukter, i ett större perspektiv allt det som kopplar ihop samtliga hemmets underhållningsdelar, antagligen med datorn i centrum. Det här kommer säkerligen att stöta vissa läsare som enbart är intresserad av Hifi i den gamla snäva benämningen. Alltså ljud från en Cd-spelare eller grammofon genom en 2-kanalsförstärkare och ett par högtalare. Vissa av er tycker säkert att det redan är för mycket flerkanalsprodukter idag. Men hifi är inte längre lika med två kanaler.

Visst har han rätt men samtidigt fel tycker jag. För hur bra går det för DVD-audio och SACD...inget vidare, är dessa två format vekligen framtiden. Hur många sådana skivor han ni i er CD-samling. Folk tycker allmänt att CD-skivor är för dyra och hur dyra är då dessa nya format skivor och hur mycket tittlar finns det.....
Bryngelsson har i alla fall i sin ledare tydligt markerat att det kommer testas fler multikanals produkter framöver, för det är det som är framtiden. Ja visst kan det vara framtiden, men att skriva att man får Superljud när man köper en multimaskin, och som lätt kan konkurrera med CD-spelare i samma prisklass har jag svårt att svälja.

Nu är det så att jag ska inhandla både ny DVD och CD-spelare i vinter, och jag har visst mycket att fundera på.....
Nu har jag två frågor till er.
1.Har någon gjort en jämförelse mellan en multimaskin och en CD-spelare i samma prisklass, intryck?
2.Vad tror ni om framtiden,är det flerkanals som gäller?

Sen vet jag att det finns olika åsikter angående vår Svenska Hifi-press, men kan vi försöka att hålla oss till det aktuella ämnet Multimaskiner och superljud, kontra vanliga CD-spelare.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:27:31  Show Profile Send sampix a Private Message
1. Ja, men jag har inte hört en enda dvd-spelare som är i närheten av det ljud en hygglig cdspelare i samma prisklass presterar

2. Hmm, jag förstår inte riktigt poängen med flerkanals-musik. Kan väl erkänna att jag inte lyssnat så mycket på detta iofs, men ändå. På en live-konsert sitter/står man framför scen.. Inte bland musikerna, så då borde man väl klara sig bra med enbart ljud framifrån även hemma

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:37:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Sampix
Ja mina få erfarenheter säger också att DVD-spelare oavsett hur många format de har inte låter lika bra som en ren CD-spelare för samma peng. Verkar lite som att i denna test i Hifi&Musik så gör de allt för att övertyga om att så inte är fallet längre. Så därför så vill jag veta vad folk i allmänhet har för erfarenheter angående detta. För jag vill ha så bra CD-ljud som möjligt, inte en massa format som jag aldrig använder. Och det är jag nog inte ensam om på detta forum.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/28 :  01:22:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, det är väl inte så konstigt att ljudet blir bättre även på mulktiformatspelarna.
En inte alltför vild gissning är väl att det säljs betydligt fler DVD-spelare än CD-spelare i Sverige idag och priserna sjunker hela tiden, marknaden för rena CD-spelara i den prisklass som testades i H&M är väl ganska begränsad.
Säljer man mycket så sjunker kostnaderna per exemplar, jag skulle därför inte alls bli förvånad om sitter bättre komponetner i en DVD-spelare för 5000 än i en CD till samma pris.

Vad gäller flerkanal så verkar det ju säljas en hel del DVD-V med DTS/DD. antalet människor som lyssnar på musik i flerkanal ökar däför ständigt och multiformatspelarna gör ju att många har möjlighet att lyssna på DVD-A eller SACD även om de kanske inte utnyttjar möjligheten ännu.

SJälv lyssnar jag faktiskt en hel del på flerkanalsinpelningar, dels diverse konserter med DTS-ljud, dels ett antal DVD-A skivor.

Sampix har naturligtvis en poäng i att 2-kanal är mer "naturligt" för musik som framförs på en scen, å andra sidan finns det ju faktiskt rätt mycket musik där det mest är en vanesak; Varför är 2 kanaler "naturligt" för en artister som ex. Prodigy, Massive Attack, eller Moby? Eller för den delen större delen av all elektronica?
Där är nog dessa genres som har mest att vinna på fler kanaler om artisterna lär sig utnyttja tekniken på rätt sätt.
Lyssna på Tippers "Surrounded" eller Toy Matinee så förstår ni vad jag menar.



Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/28 :  01:38:23  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag tycker att stereo är enda alternativet när det gäller bra musikåtergivning. Kan aldrig själv tänka mig att lyssna i flerkanal. Det finns helt enkelt ingen anledning eftersom det kan låta så otroligt bra i stereo. Jag kanske är konservativ, men jag vill ha en ljudbild framför mig utan en massa distraherande ljud i bak/sidokanaler
Jag kan däremot tänka mig att köpa en multispelare för att använda i två-kanal, men har hittills varit lite tveksam eftersom det inte finns så överdrivet många skivtitlar ännu, och dessutom är titlarna som finns ganska dyra. CD däremot finns det ju hur mycket som helst att köpa till låga priser. När det gäller spelare så ligger det nog mycket i vad f95toli säger: folk köper hellre dvd-spelare istället för cd-spelare, och det borde medföra att de blir bättre och bättre med tiden. Jag är ganska kluven till SACD/DVD-Audio - vill gärna ha en spelare för att kunna köpa lite skivor, men vilket format kommer att överleva förutom cd?
SACD-hybrider tycker jag är det bästa av de format som finns nu; 2-kanal/flerkanal Super Audio, och dessutom cd-spår, alla kan ju spela dem:-) Det borde släppas betydligt fler titlar i detta format.

Varför tar förresten många DVD-spelare så otroligt lång tid på sig att börja spela upp en cd...oerhört störande

Edit: stavfel

Edited by - Babar on 2004/08/28 01:42:14
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/28 :  02:24:46  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag gillar AIX Records DVD Audio-skivor. Klassisk musik, blues och jazz. Ofta kan man välja på en 2-kanals mix, en "konservativ" 5.1-mix där man befinner sig framför scenen - samt en "stage-mix" där man är en av musikerna på scenen... Lägg till en DVD-film med en dokumentär om inspelningen, och det blir en riktigt trevlig skiva. Musiken spelas in live - inget en-månads mixningsjobb av löst inspelade spår inte.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/28 :  07:26:48  Show Profile Send trango a Private Message
1, Jag har inte gjort någon direkt jämförelse

2, I framtiden kommer det nog att lyssnas en hel del på flerkanalsmusik. Oavsett om det låter bättre eller mer realistiskt än stereo. Jag tror att det kommer att bli så eftersom de stora producenterna av elektronik har bestämt sig för att lansera såna format.

Däremot är jag inte alls säker på att vi som verkligen är intresserad av musik och högklassig musikåtergivning kommer att utnyttja alla kanaler för seriös lyssning. Det är svårt att få en tvåkanalsstereo att låta bra (map. akustik) och jag tror inte det är lättare att matcha in fler kanaler (har dock ingen personlig erfarenhet). Dessutom är det otroligt dyrt att köpa en riktigt högklassig flerkanalsanläggning. Visst utvecklas intressant förstärkarteknologi men man behöver fortfarande 5-6 högtalare av hög klass.

Kanske helt ointressant men jag använder ett ganska enkelt hembiosystem i mitt vardagsrum för "slölyssning" och filmtittande. Min "seriösa" anläggning blir en stereo med möjlighet till SACD avlyssning i tvåkanaler. Den kommer att stå i ett annat rum

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/08/28 :  07:52:07  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har helt separerat hembioanläggningen från 2-kanalslyssnandet.
En sak tänkte jag dock på; flerkanalsmusik måste inte betyda att du "står mitt bland musikerna". Jag har lyssnat på en liveinspelning där de extra kanalerna gjorde att jag stod mitt i publikhavet, men med scenen framför mig. Fantastisk känsla.

Dock inte svar på dina frågor...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:07:46  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag har lyssnat på en liveinspelning där de extra kanalerna gjorde att jag stod mitt i publikhavet, men med scenen framför mig. Fantastisk känsla.



Sant, då är det ett bra alternativ till 2-kanalsljudet. Har själv faktiskt haft en bra upplevelse. Man hörde bara publikbrus, och lite ekon i bakhögtalarna. Det är bra.
Men inte när man hör ett gitarrsolo bakom vänstra axeln Så illa kanske det inte är idag..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:26:23  Show Profile Send mapem a Private Message
Fast man kan få samma konsertnärvarokänsla med en bra tvåkanalanläggning också. T ex med Carlssonhögtalare. Med rätt placerade sådana öppnas väggen upp framåt. Så värst mycket publikljud bakom sig hör man ju inte, men hostande och prasslande konsertbesökare raderna bakom avstår i alla fall jag gärna ifrån...

Med tanke på hur svårt det kan vara att få två högtalare att fungera i ett rum, hur blir det då med fem, sex eller sju? Eller tänker jag fel, kan fler högtalare underlätta rumsanpassningen? Heminredningsproblem lär det bli i alla fall, som bekant uppskattas inte högtalare av alla familjemedlemmar.

Så jag föredrar tvåkanal, det blir ju billigare också, eller om man vänder på det, för samma kostnad får man bättre ljud. Tror jag.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:28:04  Show Profile Send dali a Private Message
Vill man ha livekänsla så är en flerkanalsanläggning svår att slå ... de musik-DVD jag har hört är i allmänhet mixade så att man upplever sig stå i publiken, inte "mitt bland musikerna". Det ger en närvaro som jag aldrig har upplevt i en tvåkanalsinspelning, där ljudet trots allt i huvudsak kommer från två riktningar i stället för fem (eller fler).

Tyvärr blir det givetvis dyrare med en kompetent flerkanalsanläggning, speciellt om man är övertygad om att kablar gör stor skillnad (VILL INTE HA DEBATT OM DET IGEN!) så skjuter priset snabbt iväg. Att bygga på en befintlig tvåkanalsanläggning ger sällan ett bra resultat, matchningen mellan högtalarna blir inte bra om de inte kommer från samma tillverkare/serie.

Jag tycker inte att ni som har en "seriös" tvåkanalsanläggning och en "enkel" hembioanläggning ska jämföra tvåkanal och flerkanal hemma, det är ingen ídé om man inte har någorlunda likvärdig komponentkvalitet i båda anläggnignarna. Ingen skulle väl seriöst jämföra en vinylsvarv för 250.000 med en CD för 1.995 ... det är klart att den tokdyra vinner, men det är inte intressant i sammanhanget.

Angående tidningarnas recensioner så måste man ta allt med en nypa salt. Hifi & Musik har väl aldrig någonsin sågat en produkt, HIGH Fidelity har väl aldrig gett en billig produkt "för bra" betyg? Min erfarenhet är att H&M har en betygsskala som börjar någonstans strax ovanför "bättre än medel" och att HF väger in prislappen lite väl mycket när de sätter betyg ... en "billig" produkt får inte vara för bra, då sabbas hela hierarkin i hifikretsarna, där dyrast anläggning vinner ...

Det är oerhört befriande att se/läsa motorprogram/-tidningar, där produkter i miljonklassen sågas totalt om det är befogat. Ingen misstänker att Jeremy Clarkson (Top Gear) är köpt av bilindiustrin, hans sågningar blir ibland så brutala att man nästan (bara nästan) känner sympati för den stackars biltillverkaren ... Skulle vara väldigt mycket intressantare att köpa hifipress om de tordes göra likadant, men det finns (såvitt jag vet) ingen som gör det.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/28 :  11:22:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressanta svar, och visst kan musik i flerkanal låta bra, har själv hört musik i flerkanal hos en bekant och det lät fantastiskt. Men vad kostar det att få en flerkanals annlägning att låta bra, ja bra mycket mer än vad det kostar att få bra ljud ur en 2-kanalslösning. Och det är där som mycket står och faller. Vet inte hur många gånger jag hört folk som har köpt en flerkanalslösning för hyfsat med pengar och sedan kommit och sagt, men det låter ju skit på musik men bra på film. Det kostar helt enkelt att få bra ljud ur en flerkanalsannlägning.

Ett exempel hur högt skulle man få gå i pris för att få ur samma ljudkvalite ur en AV-receiver eller S-försteg och multikanals-slutsteg som i en Amplifix.

Nja det här med flerkanal kanske är framtiden som ni säger, men jag satsar på min 2-kanalsannlägning än så länge, det blir tokdyrt att få till den ljudkvalite som jag vill ha när jag lyssnar på 2-kanals med en ren flerkanalslösning än så länge.

Sen kan jag tillägga att High Fidelity faktiskt ger mycket beröm även på billigare produkter när de är riktigt bra. Men de har nog högre krav än vad Hifi&Musik har. Har lyssnat på produkter som fått klart godkänt i Hifi&Musik, och som har låtit dåligt, jämfört med annat i samma prisklass. Men ibland så "sågar" även de produkter.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/28 :  13:42:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag kan ju bara återge mina begränsade erfarenheter av multimaskiner och rena CD-spelare som jag testat hemma eller hos vänner ett flertal gånger men hittills så har resultaten varit desamma;

En ren CD-spelare är bättre på ren CD än vad de multimaskinerna vi testat har varit så länge multimaskinen inte är betydligt dyrare.

En dyr ren CD-spelare kan mäta sig med SACD, även om SACD emellanåt ofta är lite bättre, men inte ALLTID!! De billigare multimaskinerna är enligt min erfarenhet inte speciellt bra men helt ok på SACD... och då är vi tillbaka på hur många personer har mer än 1-2% titlar SACD eller DVD-Audio i sina samlingar?

Förmodligen går utvecklingen framåt pga produktionsvolymerna och multimaskinerna kommer förmodlingen konkurera ut rena CD-spelare, men vi är inte där ännu.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/08/28 13:43:45
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/28 :  15:06:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Skulle vara väldigt mycket intressantare att köpa hifipress om de tordes göra likadant, men det finns (såvitt jag vet) ingen som gör det.


Dali:

Jag rekommenderar att du börja prenumerera på Molt. Där tar man reda på hur den specifika apparaten återger musik och det är absolut inte priset som är representativt för vilka som är bäst.

Hur kan många av er "veta" att multispelare i en viss prisklass "inte kan vara bättre återgivare än en cdspelare i samma prisklass"?

Nu kanske det upplevs som tjat, men:
Hur många av er som testat och jämfört spelare hemma har vid dessa tillfällen nivåkalibrerat och blindtestat, eller rentav F/E-testat?

Är inte detta gjort så säger era tester mig ingenting.

Edited by - hifirocker on 2004/08/28 15:07:03
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/28 :  15:55:16  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Synd om Hifi & Musik utvecklas till en tidning om hemmabio. Tidningen Hemmabio är väl en avknoppning från H&M (rätta mig om jag har fel), så flerkanalshifi kunde ju avhandlas i den tidningen istället. Men som vanligt styr ju efterfrågan.

hifirocker, har du en ikon av IÖ också?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/28 :  16:04:53  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Mr Ekan:

hehehe..., hade IÖ skrivit här hade han säkert blivit avstängd illa kvickt.

Men allvarligt talat, lite blindtest och nivåkalibrering kan man väl kräva av hifipressen också, men så är sällan fallet tyvärr.
Åtminstone inte för de som söker apparater som i så liten utsträckning som möjligt hörbart påverkar signalen.


Edited by - hifirocker on 2004/08/28 16:05:30
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/28 :  16:14:02  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Nu kanske det upplevs som tjat, men:
Hur många av er som testat och jämfört spelare hemma har vid dessa tillfällen nivåkalibrerat och blindtestat, eller rentav F/E-testat?



Jo, du är har helt rätt. Det upplevs som tjat.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:30:38  Show Profile Send JoelH a Private Message
Det som talar emot multikanalsanläggningar är att man för samma peng får betydligt bättre ljud ur två kanaler, vilket redan nämnts här.

Däremot har jag faktiskt nyligen hört en multimaskin för 10 000 kronor spela jämnt mot motsvarande CD-spelare. Det är dock inget som tillhör vanligheterna, det har inte hänt mig tidigare. Tror faktiskt att den rena CD-spelaren i det långa loppet kommer att försvinna. Och jag skulle trivas bra med en multimaskin kopplad till min tvåkanalsanläggning, förutsatt att den håller måttet, vilket jag som sagt tror att det kommer att finnas sådana som gör inom kort.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/08/28 :  22:39:37  Show Profile Send coldcut a Private Message
En kompis till mig var intresserad av HK DVD 25 när den var ganska ny; med förbehållet att den lät bra även med vanliga cd skivor.

Summa summarum var éfter demon att båda vi två föredrog en marantz cd för 2500 istället för HK:n på nästan 5000.. Försäljaren tyckte det var konstigt, eftersom han menade att HKn skulle vara minst 100 ggr bättre..

Kan inte riktigt komma ihåg vad det var som gjorde att vi kom fram till den slutsatsen, man det var ingen tvekan om vad som var bäst! Nu var ju detta ett tag sedan, nya dvd spelare kan ju ha blivit betydligt bättre på den punkten!

Blir det någonsin en dvd, blir det denna!

http://www.naim-audio.com/products/dvd5.html

Tycker fler tillverkare borde ta efter idén med en fysiskt separerad audio decoder..

-
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/29 :  05:21:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej igen på erHar sutit och lyssnat på en 2-kanals anlägning i highend klassen i dag hos en kompis, och jag säger bara vilket ljud...... Advantage monoblock, Classe försteg och B&W N802 snacka om himmelriket.
God natt, nu ska jag sova lite, blev en lång natt på krogen också

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/08/29 :  09:30:40  Show Profile Send MasterChief a Private Message
dali skrev:
quote:
Angående tidningarnas recensioner så måste man ta allt med en nypa salt. Hifi & Musik har väl aldrig någonsin sågat en produkt

Visst sågar dom. Läs testet av Wharfedalehögtalarna i sista numret. Det är vad jag kallar sågning!

quote:
Det är oerhört befriande att se/läsa motorprogram/-tidningar, där produkter i miljonklassen sågas totalt om det är befogat. Ingen misstänker att Jeremy Clarkson (Top Gear) är köpt av bilindiustrin, hans sågningar blir ibland så brutala att man nästan (bara nästan) känner sympati för den stackars biltillverkaren ...


Personligen tycker jag Clarkson är en clown, men du har inte tänkt på att en sågning kan vara köpt av en konkurrerande biltillverkare.

FBK:
Att H&M och High Fidelity får olika testresultat är väl inte så konstigt. Är det inte något som det tjatas om rätt friskt här, att smaken är som baken? Sen har jag alltid varit skeptisk till tester överhuvudtaget. Hur kan man skilja ut testobjektet från andra delar i kedjan?

1. Jag har testat för få maskiner för att kunna ge någon åsikt. Men min nuvarande multimaskin ger mig i alla fall musikupplevelser som
heter duga. Jag gillar att ha allt i en box eftersom jag har stereoanläggningen inbyggd i hemmabion.

2. Jag tror faktiskt inte det. Själv så gillar jag inte att lyssna på musik från flerkanal, och "stora massan" breyr sig inte. Så varför krångla till det? Flerkanal är bäst för hemmabio!


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/29 :  10:11:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Clarkson: Har han nånsin sågat nått engelskt?
Men å andra sidan så kom jag på en rolig jämförelse här om dagen med anknytning till detta...

Vill ni ha biltesten av Trafikmagasinet från Statliga TV-kanalen där antalet läskbackar i bagaget noggrant mäts upp och redovisas. Mimmi Fors benämner bilen som "pigg" och exakt samma hastigheter hålls (90 på 90 väg) vid tester och Svensk bilprovnings resultat redovisas.

Eller vill ni hellre ha en fullödig, känslosam biltest från Top Gear eller Femmans Motorjournalen där bilarna testas av entusiaster och testas på det sätt som bilen kommer användas som i verkligheten (inga konstlaster här utan riktiga människor...).

Bara att välja!

Man kan ägna sig åt att kalibrera signalstyrkan...men om den ena apparaten är sån att jag gärna vrider på mer med den - skall inte denna egenskap få en chans att komma fram då?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/29 :  13:24:25  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Visst sågar dom. Läs testet av Wharfedalehögtalarna i sista numret. Det är vad jag kallar sågning!



jo nog var det en sågning alltid...men det som är lite kul är att dom aldrig i princip sågar svenska produkter...även dom som verkligen är dåliga...inga namn nämnda :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/08/29 :  13:34:27  Show Profile Send MasterChief a Private Message
quote:
jo nog var det en sågning alltid...men det som är lite kul är att dom aldrig i princip sågar svenska produkter...även dom som verkligen är dåliga...inga namn nämnda :)


Kanske lite jobbigt att vara "objektiv" när H&M:s skribenter känner och träffar de svenska representanterna. Tycker dock att dom skriver trevligt och engagerat. Lättsamt och njutbart, precis som en tidning ska vara. Kanske är jag för naiv för att ta det här med HiFi på blodigt allvar.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/29 :  13:35:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Man kan ägna sig åt att kalibrera signalstyrkan...men om den ena apparaten är sån att jag gärna vrider på mer med den - skall inte denna egenskap få en chans att komma fram då?


Hur menar du nu?

När man jämför apparater känns det förnuftigt att inte ge någon av testobjekten några särskilda fördelar, blir inte det en något orättvis jämförelse annars?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/29 :  18:50:22  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
När man jämför apparater känns det förnuftigt att inte ge någon av testobjekten några särskilda fördelar, blir inte det en något orättvis jämförelse annars?



Hifirocker>
Så du menar att "ni" inte mäter utnivån? Så att båda 2 spelarna har samma nivå..
Nu får du allt plugga på molt lite

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/08/29 18:51:32
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000