Author |
Topic |
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 23:51:00
|
Hejsan vänner.
1. Jo, så här är det. Jag funderar på att köpa ett 5.1 (bryggbart) slutsteg, Cayin/Spark D1205.1 från Kina. Det kostar där $400 och det verkar grymt prisvärt för ett sånt steg. Det är dock inte Kinaimport jag undrar om.
"Problemet" med steget är att det har 3 st inbyggda volymkontroller inbyggt i slutsteget, och de går inte att koppla ur. Skulle man kunna öppna på locket och löda bort volymkontrollerna från slutsteget på ett enkelt sätt? (Jag får kalla mig själv händig, men nybörjare inom detta).
Info och bilder som jag vet om;
Länk 1 Länk 2 Kopiera och klistra in om inte Länk 2 fungerar: http://www.hifihuset.se/detalj2.php?RECORD_KEY%28visa%29=id&id(visa)=434
Man får ingen riktigt bra översiktsbild över innehållet i lådan, men ni vet kanske av erfarenhet hur det fungerar, om det går, om det är svårt osv.
Tacksam för hjälp Mvh, Joakim. |
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 03:06:52
|
Nå grabbar, vad säger ni om saken? Är det några problem att löda bort volymkontrollerna tror ni? |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 03:32:01
|
Det borde ju fungera. Men varför vill du koppla bort dem? |
...music is the best... |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 04:30:31
|
Borde fungera? Okej, perfekt. Men hur kan det tänkas fungera? Är det avancerat tro?
Jag vill koppla bort dem, annars har jag 4 volymkontroller som jag måste ställa in varje gång jag ska höja eller sänka volymen, det uppskattas inte (Slusteget har ju ingen fjärrkontroll heller). Dessutom går väl signalen en onödigt lång väg iom att de måste gå genom tre volymkontroller?
Jag ska alltså ha kvar volymkontrollerna ett tag tills jag byggt de stativare (frontar) jag planerar att bygga, då blir det en seriös 2-kanals anläggning med det där slutsteget, försteg och aktivt filter. Det är då jag inte kommer uppskatta 4 volymkontroller. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 11:38:45
|
Varför måste du använda dom? Ställ dom på max och använd bara förstegets volymkontroll? |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 12:36:15
|
Jaså, är det inte mer avancerat än så? Jag tänkte att de kanske dessutom försämrade ljudet på något sätt, men så är inte fallet? |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 13:53:26
|
Jag håller helt med UrSv. Dessutom tror jag inte du har läst bruxet riktigt på den där produkten. Jag läste en norsk test och i den hade man nytta av kontrollerna och berömde hur dom var kopplade. Vänta åtminstone med att mecka med steget och riskera att sänka andrahandsvärdet till dess att du kopplat upp allting och fått det att fungera. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 14:49:49
|
Okej, tack mina herrar, då vet jag att jag ska vänta tills jag köpt slutsteget och ser hur det fungerar. Det var nämligen så att en annan hade kollat upp det där steget och hört sig för med andra om det (som själva haft slutsteget), och de tyckte att volymkontrollerna var en Stor nackdel med slutsteget, så stor att det knappt var värt att köpa. Varför vet jag inte riktigt, jag fick för mig att de påstog att ljudkvalitén var dålig pga volymkontrollerna. Men jag ser till att köpa steget innan jag planerar att meka i det.
Förresten, AndersP, du råkar inte ha en länk till det norska testet? |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 19:19:24
|
Säkert påverkar de något. Men hur mycket? Hade volymkontrollerna påverkat så mycket att man inte kan köpa steget kan man ju undra vad alla andra hundratals komponenterna ställer till med. Låter det överhuvudtaget? Jag tror du lugnt kan låta dom sitta utan att steget lider så fruktansvärt av det... |
|
|
daja
Member
597 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 19:26:06
|
På steget sitter det för övrigt en "master volym" så om du ska ändra volymen är det bara den du behöver vrida på. Har beställt ett som jag ska bygga upp en liten hemmabio runt. Källa blir datorn så jag tycker volymkontrollerna är mycket praktiska. |
99 cd-p - 99 - piP |
|
|
daja
Member
597 Posts |
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 20:47:19
|
Tackar.
daja, berätta gärna om steget när du fått det. |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 02:31:52
|
Jag funderade på en sak. Om man drar upp volymkontrollerna fullt, brusar det inte mycket då? I en vanlig förstärkare gör det ju det, men jag gissar att det inte fungerar riktigt likadant i det där slutsteget. Skulle någon vilja förklara hur det fungerar, kommer det bli mycket brus om jag drar upp volymkontrollerna på max? |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 03:10:44
|
Jag undrar samma sak, om inget brus adderas ska jag också köpa mig ett. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 10:40:14
|
Beror på hur det är kopplat. Sitter det ett buffertsteg FÖRE volymkontrollen attenueras bruset med inställningen av kontrollen. Sitter den direkt på ingången med buffert EFTER så borde det inte spela nån större roll. IMHO... |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 16:46:12
|
Jag antar att det är bara att chansa och hålla tummarna för att det ska vara rätt kopplat då? Annars får man väl i värsta fall se om det går att löda bort volymkontrollerna. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 03:43:41
|
Måste ju slänga in en bild på gobiten också.
Hoppas verkligen att den sitter på det "bra" sättet som UrSv beskriver. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 07:58:59
|
Jag hörde med en person här på forumet som äger/har ägt det här slutsteget, och han sa att man kunde ställa volymkontrollen (bara en av dem, den styr alla, en huvudvolymkontroll alltså, den vänstra på fronten) på "klockan 12" utan att det brusade, och så använde man bara förstegets volymkontroll. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 09:53:38
|
Gaffa, vart hittade du 16.4 Farad per kanal? Det enda jag hittade var 16400 uF.
Edit: Hittade Hifi-husets felskrivning...eller om man så vill amerikansk/gammaldags notation där mF = mikroFarad. |
Edited by - UrSv on 2004/09/01 09:55:18 |
|
|
|
Topic |
|