HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DEN LÅTER!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:39:51  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jösses vilken lycka, den låter!
Jag kopplade in och testade för tjugo minuter sen, och pulsen har fortfarande inte sjunkit.

Jag talar om mitt livs första förstärkarbygge.

En hardwirad och basic inverterad gainklon med billiga komponenter.
Jag är chockad. Under hela byggets gång har jag varit säker på att jag haft sönder nåt, missat nåt eller kopplat nån komponent fel och kortslutit hela skiten.
Men, den låter... Båda kanalerna låter!

Låter inte speciellt bra iochförsig. Jag skulle ljuga om jag påstod något annat, distar så fort man vrider på minsta lilla volym.
Men jag vet varför.

I brist på tid och pengar så tänkte jag att det är nog bäst att börja med själva förstärkardelen. Om jag inte får något ljud ur den så lägger jag projektet på is tills vidare.

Med andra ord, jag har inte någon nätdel, utan har testkört den med tre seriekopplade 9-voltsbatterier. Jag är inte så förvånad att den låter skit med de förutsättningarna.

Nu när jag vet att den ger ljud ifrån sig, så kanske jag borde ge den ett finare hus än en gammal planka, och lite mer ström att arbeta med. Men det är nu det roliga börjar, man skulle kunna säga att jag precis tagit körkortet, så nu ska jag ut och prova bilar och vägar att köra på.

Vilken rush... Var bara tvungen att dela med mig. Bilder, mätningar och annat får ni någon annan gång.

Nu ska jag städa undan verktyg och kabelstumpar innan Jossan kommer hem!

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2004/08/27 22:02:50

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:45:47  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Härligt! En som delar med sig av anledningen till att DIY:a! Häng fast vid den känslan.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:50:52  Show Profile Send gongken a Private Message
Det är ett rus... Ungefär som när Tom Hanks lyckas göra upp eld i Cast Away...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:59:35  Show Profile Send ILLY a Private Message
juppz, just så...

Halva stressen består ju förstås i att man inte har en aning om vad som ska hända när man knäpper på strömbrytaren (nej, jag kopplade INTE in den i mina ordinarie högtalare och ja, jag satte i snabba säkringar med minimumvärden).

Vad händer? Ett svagt ploppljud, sedan tyst - bra, jag har kopplat volympotten rätt! Vrider upp sakta och konstaterar att den beter sig precis som man kan förvänta sig av en förstärkare. Förutom disten då. Fast, den var ju nästan förväntad också!

Detta är f ö den jag byggde, fast i stereo:
http://members.ozemail.com.au/~lisaras/sanstube.htm
För de som vill ha en mer lättläst bild av hur det kan se ut så finns denna, mycket pedagogiska och lättlästa.
http://members.ozemail.com.au/~lisaras/images/Non_T_Layout-alt.gif

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:38:54  Show Profile Send ILLY a Private Message
Oki, jag kunde inte hålla mig.
När jag ändå är igång att dela med mig, så kan ni väl lika gärna få se några bilder av kaoset. Tyvärr så är inte min gamla webkamera en särskilt duktig sanningsförmedlare, men här är ett litet kollage iallafall:


Militant cyklist.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/27 :  23:09:08  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du är säker på att det är en förstärkare och inte skatboet, från tallen utanför fönstret, som du har lyckats fånga på bild!?

För övrigt förstår jag precis hur du kände det när du skulle slå på strömmen första gången... ska jag eller ska jag inte... bäst att kolla allt ännu en gång... har jag kopplat likriktarna rätt... sitter teflonbrickorna rätt på högtalarutgångarna... OK, nu eller aldrig... nej men vänta... det är nog bäst att kolla alla dragninga en gång till för säkerhets skull... så där ja, OK, jag slår på nu, så slår jag av efter några sekunder och känner efter om det bir varmt nånstans och om det börjar lukta bränt... OK, NU... KLICK,... inget luktar bränt, men fan va trafon blir varm, fort slå av igen.
Fundera kolla dragningen igen, slänga ut en fråga på forumet, PLEASE hjälp mig, vad har jag gjort för fel... vänta på svar... vänta på svar... vänta på svar... så äntligen ett svar... "Kolla om bulten genom trafon har kontakt med chassit på båda sidorna"... AJ DÅ, visst ja, måste isolera ena sidan med teflonbussning för att förhindra strömrusning genom bulten... Såja, då var det fixat... OK, fem djupa andetag en snabb bön till högre makter och så på med strömmen igen, med ena handen mot chassit bakom trafon.............JIPPI, det funkar!!! ALLT fungerar perfekt, WOW... mäta spänningarna och allt är precis så bra det kan bli... av med strömmen... kopplar snabbt in ett par gamla sunkiga Pioneer högtalare som det inte gör nåt om de brinner upp... på med strömmen igen och ansluter försteget och CD-spelaren och snabbt i med en skiva... upp med volymen och SHIT va bra det låter WOW, HOLY MAKARONI! Om sex bara blir hälften så bra som det här och om alla fick känna den känsla som spred sig i kroppen, skulle alla människor på Jorden bli DIY'are... NU kan jag äntligen dö i frid!!!

Jo, jag förstår hur du kände det , när det faktiskt kom ljud ur appiraten!!!

Grattis förresten!!!

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/08/27 23:15:16
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/27 :  23:21:32  Show Profile Send esl a Private Message
Träffande beskrivning... det blir som ett gift.
GRATTIS ILLY!!

Jag delar lyckan med dig.
Slå en pling så kirrar jag trafar och lytar i helgen, och en liten låda så att Jossan inte ser sladdrarnarna !
/esl



Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:31:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Grattis ILLY!

Hade liknande känsla för ett tag sedan då jag fick igång mitt nya diy riia steg, smått förvånad var man att det lät ur bägge högtalarna . Det du skriver paradigm stämmer in så väl.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/08/28 :  01:50:39  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Paradigm beskrev min känsla ganska så precist.

"Herre jävlar, nu är det dags... Fungerar det? Skall man verkligen våga koppla in allt? Bäst jag bara provar med centerhögtalaren, för den är billigast."

Exakt samma känsla fick jag med mitt Alep 30-skatbo:



Grattis ILLY. Grym är du!

Det är en sådan cool känsla, som är så svår att beskriva, när man har kopplat ihop något, som kanske inte är så svår egentligen, men som nästan ingen av ens kompisar har någon som helst förståelse för.

Kör hårt! Bygg powersupply nu, och börja tweaka! Nästa steg är en cool volymkontroll. Du ÄR fast i träsket.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/28 :  09:34:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
paradigm: Ja, dubbelkollade. Skatboet var mer genomtänkt. För övrigt träffande beskrivning.

esl: Ringer så fort jag fått i mig lite frukost!

Bubbel: Tack! Och grattis till riian och känslan.

Swede: Ha! Skulle det vara ett skatbo? Det är ju t o m enkelt att få översikt. Tweaka och bygga strömförsörjning kommer ske mycket snart. Vaddå, är inte "ALPS Miniatyrpotentiometer för kretskortsmontage" en cool volymkontroll?
("för audiobruk" var tillfälligt slut och jag var för rastlös för att orka vänta! Tajt mellan lödöronen vill jag lova)

Och... Fast i träsket har jag varit så länge jag kan minnas, fast tidigare mest högtalare och annat grovjobb. Delningsfilter är ju inte så jätte-hitech eller finpill, i ärlighetens namn.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:38:18  Show Profile Send Parasite a Private Message
*asgarv* seriekopplade 9 voltsbatteri =P häftigt , hade inte vart både billigare o lättare med en gammal trfo, bör ju inte va så svårt att fixa =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:21:51  Show Profile Send Resonans a Private Message
DIY är den nya innedrogen
Gött mos ILLY!

...music is the best...
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/28 :  17:13:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
*asgarv* seriekopplade 9 voltsbatteri =P häftigt , hade inte vart både billigare o lättare med en gammal trfo, bör ju inte va så svårt att fixa =)


Nej det borde inte va så svårt.
Det är bara en fråga om hur ivrig man är att få testa. En gammal traf hade säkert tagit mig minst 5 timmar att leta upp, 9-volts batterierna hade jag redan hemma. Dessutom ville jag försäkra mig om att den fungerade och inte var kortsluten någonstans, innan jag pluggar in den i vägguttaget!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/08/28 :  17:35:02  Show Profile Send Oblivion a Private Message
säkringen e din vän....

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/08/28 17:37:03
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/29 :  18:10:57  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hjärtklappningen kom åter.
Blev färdig med strömförsörjning idag. Modell enklast möjliga, en ringkärnetrafo 80VA 2x12V, serikopplad till 1x24, en likriktarbrygga, 2x10000uF elytar.

Den låter fortfarande, fast bra. Ingen dist och skräp längre. Har dock inte hunnit lyssna mer än tre minuter, för sen vaknade min lilla dotter. Hon är av den sorten som ska pilla på allt, så då vågar jag inte ha en naken förstärkare ståendes framme. Jag återkommer med detaljer om ljudåtergivningen, när jag har finlyssnat några timmar. Spontana intrycket var iallafall att den, till en total kostnad av ca 750:-, hade bättre upplösning och var tystare mellan tonerna, än min yamahareceiver för 4500:-. Fast, jag har som sagt bara lyssnat en låt i den hittills, så någon helt rättvis utvärdering kan jag inte göra än.

Jag kan lova att den kommer arbetas mer med, jag ser stor potential!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000