HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFSL1; ny faneringsmetod?? med bilder...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/27 :  07:41:42  Show Profile Send trango a Private Message
Under de senaste dagarna har jag fanerat mina HFSL-1 högtalarlådor. Jag har en del erfarenheter som underlättade för mig och som jag skulle vilja dela med mig av i denna bildtråd. Eftersom detta var mitt första faneringsjobb misstänkte jag att det skulle bli problem. Därför har jag byggt tre kompletta högtalarlådor. Planen är att endast de två snyggaste ska bestyckas med element, jag har alltså haft en låda att "träna" på.

Det faneringssteg som jag ska beskriva är det sista steget, när den avrundade frontbaffeln och sidostycken ska faneras. Innan detta steg har undersidan, baksidan och även översidan fanerats.

METOD 1; Enligt den procedur som beskrivits på andra ställen i detta forum, dvs. frontbaffeln placeras mitt på fanerarket, vickas sedan först mot den ena sidan och sedan mot den andra sidan för att ge en fanering även över frontbaffelns avrundning.
RESULTAT; Ganska många bubblor, faneret spricker vid frontbaffelns avrundning. Metoden testades två gånger (på samma högtalare, dvs. omfanering) med samma resultat.

METOD 2; Första steget är gemensamt med metod 1, fanerarken tejpas ihop med maskeringstejp. Se till att fogen mellan arken har en riktigt god passning och att fanerarket är tillräckligt brett för att täcka alla sidor som ska faneras.



Tejpa sedan längs efter skarven och även längs fanerets sidor. Denna tejpning är mycket viktig eftersom den skyddar det känsliga faneret mot sprickbildning.



Vänd den tejpade sidan nedåt och markera ut frontbaffelns position nära mitten av faneret. Stryk på ett TUNNT lager kontaktlim på den plana delen av frontbaffeln, dvs. inget lim på avrundningen och på högtalarens sidor. Stryk sedan lim även på den yta av faneret som frontbaffeln ska placeras på. På den följande bilden kan ni ana blyertssträcken som markerar hur jag ska placera frontbaffeln. Ni kan nog också se att jag strykt kontaktlim på faneret.



Nu är det mycket viktigt att du väntar till limmet är klibbfritt. Du hinner surfa in på HiFi forum...
När du läst de senaste inläggen är det dags att fanera frontbaffeln. Passa in högtalarens ena kortsida efter de markeringar du gjort.



När du är nöjd kan du fälla högtalaren framåt, sedan är det dags att vända frontbaffeln uppåt så att du kommer åt att pressa ut eventuella bubblor och ojämnheter. Använd en kavel eller som jag föredrog, händerna. VAR MYCKET FÖRSIKTIG kring frontbaffelns och fanerets sidor. Faneret spricker snabbare och lättare än man tror är möjligt...



För att skydda den del av faneret som ska böjas över frontbaffelns avrundning tejpas även denna del av faneret. I mitt fall minskade denna tejpning fanerets tendens att spricka vid frontbaffelns avrundning...



När du är helt nöjd med frontbaffelns kan du FÖRSIKTIGT vända på högtalaren och börja stryka lim på det första av sidostyckerna. Börja uppifrån och stryk ett tunnt lager. Var noga att limmet täcker, speciellt vikigt vid kanter och vid frontbaffelns avrundning.



När högtalaren sida är limmad kan du fortsätta med faneret. Här är det viktigt att du lyckas få lim även nära frontbaffeln. Var riktigt noga med att stryka tunnt. Inga pölar med lim...



När limmet har torkat placeras högtalaren på med den obehandlade sidan nedåt, dvs. den limmade sidan uppåt. Var försiktig så att inte det limmade faneret och högtalaren kommer i kontakt med varandra...
Börja sedan att limma faneret vid frontbaffelns avrundning. Se till att du hela tiden arbetar eventuella bubblor bakåt. När hela faneret limmat

Nästa projekt, PASS F4

Edited by - trango on 2004/08/27 08:28:42

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:14:50  Show Profile Send secanbj a Private Message
ser inga bilder!!!!

/Anders
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:29:28  Show Profile Send trango a Private Message
Ooops, mitt fel, nu borde det funka

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:00:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo gärna färdiga bilder mahogny är klart intressant :) jag kör med ekfaner med mahognyfärgad olja

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:08:55  Show Profile Send trango a Private Message
Jag tycker dina högtalare är väldigt snygga (haakan). Letade ekfaner, men tyvärr finns det inte så mycket att välja på här uppe i Umeå.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:32:51  Show Profile Send Resonans a Private Message
Mycket bra bildtråd! Det där med att bygga en extra låda verkade ju vara värt besväret

...music is the best...
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:46:20  Show Profile Send trango a Private Message

Roligt att bilderna uppskattas! Jag skulle definitivt rekomendera att bygga tre lådor. Det blir inte speciellt mycket dyrare och för mig var faneringen svårare än jag trott, det var bra att ha en "extralåda". Om andan faller på kan man ju använda den som center, den är ju inte så synlig under TVn.

Här kommer lite bilder, lådan är nyligen ytbehandlad och det är därför som den kan se lite "flammig" ut. Först en detaljstudie av fanerigen runt frontbaffelns avrundning...



... jag vet, måste slipa mera. Sen kommer en bild från vardagsrummet. Stativen hör till ett par riktiga klassiker, Heybrook HB1 som ska säljas till ett bra pris (någon intressent?).



Tavlan som är av egen produktion ska ramas in och fyllas med något lämligt dämpmaterial.

Nu återstår infräsning av element och att bestämma vilken kvalitet på filterkomponenterna som jag ska satsa på...


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:12:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Snacka om sluten låda!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:14:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
ser väldigt bra ut :) nästa högtalare jag gör kommer jag nog inte heller fräsa förräns faneren är på plats...samt att jag kommer fräsa bort kanterna som blir när man fanerar..

väldigt fint bygge hittils! se bara till att vara noga å då menar jag NOGA med fräsningen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:28:26  Show Profile Send trango a Private Message
Japp, infräsningen av element är faktiskt ett orosmoment...

Jag tror att om jag kan välja kommer jag i framtiden att undvika avrundade frontbafflar. Det är kenpigt att få det riktigt snyggt där. Visserligen gick det bra när jag använde metoden som visas i denna tråd.

Det är kul att bygga egna högtalare, har knappt färdigställt mina HFSL1 men är redan sugen på ProAc kloner, eller kanske en Orion...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000