HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nätdel till zappulse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:43:12  Show Profile Send oliver a Private Message
Har lite funderingar kring nätdel till Zappulse.
Vinner man nånting på att använda en 800VA:s transformator kontra merkostnaden?
Har hittat trafos på 2*50V bör man då använda Elektrolyter som tål mer än 63V?
Om jag förstått LCaudio rätt så ger en sån trafo +- 69V likriktad och då pallar väl inte 63V kondingar?
Nån som vet nåt bra ställe att handla trafos och annat som kan användas till bygget?
Nån som har lust att ställa upp på lite frågor ang.ett sånt här bygge via mail eller telefon (ingen telefon terror alltså)bara nån fråga när man kört fast.
/ Sven-Åke

Skeptiker

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:05:46  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det skadar aldrig att gå upp i dimension på trafon, men över 500VA behöver du en softstart.

Du får gå upp till 80V eller 100V på kondingarna, beroende på vad du får tag på till bra pris. Kolla om Elfa har kvar RIFA PEH169 6800uF/100V på utförsäljning för 95:-/st. MKT bra pris! köp då 6 eller 8st. Titta på schemat jag använde till mitt UcD180 bygge, det kan du med fördel använda.

Du får gärna maila eller PM'a mig om du har fler frågor. Jag är själv ingen expert, men ett och annat har jag lärt mig, och det delar jag gärna med mig av.

/Roland
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:55:54  Show Profile Send oliver a Private Message
paradigm>
Man tackar och bockar på förhand ska kolla upp ditt schema.
tänkte ev, beställa softstarten som lcaudio har när man ändå beställer moduler.
Dom skulle komma med både större trafos och kraftigare nätdels modul till Zappulse bygget,men det är alltid roligare att göra nåt själv.
Dom hade även 80V elektrolyter på 15000uf för 149 DKK skapligt pris det också för man behöver inte så många då.
Trimlog hade skapligt pris på trafos så det gäller nog att kolla runt lite.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:56:23  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Denne er sakset i fra www.hifi4all.dk
Jeg har også zappulse. Jeg har hatt alle versjonene fra 1.0 til 2.2se Jeg har testet mye med lytter, v4p, ensrettere og nettopp de Elna Cerafine er de beste jeg har prøvet til zappulse. Jeg har 2*18000uf/63V cerafine. Diodebroer bygget på BYV79E - 8 stk for to kanaler. og 2*42v-800VA trafo. Dette er en trafo på 9 kg, og det var merkbar forbedring etter at jeg gikk fra en standard 500va til denne klossen. Hvorfor vet jeg ikke, men kobbertråden er mye tykkere.

Det er lydmessig forskjell på en "standard" 500 VA og den 800 VA "audio-grade" sin elfa fører. Det var ikke vanskelig å høre forskjell hos meg. Jeg kjører 800 VA uten softstart, men vil ikke anbefale det...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5498&KW =zappulse

handler om ensretter til zappulse. Du får desverre ikke sett noen bilder akkurat nå. Det ser ut for at serveren er nede - (eller apache daemon)

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:04:24  Show Profile Send oliver a Private Message
bambadoo>
Pratade med lcaudio och jag skulle få köpa en predatornätdel med två st. Chemicron kondensatorer på 15000uf 80V istället för dom 63V som sitter där från början.
549 Danska kronor tyckte jag var ett bra pris,tänkte då använda en trafo på 2*50V och då få ut + - 69V DC spänning.
Frågan är om man ska köpa en 800VA trafo istället för en 500VA prisskillnaden är ju inte så jättestor.
Är det skillnad på trafos rent ljudmässigt beroende på tillverkare eller kan man köpa en trafo av samma storlek oavsett var den är tillverkad.
Alternativt är att använda samma trafo som du har och köpa LCaudios Predatornätdel som den säljs.
Eller tror du att dom större kondingarna på 80V är att föredra ändå fast dom inte behövs rent voltmässigt?
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:16:29  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Ja, det enkleste er nok å kjøpe en predator nettdel. Prisen er heller ikke så værst.
De chemcon lyttene kjenner jeg ikke til, men det er noen "vanlige" lytter, men det behøver ikke å ha noe å si. Jeg har hørt noen rykter om at zappulse spiller finere i 200W versjon, enn f.eks. 250 watts versjon. For å få 200 Watt, behøves 2*42V trafo, og da ville jeg valgt den som elfa fører. Den er litt dyrere, men verdt pengene. Zappulse er nådeløs mht. det som ligger før printet. (Trafo, lytter, likerettere og kabler) Alt det kan godt være av beste type. Sørg for at signalkabler og høyttalerkabler internt er av beste kaliber (jeg bruker rent sølv - Duelund kabler) - og at nettkablene har stort tversnitt (2.5mm^2)

Lykke til med bygget ditt. Zappulse kan spille meget bra.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:38:35  Show Profile Send oliver a Private Message
bambadoo>
Tack för dina tips,egentligen är ju inte "watten" så viktiga utan att den kan lämna rejält med ström.
Jag antar att det är viktigare med storleken på VA än storleken på DC spänningen.
Kanske man ska ge sig på 1000VA med tanke på framtida idéer,då lär man väl inte ta till för lite ialla fall.
Eller så köper man Elfas trafo ändå och predatornätdelen och prova sig fram lite senare med olika alternativ av kondingar.
Lite svårt val man vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt men det är ju svårt att veta på förhand.
www.trimlog.se har också bra priser på trafon.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000