HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prylnisse VS Musikälskare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/26 :  22:37:34  Show Profile Send filkingian a Private Message
Laddar hem mp3 för att upptäcka och provlyssna musik. Spelar faktiskt på min anläggning, men det låter helt "livlöst" oavsett vilken bitrate/rip...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2004/08/26 :  22:56:44  Show Profile Send twostroke a Private Message
jag kör bara mp3 genom datorn, dels för att det är lätt och för att man inte alltid hittar skivor från den artisten jag vill ha, visst man märker skillnad i ljud mellan en vanlig skiva och en mp3, men det är smällar man får ta.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/26 :  23:27:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klart man är både och.

Som festmusik och bakgrundsmusik är det perfekt. Behöver inte byta skiva på hela kvällen.

Instämmer med de som säger att skivinköpen har ökat sen man började ladda ner musik.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/08/26 :  23:44:44  Show Profile Send buffy a Private Message
Filkingian av ren nyfikenhet undrar jag vad du sitter på anläggning.. ..kan man få veta? :)

Jag antar att du sitter på ett rätt potent system... Låt oss säga att jag har samma system. Jag slänger i Metallica(CD) - The black album - Sad But True, fan va bra det låter !!.. Nu laddar jag ner Sad But True en 256-bittare, Ojojojoj fyfan, detta låter kasst...nej det gör det inte Det är ju hur stycket är komponerat jag är fäst vid och känslan i min kropp jag får av att spela det, Detalj och dynamik försämras med mp3, men i vissa fall är det mycket obemärket, men det är ju mina erfarenheter.

Å-andra sidan kanske jazz/klassik/electro låter sämre på mp3 än just metallica?
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/08/27 :  04:22:52  Show Profile Send rokk a Private Message
Själv så lyssnar jag inte på Mp3 alls i princip låter för det mesta inte alls bra och ibland ganska tråkigt... De ljudfiler jag har är i andra format, såsom ACC och Ogg i 192Kbit eller bättre. Mp3 är i min mening inte mycket att hänga i julgranen för det mesta, sen sitter antagligen en hel del med dåliga mp3-decoders också, bara det gör sin sak... :)
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/27 :  05:49:15  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag kör två varianter: Fin-lyssning och slö-lyssning.

Jag spelar en hel del på mp3, men det beror till viss del på latheten. Med min dator som står brevid stereon, med touch-screen, så finns hela min skivsamling ett par tryckningar bort.
När jag bara vill ha musik i bakgrunden eller när det är lite party så finns inte samma hifi-krav och då fungerar mp3 bra. Dessutom kan en enkel CD-spelare inte köra random på 5000 låtar utan att man måste springa och byta skiva stup i kvarten.

Jag försöker undvika "dåliga" inspelningar, och bitrates under 192kbit/s. Med Riktigt bredband går det snabbt att ladda ner om man hittar bättre kvalité. Det enda problemet är väntetiden för en öppen slot på DC++.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/27 :  06:10:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
håller fullständigt med gaffa

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/27 :  06:37:36  Show Profile Send JonasV a Private Message
Instämmer med Zalve!

Har definitivt köpt mer skivor sen jag upptäckt ny musik med MP3.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/08/27 :  07:07:04  Show Profile
Jag brukar göra så att om jag hittat någon med ungefär samma smak som mig drar jag ner hans låtar (spela roll om det är 50 Gig går ju på några timmar) .. Sen kör man shuffle. Har hittat mycket bra musik jag aldrig annars skulle ha kommit i kontakt med!
Sen alla som tycker att det är så dåligt måste ha laddat ner från typ Kazaa där någon nisse suttit hemma och pulat ner dom utan att ha en susning om vad han pyslar med
Mp3 är suveränt för att hitta ny musik.
Har också funderat på att köpa mig en mp3-spelare hur länge som helst, men det blir aldrig av.
Fanns musiken jag tyckte om på dvd-audio eller sacd skulle jag köpa väldigt mycket skivor.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:41:23  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Jag brukar göra så att om jag hittat någon med ungefär samma smak som mig drar jag ner hans låtar (spela roll om det är 50 Gig går ju på några timmar) .. Sen kör man shuffle. Har hittat mycket bra musik jag aldrig annars skulle ha kommit i kontakt med!
Sen alla som tycker att det är så dåligt måste ha laddat ner från typ Kazaa där någon nisse suttit hemma och pulat ner dom utan att ha en susning om vad han pyslar med


Har aldrig rört Kazaa och kommer aldrig göra det, 99% av all musik jag har hemma är från mina egna CD-skivor. Synd att många där ute inte vet vad de gör när de rippar/encodar. Finns ju så många bättre format än mp3, både open och closed source i min mening.

T.ex den ganska populära spelaren WinAmp har ju inte den bästa mp3-decodern, iaf de tidigare versionerna.
I min mening har mp3:orna gjort sitt, nya format får gärna ta över för min del, riktigt gjorda ogg eller acc filer kan ge riktigt skapligt ljud. Dessutom finns det spelare som stödjer dessa, även om de är färre än mp3-spelarna. :)

Men det är som sagt, min personliga syn på saken.

Edited by - rokk on 2004/08/27 08:43:18
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:30:18  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Själv spelar jag en del mp3.. Främst för att jag inte har råd att köpa massa skivor :(
Jag menar, jag har STOR gjädje av musik, så varför ska jag bli hindrad av att spela mp3 ?!

Vem är det som hindrar dig?

Spela vad du vill, låter det bra i dina öron behöver du ju inte bry dig om vad andra tycker?

Angående debatten om "Prylnisse VS Musikälskare" så har jag en känsla av att musikintresse anses som lite finare än prylintresse, är det så? Och i så fall varför? Varför är det så att en person som har en jättedyr anläggning och bara 20 skivor inte anses värd samma respekt som en person som har en billig anläggning men 1000 skivor?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:50:01  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Mus: för oss musiker bland andra med stort musikintresse blir det naturligt att värdera musikintresse framför teknikintresse. Motsvarande omvända förhållande bör väl gälla ingenjörs- och teknikintresserade som kanske värderar teknik framför musik. Jag tror många här på forumet i grunden är här för sitt musikintresse och en vilja att få ut så mycket ljudkvalitetmässigt ur detta. Sedan får var och en göra sin personliga värdering.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/08/27 10:50:45
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:26:00  Show Profile Send Blue a Private Message
mus: "Angående debatten om "Prylnisse VS Musikälskare" så har jag en känsla av att musikintresse anses som lite finare än prylintresse, är det så? Och i så fall varför? Varför är det så att en person som har en jättedyr anläggning och bara 20 skivor inte anses värd samma respekt som en person som har en billig anläggning men 1000 skivor?"

Japp, jag får erkänna att jag kanske är lite skeptisk mot den som har en anläggning för 100.000 men en skivsamling bestående av 20 titlar. Känns lite smaklöst helt enkelt. Det blir svårt att få ihop att detta kan vara en kille som är intresserad av hifi för att han vill kunna lyssna på musik på bästa sätt. Känns inte som killen jag skulle ha så mycket gemensamt med alltså, men det betyder ju inte att han är en dålig människa för det. Bara VÄLDIGT pryl- eller statusfixerad.

Fast det är klart, han har kanske fått anläggningen i namnsdagspresent eller nåt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:39:20  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
namnsdagspresent .. LOL!
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:57:14  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Det skulle å andra sidan kännas lite dumt att ha >1000 plattor och spela dom på en risig microanläggning...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:07:09  Show Profile Send Blue a Private Message
"Det skulle å andra sidan kännas lite dumt att ha >1000 plattor och spela dom på en risig microanläggning..."

Jo precis, har en del kompisar av den typen faktiskt, som jag ivrigt försöker övertyga att köpa nånting vettigt att lyssna på sina plattor med.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:10:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tror att de som har väldigt få skivor (under några 100) och väldigt dyr anläggning är extremt sällsynta.

Har inte alla som håller på med hifi som hobby börjat just pga musikintresset eller finns det någon som verkligen började med hifi för att den personen tyckte:

"-Hmmm, bygga högtalare och förstärkare (eller köpa för 150kkr) och komponera ihop en anläggning skulle vara kul så jag kan lyssna på testoner och skärt brus!"

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:13:51  Show Profile Send buffy a Private Message
Tjena musen, det är ingen som hindrar mig och jag spelar vad jag vill. Om jag respekterar en männsika eller inte beror ju knappast på vad han/hon har för HIFI-anläggning, det skulle ju vara löjligt, sånn HIFI-torsk är jag inte ( kan man vara det ? ).

Jag blir också jäkligt impad av folk med tunga anläggningar, nog sagt som det. Jag får väll bara känna mig riktigt glad att jag kan njuta av musik på flera sätt än vissa andra, även om jag föredrar riktiga skivor :)

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/27 :  13:39:37  Show Profile Send Blue a Private Message
"Jag tror att de som har väldigt få skivor (under några 100) och väldigt dyr anläggning är extremt sällsynta."

Jo sådana extrema fall är nog sällsynta. (Iofs blir jag mer impad av en "bra" skivsamling än hur många skivor det handlar om). Däremot verkar det vanligare med folk som mest skaffar "hifi-skivor", dvs man fokuserar på att det ska vara en perfektionistisk inspelning snarare än att det ska vara musik som man gillar.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/27 :  14:27:18  Show Profile Send filkingian a Private Message
buffy: Har en Copland CDA-288 cdspelare, ett par Audion Silver Night Mono 300B PP slutsteg och ett par JMlab Electra 907BE högtalare. Avgör själv om den är potent eller inte.

Jag förstår precis hur du menar med känslan i kroppen...Visst kan man få fram den känslan med mp3:or, men det har inte hänt mig sedan ´96(det var innan jag köpte min första cd-spelare). Som du skrev så försämras(komprimeras bort och försvinner helt enligt mig) detalj/dynamik och vad finns kvar att njuta av då? Antar att smaken är som baken...

EDIT:

PS. Lyssnar mest på metal(däribland metallica), blues och rock. DS.

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/08/27 14:28:46
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/08/27 :  15:07:05  Show Profile Send buffy a Private Message
Din anläggning verkar vara fin, har själv varit sugen på 907BE. Själv kör jag mer budget med NAD 317+214 bryggat, nad 522 cd och lånade dali6006(urk) som ska bytas mot piP inom snart framtid. CD vill jag byta ut men pga av ekonomiska skäl kommer det inte på fråga i dagsläget. Är lite orolig för att pip inte har de muskler jag söker, men man kan ju komplettera med Ino subb senare. Det är klart att man inte vill spela mp3 om man har orginalet på CD, men sålänge duger det till mig.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/27 :  16:37:56  Show Profile Send filkingian a Private Message
Av MÅNGA skäl så kan man ibland inte få tag på vissa skivor och då får ju faktiskt mp3 att lyssna på, om man ens hittar skivan i mp3-format





This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/27 :  17:28:13  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Då är det väl bara att erkänna att jag är forumets person som inte finns... Jag har en anläggning för över 100k men bara ca 200 plattor men som tur är så har jag tillgång till ca 600 vinylplattor på annat håll. Nu undrar ni säkert om jag inte är riktigt klok men det handlar nog inte så mycket om idioti utan mera om att det är först nu jag har fått de ekonomiska möjligheterna att köpa en bra anläggning och det har också resulterat i ca 2 skivor/vecka utöver alla prylinköp. Så om ett par år så har man nog också över 1000 plattor

Musiclover!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/27 :  20:28:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag resonerar så här! All inne pop, ja som är bra just då...Alltså toppliste musik NRJ och sant trams..Då kör vi mp3 för hela slanten! Men alla godbitar som man kan lyssna om och om igen, då köper jag alltid. Oftast känner man direkt om det är en låt eller skiva som kommer hålla länge. Om ni förstår vad jag menar!
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/08/27 :  20:40:07  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Jag har gått över helt till nedladdad mp3. Lyssnar dock väldigt sällan på musik på min anläggning. Blir nästan bara film som jag köper för dyra pengar.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000