HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hifi lexicon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:39:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant med enkla förklaringar på alla hifi termer. Det måste finnas hundratals termer som det flesta har hört många gånger men kanske inte helt säkert vet vad det betyder. Kan inte det vara något för forumet? Jag menar att det kanske inte behöver följa en specifik form utan en term kanske förklaras i 4 ord medan en annan kanske beskrivs av någon "eldsjäl" i 4 paragrafer.
Mvh

Artphotography

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/27 :  23:40:37  Show Profile Send esl a Private Message
Bra idé!

Vi kan börja med WAF = Wife Acceptance Factor en faktor att akta sig för faktiskt. (är det därför jag är ogift??)
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/27 :  23:53:06  Show Profile Send sampix a Private Message
Bara att skriva av ordlistan i Robert Harley´s The complete guide to highend audio

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/27 :  23:54:37  Show Profile Send Joacim a Private Message
sampix: Finns den att få tag i i Sverige?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:05:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
HiFi-klubben har sålt den men har ingen aning om dom fortfarande gör det.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:15:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Joacim>
Finns på bokus

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=0964084961&pt=search_result

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/08/28 00:16:48
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:24:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tveksamt om man får kopiera av den och publicera, men ifall det är OK så vore det kanon tycker jag! En annan möjlighet är kanske att moderatorerna skapar en avdelning som är uppdelad i bokstäver och forumsmedlemmar fyller på med egen kunskap efterhand? Eller är det kanske för lätt att det blir "bråk" ifall någon skriver en förklaring till en term som sedan någon annan tycker/tror/vet att den är fel beskriven.....annars hade det väl varit en enkel lösning som på sikt hade gett oss mycket info utan att någon enskild person måste lägga ner mycket jobb!

Ett bra exempel är precis det som esl skriver WAF, skulle kunna se ut så här:

WAF = WIFE_ACCEPTANCE_FACTOR, en allmänt vedertagen term som oftast syftar på god estestik form alternativt liten storlek på hifi utrustning för att "accepteras" av sin hustru eller sambo.

Artphotography
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:18:06  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Tveksamt om man får kopiera av den och publicera, men ifall det är OK så vore det kanon tycker jag!


Lite klumpigt formulerat av mig i det tidigare inlägget. Jag tycker alltså inte det är ok att kopiera rakt av.
Utan jag tipsade bara om denna bok, då den har en väldigt bra ordlista

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/08/28 :  13:26:47  Show Profile Send Lurman a Private Message
Robert Harley´s "The complete guide to highend audio" är en väldigt trevlig läsning, men vill man inte lägga pengar på det hela kan man ju låna den på biblioteket... Enligt Libris finns den i Malmö stadsbibliotek och Luleå Universitetsbibliotek.

Bara att springa iväg och boka och hoppas man är först i kvarn...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/28 :  14:52:27  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
alternativt liten storlek på hifi utrustning för att "accepteras" av sin hustru eller sambo.


Men Jag är ju' fortfarande gift Plus att Hon gillar högtalarna skarpt ???

Hmmmm? Hon kanske är en HAN !!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000