Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 21:39:20
|
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant med enkla förklaringar på alla hifi termer. Det måste finnas hundratals termer som det flesta har hört många gånger men kanske inte helt säkert vet vad det betyder. Kan inte det vara något för forumet? Jag menar att det kanske inte behöver följa en specifik form utan en term kanske förklaras i 4 ord medan en annan kanske beskrivs av någon "eldsjäl" i 4 paragrafer. Mvh |
Artphotography |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 23:40:37
|
Bra idé!
Vi kan börja med WAF = Wife Acceptance Factor en faktor att akta sig för faktiskt. (är det därför jag är ogift??) /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 23:53:06
|
Bara att skriva av ordlistan i Robert Harley´s The complete guide to highend audio
|
kabelskitsnackare
|
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 23:54:37
|
sampix: Finns den att få tag i i Sverige? |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 00:05:29
|
HiFi-klubben har sålt den men har ingen aning om dom fortfarande gör det. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 10:24:03
|
Tveksamt om man får kopiera av den och publicera, men ifall det är OK så vore det kanon tycker jag! En annan möjlighet är kanske att moderatorerna skapar en avdelning som är uppdelad i bokstäver och forumsmedlemmar fyller på med egen kunskap efterhand? Eller är det kanske för lätt att det blir "bråk" ifall någon skriver en förklaring till en term som sedan någon annan tycker/tror/vet att den är fel beskriven.....annars hade det väl varit en enkel lösning som på sikt hade gett oss mycket info utan att någon enskild person måste lägga ner mycket jobb!
Ett bra exempel är precis det som esl skriver WAF, skulle kunna se ut så här:
WAF = WIFE_ACCEPTANCE_FACTOR, en allmänt vedertagen term som oftast syftar på god estestik form alternativt liten storlek på hifi utrustning för att "accepteras" av sin hustru eller sambo. |
Artphotography |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 12:18:06
|
quote: Tveksamt om man får kopiera av den och publicera, men ifall det är OK så vore det kanon tycker jag!
Lite klumpigt formulerat av mig i det tidigare inlägget. Jag tycker alltså inte det är ok att kopiera rakt av. Utan jag tipsade bara om denna bok, då den har en väldigt bra ordlista |
kabelskitsnackare
|
|
|
Lurman
Member
71 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 13:26:47
|
Robert Harley´s "The complete guide to highend audio" är en väldigt trevlig läsning, men vill man inte lägga pengar på det hela kan man ju låna den på biblioteket... Enligt Libris finns den i Malmö stadsbibliotek och Luleå Universitetsbibliotek.
Bara att springa iväg och boka och hoppas man är först i kvarn...
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/08/28 : 14:52:27
|
quote: alternativt liten storlek på hifi utrustning för att "accepteras" av sin hustru eller sambo.
Men Jag är ju' fortfarande gift Plus att Hon gillar högtalarna skarpt ???
Hmmmm? Hon kanske är en HAN !!!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|