HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Putsa pianolack, tacksam för tips. (NHT högtalare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:55:38  Show Profile Send cofra a Private Message
Hej på er,

Jag har ett gäng NHThögtalare som skulle behöva en behandling, vad ska man använda för något tycker ni, vad tål lacken...? Vill bara ha dom så glänsande och fina som möjligt då det är lättare att hålla dom rena i sådant tillstånd. Ytan är fin.... inga repor och sånt. Det är bara glansen som saknas.

Möbelpolish, bilvax, fönsterputs, bara en våt trasa... ja, kom med förslag. Jag är väldigt tacksam för alla råd och tips jag kan få. Reserverar mig för att jag skriver i fel kategori men det är bara att flytta till DIY om det är en mer passande kategori.

MVH. Christian

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:02:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog börja med att putsa av dom med en fuktig trasa eller en damsugare med en möbelborste, sen nån polish för möbler.....Eller kolla med nån musikaffär som säljer piano, dom har säkert nått....
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:04:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
MartinH

Japp pianon

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:15:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
ja just det pianon....
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:23:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Från S&S:s hemsida:


In normal circumstances, the exterior of the piano is easy to keep clean. A piece of clean cheesecloth, lightly dampened with plain water, is the safest thing to use for wiping away dust and finger marks. Waxing the surface is not recommended as this eventually results in a buildup which must be professionally removed. Always wipe with the grain as this is the direction in which the piano was originally polished before leaving our factory.

Always wipe the surface in a straight line, never with a circular motion as this will eventually cause the surface to lose its lustre. A piano should always be wiped in the direction in which it was originally polished. This direction will be obvious when you look at the surface carefully. Keep in mind that we strongly recommend that your piano should be polished, when the need arises, by a professional furniture polisher. We recommend that you contact your Steinway & Sons dealer for assistance if any question about polishing or polishers should arise.



I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/26 :  16:48:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Är det inte så att Quad rekommenderar att man ska köra med en trasa med t-sprit på deras pianolackade högtalare? Jag tyckte jag låste något sådant i What Hifi...

Snygga som tusan är dom iallafall, by the way.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/08/26 :  20:35:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Oooops lite varning här, lacker har olika uppbyggnad om quad menar att man kan ta t-sprit på lacken på deras högtalare det är inte säkert att det fungerar på NHT högtalare utan kan ge ett ödedigert resultat. Oftast har lacken blivit matt av solljus och då får man pröva sig fram och då är det bara att polera upp ytan igen. Bilvård produkter är bra då de inte går på djupet börja med en snäll rubbing och därefter en bra hårdvax som fixar till det.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/08/26 :  22:20:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Rubbing vore nog inte en så bra ide . Bättre med en bilpolish i så fall , den är klart snällare.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/08/27 :  00:13:50  Show Profile Send cofra a Private Message
Hej igen och tack för alla svar,

Jag mailade NHT också och ifrån dom så fick jag svaret att dom generellt använde fönsterputs och en mjuk trasa. Papper får inte användas då det innehåller träfibrer som skadar ytan. Sen kunde man även använda nåt annat men det är troligtvis amerikanska produkter så det vet jag inte riktigt vad det är... hjälp mig gärna:

"A protectant like Armor-All or Maguire's works well."

Antar att det är polish eller vax av nåt slag... ska interneta lite och leta.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/08/27 :  00:36:51  Show Profile Send Io a Private Message
Armor-All finns nog på Biltema. Har för mig att det är en spary som man har på plastpaneler. Traditionell pianolack är baserad på cellulosa och används i regel aldrig på högtalare. Alldeles för dyrt och farligt att applicera.

NHT använder inte pianolack!

3.3 är en ypperlig högtalare. :-)

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:42:23  Show Profile Send Adagio a Private Message
Bäst är att aldrig kladda på pianolackhögtalare, damm är däremot omöjligt att skydda sig mot. Men jag använder "huvorna" som följde med mina SFGP, gjorda av en slags fiberduk. Det visade sig att denna var lite statisk och att allt damm följde med den när dom togs av.
Så nu åker huvorna på och av en gång när det är städdags.
Jag tror du ska undvika "medel" av olika slag, brukar bli kladd kvar.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:53:27  Show Profile Send Nitram a Private Message
Rubbing lär ju vara att ta i... används ju för att ta bort beläggningar som knappast hamnar på ett par högtalare... om dom inte stått utomhus förstås...

Adagio-> såpass... det måste jag testa, nybliven SF:ägare som man är...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:25:49  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Armor All finns på alla mackar tror jag. Ta en kökshanduk, spruta AA på den och torka.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000