HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad vs Cambridge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/08/07 :  14:59:30  Show Profile Send ReKo a Private Message
Ska nu köpa mig en mindre 2-kanals anläggning att ha tills jag bytt lägenhet nästa år.. Mina funderingar gäller elektroniken..
Antingen blir det:

* Förstärkaren NAD c320bee med tillhörande cd 521bee.

eller

* Förstärkaren Cambridge Azur 640A med tillhörande cd Azur 640C.

Någon som har jämfört dessa? Är förstärkarna jämnbördiga kraftmässigt? Misstänker att Naden är kraftigare trots lägre spec.

Hur är Ljudkaraktären hos Cambridge? är det lite ljusare och mer detaljer än Naden?

Högtalarna kommer troligtvis bli Quad 12L.

Så skriv ner lite erfarenheter och synpunkter är ni snälla

Tack på förhand / Ante

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/07 :  15:24:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Din uppfattning ligger helt i linje med vad jag upplevt vid provlyssning. Dom känns ungefär lika kraftfulla men Cambridge har lite bättre dynamik och "luft" tycker jag, och så är dom snyggare. Kör på Cambridge alltså. Sedan är förstås Quad helt underbara högtalare för priset, och dom kan du lugnt behålla även om du framöver uppgraderar elektoniken.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/08/07 :  15:31:40  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tack för ditt svar Blue. Ska nog förtydliga mig lite och säga att jag aldrig lyssnat på cambridge modellerna jag nämner.. Har däremot ägt flera nad och lyssnat mycket på förstärkaren c320bee som jag tycker är kanon för priset.
Mina funderingar är om cambridge kanske är bättre partners till quad högtalarna som sägs vara åt det lite varmare hållet.
Jag efterfrågar inte vilken jag ska välja då ljudideal och liknande skiftar så mycket. Däremot vill jag gärna höra om de olika förstärkarna och cd-spelarnas förtjänster och brister. Kommer självklart att lyssna innan köp. Dock är det inte säkert att jag kan lyssna på elektroniken samtidigt som högtalarna.

MVH / Ante
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/08 :  02:29:20  Show Profile Send Blue a Private Message
Tja, då får jag också förtydliga mig då. Jag var med och hjälpte syrran handla och då jämförde vi just dessa två kombinationer. Det är verkligen inga stora skillnader att snacka om gällande "ljus" vs "mörk" eller så utan bara det som jag skrev ovan. Tror bägge funkar fint med Quad (som ju kanske är lite "varma", men bara på ett trevligt, medryckande sätt). Kan du sträcka dig till NAD C352+542 får du ytterligare lite mer "punch" skulle jag tro.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/08/08 :  04:41:34  Show Profile Send Sebbe a Private Message
Tjena!

Håller med om att ljudkaraktären mellan cambridge och NAD är snarlik, dock så lutar jag åt att NAD'en ger mer punch och leverarar mer kraft än vad Cambridgen gör trots mildare specs... Bäst är väl alltid att åka förbi hifiklubben och jämföra dom två mot varandra.

Mvh Sebastian
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/08/08 :  15:06:38  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tack för svaren så långt..

Blue: c352 + c542 är ingen dum idé. Min tanke var att köpa en ganska enkel men ändå bra anläggning nu.. flyttar till ny lägenhet om ett år och då kommer jag både ha en del utgifter och andra förutsättningar.. så det kommer säkert att bli bättre saker då. Tills dess håller jag gärna ner budgeten lite.. vet att många skulle köpt begagnat men jag köper helst nytt. tycker priset är bra på både nad och cambridge iaf.
Har du jämfört Nadarna med varandra.. alltså c352 mot c320bee och c542 mot c521bee?

kommer självklart jämföra nadarna mot cambridge på hifiklubben innan köp.. dock alltid trevligt att höra andras erfarenheter.

mvh / Ante
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/08 :  16:29:01  Show Profile Send forstheim a Private Message
Jag har lyssnat på kombinationen C521BEE/C320BEE mot C542/C352 och tyckte att den senare lät mer mogen/vuxen. Jämförde också med kombinationen Cambridge Azur 640C/640A, vilken jag tyckte kändes spretig i ljudbilden samt ibland något vass. Mitt val föll alltså på C542/C352!

Jag resonerade som du..dvs att jag sökte efter en ganska enkel men ändå välljudande anläggning. Och jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av den ljudkvalitet som ändå dessa sk budgetgrejor håller. Vad gäller NAD-combon är det speciellt den naturliga klangen som imponerar.

Oavsett om du väljer NAD eller Cambridge gissar jag på att du blir nöjd. Men som du själv skriver - provlyssna!


Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/27 :  08:42:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Reko

Vad blev det ?? Intryck så här långt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:39:55  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag inser att det här svaret kanske kommer lite sent, men man vet ju aldrig om köpet blivit av än...

När jag för cirka en månad sedan skulle köpa en cd-spelare till min C370 så jämförde jag 640C med C542. Som forstheim påpekade tidigare i tråden så lät Cambridgen klart vassare och kyligare. Det kanske inte behöver vara en nackdel ihop med Quad 12L dock, som någon sa var ganska varma i karaktären. På de B&W-högtalarna (20000kr) som vi använde vid testet blev det dock ganska själlöst med Azur 640C och röster förlorade definitivt en stor del av sin kropp.

Även om du inte har råd att gå på C352/C542 så kanske du kan para ihop en av de billigare Nad-delarna med en av de dyrare, så du antingen får C352/C521 eller C320/C542. Dessa kombinationer blir ju bara något dyrare än Cambridge-kombinationen, men ger förmodligen också ett mer välavvägt ljud utan den spretighet som Cambridge (i alla fall cd-spelaren) ger.

Som sagt, dessa tips kanske kommer för sent och har du redan inhandlat anläggningen så måste du skriva vad det blev
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000