HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyluppgradering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

xcave
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:36:16  Show Profile Send xcave a Private Message
Hej alla vinylfans :-)

Har en diger samling vinyl (runt 1000) och står nu i valet o kvalet vad jag skall uppgradera i min anläggning för att få ut mer av dom underbara vinylen :-)

Har i dagsläget följande utrustning:
Spelare: Technics SL-BD22
Reciever: Yamaha 1300
Golvhögtalare: Audio Pro Avantek Six

Ska man köpa ny spelare, ett RIAAsteg eller vad säger expertisen - Är ingen expert på tekniken själv - Jag avgudar mest mina vinylplattor :-)

Har väl inte världens största budget (runt 4000) men kommer nån med superbra förslag så kanske den kan utökas :-)))

Förslag mottages gärna

Mvh Calle

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:46:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Begagnat!

Viktighetsordning (ungefärlig): Skivspelare (inkl arm), RIAA, pickup. Det är nog den ordning jag skulle uppgraderat i. Kanske tufft att hålla budgeten, men men. Eventuellt skulle du kunna låna hem bara ett RIAA-steg i lämplig prisklass och se vad det gör (vet inte vad som sitter i Yamahan). Innan du byter spelare. Annars börja där.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:28:23  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Vad gäller pickup i sansade prisklasser är det nog viktigare med ny & fräsh (för att inte slita onödigt på skivorna) än att det är nån häftig variant.
I övrigt enl. Hatoils rekommendationer
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/26 :  08:47:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kan rekommendera att köpa en gammal Thorens TD150/160, sätta på en lite bättre arm och lägga resten på pickup och RIIA (och ny rem). En TD150/160 får du för lusentappen ungefär...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/08/26 08:47:44
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:01:53  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kan ju rekommendera Ariston RD40, supernöjd med min.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:36:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Visst! Håller inte riktigt med Hatoil om att RIAA skulle vara viktigare än pickup dock. Trots allt är det i stor grad pickupen som avgör ljudkaraktären, RIAA:n bör snarare väljas efter PU:n än tvärtom, enligt mitt eget tycke och vad jag hört från andra håll. Exempel: PU för upp till 2000 kr = RIAA för ca 1000/eller förstärkare med sådan inbyggd. PU för upp till 5.000 kr = RIAA för 2-3.000 kr. Und so weiter...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/26 :  11:16:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tänkte han kanske redan hade en pickup som var ok. Han skrev inget om det. Ofta är RIAA:n inte så himla hot i integrerade förstärkare.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

xcave
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:10:45  Show Profile Send xcave a Private Message
Tack för alla tips so far. Jo har börjat mer gått i tankarna om en begagbnad - Har även lurat på en Project-spelare men en beggad spelare kanske är bättre? Spelaren som jag har nu köpte jag för en 3-4 år sen o är helt original, som jag sa tidigare så har jag inte sån björnkoll på tekniken utan mer på musiken :-) Är det någon som har nåt bra tips på var man hittar en gammal Thorens eller dylikt?
Eller är det någon som har några mer bra ideer :-) ?
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:45:17  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Project funkar alldeles utmärkt, men en beggad Rega (P2 eller P3)kan nog också vara ett bra alternativ. Jaga på detta forums säljesavdelning, http://hifimagasinet.com eller använd nån sökmotor om du inte hittar nåt.
Go to Top of Page

xcave
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/08/27 :  10:23:55  Show Profile Send xcave a Private Message
Ok - Ska kolla lite där med. Är det främst 1500 o 1600 hos Thorens som man ska kolla efter? Hittade ett par på hifimagasinet.com men där fanss ju några andra modeller åsså till salu....
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:10:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Thorens 150/160/125 är dom "klassiska" modellerna fr 70-talet...finns säkert en del nyare Thorens som är bra också...
150/160 är i grund men inte botten samma skivspelare...mycket är utbytbart mellan dem har jag en känsla av...
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/08/27 12:11:15
Go to Top of Page

xcave
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/09/03 :  12:18:26  Show Profile Send xcave a Private Message
Okidoki - Hmm har kollat runt lite på www.hifimagasinet.com och man blir ju helt snurrig - Är det 150/160 som är den "bästa" modellen att leta efter? Har ju sett en del andra modeller åsså, typ 280........
Priset verkar ju också variera en del....(mellan 500-2500) - me ndet beror väl självklart på vilket skick spelaren är i iofs......Ingen som vet någon affär som kränger beggade spelare åsså?
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/03 :  12:45:36  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Tror att du kommer att uppleva ett oerhört lyft om du byter till en ny spelare. Kolla på en Pro-Ject Debut II Phono med inbygt phonosteg. Den kostar starx under 3000 :- ovch finns hos ljudmakaren som även säljer på postorder, se www.ljudmakarn.se Med en ok pickup bör du hamna på 3500-4000. Tror att det är en fördel med ett att du inte använder din förstäkares MM eller MC ingång vid ett skivspelarbyte för att få full effekt av uppgraderingen. Om du dessutom ska köpa en ny förstärkare i framtiden kommer du att ha lättare att hitta en eftersom många nya saknar RIAA steg.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:05:23  Show Profile Send Per G a Private Message
Pro-Ject RM4 kostar 4.400 inklusive pickup och sladdar. Jag har hört den i flera olika anläggningar och tycker att den är mycket prisvärd!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

xcave
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:22:47  Show Profile Send xcave a Private Message
Oj nu blev jag ännu mer konfunderad igen ;-) Ska man välja en ny ProJect ändå......Hmmmm......Men det lutar nog åt en gammal Thorens! Eller någon som har någon synpunkt i det valet?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:36:41  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är kanske mycket smaksak. Jag skulle valt en gammal Thorens, men känner man sig tryggare med att köpa nytt, så by all means. Jag gillar skivspelare som var med när det begav sig.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:26:00  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
På äldre Thorens-spelare bör man kolla att motorn är någorlunda tyst, oljud från motorn är mycket vanligt på dessa gamla spelare vilket gör det lite vanskligt att köpa t.ex via nätet.
TD150 och TD125 är de mest "tweak-vänliga" modellerna , den stora tonarmsplattan gör det lättare att byta tonarm. De två har också den tyngsta skivtallriken och styvaste subchassit.
Allt om Thorens: www.theanalogdept.com
http://www.analogue-classics.com/html/intro___sitemap.html
Schweiziska Lenco är också ett mycket bra "vintage"-köp", men som också kräver ett armbyte eftersom originalarmen inte är någon höjdare.
Det är modellerna med den tunga handbalanserade 4,5 kg tallriken som gäller ( L75 / L78 / L70 / G88 / G99 )
Lenco har ett rykte om sig att ha mycket rumble pga mellanhjulsdriften, vilket är sant när det gäller de billigare modellerna med lätt tallrik i pressad plåt. Modellerna med tung tallrik har inte detta problem, och har dessutom en förträfflig motor ( också handbalanserad) med ett otroligt vridmoment.
Allt om Lenco: http://www.mcqart.com/lenco/
http://www.btinternet.com/~a.d.richarson/hifi/lenco/lenco_land.html
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/04 :  13:48:20  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Tycker du ska välja pro-ject med inbyggt phonosteg. Denna spelare kommer absolut att ge dig mest valuta för pengarna. En Thoren har inte alls samma grepp om musiken.
Go to Top of Page

xcave
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/09/06 :  23:22:13  Show Profile Send xcave a Private Message
Phew...ja det finns inget facit.....Men det lutar just nu åt att jag införskaffar en gammal Thorens - Men det är inget lätt val.......
Är det nån som vet nån affär som säljer beg. spelare eller får man leta på diverse blocket, hifimagasinet detta forum, mfl?
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/09/07 :  14:08:45  Show Profile Send lbstr a Private Message
xcave: Kolla HifiStället, Göteborg. Såg minst två begagnade Thoréns där förra veckan.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/07 :  18:07:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Ljudprodukter i Malmö. Störst vinylspelarsortiment i landet skulle jag tippa på. Eller någon påstod det här för ett tag sedan iallafall.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:42:30  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag lånar tråden lite grann...

xcave; jag måste bara få fråga dig (och er andra också, för den delen) ifall du/ni tycker att en begagnad Technics SL-BD22 för 500 kr (som jag har på gång) är en "helt OK" skivspelare för en (som mig) som endast vill spela upp väldigt fåtal plattor lite då och då (10-15 st, som jag hittade i min mors källarförråd vid en urrensning) - för nostalgins skull, d.v.s?
Eller anser du/ni att det är värt att lägga på en del SEK för att köpa en Pro-Ject Debut II t.ex?

Jag har i dagsläget som sagt endast 10-15 st vinylskivor och vet inte om jag kommer att inhandla fler... Eller... Jag kanske ändrar mig angående det icke-aktuella inköpet av vinylskivor vid "återföreningen" med vinylskivor igen?!
Jag vill helst komma undan så billigt som möjligt - just i dagsläget i alla fall, eller tänker jag "fel"?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:55:38  Show Profile Send Blue a Private Message
C-Quence: Nu talar jag bara för min egen del, men jag tycker det är fantastiskt kul att leta efter och köpa beggade vinylplattor. Man kan göra fantastiska fynd och kosta på sig att upptäcka grejer man inte hade en aning om, eftersom prisbilden (delvis) är så mycket lägre än cds. Dessutom finns det en massa gamla skivor som aldrig har getts ut digitalt.

Därför tycker jag definitivt inte att du ska se din nuvarande samling som någon begränsing. Se istället till hur lockande du tycker detta verkar vara (kolla runt i lite skivaffärer med vinyl och känn på utbudet och känslan), och hur mycket du kan tänka dig att betala för utrustningen.

Den Technics du skriver om känner jag inte till. Däremot Technics SL-1210, den klassiska dj-spelaren som är stabil och snygg och en fröjd att använda - och som dessutom låter helt ok. Finns ofta på begmarknaden för några tusingar.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:06:22  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag köper den där Technics SL-BD22 idag så får vi se om mitt vinylintresse kommer igång igen.
Go to Top of Page

xcave
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/09/10 :  20:34:46  Show Profile Send xcave a Private Message
Som du kanske såg så har jag en sån technics själv - Helt ok men nu börjar uppgraderingsjävulen ta tag i mig så därför vill jag byta.


Vill tacka alla Er för era visa råd och synpunkter. Jag TROR att jag bestämt mig nu och att det blir en beggad Thorens, ska bara kolla lite så jag hittar en bra.

Om nån kommer på något mer råd så "shoot" :-)
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/09/12 :  18:12:41  Show Profile Send Piggen a Private Message
Har också en gamal Technics BD22:a Verkar inte vara helt ovanlig. Som trådskaparen har jag också under en längre tid gått i tankarna att man kanske skall byta ut den gamla "häcken" Det är ju ganska charmigt med vinyl, så man vill ju ha en bra spelare...för min del lutar det åt den där Pro-jecten med inbyggd RIAA-steg (tack för tipset, vem det nu var).
Lycka till med Thorens-planerna xcave!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000