HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Signaljordning -> rusande tomgångsström, LÖST
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/25 :  19:19:59  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Jag har kopplat om signaljorden i mitt slutsteg (dubbla 3a, ESP), så att jag använder mittenledarna i en dubbel skärmad signalkabel till vardera signal och jord.
Mantlarna hade jag tänkt koppla till chassiet, som är skyddsjordat.
Men - efter att ha kopplat upp allt, det lät väldigt bra och nätbruset var borta, så efter en stund när jag kände på kylarna var de brännheta. Tomgångsströmmen (som man ju ställer med trimmern i kretsen) hade rusat till ca 0,5A.
När jag kopplade loss signalkablarnas mantlar från chassiet gick tomgångsströmmen tillbaka till normal (ca 100mA).

Hur är detta möjligt? Vad kan vara fel, jag kontrollerade att de inte var i kontakt med kretsens jord eller signal, endast kopplade till chassiet i ena änden.

Edited by - JanErik on 2004/08/29 20:50:23

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:28:27  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Lite svårt att säga, det behövs mer info.

Ett tänkbart "fel" skulle kunna vara att du råkat ut för högfrekvent självsvängning. Då drar slutsteget ordentligt med ström - det är inte tomgångsströmmen som ändrats. Testa med att koppla mantlarna till signaljord på kretskortet i stället för till chassiet.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:45:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du kopplat bägge ändarna av mantlarna till chassit? Det bör du normalt inte göra, det bästa är att endast koppla skärmen till jord i en ände. Då kan det ju dessutom inte flyta någon ström,

Detta gäller för övrigt alla analoga signalkablar.

Å andra sidan låter ditt problem lite underligt, det skulle dock kunna bero på en jordloop.

Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:04:43  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Nej, bara ena änden av manteln är kopplad till chassiet.

Och det är två helt skilda steg, dubbelmono med var sin nätdel, båda kanalerna uppför sig likadant.

Nu har jag mantlarna helt urkopplade, och nätbruset är ändå försvunnet, så det får väl lämna så.

Högfrekvent självsvängning, hur hög frekvens? Det hörs åtminstone ingenting i högtalarna.

Dags att ringa "Andarnas Makt" så de får skicka hit ett medium?

Edited by - JanErik on 2004/08/25 22:10:55
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/26 :  19:50:17  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hur hög frekvens beror på kapacitanser och induktanser i de ledningar/komponenter som orsakar svängningen, fasmarginal i motkopplingsslingan, hur snabba sluttransistorerna är, etc. Men det kan lätt bli upp i MHz-området.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  20:10:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är C2, C7 och R15 anslutna? C4 och C6?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/26 20:11:46
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/27 :  17:16:52  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Jodå, alla de är anslutna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/27 :  17:57:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur långt har du mellan R3 och Q1?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:14:50  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Inte långt, kanske 5mm.

Erfarenhet av stärkaren? :) Måste erkänna att jag har ledningar dragna från kretskortet upp till effekttrissorna (på utsidan/baksidan av chassiet, kanske 10cm ledningar. (börjar sakta men säkert, skamset, misstänka att det blir nån form av resonans pga det).

Har tidigare varit helt extremt stabil, men då hade jag potentiometrar på insignalen. Hade kopplat ur dem, eftersom jag tänkt använda volymkontrollen på min nya förförstärkare istället.
Har nu kopplat in dem igen, och problemet är försvunnet. Tydligen är det nåt som jordas genom dem då.
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:32:43  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Måste tillägga att nätbrummet försvann när jag kopplade om PSUn. Har två trafon (24V, från skrotade overheadprojektorer, billigt). Hade tidigare seriekopplat dem, och parallellkopplat varsin brygga för slutstegen och mitten till jord.
Nu har jag istället kopplat en trafo per steg, får tyvärr bara halvvågslikriktning till + och - på stegen, men det låter ju ändå bättre så... vid frisk tomgångsström håller kondensatorerna spänningen länge efter att man slagit av den så jag tror inte det kommer att påverka mycket..
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/29 :  20:40:16  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Problemet löst!

Jag hade tidigare inte jordat kretsarnas jord till chassiets jord. Trodde inte att man skulle göra det. Men när jag mätte så var kretskortens jord ändå i förbindelse med skyddsjorden, troligtvis i datorn. Så det blev en fin jordloop.
Efter att ha kopplat ihop kretskortens jord med skyddsjorden är den knäpptyst och helt stabil!
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:00:27  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Kanon. Grattis!!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:10:47  Show Profile Send anders a Private Message
skyddsjord till chassi och chassi till stjärnjorden ska vara helt okej, eventuellt kan man sätta ett litet motstånd i vägen för säkerhetsskull.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:14:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra att det löste sig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000