HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 udda materialfråga!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:48:24  Show Profile Send knutte a Private Message
Hej! tänkte testa om man kunde bygga små sateliter i metall till kommande hembion.
Äger 5st TB w3 - 871S, och tänkte placera dessa i en varsin liten låda.
Jag såg en lådkonstruktion på "John´s Audio Projekt Page" som verkade intressant.
Tänkte kopiera baffelstorleken och dom stora fasningarna, så att man kan använda notchfiltret han utveklat.
etftersom att innervolymen blir större då, så kan jag göra lådan mindre på djupet, och på så sätt få mindre sidor, vilket borde mildra vibrationerna/ringningarna som lär uppstå i metallen!

Men nu till den stora fråga: Vilken metall är lämpligast? jag har länge tänkt aluminium, men har nog släppt det nu pga av svetsningen blir svår(slår sej mycket), och pga att ytan blir svår att få snygg. eftersom elemnten är skärmade borde vanligt "bonnajärn" inte vara nåt problem, det har ju fördelen att det är mer lättarbetat i stansar och saxar.
Men ändå har kanske rostfritt fördelen med sej att det inte är magnetiskt... sedan är det lätt att få en snygg yta på rostfritt;)

Vad tror ni? tänkte borja stansa fronterna på onsdag så snabba svar vore najs;)

Eller föresten, tror ni det går överhuvudtaget?
tänkte bygga i 3mm, med dubbla fronter (mest för att underlätta försänkningen), klä insidan med MYCKET blymatta... lär behövas...

Tacksam för svar//Knutte

Har någon sett en bordshare?

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:51:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
limma aluminium lr skruva :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:00:29  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Testa med blydämpat stål! Dämpa ordentligt bara!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:08:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Gör som du hade tänkt knutte, polerad rostfritt är inte att leka med lite avis bli man då ens eget föråd av metaller är strikt begränsat (spillbitar).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:23:11  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Lite idéer..=)
Gjuta i tenn eller bly. Eller kanske löda ihop bitar av koppar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:14:29  Show Profile Send Wizard a Private Message
Varför inte gjuta lådan i rent guld när du ändå är igång?

Wizard
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:53:41  Show Profile Send knutte a Private Message
hehe, ja, ingen kan klaga på att ni inte har idéer... ;)
jag kollade på jobbet idag, och dom hade både "vanlig" och rostfri plåt i 3mm i lagom stora plåtar som jag skulle få ta ifrån. det lutar starkt åt rostfritt!
Ja, eftersom ingen varnade mej ordentligt för det här med metall, så ser jag ingen anledning att inte börja med projektet! om jag minns hur man gorde kommer lite bilder förhoppningsvis imorgon kväll! hej så länge! tack för svaren!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2004/08/29 :  10:27:11  Show Profile Send knutte a Private Message
ja, precis som alltid, strular det med kameramannen;) har några bilder på bygget i telefon, mne... jaja, hur som helst så är skalen nästan klara... ska slipa skapelserna ikväll!

jag ska sätta i sån där asfalt/blymatta, eller bituminplattor vilket efter jag förstått är samma saker!??!
men vart får jag tag i dessa?
Biltema hade inte i den nyaste katalogen iaf. byggvaruhus?

en liten annan fråga också: har någon sett rundstrålande högtalare med dessa element?
funderar på att bygga sånna bakhögtalare...
byggde bara tre st likadana nu (lite för att det är ganska mycket jobb, och sen vet jag ju inte om det kommer låta bra eller ej), men bakhögtalarna ska tillverkas, frågan är bara om man ska göra dom likadana?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/29 :  10:32:25  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Kanske något...

http://www.imexab.se/swe/bitumen_band.html

Jag tror förresten Mekonomen har Bitumen.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12

Edited by - tommypeters on 2004/08/29 10:35:17
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/08/29 :  14:16:46  Show Profile Send mag a Private Message
Rostfritt låter ......blir lite avis


Har du nån länk till John´s Audio s ritningar

mvh

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2004/08/29 :  22:10:48  Show Profile Send knutte a Private Message
tommypeters: tack, men jag tror inte att det är det där jag är ute efter. ni som stoppa in ljuddämpnings plattor i era HSFL1 borde ju kunna ge mej svar...

mag: hehe, jo, d blir fint! kom nyss hem från arbetsplatsen, varit där och utnytjat deras resurser;) men till min besvikelse så kommer jag inte få dom så blanka som jag vill, det är massa repor i plåten som blir synliga när man putsar med den finaste trissan! men men, sista timmarna har blästring kommit upp i mitt huvud, d kan nog hitta på och vara skitsnyggt.. lite diskret men ändå metalliskt, som jag vill ha det! angående ritning, så sökte jag på forumet på tangband, och den där sidan var mycket vanlig! stora fasade ytor runt fronten ska du glo efter!


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/29 :  22:59:32  Show Profile Send Haakan a Private Message
hifikit har där köpte jag samt mekonomen har

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/30 :  01:58:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
När kommer bilderna då? Är nyfiken!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000