Author |
Topic |
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 20:48:24
|
Hej! tänkte testa om man kunde bygga små sateliter i metall till kommande hembion. Äger 5st TB w3 - 871S, och tänkte placera dessa i en varsin liten låda. Jag såg en lådkonstruktion på "John´s Audio Projekt Page" som verkade intressant. Tänkte kopiera baffelstorleken och dom stora fasningarna, så att man kan använda notchfiltret han utveklat. etftersom att innervolymen blir större då, så kan jag göra lådan mindre på djupet, och på så sätt få mindre sidor, vilket borde mildra vibrationerna/ringningarna som lär uppstå i metallen!
Men nu till den stora fråga: Vilken metall är lämpligast? jag har länge tänkt aluminium, men har nog släppt det nu pga av svetsningen blir svår(slår sej mycket), och pga att ytan blir svår att få snygg. eftersom elemnten är skärmade borde vanligt "bonnajärn" inte vara nåt problem, det har ju fördelen att det är mer lättarbetat i stansar och saxar. Men ändå har kanske rostfritt fördelen med sej att det inte är magnetiskt... sedan är det lätt att få en snygg yta på rostfritt;)
Vad tror ni? tänkte borja stansa fronterna på onsdag så snabba svar vore najs;)
Eller föresten, tror ni det går överhuvudtaget? tänkte bygga i 3mm, med dubbla fronter (mest för att underlätta försänkningen), klä insidan med MYCKET blymatta... lär behövas... Tacksam för svar//Knutte |
Har någon sett en bordshare? |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 20:51:43
|
limma aluminium lr skruva :) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 21:00:29
|
Testa med blydämpat stål! Dämpa ordentligt bara! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 21:08:34
|
Gör som du hade tänkt knutte, polerad rostfritt är inte att leka med lite avis bli man då ens eget föråd av metaller är strikt begränsat (spillbitar).
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Mr. Pink
Member
61 Posts |
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 23:14:29
|
Varför inte gjuta lådan i rent guld när du ändå är igång? |
Wizard |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 16:53:41
|
hehe, ja, ingen kan klaga på att ni inte har idéer... ;) jag kollade på jobbet idag, och dom hade både "vanlig" och rostfri plåt i 3mm i lagom stora plåtar som jag skulle få ta ifrån. det lutar starkt åt rostfritt! Ja, eftersom ingen varnade mej ordentligt för det här med metall, så ser jag ingen anledning att inte börja med projektet! om jag minns hur man gorde kommer lite bilder förhoppningsvis imorgon kväll! hej så länge! tack för svaren! |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 10:27:11
|
ja, precis som alltid, strular det med kameramannen;) har några bilder på bygget i telefon, mne... jaja, hur som helst så är skalen nästan klara... ska slipa skapelserna ikväll!
jag ska sätta i sån där asfalt/blymatta, eller bituminplattor vilket efter jag förstått är samma saker!??! men vart får jag tag i dessa? Biltema hade inte i den nyaste katalogen iaf. byggvaruhus?
en liten annan fråga också: har någon sett rundstrålande högtalare med dessa element? funderar på att bygga sånna bakhögtalare... byggde bara tre st likadana nu (lite för att det är ganska mycket jobb, och sen vet jag ju inte om det kommer låta bra eller ej), men bakhögtalarna ska tillverkas, frågan är bara om man ska göra dom likadana? |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 10:32:25
|
Kanske något...
http://www.imexab.se/swe/bitumen_band.html
Jag tror förresten Mekonomen har Bitumen. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
Edited by - tommypeters on 2004/08/29 10:35:17 |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 14:16:46
|
Rostfritt låter ......blir lite avis
Har du nån länk till John´s Audio s ritningar
mvh |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 22:10:48
|
tommypeters: tack, men jag tror inte att det är det där jag är ute efter. ni som stoppa in ljuddämpnings plattor i era HSFL1 borde ju kunna ge mej svar...
mag: hehe, jo, d blir fint! kom nyss hem från arbetsplatsen, varit där och utnytjat deras resurser;) men till min besvikelse så kommer jag inte få dom så blanka som jag vill, det är massa repor i plåten som blir synliga när man putsar med den finaste trissan! men men, sista timmarna har blästring kommit upp i mitt huvud, d kan nog hitta på och vara skitsnyggt.. lite diskret men ändå metalliskt, som jag vill ha det! angående ritning, så sökte jag på forumet på tangband, och den där sidan var mycket vanlig! stora fasade ytor runt fronten ska du glo efter!
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/08/29 : 22:59:32
|
hifikit har där köpte jag samt mekonomen har |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|