HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Tävling" varma steg :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:26:31  Show Profile Send Matrixen a Private Message
55 grader på tomgång och det rör sig fortfarnde. Trodde klass AB var effektiva grejer
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:30:30  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Nästa gång jag flyttar skall jag (förutom ett 40kvm hifispecat rum) se till o ha kallhyra, så värmen blir till någon nytta
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:41:54  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jo det är ju ganska varmt . Jag hoppades att den skulle nöja sig med sisådär 60 - 65 grader. Men det är ändå gott och väl inom marginalerna för vad sluttrissorna tåler så det får vara som det är.
Ett ägg behöver bli 60-70 grader för att stelna, så 76 grader är nog i underkant för att koka ägg på. Men det finns kanske annat man kan tillaga på den?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:05:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Matrixen> Det spelar rätt stor roll hur stora flänsarna är och hur god ventilationen är. Pass-steget har hög bias o drar 600W i tomgång, ändå blir det bara 46 grader varmt vilket tyder på en väl dimensionerad kylning.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:14:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NU väntar vi på Jorma, sen kanske vi skall släppa in rör killarna oxå? Säg 3 cm från närmaste rör ? OK Rydberg ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:22:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Zalve> Ja det låter ok, DOCK inte 3 cm ovanför (ovanför defineras som det håll värmen rör sig från ett rör, dvs mätproben ska 3cm utifrån röret i en en riktning som är ortagonal mot G-vektorn)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:34:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vitusarna stängs av vid 80 grader. Samtliga komponenter är 105graders
så det finns marginal. Dom har lagt av ett par gånger i somras när det var 30 grader ute, men det var efter ett antal timmars spelning. Jag hade då uppåt 40 grader i rummet. Det är inte så lockande att starta dom i klass Aläge när det är så varmt ute, men ibland finns inget annat val. Tex. när en hifibutiksägare från New York ringer och undrar om han kan komma förbi på en lyssning
Jag trodde inte att han skulle klara av så lång stund i värmen.
Dom är ju vana vid att sitta och frysa i sommarvärmen i New York med air condition överallt.
Men han uthärdade i 3 timmar med hjälp av en del öl.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:45:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fram med temometern nu Jorma.

Bernt. Du behöve väl inte DÖDA "rörtävlingen" med att posta din temp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:45:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom blir varmare på tomgång än när man spelar.
effektförbrukningen är 500 W oavsett om dom går på tomgång eller om man spelar högt. Och ju högre jag spelar desto mer av effekten hamnar i högtalarna istället för i kylflänsarna.
I klass AB som jag mestadels använder drar dom inte mer än 50 W på tomgång. Men för riktigt bra ljud är det klass A som gäller och då kan det bli gottigt när höstvindarna börjar dra in från havet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:48:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Vitusarna stängs av vid 80 grader.

Samma sak som Pass:en då typ

De skriver:

The amplifier has a thermal cutout that will disconnect AC power if the temperature exceeds 75 degrees Centigrade. This should never occur in real life.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:52:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Äsch, jag som slog på den nyss för att kolla med stektermometern. Vi tar det i morrn.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:55:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
(ovanför defineras som det håll värmen rör sig från ett rör, dvs mätproben ska 3cm utifrån röret i en en riktning som är ortagonal mot G-vektorn)

Herrejösses vilket ordbajseri du ägnar dig åt såhär på kvällskvisten Rydberg

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:57:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ayn>

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/26 :  01:08:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Fram med temometern nu Jorma


Vi får ta det imorgon. 74 kg monoblock tar några timmar att få upp i temperatur.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/26 :  07:42:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jisses, jag är imponerad : )

Vi har rör, klass A och A/B, ni får väl utveckla något handikapsystem och slå fast gemensamma mätregler så även switchat klass H samt klass D får vara med, dvs som LYS i kappseglning.

Eller tar vi bort det roliga då ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/08/26 :  08:44:40  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Dette var en morsom tråd, i hvert fall for de mest innbarkede "audionerds", inkl. undertegnede; Mine to stk. PBN OLYMPIA poweramps oppnår en temp. på 55 grader. :-)

Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505&whichpage=1

Mvh Morten

HighEnd
Nordic distributor of
MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA amps
www.highend.no / www.pbnaudio.com

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:14:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mätte nu på OTL-en med stektermometern. Direkt ovanpå topplåten i mitten blir det 76 grader.
Om man mäter ett par centimeter ovanför plåten blir det 46 grader. 47 grader mitt mellan
slutrören, där kablarna till toppkontakterna går upp. (Mitt på rören ungefär.)

En förklarande (?) bild:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/26 12:15:47
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:14:50  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
ortagonal mot G-vektorn

Nå'n G-Vektor har jag då aldrig hittat

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:31:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mace>

(Förtydligande, med g-vektorn menas i detta fall gravitationsvektorn)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:41:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Då gäller det alltså för er vänner av rörsteg att hänga dessa på väggen :)
(förlåt detta dumma inlägg, men jag kunde inte motstå att vända och vrida på reglerna lite)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:09:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
g-vektorn lär ju följa med så det hjälper nog inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:53:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Slutade mäta på mitt Zapsolute steg då det var 51 grader och sakta stigande temp ännu.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:54:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Rydberg skrev :
"Förtydligande, med g-vektorn menas i detta fall gravitationsvektorn"

Jag hoppas verkligen inte gravitations vektor ändrar riktning för att du hänger steget på väggen Bernt, men testa gärna, fast du borde kanske säga till innan så man kan hålla i sig : )

(Förlåt mitt OT, skall sluta med detta nu)

Så vem leder ligan egentligen, hur ser det ut på pallplatserna ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/26 :  15:10:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
martinsson> Ortagonalt ut från g-vekton genom röret är ju alltid vid sidan av s a s, även om röret ligger .

Jag skrev g-vektorn eftersom den inte ändras ( försumbart i rummet där förstärkaren står iallafall), fint va :)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/08/26 15:11:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  15:44:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förstår inte vad du pratar om Martinsson. På vilket sätt skulle det göra skillnad att hänga förstärkarn på väggen?!? Rydberg har ju garderat sig helt vattentätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000