HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken subwoofer för 6000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/25 :  15:32:51  Show Profile Send nurfen a Private Message
Om en månad är det dags att köpa subwoofer! Det enda kravet jag har är att den ska ha både högnivå in- och utgångar som tar bananer. Eftersom jag inte har någon LFE-utgång på förstärkaren så tänkte jag koppla ena högtalarkabeln till suben, för att sedan gå vidare från suben till högtalaren.

Hur är B&W ASW600/650?

Tillägg: Jag är inte ute efter någon jordbävningsmaskin. Den ska fungera bra till musik, hur den låter till film är oviktigt.

Sweetspot är överskattat!

Edited by - nurfen on 2004/08/25 15:48:23

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/25 :  15:54:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du bör nog inte bara koppla ena kabeln, koppla båda...
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/25 :  17:00:44  Show Profile Send nurfen a Private Message
Spelar det så stor roll? Man hör väl inte varifrån ljudet kommer när det handlar om 80 Hz och under ändå? Och vad jag vet så brukar basgångar ligga centrerade i ljudbilden.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/08/25 :  18:50:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle definitivt kolla in nya Infinity Beta SW 12. Går på 5.995:- och har en 12" med 500w digitalt slutsteg. Går ner till 28 Hz (-3dB). Har även en enklare form av deras väldigt kända R.A.B.O.S rums akustikreglering. Väldigt lätt anpassad till olika rum alltså. Låter kraftfullt och luftigt. Väldigt lätt att skilja ut komplexa basgångar hos den. Körde den med Meridian:s G08 CD-spelare, Krell KAV 400xi förstärkare samt ett par Dynaudio 52SE. Anläggningen är ju egentligen totalt overkill till denna sub. Men den hängde med mycket bra. Finns att skåda på: www.lefflershifi.com . Har alltid tyckt att B&W:s subbasar alltid har varit av det lite mer "mullriga" slaget.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:22:19  Show Profile Send Micke65 a Private Message
HUr skulle en REL Quake passa in ?
/Micke
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:27:27  Show Profile
En Kappasub borde inte kosta så mycket att ta hem från tyskland. Jag hade en sån för ett år sen...Rekommenderas!

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:00:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Spelar det så stor roll? Man hör väl inte varifrån ljudet kommer när det handlar om 80 Hz och under ändå? Och vad jag vet så brukar basgångar ligga centrerade i ljudbilden.


En kabel in tex höger kanal gör att då spelar du enbart på högerkanal i alla högtalarna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:30:07  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Snart kommer ju Quads L-sub, kanske kan vara något...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:37:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför inte Audio Pro´s nya subwoofer ACE Bass 2. Jag är förvånad över hur bra den låter.
http://www.audiopro.se/products/testreports/test_subacebass2.asp
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:06:23  Show Profile Send nurfen a Private Message
johan_björklund, nu tror jag att du har missuppfattat mig. Jag ska koppla så här: Förstärkare -> Högtalarkabel från högra utgången -> Sub -> Högtalarkabel -> Höger högtalare.

gcs, jag har funderat lite på Ace Bass 2 men vad jag vet finns det ingen möjlighet att provlyssna den och vad jag hört hittills av Audio Pro har inte varit imponerande.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/26 :  08:55:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag köpte två AP-subbar (2.27) för 4000 (1996:-/styck) riksdaler på öppet köp (Power). Kan säga att dom får stå kvar Har inte suttit å njutit så mycket som jag gör nu på väldigt länge. Glappet mellan sateliter å sub som jag upplevde innan är helt borta. Mansröster har fått en helt ny botten. Kort kan man säga att jag e toknöjd.

Varje sub har två 6.5" vilket ofta (inte alltid) ger en bas som integerar väl med övriga högtalare, men givetvis har vissa begränsningar neråt. Men det räcker gott för att skicka trumsolot rätt upp i ryggraden

Basen är så rumsberoende att mitt, och andras, tipps i princip är värdelösa. Men jag skulle titta på två för 3000 istället för en för 6000. Å i den prisklassen ligger väl AP väl i framkant.

Edited by - lasselite on 2004/08/26 08:56:47
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/26 :  09:45:09  Show Profile Send gcs a Private Message
nurfen skriver: "jag har funderat lite på Ace Bass 2 men ...."
Om du bor i Stockholm så finns den hos Best Sound. Den som säger att AP´n inte är så imponerande anser nog att AP har alldeles för låg status i de finare hifi-kretsarna. Dessutom så säljs AP stort av On off vilket inte förbättrar statusen. Själv tycker jag att den imponerar stort och jag har köpt och jag har nu två AP subbor. Jag kan säga att den går klart under 20Hz och jag tänker testa den i helgen tillsammans med mina JBL lådor som innehåller 15":are.

Edited by - gcs on 2004/08/26 09:49:41
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/26 :  09:54:48  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag är jättenöjd med min AP AceBass2. Spelar väldigt fint hemma hos mig. Väldigt lättintegrerad till mina frontar, brant filter(36db/okt)kanske är anledningen?

Mvh


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:40:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
nurfen...Tror eventuellt du kan få lite snedvriden belastning av stegen, men är iof inte riktigt hundra, men jag har aldrig dock hört nån som kopplat just så.

Har du ingen utgång alls på din förstärkare, inte ens en tape out ??
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:03:24  Show Profile Send Calle G a Private Message
Reagerar verkligen Tape Out på volymkontrollen? Det vore ju lite olyckligt om subwooferns insignal var konstant... även om det förståss blir en sorts automatisk loudnessfunktion ;)

Den bästa och säkraste kopplingen med högnivå måste väl ändå vara att koppla bägge kanalerna till och från subben.. så riskerar man ingen snedbelastning eller konstig ljudbild eller annat mysko. Som du beskrivit det så kommer ju ena högtalaren att få fullrange-signal och andra högtalaren en signal som är filtrerad av subwooferns filter..

Hur hög impedans har en subwoofer? Rel Quake tex _ska_ man ju koppla in med högnivå men den har ingen högnivå ut, utan man kopplar från förstärkare med högtalarkabel till både sub och högtalare. Är det specifikt för Rel eller funkar det med alla subbar?
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:17:40  Show Profile Send nurfen a Private Message
Nu ska vi se. Har bestämt mig för Infinity Kappa sub iallafall, RABUS övertalade mig

Jag har funderat lite på det här med inkopplingen och kommit fram till att det kanske blir bäst om man kopplar med suben innan båda högtalarna, precis som ni skriver. Dock resulterar detta i att suben måste stå bakom bänken med alla leksaker på. Är det någon fara? Behöver en sub mycket yta eller går det bra även om det är trångt?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:21:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Hur hög impedans har en subwoofer? Rel Quake tex _ska_ man ju koppla in med högnivå men den har ingen högnivå ut, utan man kopplar från förstärkare med högtalarkabel till både sub och högtalare. Är det specifikt för Rel eller funkar det med alla subbar?

Jag är rätt säker på att det funkar med nästan alla subbar. Impedansen in i SUBen är så pass hög att slutstegen inte känner av subben. REL har tex väldigt hög impedans på högnivåingången (100 kΩ)

Jag skulle absolut rekomendera att först prova med ren parallellkoppling av sub och frontar och kanske därefter en seriekoppling. Om du inte har problem med att förstärkaren inte orkar driva frontarna ordentligt så tycker jag inte att du skall lägga in extra komponenter i signalvägen till högtalarna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/08/27 12:36:05
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:32:50  Show Profile Send nurfen a Private Message
Hmm? Det blir ingen högre last för förstärkaren eftersom subwoofern drivs av sin egen förstärkare.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:41:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Just precis nurfen, men många subs har ju ett högnivåfilter som låter frekvenser över brytpunkten passera vidare till frontarna men skär
bort basen så att huvudförstärkaren får en lättare last. Den bortskurna basen tar i stället subben och subbens inbyggda förstärkare hand om själv och frontarna spelar resten.

(Jag kanske uttryckte mig lite oklart.)

Seriekoppling:
Spelare -> Signalkabel -> Förstärkare -> Högtalarkabel -> SUB (filtrerar bort bas) -> Högtalarkabel -> Frontar

Förstärkaren får en lättare last då den inte behöver driva frontarna med lika mycket bas och jag förutsätter då att SUB är aktiv med egen inbyggd förstärkare. Är SUBen passiv blir det troligtvis tyngre eller liten skillnad för huvudförstärkaren.



EDIT: Parallellkoppling:
Spelare -> Signalkabel -> Förstärkare -> Högtalarkabel 1 -> Frontar
-> Hötalarkabel 2 -> SUB

Förstärkaren märker inte av SUB då impedansen är så hög att det inte spelar någon roll.

EDIT 2: Stravfler

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/08/27 12:51:56
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/27 :  17:23:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
kanske en beggad linn sizmik? är det verkligen så jättebra å använda sig av högnivåutgångarna?

har du preout så behövs bara en y-kontakt annars funkar ju tapeout men då följer inte volymen :/

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/27 :  20:24:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Basen är den mest placeringskänsliga högtalarn. Står den trångt kommer du sannolikt få en basförstärkning som inte alltid är enbart positivt.

Jag säger fortfarande två, det är lättare att få till integreringen då.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:19:28  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag kommer att modifiera min nya stereobänk så att suben står ungefär emellan fronthögtalarna. Detta kombinerat med rumskorrigering i suben blir nog bra..

Tack för alla svar.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:58:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Att bestämma dig för en sub och en placering innan du provat är, minst sagt, olyckligt. Prova först innan du bestämmer dig och gör några modifieringar.

Lycka till
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000