HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer Ultracurve + konsumentutrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2004/08/25 :  10:13:51  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
...Jag formulerar om frågan från igår...

Alltså: Går det att koppla en Ultracurve DSP8024 eller DEQ2496 till vanlig konsumentutrustning? Ni med erfarenhet kanske kan hjälpa.

DSP8024
Analog in: XLR och 1/4" telejack, servobalanserad, 50kohm balanserat, 25kohm obal. max 21dBu.

Analog ut: XLR och 1/4" telejack, servobalanserad, 60ohm balanserat, 30ohm obal. max 16dBu.

Digital in (tillval): Typ: transformatorbalanserad, Standard: AES/EBU eller S/PDIF 10kohm, 3-10V

Digital ut (tillval): Typ: transformatorbalanserad, Standard: AES/EBU eller S/PDIF 100ohm, 5V


DEQ2496
Digital in 1: Typ: XLR transformatorbalanserad, Standard: AES/EBU eller S/PDIF 110ohm, 0.2-5V

Digital in 2: Toslink, Standard: AES/EBU eller S/PDIF (Den här är väl konsumentstandard -eller?)

Likadana Digitala utgångar.

Analog in: XLR elektroniskt balanserad, 22kohm, max 12 eller 22dBu

Analog ut 1: XLR servobalanserad, 100ohm, max 12dBu

Analog ut 2: 1/4" Telejack, servobalanserad, 100ohm, max 12dBu


Ovanstående hittade jag på Behringers hemsida
http://www.behringer.com/02_products/audio_index.cfm?lang=ENG

Jag är tyvärr rena nybörjaren vad gäller kontakter, men nog verkar det väl som om 2496:an kan kopplas med toslink från en cd och via telejacket till vanliga RCA-kontakter till min analoga förförstärkare?

Tips om var jag kan hitta info och synpunkter ang. toslinks eventuella förträfflighet och risk att inte få rätt signalnivå in till försteget mottages tacksamt.
Mitt nuvarande försteg är en gammal H/K citation 21 med vanliga RCA-kontakter. Superanalogt med andra ord...

Christer

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/08/25 :  11:14:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Visst går det men ge fan i telejacket och ta ut signalen från xlr istället. Tror bruxen visar hur du ska göra för att få till en övergång till phono jack. Det är om du är diy vill säga. Tror att harmony design har färdiga kablar annars. Ska väl säga att sortimentet av färdiga kablar för det ändamålet inte är så vanliga.

Visst kan den kopplas via toslink till cdn din, men om cdn din har digital ut i form av phono så går det med, att köra in till XLR. Jag har deq2496 med en pd91 som drive, kör digital elektrisk ut via phono, in till xlr i deq. Har också en van den hul the optocoupler som är en bra billig optokabel, ska säga att skillnaden inte är milsvid men elektrisk låter i mina öron med inbillningseffekt och allt, bättre. :)
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:19:43  Show Profile Send Rapid a Private Message
Hej!
Jag har en DEQ2496. Jag kör CD->optiskkabel->DEQ2496->Phono/AUX out (inbyggda DAC:en använd alltså)->PHONO till RCA omvandlare-> RCA sladd till försteg.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/25 :  18:20:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har inte för avsikt att glida OT här, men jag tror inte det kommer bli några problem för dig, det ända som är lite dumt med att använda PRO utrustning tillsammans med konsumentelektronik (fasen, det låter lika nedvärderade varje gång) är att man i de flesta fall missar den balanserade signalvägen någonstans.

Detta är i mina ögon en miss, men för all del det fungerar ju bra obalanserat också, men det är ju inte primärt meningen att det skall användas så.

Själv har jag en UC ULTRACURVE, men fundrar på att byta upp mig till en DEQ2496, ta digitalt in och köra balanserat ut till ett PLX 2402 slutsteg (QSC) (XLR-XLR m.a.o.).

Det ända kruxet med detta är att jag får ratta på slutstegets gain'ar om jag skall höja/sänka, eller har DEQ'n någon master man kan använda ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/08/25 :  20:08:32  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
quote:
Visst går det men ge fan i telejacket och ta ut signalen från xlr istället


Varför? Är kontaktdonet verkligen så mycket sämre? För det är väl ändå ihopkopplat på insidan av Behringern?
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:20:44  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Intressanta inlägg det här.

Ja det vore schysst om det fanns bra multispelare etc. med balanserade utgångar färdigt att kopplas ihop med andra PRO-grejer. Fast det digitala verkar ju inte helt dumt.

CD/DVD-A/och kanske snart SADC matar Behringern digitalt och sedan ett försteg med balanserade in- och utgångar. Eller ännu bättre, konvertera högtalarna till aktiv drift med digitala delningsfilter. Tycker jag kan se vartåt det lutar...

Men så kommer någon och ska kryptera alla signaler (i musikindustrins intresse) och så blir det bara skit i alla fall. Det som är bra med analogt är i alla fall att ingen ska in och sabotera signalen.

(Äh, det vart lite off-topic på slutet...)


När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:33:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns adaptrar att köpa för phono till telejack.
På 8024 finns det bara balanserade elektriska digitala in- och utgångar.
Jag rekommenderar i första hand att ansluta digitalt till Ultracurven för att få bästa ljud.
Annars kommer den analoga signalen att digitaliseras i Ultracurven, och har man också för låg nivå på signalen in så att hela dynamikområdet inte utnyttjas, så kan det leda till onödigt försämrat ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000