HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på något liknande Eric Bibb?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:02:14  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Är ruggigt förtjust i Eric Bibb. Inte bara de fantastiska Opus 3 inspelningarna, utan även musiken. Det som tilltalar mig mest är de första plattorna. Jag är nu på jakt efter något i samma stil (främst musikaliskt). Keb Mo's första skivor har jag, men sedan? Vad ska jag testa?
(Tar gärna även tips på "mjukisjazz" typ Norah Jones, Diana Krall, Lisa ekdahl mm.)

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:38:55  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Corey Harris påminner en del om Bibb. Taj Mahal kan också vara värd att kolla på.

Hittade en platta med Jhonny Hartman på loppis för några veckor sen. Påminner lite om Sinatra i sångstil/röst men lite jazzigare komp (kvartett). Soft och skönt.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:53:03  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det finns ju en del klassiska folkblues-skivor från 60-talet som
kan vara intressanta. Missisippi John Hurt gjorde några riktigt klassiska skivor strax innan han dog. Det skulle förvåna mig om Eric Bibb inte har dem i sin skivsamling.
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:20:51  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Oj. Kul med så snabba svar. Några tips på vilka skivor av respektive som kan vara lämpligt att börja med?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  18:00:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lite rivigare och rökigare är Steve Earl's Nånting-Train-nånting. Akustiskt och äkta så det förslår både vad gäller ljud och text/musik.

Eric Bibb och Opus 3 har jag inte förstått mig på riktigt...men jag e ju från Öland så...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

No_Jah
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/08/26 :  12:59:16  Show Profile Send No_Jah a Private Message
Ett tips är att kolla på AMG allmusic.
http://www.allmusic.com/
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:11:57  Show Profile Send JesseX a Private Message
Kolla upp tipsen på Allmusic.com och bedöm själv.

Jag håller hårt på Missisippi John Hurt. Eric Bibb har en stil som är mer eller mindre plagierad av det han höll på med. Inte så att Eric Bibb är dålig eller så men hans stil är definitivt inte någonting nytt.

Det ska sägas att Missisippi John Hurt kör med blueslåtar med gitarrbroderier- inga pålägg med
körer eller något sådant. Eric Bibb har ju sådant åtminstone på en skiva som jag har.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/26 :  13:25:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan väll säga att jag har en Bibb platta från -79, så han har kört ett bra tag nu...

Det kommer en nya platta snart som heter Brothers & Sisters och den är inte på Opus 3 denna gång och den känns riktigt intressant....
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2004/08/27 :  16:58:53  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
JesseX - Självklart hajar jag att det inte är något nytt. Det är därför jag passar på att fråga om vad som liknar Bibben.

Tackar för alla tips. Efter lite lyssningar på eminenta allmusic.com och beställt Corey Harris, Taj Mahal och Missisippi John Hurt.

Kom gärna med fler tips.

Edited by - Farbror Barbro on 2004/08/30 13:04:42
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/08/30 :  13:16:04  Show Profile Send ayayay a Private Message
Keb Mo

Lite svängigare, men väldigt bra

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000