Author |
Topic |
|
Farbror Barbro
Member
95 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:02:14
|
Är ruggigt förtjust i Eric Bibb. Inte bara de fantastiska Opus 3 inspelningarna, utan även musiken. Det som tilltalar mig mest är de första plattorna. Jag är nu på jakt efter något i samma stil (främst musikaliskt). Keb Mo's första skivor har jag, men sedan? Vad ska jag testa? (Tar gärna även tips på "mjukisjazz" typ Norah Jones, Diana Krall, Lisa ekdahl mm.) |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 11:38:55
|
Corey Harris påminner en del om Bibb. Taj Mahal kan också vara värd att kolla på.
Hittade en platta med Jhonny Hartman på loppis för några veckor sen. Påminner lite om Sinatra i sångstil/röst men lite jazzigare komp (kvartett). Soft och skönt. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 15:53:03
|
Det finns ju en del klassiska folkblues-skivor från 60-talet som kan vara intressanta. Missisippi John Hurt gjorde några riktigt klassiska skivor strax innan han dog. Det skulle förvåna mig om Eric Bibb inte har dem i sin skivsamling. |
|
|
Farbror Barbro
Member
95 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 17:20:51
|
Oj. Kul med så snabba svar. Några tips på vilka skivor av respektive som kan vara lämpligt att börja med? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 18:00:12
|
Lite rivigare och rökigare är Steve Earl's Nånting-Train-nånting. Akustiskt och äkta så det förslår både vad gäller ljud och text/musik.
Eric Bibb och Opus 3 har jag inte förstått mig på riktigt...men jag e ju från Öland så...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
No_Jah
Starting Member
31 Posts |
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:11:57
|
Kolla upp tipsen på Allmusic.com och bedöm själv.
Jag håller hårt på Missisippi John Hurt. Eric Bibb har en stil som är mer eller mindre plagierad av det han höll på med. Inte så att Eric Bibb är dålig eller så men hans stil är definitivt inte någonting nytt.
Det ska sägas att Missisippi John Hurt kör med blueslåtar med gitarrbroderier- inga pålägg med körer eller något sådant. Eric Bibb har ju sådant åtminstone på en skiva som jag har. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/08/26 : 13:25:55
|
Kan väll säga att jag har en Bibb platta från -79, så han har kört ett bra tag nu...
Det kommer en nya platta snart som heter Brothers & Sisters och den är inte på Opus 3 denna gång och den känns riktigt intressant.... |
|
|
Farbror Barbro
Member
95 Posts |
Posted - 2004/08/27 : 16:58:53
|
JesseX - Självklart hajar jag att det inte är något nytt. Det är därför jag passar på att fråga om vad som liknar Bibben.
Tackar för alla tips. Efter lite lyssningar på eminenta allmusic.com och beställt Corey Harris, Taj Mahal och Missisippi John Hurt.
Kom gärna med fler tips. |
Edited by - Farbror Barbro on 2004/08/30 13:04:42 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2004/08/30 : 13:16:04
|
Keb Mo
Lite svängigare, men väldigt bra |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |