HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ännu ett ICE-Power bygge, moddas redan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:46:55  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Mina stackars ICE-Power 500A moduler har legat sedan april.

Jag inhandlade dem utan några som helst kunskaper i elektronik, något som jag försökt införskaffa mig sen dess. En stor källa till detta är Acme som figurerar i detta forum. Han har varit min mentor och fått svara på ett otal frågor som studtals varit korkade... ETT STORT TACK! Säger jag!

Nu känner jag att jag har så mycket kött på benen att jag vågar börja bygga men vissa små undringar kommer alltid på vägen och därför lägger jag nu upp denna tråd. Kom med synpunkter, råd och tips tack! Jag kommer även att lägga upp lite bilder under resans gång...

Vi börjar med lådkonstruktionen, 22mm MDF fick det bli eftersom min maskinpark inte tillåter bearbetning av flashig aluminium, kevlar eller liknande.










En del av komponeneterna har levererats, resten kommer i veckan. Det blir en dual-mono konstruktion med 2st 500VA 2*50V ringkärnor till strömförsörjningen, samt en liten 36VA 2*12 trafo som modulerna vill ha i signaldelen. Denna får modulerna dela på, med en liten lysdiod också förstås...


Jag har även börjat knåpa lite med kablaget, pilligt värre, man är ju inte lödarkungen precis...


Jag undrar lite över jordningen, något som man hör lite olika bud om här och där... Jag hade tänkt dela upp jordningen, enligt vissas åsikt här på forumet (som jag har uppfattat den) som jag anammat. Dvs att (i mitt fall) all jordning i signalvägen samlas på jordstiftet på RCA-kontakten, Strömförsörjningens jordpunkt blir ju på kondingpaketens minuspoler och nätjorden hamnar i ett jordblock till vilket de andra jordpunkterna leds med en kabel. Detta är tanken, vad tycker ni?

Bör jag skärma lådan? Typ med alufolie som även denna sedan leds med en kabel till jordblocket?

Stånga mig, sparka mig!

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2004/08/30 21:32:30

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:55:08  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Bör man inte ha en låda av plåt, av skärmningsskäl?
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:57:19  Show Profile Send gongken a Private Message
Det är lite det jag undrar... Det finns dem som tycker att det räcker med att skärma lådan med aluminiumfolie men behövs det? Finns det nån som provat med att strunta i det?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:57:28  Show Profile Send gongken a Private Message
Det är lite det jag undrar... Det finns dem som tycker att det räcker med att skärma lådan med aluminiumfolie men behövs det? Finns det nån som provat med att strunta i det?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:36:11  Show Profile Send U1 a Private Message
Imponerad att du vågar göra detta utan förkunskaper. Kommer säkert att bli lysande, med vilja kommer man långt.

MvH
Johan
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:53:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lådan är mycket snygg men jag skulle personligen aldrig göra något sådant, speciellt när du har klass D moduler som stör en hel del när de är lösa.

Jag skulle rekommendera en bra plåtbeklädnad, typ 1-1,5 mm AL plåt eller lite lyxigare med koppar, 0,5-1 mm.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:14:03  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej igen!

U1: Tack! I det här fallet rör det sig bara om vilja! Jag kunde inget om förstärkarbygge innan jag gav mig på detta... Kul att kunna lära sig lite och det har jag faktiskt gjort! Hör och häpna...

Peranders: Jag tyckte att det blev för svårt att tillverka en låda av nämnda metaller och få det snyggt. Däremot har jag tagit till med plats för att skärma lådan inuti, med alu eller koppar t.ex... Behöver det vara 1mm tjockt för att få till det bra? Är hushållsfolie för tunn tror du? Tack för kritik och beröm!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:31:17  Show Profile Send gongken a Private Message
Ooops glömde.... Skall jag koppla ev skärmning till jord?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:12:23  Show Profile Send Machine a Private Message
Det finns kopparplåt på Claes Ohlson för relativt små pengar. Såg en tråd nyligen om det....
Ahh här är den: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31830

Kan vara nåt kanske!?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:07:12  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Själv har jag lite vilda planer på att skärma med aluminiumfolie som sedan ska bekläs med koppar medels elektrolys. Har precis skaffat kopparsulfat så vi får se var det slutar...

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/08/24 17:07:38
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:34:39  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
sorry rosbacke, men koppar är väldigt svårt att få att fästa bra med en enkel eletrolys ur rena saltlösningar. Eftersom koppar är mera ädelt än aluminium faller det ut utan elektrolys , och denna beläggningen blir väldigt porös och har dålig vidhäftning (som alltid med koppar )

normalt brukar man komplexbinda koppar med cyanidsalter, då binds kopparjonerna så hårt att det krävs en elektrolys för att fälla ut den, vilket ger ett hårt och tätt lager.

/rikard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:10:11  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
peranders: Varför inte stålplåt? Jag hade tänkt bygga lådor i vanligt S355 J2G3. Är inte det bra?
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/08/24 :  21:42:55  Show Profile Send radelius a Private Message
Hur/Var får man tag i dessa gulliga små steg?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:02:55  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jag trodde inte att alu hadde någon som helst funktion som skärm, håller på och bygger en låda till ett rörförsteg då jag valde att bygga i alu. nätdelen bygger jag in i en separat "kammare" av stålplåt då jag trodde stål hadde en mycket bättre funktion som skärm än alu, 2 bilder:








gongken --> Det är inte alls svårt att arbeta i alu! den lådan har jag använt bågfil (2 spcialare men inte nödvändiga, alusvets å cnc fräs) hammare slip och fantasi, ganska lite fantasi man kan ersätta fräsen med en vanlig handöver fräs eller en såg. svetsen kan man ersäta med att skruva ihopp den. dendära lådan tog mig ca ½ dag att göra.. Lycka till med ditt bygga, gillar designen på den ! testa att variara med svart och crom, tycker jag e snyggt

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:27:21  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
rikkitikkitavi, Tack för varningen. Har dock redan skaffat saltet så jag får i alla fall prova. Kan inte mer än misslyckas. Får titta närmare på det du sa om cyanidsalter. Låter dock som en giftig och otrevlig sysselsättning...

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:34:33  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
sannolikheten att du får tag på cyanidsalter över disk är 0 %, då de inte får säljas till privatpersoner utan tillstånd från länsstyrelsen.

http://www.konradw.se/botten.htm en gammal länk till en firma som säljer tillbehör för juvelerare, b la utrustning och råvaror(cyanid) till metallplätering . Man kan få tillstånd från länsstyrelsen men...


observera, jag har inte nämnt något om salternas giftighet....
det kan finnas andra komplexbindare som binder till kopparjoner, jag har inte funderat närmare på det , men cyanid är en av de starkaste komplexbindarna som finns.

sorry , det blev lite DIK , (Do It Kemi) .. är man kemiingenjör med sidohobbies så är man,

www.slojddetaljer.se säljer kopparfolie i breda remsor för någon hundring metern. Så kör på det istället för att slabba med gifter ;)
den går dessutom lätt att löda!
/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:38:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Johnny Fiasco skrev:
quote:
Varför inte stålplåt? Jag hade tänkt bygga lådor i vanligt S355 J2G3. Är inte det bra?

Stål går bra fast gemene man kanske föredrar en något mindre bångstyrig metall.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:42:22  Show Profile Send esl a Private Message
Köp en gammal stärkare på loppis för 100 riksdaler.
Gör en front hos en plåtverkstad med hål för strömbrytare / diod...
Dra dit den med 4 snygga skruv..

Du får på köpet: Nätsladd, säkring, belysning, brytare, RCA ingångskontakter, högtalarutgångar mm.
Snabbt billigt och BÄTTRE än aluminiumfolie!
Tål att nämnas gång på gång: Klass D = EMC
EN god design eliminerar dock problemen.

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:48:09  Show Profile Send esl a Private Message
Lådan skall jordas till signaljord nära ingången (Jordreferens)

Jordningstips:
Tänk såhär.. Eftersom ingångsjord är signaljordsreferens skall alla jordpunkter anslutas hit.

OBS! Högtalarutgången på Ice power skall INTE jordas!
Då kan det gå illa.
Utgången har en H brygga och har en "kall" och en "varm" utgång. Eller balanserad om du så vill.
/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/25 :  00:25:28  Show Profile Send Lash a Private Message
Skärmar stålplåt bra mot KlassD/EMC?

Edited by - Lash on 2004/08/25 00:25:45
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/25 :  02:31:15  Show Profile Send gongken a Private Message
esl: Jag är väl medveten om H-bryggan och har därför inhandlat mig ett par speakon högtalarterminaler för att undvika kortslutning av misstag... men vad menar du med EMC??

Kan vi utveckla jordfrågan lite mer? Allt skall ju ändå anslutas till samma punkt någonstans, signaljord, strömförsörjningsjord och nätjord, varför spelar det potatis vart man gör det? Jag förstår inte tyvärr...sorry...

Smallsuperman: Menar du att du inte skärmat din låda avsiktligt? Har du anslutit chassit till jord? Har du några störningar? Måste passa på och säga att ditt bygge är otroligt snyggt!

Radelius: kolla begagnatavdelningar, bla på detta forum...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/25 :  11:01:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Alla metaller skärmar mot EMC med det blir bättre ju högre ledningsförmågan är. För låga frekvenser och magnetfält är det magnetiska material som är effektivast, typ, järn.... För höga frekvenser gäller det att ha en så tät bur som möjligt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:24:50  Show Profile Send gongken a Private Message
OK! Räknas det hörbara frekvensområdet till "låga" frekvenser?
Vad står bokstavskombinationen EMC för? Bara nyfiken!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/25 :  13:02:34  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
EMC = Electromagnetic Compatibility. Ibland brukes också EMI = Electromagnetic Interference. (Egentlig er EMI det man gerne vil kontrollere med EMC, men....)


/U.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/25 :  15:12:17  Show Profile Send gongken a Private Message
OK, tack för det!

Gjorde en skärm med alufolie, får testa om det funkar, annars åker allt ut igen och så får jag skärma bättre...


Det kom lite mer grejjer idag från trimlog...


Vad tror ni om denna layout? Tips och funderingar Kritisera gärna, men snällt tack...
Modulerna skall sitta över hålen och får ett hål över sig också för att bli genomluftade, de kommer att sitta på en 7mm aluplåt.

Mellanrummet mellan de stora trafosarna kommer att husera softstarten...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2004/08/25 15:14:48
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/08/25 :  15:56:05  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Tack peranders! då har jag gjort rätt då när jag skärmade nätdelen med stål då. men skulle det funka lika bra om det va alu? borde inte det va? sen blir jag lite konfunderad.. det man skärmar i hf är ju också magnetsim, borde det inte vara samma sak där? dvs att magnetsika material är bäst?
alla kablar som finns på marknade och som är skärmade har ju alu eller koppar men vad skulle hända om man hadde järn dära? ok kabeln skulle bli något styv men skulle inte det vara bättre?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000