HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor om basportens placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:43:51  Show Profile Send lassewe a Private Message
Jag sitter och skissar på ett par 2-vägs basreflexhögtalare och blev lite fundersam kring det här med basporten... Porten kommer att vara placerad på baffeln.

Fråga:
Spelar det någon roll var i förhållande till baselementet porten sitter? Långt ner, på mitten eller nära baselementet? Påverkar detta filtret? Eventuella för- och nackdelar med olika placeringar?

Kanske redan finns svar på detta här på forumet, men i så fall kan inte jag hitta det...

Så jag vänder mig till alla som besitter lådkostruktionens välsignade gåva och hoppas på svar...

Mvh
/L

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:04:55  Show Profile Send lassewe a Private Message
Kan förtydliga lite... Det blir en golvhögtalare på 29 liter.
Höjd ca 85 cm
Baffelbredd ca 20 cm
(yttermått)

/L

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/09/09 :  19:26:38  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
vad jag vet så spelar det ingen större roll om den sitter nära/långt ifrån elementen (jag kan ha fel). Men jag vet inte hur det blir med filtret men tror inte att det ska påverka delningen.

Musik är livet
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/09 :  21:45:50  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
lassewe,

det har nog ingen betydelse då djupbasen är rundstrålande.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/09 :  21:46:03  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Välkommen hit.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:39:07  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Enligt min erfarenhet är det viktigt var du placerar porten. Du kan hantera elementet och porten separat. Elementet jobbar i ett passband och porten i ett annat. Båda bestäms av lådans design, men är olika. Det är inte så viktigt hur nära eller långt ifrån elementet du sätter porten, men det gör skillnad på vilken höjd över golvet du sätter den.

Sätter du porten nära golvet ökar dess verkningsgrad och du får högre ljudtryck från porten - precis på samma sätt som elementets höjd över golvet påverkar dess ljudtryck.

Sen bör man bygga lådan invändigt så att elementet inte strålar direkt på porten.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/09/10 :  07:40:01  Show Profile Send lassewe a Private Message
Ok, tack för svaren

Lenn Art: Väl avvägt är det bästa med andra ord, som alltid. Om man sätter den för nära golvet, finns det risk för att basen blir odefinierad då? Lite som i omvänd proportion till verkningsgraden, tänkte jag...

Gerhard46: Tack! Jag har suttit och tjuvläst forumet i ett år nu, så jag tänkte att det kanske var dags att ge sig in i leken

/L

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/09/10 :  22:50:12  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Riktigt – lagom är bäst

Med god avvägning här kan du skapa en riktigt musikalisk bas som är svår att hitta i köpehögtalare. Jag har inte så stor erfarenhet av olika varianter, men jag har lyckats få till mycket snygg bas med elementet (8") på ca 65 cm och porten (4”) ca 20 cm över golvet. För mig är det dessutom viktigt att ha både element och port riktade framåt, annars blir basen odefinierad och tappar stereoperspektiv.

Jag är inte beredd att säga att basen blir odefinierad enbart för att porten sitter för lågt. Det har nog mer att göra med balansen mellan akustisk output från elementet och porten. Och den kan bli fel om porten sitter för lågt. Om en låg ton i porten får sina övertoner från elementet i fel ljudstyrkeförhållande förlorar basen definition. Har man hört riktigt, riktigt ren bas någon gång så glömmer man det aldrig. Den är nästan sublim…

Sen är det naturligtvis viktigt att veta vilken bas man är ute efter. Det är ju viss skillnad mellan filmeffekter, diskomusik och stråkkvartetter.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/09/11 :  01:05:01  Show Profile Send linnar a Private Message
Teoretiskt ökar verkningsgraden om porten är lågt placerad.
Det som påverkar mest är dock hur basen strålar i rummet.
Strålar den vid pi får man en sänkning med 6db, vid pi/2
får man 0 db och vid pi/4 en ökning med 6db.

pi är om basen strålar i 360grader (mitt i ett rum).
pi/2 strålar basen 180grader (mot en vägg).
pi/4 strålar basen 90grader (i ett hörn).

Dvs placeringen av porten på en låda spelar i praktiken
mindre roll. Det är placeringen av själva lådan som spelar
roll. Jag föredrar dock lågt placerad port helst under lådan
mot golvet. Då kan porten göras kortare om avståndet mellan
golvet och porten motsvarar portens area.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/12 :  20:24:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag kan också tillägga att ifall man vill ha flera portar, så kan man t ex ha en port riktad framåt och en bakåt, dock ska man inte placera portarna så att man kan se igenom högtalaren. De ska således vara tillräckligt förskjutna i förhållande till varandra.

Sen händer det ibland att porten ska vara längre än djupet på lådan, i dessa fall spelar det ingen roll att porten är böjd. Viktigt är bara att flödet inte hämmas. Sen bör man också välja en tillräckligt stor diameter på porten, så att inte blåsljud uppstår.

/Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000