HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt första DIY-år
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:58:40  Show Profile Send secanbj a Private Message
Så har ett drygt år gått sedan jag drabbades av denna sjukdom . Det började med att jag hade ett par Mirsch högtalare som jag trodde var bra. LennArt(oxå medlem på forumet) tyckte att jag skulle komma hem och lyssna på hans anläggning och sedan var ALLT förstört. Jag kom hem och det lät totalskit. Nu hade jag förstått vad alla pratade om, 3D, scenkänsla, dynamik och djup. Det värsta var väl att jag precis hade köpt nya element till de stackars högtalarna jag hade. Som tur var var dessa av bra kvalitet, Scan-Speak. LennArt tyckte att jag kanske skulle fundera på att använda dessa till något bättre än de lådor de satt i, för de kom inte till rätta i dessa enligt honom. Va!! Skulle jag som inte byggt något tidigare bygga mina egna högtalare?? Visst sa han, jag skall ge dig tips när det behövs, sa han. Han tyckte att jag skulle kika lite på lådorna som Proac klonen hade. Anledningen var att de elemement som jag hade var rätt så lika de som används i denna. 2008 diskant och 18W/8542 bas. Några bilder från mitt bygge:

Så efter ett atal varianter av filter och modifieringar, bla flyttning av basreflex så hade vi kommit fram till något som lät bra i LennArt’s anläggning......ett 300B SE steg, S & B TX-102 TVC volymkontroll och en kraftigt moddad Sony XB940 cd spelare a l’a Allen Wright. Tyvärr så får de inte visa vad de kan när de får komma ”hem”. Så nu när jag vet vilka grunkor som behövs, för att uppnå mitt ljudnirvana så startas projekt komponentshopping. Detta är vad jag samlat hittills.

Tyvärr så drar detta ut på tiden och jag får lite ångest och vill få till nått som spelar bättre än den Luxman LV-103 som jag har. Det är då det här med GainClone når mina DIYsinnen. Efter att surfat och läst så köper jag ett premium kit från BrianGT. Samtidigt så läser jag om att det är många som moddat Philips CD723 med gott resultat. Så eftersom denna bara kostar 800 pix så inköpes en sådan oxå. Så nu stod det plötsligt två projekt på bordet hemma. Jag började med CD723 och följde de råd och tips som bla fanns på Decibel Dungeon http://www.decdun.fsnet.co.uk/project.cd2.html#top142 och ett dokument av Chris Found http://www.cfmedia.org/mods.pdf . Jag var inte särskilt nöjd efter dessa mods och hade läst att en ny klocka kunde lätta upp det hela så jag skaffade ett klockkit från Elso Kwak, Version 7.

Fortfarande så var det inte en häpnadsveckande upplevelse att lyssna på den. Dags att prata med LennArt igen för att få råd. LennArt tyckte att jag skulle kika lite på en ny analogdel baserat på en krets som heter OPA660. Hittade lite scheman från Thorsten Loesch som eventuellt skulle funka ihop med den DAC (TDA1545A) som sitter i CD723’an. Införskaffade de komponenter som behövdes och lödde , mätte och grejjade i flera dagar. Likt förbannat så tjöt och väsnades den som ett kolikbarn. Plockade isär allt och började om från början men fick ingen rätsida på det hela. Då kom jag att tänka på ett par kloka ord som UrSv skrev en gång. ”först så räknar man, sedan löder man och det funkar inte, man räknar igen och löder om och det funkar fortfarande inte, sedan ber man nån som kan och sedan så fungerar det” Så jag pratade LennArt och bad om hjälp. Efter ett par dagar hemma i hans lab så kom det tillbaks en cdspelare som hade allt det där jag ville ha. 3D, djup och dynamik. Det visade sig att schemat jag följt inte skulle fungera...... så jag hade kunnat hålla på till tidens ände utan att lyckas.

Så nu blev det ännu mer panik med att få byta ut den gamla Luxman’en. Så äntligen fick jag klart GainClonen och jag måste säga att för de ca 1200 spännen jag lagt ut totalt så är utväxlingen pris / ljudkvalitet svårt att slå. Detta måste vara ett av de bättre nybörjarprojekt som finns när det gäller förstärkare. Få komponenter och en oändlig uppsjö av inspiration och hjälp att få på internet av andra som byggt.

Nu är det bara att fortsätta att samla till det hägrande 300B bygget som i tankens värld skall starta nu i höst. Avslutningsvis vill jag till och börja med tacka LennArt, för utan honom så hade inget av detta blivit till och sedan oxå tacka alla på detta forum som har varit en fantastisk inspirationskälla till att fortsätta fast det ibland känts tungt när inget fungerar.

/Anders

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:36:01  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ojojoj. Allt det där på ETT år! Bara att gratulera och önska lycka till på din resa djupare ner i träsket.

Ett varningens citat bara: Once you pop, you can´t stop!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000