HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Får ej ut S/pdif från dator CD – drive
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NM
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/08/23 :  17:25:49  Show Profile Send NM a Private Message
Baktill på de flesta CD/DVD spelare för datorer så finns det en tvåpolig (liten) kontakt som skall lämna en signal enligt s/pdif – specifikationen (consumer). När jag kopplar den via en egentillverkad 75Ohm koaxialkabel till ljudkortets externa s/pdif ingång så får jag ingen signal in i kortet.

Jag har testat med två olika kablar och två olika CD – drivar men ingen signal. Om jag loopar ljudkortets (juli@ från ESI) s/pdif out via en 75Ohms koaxialkabel så har jag signal på ljudkortets ingång.

Självklar så skall jag prova ljudkortets ingång med en annan signalkälla och även prova att koppla CD – driven till en annan DAC. Men just nu är det ”lite” besvärligt att göra dessa två tester så jag undrar om det är någon med större kunskaper än mig som kan säga vad det är som felar.

Tackar och bockar på förhand gör: -nisse

Edit: Länk till tillverkare www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=43

Edited by - NM on 2004/08/23 17:31:36

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/23 :  17:52:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tror inte det är riktigt så att det är S/PIF standard som du får ut från varken ljudkort eller CD-enheten. Normalt sett är detta väl S/PDIF i TTL-nivåer ut från en CD-enhet vilket INTE är samma som på en vanlig CD-spelare. Det *borde* funka men riktigt optimalt är det inte. Förutom detta så kan det vara lite struligt med jordar etc om man kör CDn direkt till ljudkortet kan jag tänka mig. Har du tillgång till en trafo (ELFA sök på CS8412 och du får upp en sån)?



Go to Top of Page

NM
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:43:36  Show Profile Send NM a Private Message
Nu har jag fått det att fungera (skapligt, behöver en bättre kabel och de flesta DIY:are på forumet skulle få uppstötningar om ni fick se mina lödningar). Problemet var en kombination av inställningarna som styr hur XP skall hantera CD – driven och valet av mediaspelare.

Nu fungerar det med PlexTools (som ger användaren stor frihet över diverse inställningar) som mediaspelare.

Ljudkortet stöder helt s/pdif (consumer) specifikationen men hur det är med driven vill jag låta vara osagt.

Tar till mig dina råd, skall titta på en trafo och experimentera vidare ;)

-nisse
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000