HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Design-tweaks på Ino Audio piP?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:46:24  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message

Hej!

Är väldigt imponerad av piP:s prestanda, mindre imponerad av dess estetiska yttre vilket är viktigt för mig (det är trots allt en möbel också).
Utseendet har dock vuxit lite efter att jag fick lyssna på dem för ett antal år sedan.

Här är "Baltazar":s (nähä, ser jag nu, det är "naqref":s men de är tydligen av samma fanér och därmed tämligen lika ) högtalare med ek-faner, väldigt fina. Det är den fula diskanten som stör.




Är det någon som kan tänkas ha tips på hur man kan göra dessa diskanter snyggare. "Gallret" borde man kunna montera bort, det borde inte påverka ljudåtergivningen så mycket.

Men hur skulle man kunna snygga till formen på diskanten? Gärna så den blev klassiskt rund.


Tips?

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:40:42  Show Profile Send kasra a Private Message
Gerhard,

i hififorumtråden försöker "alla" som är kunniga vad gäller dessa högtalare lyfta fram hur mycket forskning det ligger bakom framtagandet, hur mycket allt detaljer spelar roll osv osv mycket osv...

quote:
Rent intuitivt tror jag inte att HFLS-1 har en chans, som du säger, ½år mot väldigt länge med Öhmans otroliga kunskapsbank.
Har för mig att han påstod att det "krävs" ~60 olika mätningar för att känna till "allt" om dess egenskaper.
HFLS-1 gick väl "bara" igenom "standard"-mätningar"? (många " " här ).


Efter att ha läst lite i den tråden så verkar det ju som alla detaljer bidrar en viss portion till "välljudet"... så ja skulle nog inte röra diskanten... visst e den riktigt ful men om det hade vart möjligt att "hotta" diskantens utséende utan att kosta på ljudet hade säkert Inoaudio eller någon av de många köparna under alla år som högtalarn gjorts, gjort något åt det... sån ful diskant kan man ju inte leva med

sen verkar du ju väldigt nöjd med ljudet vad jag förstått, att ta bort faspinnen framför diskanten lär göra skillnader som som påverkar ljudet... antagligen negativt annars hade säkert ino tagit bort den själva






"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/08/23 21:53:57
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:52:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
hade dom inte varit så otroligt fula hade jag nog köpt ett par... men dom duger inte ens i garaget enligt mig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:42:09  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Gör löstagbara fronter till dom! När det är dax att finlyssna är det bara att plocka av fronterna, 10 sekunders jobb. Lyssnat klart - front på.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:43:40  Show Profile Send Belker a Private Message
Bygg en fronttygram. Ta bort och släck ljuset när du spelar.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:44:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
men dom e ju så fula i formen också :( tyvärr så väger inte ljudet upp det, varför varför kunde han inte göra dom lite vackra också :/

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:45:32  Show Profile Send kasra a Private Message
Johnny_Fiasco:
Belker:

Ska sanningens ord fram så är ju inte heller basen någotvidare snyggt...
Hur långt kan man tänka sig gå för lite välljud?

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/08/23 22:49:20
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:03:29  Show Profile Send ILLY a Private Message
Är ni verkligen så fåfänga?
Jag kan iofs skriva under på att de är långt ifrån vackra, men det är väl ändå ljudet som måste vara avgörande faktor?

Fast det klart, jag skulle nog vara väldigt splittrad om någon skänkte ett par original-nautilus till mej. Visst ser de fräcka ut och ljudmässigt dräper de antagligen det mesta som existerar, men försök att få en sådan kreation att smälta in i normal bostadsmiljö.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:55:52  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Du kan ju lämna lådorna på motivlack också, om du inte fixar det själv vill säga...
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/24 :  00:09:22  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Johnny_Fiasco:
quote:
Gör löstagbara fronter till dom! När det är dax att finlyssna är det bara att plocka av fronterna, 10 sekunders jobb. Lyssnat klart - front på.


Tror du jag känner mig dum nu?
Det var ett klockrent förslag! Otroligt att man inte ens tänkte idén efter många års DIY:ande. Otroligt. Tack! Nu får det nog bli ett par! Tar inte många timmar att fixa. Synd bara att diskanten sitter så högt upp. Finns säkert någon poäng ur diffraktionssynpunkt där också.

Sen behöver man inte ta bort det. Det finns akustiskt transperenta tyg, nog mindre än 0.01dB.

Edit
Min systers birma-katt heter fiasko.

Haakan:
Det är väl att överdriva lite?


ILLY:
Skulle du köpa en soffa som du tyckte var väldigt skön att sitta i men som var grymt ful på alla sätt och vis?


kasra:
Det är nog sant med diskanten, det sitter ju en liten plupp där också. Basen tycker jag är snygg.


Edited by - Gerhard46 on 2004/08/24 00:14:56
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/24 :  00:14:11  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Efter JF:s tips behövs nog inga fler.

Tack ska ni ha.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:43:26  Show Profile Send Belker a Private Message
G: Det hjälper inte att tyget är akustiskt transparent. Problemet är ramen som skapar diffraktioner. Se till att göra den avtagbar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:05:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Titta lite på Sonus Faber! Skulle inte en skinklädsel dölja lite av den look du vill få bort?

Sen skall man vara säker på att alla förändringar man gör kommer påverka i nån utsträckning.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:17:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
ILLY:
Skulle du köpa en soffa som du tyckte var väldigt skön att sitta i men som var grymt ful på alla sätt och vis?



Har faktiskt haft en grymt ful soffa, som var väldigt skön att sitta i. Funkade bra i kvällsmörker, men helt nöjd kan man nog aldrig bli med en sådan produkt. Så sant...

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000