HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu ska det byggas Acoustic Phase
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/05/11 :  08:49:36  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hej alla

I går fick jag hem ett paket från hifikit med byggsatser till 2 st Acoustic Phase.
Min fråga är nu, har någon här på forumet byggt dem och är det något särskilt man ska tänka på?

Dämpmateriel, byta tätningslisterna till exempelvis silikon?


Tack på förhand

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:50:35  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
tätnigslisten är enlgt mig bra (bättre än silikon iaf), den kan man ta bort om man skulle behöva det..

Jag har inte byggt just Phase men ett annat kit från dom. och det va mycket simpelt!

Dosera dämpningen så det finns överallt förutom på baffel. eventuelt kan det vara en god idé att lägga in bitumen för att dämpa väggarna lite extra.

Snåla inte med limmet!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/03 :  14:39:37  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur går det med phase-bygget?
Hur låter det?

Är själv spekulant på ett par "phaseare".

Tror du att de låter bättre än de flesta stativare som går att köpa till ett ca. pris på 6000? Ärligt svar tack :)
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/03 :  16:18:56  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Jodå.
Har haft svärmor på besök så vårt lyssningsrum har varit gästrum.
Idag har jag dock varit och köpt stativ så ikväll ska det lyssnas på allvar.

Monteringen var inga större problem. Lite bökigt att fästa dämpmaterialet med mina stora händer och en häftapparat inne i högtalaren dock.

Bytte ut den medföljande tätningslisten till diskanten mot en tunnare variant då passformen blev lite tveksam med den tjocka.

Även om den inte är riktigt inspelad så låter den betydligt bättre än mina gamla högtalare, Audio Pro 2.42 LIVE. Basen är förstås inte lika fyllig men i mitt lilla rum 16m2 så är det bara bra.

Yttre finish är väl inte världens bästa men godkänd för de betalade pengarna.


Återkommer med mer lyssningsintryck senare.


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/04 :  07:05:28  Show Profile Send byggarn a Private Message
Vad köpte du för färg på högtalarna?
Var det bra passform på prylarna?
Kvalitetskänsla?
vad köpte du för stativ?

Kul att du tycker att de låter bättre än AP 2.42. Har en kompis som har dessa och jag tycker de låter väldigt bra.

Planer på sub-köp?

Själv ska jag nog även köpa Acoustic 8" subben då rummet är ca 25 m2 och då jag även skall använda högtalarna till film, men jag lyssnar mest på musik.

Kommer vara kul att höra dina kommentarer.

Edited by - byggarn on 2004/06/04 07:06:43
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  08:26:03  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Jag köpte de svarta.
Passform och kvalitetskänsla för element och filter ger jag en stark 4 i förhållande till priset. Kvalitetskänslan för lådan får dock ett lite lägre betyg, sisådär 2+.
Kan vara så att de bruna/röda? lådorna är snyggare.
Som stativ köpte jag Atacama Nexus 60 i svart. Då vi har en ganska låg soffa så blev det alldeles lagom. Har du en högre lyssningsmöbel så kan nog ett 70cm-stativ vara på sin plats.

Om din kompis behöver ett par 2.42 till så kan han få köpa mina för en billig peng;-)

Till 25m2 kan nog sub vara en bra idé, särskilt om det ska rockas lite emellanåt.
I mitt rum, 16m2, klarar jag mej bra utan, men så är jag ju inte direkt basnarkoman som vissa andra här på forumet....

Efter några timmar i går kväll med möblerande och lyssnande så är jag mycket nöjd.
Vet inte om det är högtalarna som är bättre eller om det bara är så att de trivs bättre i mitt rum än 2.42-orna gjorde.

Ska fortsätta lyssna på lite blandad musik framöver så kommer det väl mera kommentarer så småningom.



Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/04 :  08:42:12  Show Profile Send byggarn a Private Message
Du gjorde nog rätt som köpte svarta. De bruna varianterna som finn är inte speciellt snygga. Vore kul att se lite statistik på hur många svarta resp. bruna högtalare de säljer.

Varför det låga betyget på lådan? Var pga det utseendet, kvaliteten på plastfanéret eller stabiliteten?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  10:08:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Fronten är lackad svart och då kanske inte riktigt i högsta kvalité.
Skarven mellan baffel och sidor är inte helt jämn heller.
Såväl faner som stabilitet är helt OK. När det gäller utseendet så kan man väl tycka lite si och så om reflexporten men den funkar uppenbarligen bra.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/04 :  10:59:53  Show Profile Send byggarn a Private Message
Varför valde du att köpa Phase och inte någon "vanlig" högtalare? Vilka andra har du lyssnat på? och hur är de i jämförelse?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:42:24  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Räknade kallt med att självmontering skulle ge mer ljud per krona än färdigmonterat.
Tänker nog bygga högtalare från grunden en vacker dag, så det här var väl lite av en förstudie för att se om det verkar svårt och så.

Har inte lyssnat på så många andra högtalare utan jag gick mest på chans och info på nätet. En hel del p.g.a din länk här på forumet i februari.

Valde den delvis på de relativt höga känsligheten då jag kör med 2x25 rörwatt.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:50:36  Show Profile Send byggarn a Private Message
Aha. trevligt att man kunde stå till tjänst...eller så kanske tråden lurade dig...

Vi får se vad du har för intryck av dem efter lite lyssning, men att de låter bättre en AP är väl ändå ett hyffsat betyg. Då har du ju inte slängt pengarna i sjön.

Själv är jag osäker på om stativare är något för mig, men med sub bör det väl inte bli några problem..eller?

I värsta fall så behåller jag subben och sätter phase som surrar alt säljer dem.

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:12:28  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Stativare och sub brukar vara prisvärda lösningar för den som har begränsat med pengar.
Har för mig att Hifi-kit säljer ett flerkanalsystem med 4 phase, en center och en sub.

Om det inte funkar går det väl att snickra en ny låda med plats för en större bas och använda phase-basen som mellanregister.


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/04 :  14:31:44  Show Profile Send byggarn a Private Message
Det blir lite knepigt med filter och så skulle jag tro.

På vilket sätt låter de bätte än 2.42? (diffus fråga får ett diffust svar antar jag)

Tror du rent allmänt att phase är för små för 25m2?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  15:09:49  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
I mitt rum ger de ett "snärtigare" mellanregister och renare men mindre bas.
Dessutom bättre djup i musiken. Det händer saker "bakom" högtalarna och inte bara i planet mellan.

För akustisk jazz, stråkkvartetter och pop räcker det nog utmärkt. Om det är Techno, trance eller Metallica som gäller så vill man nog ha mera bas och då är nog en sub en bra idé (eller två om man har råd).

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/04 :  15:53:24  Show Profile Send byggarn a Private Message
"Dessutom bättre djup i musiken. Det händer saker "bakom" högtalarna och inte bara i planet mellan."

Det är det jag söker. Blir nog bra med 8" basen. Inget discodunk kanske, men det bör fylla på och komplettera stativarna, förhoppningsvis utan att störa grannarna med jorbävningsdjup, men ändå att det räcker till vid "normalt" filmtittande.

Skäms för att säga det, men idag har jag JWS:s stora burkar. I början tyckte jag de var balla men nu vill jag ha något mindre iögonfallande, renare ljud och just bättre djup.
Tycker ändå inte JWS är helt kassa, duger liksom till vanligt radiolyssnande. Basen är inte heller sådär jättebra, men duger till normalt filmtittande. Tror de klarar sig ganska bra jämfört med de billigare sub-sat systemen i 2-3 tusen kronorsklassen.
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/08 :  06:58:32  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur låter de nu?

Edited by - byggarn on 2004/06/11 07:02:12
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2004/06/13 :  01:07:00  Show Profile Send Amatören a Private Message
Sagt var, hur låter de nu?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/13 :  20:28:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ursäkta att ni får vänta på omdöme men jag väntar på nya rör till förstärkaren.
Mina gamla rör har varit på upphällningen ett tag och i torsdags lade ena kanalen av helt.
fram tills i torsdags har jag ändå försökt att spela så mycket som möjligt (som inspelning) men när balansen förskjutits till nästan vänster-mono så fick det vara nog.

Återkommer med mera intryck si så där 100 timmar efter samköpsleveransen från Bernt.


Fram tills dess får det väl bli hörlurar...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/22 :  12:39:36  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur har det gått??
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:24:34  Show Profile Send byggarn a Private Message
upp
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:41:08  Show Profile Send byggarn a Private Message
Någon mer som köpt och byggt AC Phase? Vad är positivt och negativt med dem?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:12:12  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Så ja. Sent om sider kommer den utlovade rapporten.

Efter tropiksommaren och rörbyte så har det då äntligen blivit lite lyssnat.
Har lyssnat mycket på 60-talsjazz typ Miles och Jimmy Smith. Även Marillion, U2 och LOK har spelats en del.

När det gäller Jazz med max 4-5 musiker i orkestern så har jag fått en närvarokänsla som jag aldrig varit med om hemma. Fokus och djup ligger på en helt annan nivå än med mina gamla AP 2.42 LIVE. Sandfyllning av stativen lyfte det hela ett extra snäpp.
Rockskivorna visade på en viss basbrist. Den bas som finns är tight och bra men tankarna på en sub ruvar någonstans i bakhuvudet när man rockar på lite.

En fördel är att en del skivor jag inte lyssnat på på åratal, då jag tyckt att de lät lite burkigt, har hittat fram igen. Musiken kommer liksom ut ur högtalarna på ett annat sätt.

För mig som mest lyssnar på Zappa, jazz, blues och modern folkmusik i ett litet rum är dessa högtalare ett fynd. Större rum och/eller tyngre musik kräver sub eller större högtalare.

Min kringutrustning har varit min vanliga anläggning som kan skådas på presentationstopicen.

/Boergars

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:17:35  Show Profile Send byggarn a Private Message
Tack för rapporten. Verkar vara en prisvärd högtalare. Måste gå och provlyssna igen innan jag bestämmer mig.

Har du några bilder på dina Phase? Har du fanerat om dem eller kör du "orginal"?

Själv kommer jag ev. komplettera med Hifikits 8" sub. Verkar diskret och har torr fast bas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000