HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lödkolvar och filterlitteratur....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/23 :  06:53:12  Show Profile Send trango a Private Message
Jag håller på färdigställa ett par HFSL-1, lådorna ska faneras idag och snart är det dags att börja fundera på filtret. Eftersom jag redan idag vet att det kommer att byggas fler högtalare tänker jag också köpa en ny bra lödkolv . Vad rekomenderar ni som sysslar med DIY, vilken effekt är lämplig? Finns det någon anledning att köpa en lödkolv som kan temperaturregleras?

Sen undrar jag om någon kan rekomendera en webbadress eller en bok som förklarar varför ett filter ser ut som det gör och hur filter fungerar. Jag söker alltså något en lätt förklaring av principen för ett delningsfilter...

Tacksam för svar

Nästa projekt, PASS F4

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/23 :  07:38:05  Show Profile Send primere a Private Message
Kolla på Autema eller Elfa de har bra litteratur och kolvar " stationer" en 60 w är nog att rekommendera! eller köp en gammal "analog" reglerbar lödstation på annons detta är maskiner som håller förevigt!
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/23 :  11:37:11  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Angående temperaturreglering. Om du bara tror att du kommer att använda den max 5 ggr i ditt liv så är det nog onödigt. Men blir det fler skulle jag definitivt rekommendera temperaturreglering.

Finns inget värre än en lödkolv som ligger ett par minuter och blir för varm så man bränner sönder det man ska löda, för att sedan inte orka med att smälta tennet så fort en grövre kabel ska lödas.

Min erfarenhet är att kunna reglera temperaturen med en pot kan man klara sig utan men att lödkolven anpassar sig efter belastning är destå viktigare.
Vill du ha riktigt bra grejer, köp en Weller. Men du betalar då en del för namnet som vanligt. Annars skulle jag nog leta reda på någon noname temeraturreglerad kolv och sedan gå upp 100-200 i prisklass för att hitta något vettigt.

--- Mikael R



Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/23 :  11:59:50  Show Profile Send UrSv a Private Message
Elfa har väl kampanj på en billig nu? Typ SEK 477 plus moms istället för SEK 563 plus moms..

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5966.htm
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:36:33  Show Profile Send trango a Private Message
Jag tror jag bestämt mig för en temperaturreglerad. Tack för alla råd!

/fredrik

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/23 :  14:15:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ett bra beslut tycker jag. Köp några extra spetsar när du ändå handlar.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/08/23 :  14:49:18  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Bor du i södra Sverige och har tillgång till Kjelles butiker så kan jag rekommendera någon av deras stationer. Gå in på www.kjell.com och sök på lödstation -- tycker alla deras är mycket prisvärda! Därmed inte sagt att en Weller är fel =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:09:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och för lite filterdiskussion:

http://www.drkrupp.se/hifi/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000