HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 driva 2 separata baslådor/moduler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:00:00  Show Profile Send Haakan a Private Message
planen var alltså att fixa basmoduler till hfls-1 å driva dom då aktivt...men jag hittar liksom ingenting inom rimliga prisklasser, så min fråga är alltså kan man driva 2 moduler med ett steg? dvs seriekoppla för lite mer effekt å bara köra? vad finns det för nackdelar med det?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:08:43  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jo det går att seriekoppla. Men förstärkaren ser ju dubblad impedans iom att du lägger basarna i serie. Två 4ohm basar i serie blir ju 8ohm. Således ger ju förstärkaren mindre effekt än om du bara skulle driva en 4ohms bas...

Om det är två 8ohms basar och ditt steg klarar av 4ohm kanske du borde lägga basarna parallellt istället.

Nästa idé är ju att bara köra med en basmodul, och vänta med den andra. Kanske räcker med en?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/23 :  11:48:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Klart du skall köra med dubbla basmoduler, Haakan!

Du söker just nu efter ett slutsteg som kan driva två basar eller förstår jag fel? Den självklara frågan är "vad är rimliga pengar"? Samt även "Vilka element skall du ha"? Är det månne Scan Speak-tiorna?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:35:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
ss 10 är det ja, får ju dom för halva priset så då ere väl ingen ide att tveka? är det nån som har några erfarenheter från ss25W/8565 förresten så är ni välkomna att kommentera :)

engelholm jo tänkte driva 2moduler med ett aktivt steg för att dra ner på kostnaden lite samt lägga pengarna på ett BRA steg istället för 2 halvbra :) om det nu är en bra ide dvs?

gärna förslag på aktiva slutsteg för kring 5flagg

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:53:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
LC Audio's delningsfilter för 1800kr och sen ett beggat "vanligt" slutsteg (2 kanalers) med massor av effekt. Kanske rent av nått PA steg? Troligtvis bättre än många av de subbsteg som säljs...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:58:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
då borde detta tillsammans med filtret fixa det ganska bra?

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_artikel-162312.html?sn=29b5474f4b0561fa9c013324f1cad116

engelholm du har ingen kommentar ang elementen? om man kör 2 kanal kommer dom ju spela stereo? ,lr ska man brygga å sen seriekoppla alt paralell?

edit: om man paralellkopplar blire då 1400watt det borde ju räcka ?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/08/23 19:04:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:29:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
är det nån som har några erfarenheter från ss25W/8565 förresten så är ni välkomna att kommentera
Det sitter två sådana i huvudpanelerna i Audio Artistry Beethoven, fast där sitter dom i öppen baffel. Lyssningsintryck på sid 3.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31831

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:42:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...fast öppna bafflar lär kräva EQ'ning vilket inte riktigt platsar i denna budgeten tror jag!?!

Njäe jag har inga erfarenheter av 25W, endast 21W och 22W (heter den väl?). Jag tror att Lynn Olhsson (Ariel-killen) byggt subbar med 25W...Ariel behöver det!

QSC-steget kan nog bli utmärkt. Bryggar du 2 parallellkopplade 25W blir det nog under 4 ohm vilket är svettigt för slutsteget. Men tillräckligt med effekt lär du ha!
Jag hade kört stereo en kanal per element.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:47:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...fast vanan trogen används inga RCA kontakter på QSC-steget! Värt att notera kanske!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:48:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
vad spelar det för roll om man spelar stereo lr mono? på basen då dvs?

inte borde väl 4ohm för ett pa-steg bli svettigt? den borde va rätt stabil ner till 2ohm lr är jag ute å cyklar?

jag tänkte isf labba med dom elementen i 75L lådor prova både slutna samt basreflex avstämda till 29hz, nån teori ang det?

fan nu blev jag riktigt sugen....måste bara hitta tid å bygga också får nog ta min semester snart tror jag

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:49:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
inga rca :/ finns det nå speckablage man kan köpa?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:04:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stegen klarar säkert 2 ohm men kommer bli varma och potentiellt kör fläktarna (för det var fläktkylt va?).

Du kan ju monokoppla det hela fast köra med två kanaler.

Jag tror att Lynn O använde sig av sluten låda till slut(!).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:15:24  Show Profile Send Haakan a Private Message
verkar som det är det vettiga jag har så mycket roomgain iaf så känns bara dumt å gå för lågt riskerar kanske också att få dom att bli lite slöa i karaktären...

ska fundera på det där med slutsteget en stund till :) men du råkar inte ha någon länk till det där filtret? jag hittade inte riktigt på deras hemsa :/

ajja återkommer då jag har nåt intressant att visa upp :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:13:47  Show Profile Send Freddie a Private Message
Haakan,

Filterlänk:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=13&PHPSESSID=804e74cbaf45fb858975056d599f2659

/Freddie
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:19:20  Show Profile Send Freddie a Private Message
Haakan,

Om du inte har något emot att löda ihop ditt eget filter så kanske detta kunde vara något. Finns färdiga kort att köpa.
http://sound.westhost.com/project09.htm

/Freddie
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:52:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja varför inte fattar dock inte värst mycket av ett sånt (relativt) avancerat filter tyvärr... hade nog med problem att pilla ihop hfls-1 filtret :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:11:39  Show Profile Send LageB a Private Message

Hej Haakan

Jag har 2 stycken S-S 25W som jag ska navända som basmoduler till ett par mindre huvudhögtalare delning runt 80-90Hz. Jag kommer att ha 2 st slutna lådor runt 60Liter. Det verkar inte finnas så många projekt med 25W på nätet. Kul att höra hur du tänker bygga, sluten/Portad, delningsfrekvens osv.

LageB
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:53:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag tänkte köra med 75l (slutet/basreflex) låddor basreflexen avstämd till 29hz men konstaterade att allt såg bättre ut på 60l :) så man kan säga att jag inte bestämt mig ännu, utom konen som kanske överstyr lite vid stort effekt uttag men det borde lösa sig efterom belastningen blir míndre med 2 element


edit: engelholm haru nån länk till den där lynn ohlsson?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/08/24 21:06:33
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/25 :  00:07:29  Show Profile Send esl a Private Message
Rekommenderar att du har minst två basar. Det låter mycket bättre!
Därför att:
1. Distortionen sjunker med i storleksordingen faktor 8!
2. Basen blir mer kontrollerad då efekten till varje element (med samma totala ljudtryck) halveras.
3. Du får betydligt mindre problem med rumsresonanser (vid rätt placering, se tidigare trådar)
4. Lättare att placera.. du ställer med fördel dina frontar ovanpå basarna som blir bra stativ.
5. Kör STEREO! Tro inte allt du hör att man inte hör riktning på basen under 100 Hz... även om den mesta musiken är inspelad i mono vid dessa frekvenser så FINNS det många inspelningar där du HÖR skillnad på mono/stereo under 100 Hz.

En något större låda än idealet (Q=0,707) ger en rundare bas för hembio.
Va inte orolig för effekten 2*100W räcker gott och väl.
Låna en förstärkare och prova om du tvivlar.
Du upplever mer dynamik när du kör aktivt.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000