HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta filterkomponenter i A2.42 live
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pd
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/08/21 :  09:34:24  Show Profile Send Pd a Private Message
Hej!

Gillar mina gamla Audio Pro högtalare. Har dock börjat uppleve dem lite mumliga och inte så fasta och precisa som tidigare. De har ju några år på nacken (4) men är inte så pass kontant att jag kan köpa nya högtalare just nu (nästa gång vill jag verkligen göra ett genomtänkt och inte omöjligt en mycket dyrare investering).

Så. Jag funderar på om det finns något jag kan göra åt saken på egen hand. Kan jag få tillbaka lite av attacken genom att uppgradera filterkomponenter? Tidigare poster i ämnet avslöjar att det finns lite att hämta men jag undrar hur mycket (kanske den sämsta frågan att ställa, men ändå). Är det värt att punga ut en tusing på en fin konding eller ska jag hellre försöka få ta på nytt element (tycks finnas på hifikit). Är novis i elektronik och lödning.
Mvh
/Love

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/21 :  13:04:41  Show Profile Send Freddie a Private Message
A2.42Live... Det är väl dom som är mycket lika Black Diamond, fast träfärgade?

I så fall sitter det nog samma filter i dom som i B.D. Dvs helt ok komponenter. Luftlindade spolar, en MKP kondensator och en kanske inte så bra bipolär 33uF konding i LP filtret. Den kan man byta mot en bättre MKP konding (100:- på Elfa) eller liknande. Frågan är bara om det låter något bättre?


/Freddie
Go to Top of Page

Pd
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/08/22 :  11:05:55  Show Profile Send Pd a Private Message
Kan nog vara så. De kom nog ungefär samtidigt. Vet att jag lyssnade på BD också men att 2.42:an gav bättre value (enligt mig). De var ett par tusen billigare.

Här är de:
http://www.audiopro.se/products/testreports/test_livea242.asp

Som sagt, hur mycket ger det... Vet att Bernt skrev i en post att "här finns mycket att hämta" när det kom till byte av filterkomponenter. Frågan är bara om byte av filter är rätt väg att gå för att gaska upp högtalarna.

Skruvade bort skruvarna på terminalplåten men den måste ha varit limmad också för jag fick inte upp den. Har alltså lyckats se filtret ännu. Någon annan som har råd?

/Love
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/22 :  17:08:37  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Freddie:
Nja.. Anledningen till att AP Black Diamond blev bättre än A2.42
var just att dom ändrade filtret till Black D mot filtret som är i A2.42 och lite ändringar i material och portar.

Årets bästa HiFi-högtalare!
SVERIGE: HiFi&Musik, nummer 1 1999

"När vi testade Audio Pro A2.42 betraktade vi den som en banbrytande högtalare. Vi sökte dock för en helt rak frekvens kurva, förfinade filter och bi-wiring möjligheter. Gissa om vi fick vad vi önskade oss när Black Diamond introducerades. Och vilken skillnad! Även om A2.42 är en mycket vuxen och väldigt kompetent högtalare, så är Black Diamond något helt annat!"

"En HiFi produkt med detta pris/prestanda förhållande möter man kanske bara en gång per HiFi-liv."

/Mikaell.

ps. personligen är jag mkt intresserad av hur AP Black D V.2 låter..

Edited by - Mikaell on 2004/08/22 17:11:08
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/22 :  17:25:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Det ger helt klart färbättringar värda pengarna som investeras i detta (förutsatt att man kan göra det mesta själv). Elektrolytkondingar bör åt minstonde parallellas med en riktig konding men helst helt bytas ut. Spolar är ett annat kapitel där jag rekommenderar Cross Coil's foliespolar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pd
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/08/23 :  09:09:46  Show Profile Send Pd a Private Message
Tack för det.

Någon som har förslag på hur jag får bort terminalerna bak på högtalarna. Tycks vara limmade. Vill ju helst inte bända sönder dem så att jag måste köpa nya.

Mvh
/Love
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:12:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
paralellkoppla alla trötta kondingar med små 1000p sivler mica eller polyproper och kolla först...sitter det en elyt till basen kan du ju byta den först mot en polyprop
Jag bytte ut MKT + elyterna i mina Tannoy, en klar förbättring men inte så stor jag hoppats, men jag bytte till standard MCap och Visaton...
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000