HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljudkort för mätning- besviken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/08/21 :  00:02:49  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag tänkte använda datorn för lite mätningar, men när jag kopplade in sinusgeneratorn för att testa lite inspelning så upptäckte jag ett irriterande fel. Det går inte att utnyttja den fulla upplösningen! Idiotljudkortet klipper ca 6dB innan max digital utstyrning osymetriskt dessutom, således får jag bara halva upplösningen. Detta ser man lätt med CoolEdit som graderar nivåaxeln i +- 32000 steg. ljudkortet jag använder är Clas Ohlsons billigaste (199kr) så jag hade ju inte väntat mig topprestanda men detta var för uselt, den analoga linjeingången är helt kass. Kortet heter Zoltrix Nightingale value och har en CMI8738 processor, Varning för detta i mätsamanhang. Det är dock inget fel på kvaliten ut från kortet, låter bra och brusar inte.

Jag hade ett soundblaster16 i min gamla dator och det funkade ganska bra och kunde styras ut till maximal upplösning men tyvärr var bruset inte det lägsta.

Vilka kort kan vara bra som mätkort? Jag har tittat på M-Audio men priserna är lite höga, tips mottages tacksamt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/08/21 :  04:09:20  Show Profile Send rokk a Private Message
CMI8738 är en gammal men trevlig. Men inte för mätning tydligen då, ljudkvaliten ut är fin för priset, dock tycker jag 199KR var överpris då jag köpte kort med CMI8738 från den lokala datorbutiken för 60KR/st för nästan 2 år sedan. :)
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/08/21 :  14:40:04  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
har du kollat upp Soundblasters Audigy kort? dom brukar vara av ganska hög kvalitet.

Musik är livet
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/21 :  17:30:46  Show Profile Send Lash a Private Message
Skippa Creatives Soundblastersskit om du inte ska använda den till spel.

Edited by - Lash on 2004/08/21 17:30:58
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/08/21 :  18:01:57  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Lash:
Har ett Audigy2 kort, mest till spel. Tänkte du på ljudet i allmänhet eller för vad MartinX's ska ha det till? Är själv lite nyfiken på om det skulle gå att använda till nått liknande. Sedan såg jag att man kan välja passthrough på s/pdif utgången. Är det "äkta" passthrough eller samplar den om signalen på nått vis?

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/21 :  18:39:52  Show Profile Send Lash a Private Message
Alla creatives kort utom något av de senaste samplar om, om jag nu inte minns fel. Fast jag tror det var Audigy2 som inte gjorde det, jag är inte säker på om det gäller alla Audigy2 varianter eller bara några.

Ni kan även prova KX-drivruterna till era creativeljudkort, jag använder dem inte själv eftersom mitt soundblaster drev mig till vansinne, men andra påstår att kx-drivrutinerna är bättre än viruset ni får från creative. Orkade inte googla så mycket men jag hittade det här iaf. http://kxproject.lugosoft.com/down.php?language=en

Edited by - Lash on 2004/08/21 18:42:24
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/08/21 :  19:18:45  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Satt precis och funderade på vad de där drivrutinerna hette, man tackar!

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/21 :  20:08:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Om du vill fippla lite så kan jag tänka mig att det inte är AD'n som klipper utan de analoga delarna innan. Gissningsvis så har opampen och AD'n samma matning och opampen styr inte ut fullt.

Hjelm
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/08/21 :  21:43:43  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag granskade ljudkortet lite och det finns inte mycket att modifiera. Från linjeingångskontakten till ett lågpassfilter 10k motstånd med konding till jord direkt in i ljud chipet, inga opampar eller sådant. Hela kortet präglas av enkelhet, sitter nästan bara ljud chipet och en bunt kondensatorer.

Man kanske skulle satsa på USB ljudkort, jag såg att Allt om elektronik hade ett bygge för några år sedan, fina uppmätta prestanda
och kanke en fördel att inte ha kortet inne i den störningsfyllda datorlådan.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000