Author |
Topic |
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 15:25:11
|
Halloj, nu har jag funderat lite
Om man skulle bygga högtalare som tre (eller fler) separata lådor (diskant bara baffel?)
Alla lådor får en utformning som tillåter vaiation i placering och vinkling av baffeln.
Varför? Jo för att kunna göra filtret extremenkelt med få komponenter å sen fixa fasfel och annat med placering av "lådorna". Bara för att diskanten låter bäst lite "off axis" så är det inte säkert att mellanregistret gör det, enkelt fixat, vinkla lite olika.
Basarna är ett kapitel för sig Dom ska ju helst funka som stativ för dom andra smålådorna. En 8" i en bandpasslåda med variabel basport (för att kunna anpassa till rummet) är mitt förslag.
Nu vet jag att man får oändliga justeringsmöjligheter, men d e ju inte en komersiell högtalare.
Nå vad tror ni? |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 15:37:33
|
Präxis så har jag planerat att göra så jag tycker det är en bra ide. Mina basar blir definitivt ett kapitel för sig. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 15:51:49
|
Ett uppenbart problem som infinner sig är scenariot att diskanten skall föskjutas bakåt och vinklas relativt mellanregisterlådan. Då får vi skarpa vinklar och hörn vilket garanterat kommer påverka frekvensgången.
High Fidelity hade nån artikelserie med en högtalare som i princip var uppbyggd på detta sätt om än att lådorna var fasta (när väl allt var "spikat").
Ang att låta bra on axis eller inte. Det där e märkligt. Jag tycker att högtalarna skall låta lika bra on som (max 30 grader) off axis. Skall lixom inte bli nån större skillnad tycker jag. Blir det skillnar så har man nog delat mellanregistret för högt upp. Ett visst diskantfall lär man ju alltid få...men inte mellanregister, tack.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:05:34
|
Med avfasade bafflar och filtklädda lådor kan problemet minimeras.
Berätta mer UrSv |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:06:14
|
Finns det nån komersiell högtalare som är byggd så? |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:07:41
|
Kommer den dag det börjar likna nåt. Rätt inledande trevanden just nu. Ett diskantregister och mellanregister klart. Dock är detta inte min tråd... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:17:59
|
Problemen kommer begränsas med rundade former och filtbeklädnad men man måste uppmärksamma dom!
JM Lab's större modeller är väl lite uppbyggda på detta sätt, för att inte tala om Wilson Audio's stora modeller. Ino's modell har ju en trappstegedesign även den. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:25:51
|
Kan filtret förenklas så som jag tänker mig då? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:47:19
|
Det är inte entydigt så att filtret kan förenklas då, men självklart blir det lättare att få till akustisk fasriktighet om man kan justera elementen i tidsdomänen.
Vill du köra enkla, flacka, filter så är den viktigaste rekommendationen att göra en mång-vägare. Annars kommer effekttåligheten att bli kraftigt lidande. Du ställer också högre krav på snygga avrullningar hos elementen.
|
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 20:40:59
|
lasselite:
Jag tror Morels underbara Octave-serie är en kandidat.
http://www.morel.co.il/homeproducts/highend/Octave/frameset.htm
Jag tror det blir bättre att skjuta diskanten bakåt än att ha lutad baffel. Ingvar Öhman har ju gjort i princip så med sina pi60-modeller och den mannen vet vad han talar om. Tror det handlade om spridningslob från diskanten som inte ska störa av mellanregistret/basen.
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 21:56:17
|
eller varför inte
|
sound pollution |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 22:04:49
|
"Finns det nån komersiell högtalare som är byggd så?"
B&W matrix 801 i orginalversion! Goldmund apolouge med flera.
Tänk på att man får fördröjningseffekter i filtret också. Det är inte bara att fixa så att talspolarna är i linje. Men iden är ypperlig för laborerande med filter och låda. Ett tips är att ha filtret i en egen låda så du enkalt kan mecka med det utan allt för mycket tjafs. Mycket nöje! |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 12:14:19
|
Filtret får definitivt en egen låda.
Till skillnad från de flesta komersiella högtalare så kommer mina aldrig sättas ihop, utan får ligga löst som byggklossar.
Jag får ta å rita ihop något å scanna in
För att hålla filtret enkelt, bör man då sikta på element med liknande känslighet? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 13:04:52
|
Isf i syfte för att hålla motstånd borta från signalvägarna. Normalt gör man ju en L-koppling men är man oerhört snål på motstånd kan man ju räkna in seriemotståndet som impedans för filtret.
Nu vill jag nog veta vilka element som står på önskelistan för banne mig i att det är intressant och att det är lite klurigt...
|
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 17:44:06
|
Jag gillar SS element, men det kanske blir dyrt. Dessutom har jag fått för mig att dome-mellan e kul.
Vi gör såhär, budget max 4000 pengar för elementen till tre (sex i stereo) byggklossar som helst spelar ner till ca 50-60hz. Men 80-90hz kan i nödfall få duga, lådan får ju inte bli för stor.
Basen blir som sagt en egen historia så småningom. |
Edited by - lasselite on 2004/08/21 17:45:55 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 17:59:41
|
Halloj !
Jag håller förnärvarande på att bygga en liknande konstruktion med separata lådor, som förebild har jag Von Schweikert Vr8, bilder kommer snart.
Vad kommer du lägga mellan lådorna, superspikes ?
Mvh |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/22 : 01:42:27
|
Beror på vilken ytfinish jag väljer. Tanken är ju att vilken sida som helst kan bli ner lr upp. Så antingen för man ha lösa, å då blir det nog "döda" minigolfbollar. Lr så har man fasta, som sitter på alla fyra sidor (å då kommer det verkligen se ut som lego, förutom att d bara blir tre ploppar). |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/08/22 : 11:23:57
|
Sådärja ta bort allt som håller ihop den, å krymp hela härligheten, hemma! |