HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Legotalare :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:25:11  Show Profile Send lasselite a Private Message
Halloj, nu har jag funderat lite

Om man skulle bygga högtalare som tre (eller fler) separata lådor (diskant bara baffel?)

Alla lådor får en utformning som tillåter vaiation i placering och vinkling av baffeln.

Varför? Jo för att kunna göra filtret extremenkelt med få komponenter å sen fixa fasfel och annat med placering av "lådorna". Bara för att diskanten låter bäst lite "off axis" så är det inte säkert att mellanregistret gör det, enkelt fixat, vinkla lite olika.

Basarna är ett kapitel för sig Dom ska ju helst funka som stativ för dom andra smålådorna. En 8" i en bandpasslåda med variabel basport (för att kunna anpassa till rummet) är mitt förslag.

Nu vet jag att man får oändliga justeringsmöjligheter, men d e ju inte en komersiell högtalare.

Nå vad tror ni?

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:37:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Präxis så har jag planerat att göra så jag tycker det är en bra ide. Mina basar blir definitivt ett kapitel för sig.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:51:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett uppenbart problem som infinner sig är scenariot att diskanten skall föskjutas bakåt och vinklas relativt mellanregisterlådan. Då får vi skarpa vinklar och hörn vilket garanterat kommer påverka frekvensgången.

High Fidelity hade nån artikelserie med en högtalare som i princip var uppbyggd på detta sätt om än att lådorna var fasta (när väl allt var "spikat").

Ang att låta bra on axis eller inte. Det där e märkligt. Jag tycker att högtalarna skall låta lika bra on som (max 30 grader) off axis. Skall lixom inte bli nån större skillnad tycker jag. Blir det skillnar så har man nog delat mellanregistret för högt upp.
Ett visst diskantfall lär man ju alltid få...men inte mellanregister, tack.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:05:34  Show Profile Send lasselite a Private Message
Med avfasade bafflar och filtklädda lådor kan problemet minimeras.

Berätta mer UrSv
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:06:14  Show Profile Send lasselite a Private Message
Finns det nån komersiell högtalare som är byggd så?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:07:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kommer den dag det börjar likna nåt. Rätt inledande trevanden just nu. Ett diskantregister och mellanregister klart. Dock är detta inte min tråd...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:17:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Problemen kommer begränsas med rundade former och filtbeklädnad men man måste uppmärksamma dom!

JM Lab's större modeller är väl lite uppbyggda på detta sätt, för att inte tala om Wilson Audio's stora modeller. Ino's modell har ju en trappstegedesign även den.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:25:51  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kan filtret förenklas så som jag tänker mig då?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/20 :  16:47:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är inte entydigt så att filtret kan förenklas då, men självklart blir det lättare att få till akustisk fasriktighet om man kan justera elementen i tidsdomänen.

Vill du köra enkla, flacka, filter så är den viktigaste rekommendationen att göra en mång-vägare. Annars kommer effekttåligheten att bli kraftigt lidande. Du ställer också högre krav på snygga avrullningar hos elementen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/20 :  20:40:59  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
lasselite:

Jag tror Morels underbara Octave-serie är en kandidat.


http://www.morel.co.il/homeproducts/highend/Octave/frameset.htm

Jag tror det blir bättre att skjuta diskanten bakåt än att ha lutad baffel. Ingvar Öhman har ju gjort i princip så med sina pi60-modeller och den mannen vet vad han talar om.
Tror det handlade om spridningslob från diskanten som inte ska störa av mellanregistret/basen.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/20 :  21:56:17  Show Profile Send celef a Private Message






eller varför inte




sound pollution
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/20 :  22:04:49  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Finns det nån komersiell högtalare som är byggd så?"

B&W matrix 801 i orginalversion! Goldmund apolouge med flera.

Tänk på att man får fördröjningseffekter i filtret också. Det är inte bara att fixa så att talspolarna är i linje.
Men iden är ypperlig för laborerande med filter och låda. Ett tips är att ha filtret i en egen låda så du enkalt kan mecka med det utan allt för mycket tjafs.
Mycket nöje!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/21 :  12:14:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Filtret får definitivt en egen låda.

Till skillnad från de flesta komersiella högtalare så kommer mina aldrig sättas ihop, utan får ligga löst som byggklossar.

Jag får ta å rita ihop något å scanna in

För att hålla filtret enkelt, bör man då sikta på element med liknande känslighet?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/21 :  13:04:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Isf i syfte för att hålla motstånd borta från signalvägarna. Normalt gör man ju en L-koppling men är man oerhört snål på motstånd kan man ju räkna in seriemotståndet som impedans för filtret.

Nu vill jag nog veta vilka element som står på önskelistan för banne mig i att det är intressant och att det är lite klurigt...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/21 :  17:44:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag gillar SS element, men det kanske blir dyrt. Dessutom har jag fått för mig att dome-mellan e kul.

Vi gör såhär, budget max 4000 pengar för elementen till tre (sex i stereo) byggklossar som helst spelar ner till ca 50-60hz. Men 80-90hz kan i nödfall få duga, lådan får ju inte bli för stor.

Basen blir som sagt en egen historia så småningom.

Edited by - lasselite on 2004/08/21 17:45:55
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/08/21 :  17:59:41  Show Profile Send Guru a Private Message
Halloj !

Jag håller förnärvarande på att bygga en liknande konstruktion med separata lådor, som förebild har jag Von Schweikert Vr8, bilder kommer snart.

Vad kommer du lägga mellan lådorna, superspikes ?

Mvh
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/22 :  01:42:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Beror på vilken ytfinish jag väljer. Tanken är ju att vilken sida som helst kan bli ner lr upp. Så antingen för man ha lösa, å då blir det nog "döda" minigolfbollar. Lr så har man fasta, som sitter på alla fyra sidor (å då kommer det verkligen se ut som lego, förutom att d bara blir tre ploppar).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/22 :  02:03:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.vonschweikert.com/vrline/VR-8M.HTM

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/22 :  11:23:57  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sådärja ta bort allt som håller ihop den, å krymp hela härligheten, hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000