HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MarcusCables, blir det bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:17:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo zalve har rätt...

Jag tror dock inte att det behöver bli bättre, annorlunda ja...

Men fler kanske har nått konkret att jämföra, nån som bytt ut hela sitt bra kablage ???

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:23:38  Show Profile Send Blue a Private Message
VR-8: Gott om cash verkar du ha iallafall! Kan du inte bedriva lite välgörenhet för oss mindre bemedlade! Schyssta?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marcuscables
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:24:17  Show Profile  Visit marcuscables's Homepage Send marcuscables a Private Message
Jag skall inte lägga mig i diskussionen mer men allt som inte är till skänks är heller inte välgörenhet. Det är inget som behöver diskuteras när det gäller företagsamhet varesig i stort eller litet format. Jag vet inte vad som fick VR-8 på det spåret.

Det viktiga är att kunden känner att han eller hon får valuta för pengarna. Oavsett om man betalar 2.000kr eller 55.000kr för ett par signalkablar.

Prova gärna Black Silver kablarna och jämför med MIT, för all del!

MVH,
Marcus

Welcome to www.marcuscables.com
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:33:57  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
marcuscables:

Anledningen till att jag sa välgörenhet är att helt plötsligt så säger en kabel-skeptiker att han (Gerhard46) är impad av din hemsida och info kring dina kablar. En kabel-skeptiker tycker allt som kostar mer än 1000:- är lurendrejeri

Jag tror att flera som Gerhard46 skulle prova dina kablar så kanske de tycker att de har betydelse iaf.

Känner ingen med dina kablar, så tyvärr kan inte jämföra......

Blue:
Efter dessa MIT så är det minus i kassan.......

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/24 :  18:28:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det är ju inte så svårt att pressa priserna om tillverkaren säljer direkt till kund. Lägg dock på distributör och butik så blir det bra mycket dyrare. Jag tycker att det är bra att vissa säljer direkt från "fabrik" men jag tycker inte företag som säljer via butik ska kritiseras för att vara dyra, för utan företag som säljer via butik skulle inte kunderna kunna testa innan köp, produkter skulle inte kunna massproduceras och man skulle inte få lika mycket pengar till produktutveckling. På sikt skulle dessutom hifibutiker och kanske hifi överhuvudtaget dö ut...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:00:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK en sista gång, det här är ingen tråd för allmänna resonemang kring hur man sälja kablar och vilka konsekvenser det får. Till ämnet eller avstå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:14:42  Show Profile Send Poe a Private Message
Som sagt jag vill gärna också ha lite användarerfarenheter. Sitter själv och funderar på att ev. beställa från Marcus Cables.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:23:52  Show Profile Send ryst a Private Message
Har själv bytt ner mig från min budget dyra kablar mao ca 5.000sek/par till ovan nämda tillverkare och jag är mycket nöjd.
Har ett par XLR över så om det är någon i stockholmstrakten som vill testa så är det helt ok för mig.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:28:02  Show Profile Send Poe a Private Message
ryst: Vad hade du innan då?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:41:44  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har en super ide Om Marcus skickar en hel uppsättning kablar rill låns så skall jag prova dom och be min kära hustru skriva rapport, hon är mkt. mkt. bättre se'n när allt är avklarat så skickar jag tillbaka kablarna (såvida vi inte köper dom)

BRA VA !!!!!?




M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/08/25 07:44:02
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:47:31  Show Profile Send nurfen a Private Message
quote:
Så som VR-8 sa, hur många har gått från en Audioquest,Kimber Select, Nordost eller Siltech kabel ner till en av marcus kablar och gjort en förbättring i ljud ???

Jag gick från Nordost Super Flatline Mk II till Black Silver Maestro, har jag någon talan?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/08/24 :  21:52:49  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt, vill folk ha märke, ett speciellt ljud, eller bara bli av med pengar, köp dyr-kablar. Men att snacka skit om Marcus tycker jag är lite lågt. Han försöker ge en bra kabel till bra pris som i vissa fall även är krimplade istället för lödda.

Men den som påstår att minst 2 led som ska ha betalt, mer anställda och marknadsföring och skapa sig ett märke, ger bättre valuta snackar helt i nattmössan. Man kanske får det ljudet man vill ha, och det är ju bra, men att det skulle vara mer valuta mot vad kablarna och kontakterna kostar att köpa in, ja då är man allt ute och cyklar IMO.

Ska nästa vecka testa min nya S-video kabel från Marcus mot en nästan 3 gånger dyrare Monster 3 kabel. Ska bli intressant.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:46:52  Show Profile Send ryst a Private Message
Poe: Purist Audio och Harmonic Tech samt Tara Labs Reference (något billigare än 5' har jag för mig).
Just nu har jag både Tara Labas Air3 och marcuscables i systemet och båda gillar jag skarpt.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:03:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
nin:
quote:
Men den som påstår att minst 2 led som ska ha betalt, mer anställda och marknadsföring och skapa sig ett märke, ger bättre valuta snackar helt i nattmössan.
Jag har varit inne på att massproducering, storinköp och serietillverkning ger enorma vinster framför att pula själv och tar därför åt mig lite av ditt påstående. Jag tror fortfarande att massproducerade produkter kan bli bra mycket billigare per meter än om samma produceras "hemma". Sen är seriestorleken av betydelse, kvaliten och jämnheten spelar roll och mycket annat.

Jag menar att det nog inte finns några generella regler om hur man får bäst prisprestanda.

Kan förresten pris/prestandan öka om en duktig erfaren hifisäljare kan rekommendera rätt produkt "direkt"?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:45:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men hur är det med en kabel som man köpt på nätet från england, kan man vara säker att den passar i sitt system ??

Erbjuds det nån form av öppet köp ??? För det kan bli ganska stora skillnade ( posetiva/negativa ) om man har "fel" typ av kabel i sitt system...

Och sen så är nog tyvärr många som köpt en kabel lite jäviga, det är ju nog inte så troligt att nån som lagt ut en 1500:- på en kabel kommer säga " Nej tyvärr, den passade inte " när man helst av allt skulle vilja att det var det bästa köpet man gjort...

Men visst skulle det vara kul om Marcus kunde ställa upp och låna ut nån kabel till tex Hififorum och så kunde man ha en test med mer kända märken.... Så kan man ju köra blindtester som så många verkar gilla här....

/Martin
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:48:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag får en dålig smak i munnen när jag läser i denna tråd...., och jag håller med nin, det är lite för mycket negativt om Marcus Cable utan att ha torrt på fötterna tycker jag. Man kan ju dra en rak paralell till tråden om Högtalarna Ino pIP ,de ska ju vara något av ett det bästa fynd man kan göra, lovorden haglar, spöar dubbelt så dyra högtalare minst osv. Inte ett inlägg där någon ifrågasätter prestandan som påstås vara något i hästväg osv. Men den stora skillnaden är att det är IÖ som ligger bakom där, och han är ju en känd och duktig högtalarkonstruktör som man inte ifrågasätter. Men Marcus vet ingen någonting om, så på hans produkter ifrågasätts prestandan direkt....
Ja det var mina intryck av denna tråd. Kan tillägga att jag har inte några erfarenheter av varken Marcus Cable eller INO-högtalare.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/25 :  00:02:45  Show Profile Send FBK a Private Message
OT, lös detta via Pm/Cyber

Edited by - Cyber on 2004/08/25 00:17:46
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/25 :  07:27:47  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Och sen så är nog tyvärr många som köpt en kabel lite jäviga, det är ju nog inte så troligt att nån som lagt ut en 1500:- på en kabel kommer säga " Nej tyvärr, den passade inte " när man helst av allt skulle vilja att det var det bästa köpet man gjort...

Med risk för att framstå som spydig, men ärligt talat MartinH, är det inte större risk för att du framstår som jävig när du skriver om "dina" produkter här på forumet?

Jag håller med dig om att det är svårt att bilda sig en uppfattning om en produkt som måste specialbeställas från England, men i ärlighetens namn så tror jag inte risken för jävighet är större när det gäller dessa produkter än något annat. När det gäller öppet köp så är det trist självklart, men det är långt ifrån alla handlare som erbjuder öppet köp.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/25 :  08:47:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Trodde det var valfritt att välja leverantör. Om man vill köpa kabeln i Sverige, gör det. Vill man köpa den av Marcus, gör det.
Men inga förutfattade negativa omdömen om respektive leverantör innan man har egen erfarenhet är väl särskilt seriöst.
Och alla leverantörer drabbas då och då av problem, ingen har 100% nöjda kunder jämt.
I dag förekommer det att massor med butiker tar in egna grejor som inte med lätthet går att jämföra överallt i Sverige, så vad är skillnaden om man beställer en grej ifrån England eller Malmö om man kanske bor i Umeå?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/25 :  10:30:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Poe, visst har du rätt i det...man kan nog vara jävig i det mesta i livet...

Jag ska nog inte lägga in mer här i alla fall..Börjar bli lite OT i denna tråd nu...
/Martin

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/08/25 :  11:29:33  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Finns det någon i gbg som har en balanserad Marcus Cable och som är intressad av att göra ett litet test med mina "dyrkablar"? Vänligen skicka ett PM eller mail vid intresse.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:07:39  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag hittar ingen information om att Marcus Cables har öppet köp. Marcus är återfösäljare för en del produkter från Goldenage Music och man får öppet köp om man beställer dem direkt från Goldenage (t.ex. PS Audio).
Om kablarna är så bra som det sägs borde det inte vara något problem med öppet köp.

Det finns många företag i USA som säljer sina egna produkter främst eller enbart över nätet, t.ex. kablar. I de flesta fall får man öppet köp. Antagligen har sådana företag svårt att klara sig i USA om de inte erbjuder öppet köp. Varför skall man köpa en kabel ohörd från en tillverkare som inte erbjuder öppet köp, när det finns många med liknande produkter som erbjuder öppet köp?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:47:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag hittar heller inget på hans sida och säljvillkor som säger att det är köptvång.

Gillar man inte produkten, priset eller hans service kan man vända sig till någon annan...ganska enkelt.

Jag har fått väldigt bra information vid mina mailkontakter av Marcus, han verkar väldigt seriös och framför allt trovärdig i sina kommentarer till skillnad från många andra. Sedan att det finns sådana som anser att kabel för under 30-40 kkr inte platsar i Hifi sammanhang är bara för mycket, trodde jag var på en HiFi sida där alla var värda lika mycket men tydligen är det någon klubb för inbördes beundran och dyra anläggningar oåtkomliga för de flesta.

Ska prova hans kablar i min mediokra anläggning som kostat några tiotusental, får se hur de är mot de jag har för ca. 5 tusen. Prisklassen passar mig iaf.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/25 12:48:07
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:52:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
...trodde jag var på en HiFi sida där alla var värda lika mycket men tydligen är det någon klubb för inbördes beundran och dyra anläggningar oåtkomliga för de flesta.
Du är väl på ett forum där många olika hifimänniskor finns på plats? Klubb för inbördes beundran ser jag inte ens vart ifrån du får...men jag kan ju mkt väl vara blind för det du ser.

Ett beteende som jag skönjer är att när något får väldigt stor fokus så skapas en (naturlig?) motvikt eller rent av motpol. En balans som jag finner ganska befriande. Motpolerna finns till allt - dyra, billiga kablar, F/E icke F/E testade apparater etc.

Ps. mina kablar kostar under 10 kkr.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/25 :  13:04:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Hur många av er som köpt av Marcus Cables har gått från "dyr-kablar" till dessa och fått bättre ljud? Med dyrkablar menas 10' för signal och 20' för högtalar kabel på ett ungefär.

Tror sig f..n att det blir bättre när man slänger ut RG62 och EKK mot kablar som är TÄNKTA att ha i ett hi-fi system.


Detta inlägg från VR-8 kan tolkas på olika sätt...

Jag blir bara less då folk ifrågasätter allt,

Kina Hifi - Kan inte vara bra, för billigt

MarcusCables - Kan inte vara bra, för billigt

Finns fler exempel. Ingen tvingar ju någon att vare sig köpa Marcus kablar eller Kina Hifi. Låt dem som är nöjda med sina köp vara det och de som vill lägga ner mer pengar kan fortsätta med detta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/25 13:07:33
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000