Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 11:39:00
|
Jodå! Då märker man DIREKT att ljudet blir sämre. Hörs tydligt! OBS. Ironi. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 11:58:22
|
anläggningen gick för fulla muggar igår och ändå märktes ingen tempraturskillnad överhuvudtaget. Tror faktiskt att den är byggd för att stå på alltid. |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 12:04:42
|
Jo Naim är byggd för att alltid stå på !! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 12:14:58
|
Elräkningen Larsson, ELRÄKNINGEN! Din kost får framöver bestå av vetekli, och när du lyxar till det, pasta eller nudlar. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 12:53:20
|
Det är det värt, bra ljud går före mat, man sitter mest still och njuter så man förbränner inte så mycket vilket sparar pengar till elen Nästa fråga är vilken mat rekommenderas som varar längst och inte stör ljudupplevelsen |
Edited by - Jonasihm on 2004/08/20 12:54:05 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 13:45:01
|
Jag brukar använda dropp för bästa effekt. Hörselgångarna blir mer avslappnade utan muskelryckningar från käk- och svalj-muskulaturen. Har provat både salt- och sockerlösning, men märker ingen större skillnad, förutom att jag blev mer sugen att lyssna på valsång med saltlösning. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 14:00:21
|
Lättlagad mat som mättar länge är pasta, som också är billigt. En tallrik om dan borde räcka om du sitter stilla. Spela alltså inte för mycket luftgitarr med hopp i soffan. Tugga många gånger och ät den "al dente" så varar mättnadskänslan längre. Och så rensa öronen ibland, eller hitta en brud som gör det åt dig. Inga mer kräftor för Larsson alltså! Det gynnar mig med! |
|
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 14:07:15
|
Haha finns inga begränsningar verkar det som, man måste kunna lyxa till det matmässigt ibland annars blir den totala livskvaliten lägre, kräver stimulans för alla sinnen där ingår mat, alkohol, musik, sex |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 14:09:36
|
sex tar ju energi, då behöver du mer mat och har råd med mindre hifi-produkter, skivor och el! Gör som hjalle, bli munk!! |
|
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 14:11:35
|
HAHA Hjalle kommer snart ha väljud när han köpt mina Acoustic response 707 High end så det räcker och blir över |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 14:14:54
|
Ja snart är han också indragen i Hifi-cirkusen! Hoppas inte han börjar skriva på forumet bara, han lär inte bli uppskattad! |
|
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 14:20:28
|
Dem hade stängt forumet eller sparkat ut honom, jag hittade den roliga AR 707 texten på nätet, klipper in det här
Acoustic Response speakers are a bogus brand name of speakers. Usually sold off the back of a white van, the seller calls to people walking buy with storys like, "My boss accidentally packed an extra pair of speakers...do you want to buy them for "cheap"?
Of course, there is no boss, and there was no mistake. These speakers are built and marketed to those who are willing to buy stolen goods on the cheap. In other words, they are marketed to those who richly deserve what they get.
As for the speakers themselves, they are just about the worst thing anybody could hope to hook up to their system.
John
Hjalle förtjänar dessa efter alla år med telefonterror
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 14:24:16
|
Så sant...
Snacka om totalsågning av ett par högtalare...och sådana har du hemma nu! Kör hem dem till hjalle omedelbums! |
|
|
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 22:17:26
|
Jonasihm, Naim elektronik ska stå på, den tål och mår bra av det! Jag stänger av mina grejor en gång om året, då jag åker på semester. I övrigt kan jag slå av slutsteget om det åskar kraftigt. Det verkar också mindre känsligt att stänga av och låter hyffsat bra redan inom några timmar. Cd och försteg kräver 2-3 dagar innan dom låter bra och närmare veckan innan allt är på plats igen. Jag tycker inte att det är ett problem att slippa knäppa av och på grejorna men förstår att det kan verka "litet udda"! /Per
|
You're nobody without a Naim
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 12:58:46
|
I princip står våra naim alltid på (nait3 och CD3). Knappen sitter ju på baksidan så det är lite småbökigt att stänga av och sätta på. Ouppvärmt låter det inte alls bra, hårt och rått, grumligt kan man säga. Först efter ett antal timmar låter det anständigt men det tar flera dar innan den riktiga transparensen infinner sig.
Egentligen är jag emot att ha elektronisk utrustning gående ständigt, av brand- och energisparskäl, men skillnaden i ljudkvalitet är så påtaglig att grejorna får stå på trots det. Annars drar vi alltid ur sladden till kaffebryggaren, stänger av TV:n med strömbrytaren, bryter nätströmmen med särskilda brytare till disk- och tvättmaskin, har inte heller dator och skrivare på. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 15:28:43
|
Jag stänger av mina prylar pga värmen. Men uppvärmningstiden är ungefär två timmar innan slutsteget öppnar upp ordentligt i ljudet så jag slår på i förväg så rören får gotta till sig ordentligt om jag ska finlyssna. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
DonMega
Member
184 Posts |
Posted - 2004/10/07 : 12:16:23
|
Jag undrar hur det är med mitt försteg och slutsteg Rotel 980bx. Kostar det flera hundra i kvartalet extra om jag låter dom var påslagna dygnet runt? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/10/07 : 22:12:27
|
Jag har apparaterna på oftast förutom om jag är borta flera dagar. Inte för att det låter bättre eller så men de slits mindre. Lägenheten är eluppvärmd så det gör exakt 0 skillnad ifall de står på eller inte, iaf på vintern. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/10/07 : 22:26:45
|
Clas Ohlson har en billig effektmätare som är bra att ha eftersom man då kan mäta upp hur mycket effekt apparaterna faktiskt drar, mina grejer drar faktiskt inte så mycket i stand-by så ex. slutsteget (Advantage S150) har alltid strömmen inkopplad (dessutom "hummar" trafon på steget i några minuter om man slår på det efter att det varit strömlöst).
Annars brukar stand-by effekten finnas i manualen, sedan är det bara att multiplicera sig fram till årskostnaden.
|
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/10/07 : 23:35:56
|
Jag har mina grejor på hela tiden. Har inte handlat för så dyra pengar för att vänta 1 timme på välljud när det är lyssningsdax. Elräkningen får jag acceptera. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/10/07 : 23:59:25
|
Har läst ngnstans att kondensatorer kan gå sönder om man har förstärkare på hela tiden och plötsligt en dag slår av den. När man slår på igen kan kondingarna vara döda. Så jag kör med lite blandad kompott: ibland får elektroniken stå på längre tider men inte längre än några veckor itaget utan att stänga av ngn gång. Vet inte om det gör kondingarna glada, men det får framtiden utvisa . |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 08:30:05
|
Jag har en dvd pioneer 668 som stänger av sig självt efter 30 minuter om man inte använder den, mycket dumt att man inte kan välja såna grejor själv. Det kunde man på philips 963 |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 11:45:37
|
Många förstärkare har ju dubbla strömbrytare, en på baksidan där man har "master" brytarn, och sen har man en via fjärren eller fronten som sätter den i nått standby lägen men bibehåller ström till viktigt kretsar, så gör i alla fall min Totem Amber..
/Martin |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 12:44:06
|
Även Thule har det så! Min Thule är varm trots att den är avslagen! (stby) Men vågar man verkligen låta ett par rör stå igång så där? Speciellt om man är borta ett par dagar! Mina transformatorer blir snor varma efter ett par timmar så jag vet inte om man vågar låta dem stå igång så! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 14:51:15
|
Det beror på, slutsteget slår jag av för det blir för dyrt att ha den på jämt, processor, dac och cd har standbylägen så de är på på lågvarv så att säga. Dacen har inte ens någon avstängningsknapp, om den skall stängas av får man dra ur kontakten från väggen. Dock låter det bättre när strömmen är på kontinuerligt, slutsteget öppnar upp efter en halvtimme ungefär. |
Bravo |
|
|
Topic |
|