HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stänga av eller på strömmen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:39:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jodå! Då märker man DIREKT att ljudet blir sämre. Hörs tydligt!
OBS. Ironi.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:58:22  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
anläggningen gick för fulla muggar igår och ändå märktes ingen tempraturskillnad överhuvudtaget. Tror faktiskt att den är byggd för att stå på alltid.

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:04:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo Naim är byggd för att alltid stå på !!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:14:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Elräkningen Larsson, ELRÄKNINGEN! Din kost får framöver bestå av vetekli, och när du lyxar till det, pasta eller nudlar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:53:20  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Det är det värt, bra ljud går före mat, man sitter mest still och njuter så man förbränner inte så mycket vilket sparar pengar till elen Nästa fråga är vilken mat rekommenderas som varar längst och inte stör ljudupplevelsen

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2004/08/20 12:54:05
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/20 :  13:45:01  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag brukar använda dropp för bästa effekt.
Hörselgångarna blir mer avslappnade utan muskelryckningar från käk- och svalj-muskulaturen. Har provat både salt- och sockerlösning, men märker ingen större skillnad, förutom att jag blev mer sugen att lyssna på valsång med saltlösning.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:00:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Lättlagad mat som mättar länge är pasta, som också är billigt. En tallrik om dan borde räcka om du sitter stilla. Spela alltså inte för mycket luftgitarr med hopp i soffan. Tugga många gånger och ät den "al dente" så varar mättnadskänslan längre. Och så rensa öronen ibland, eller hitta en brud som gör det åt dig. Inga mer kräftor för Larsson alltså! Det gynnar mig med!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:07:15  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Haha finns inga begränsningar verkar det som, man måste kunna lyxa till det matmässigt ibland annars blir den totala livskvaliten lägre, kräver stimulans för alla sinnen där ingår mat, alkohol, musik, sex

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:09:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
sex tar ju energi, då behöver du mer mat och har råd med mindre hifi-produkter, skivor och el! Gör som hjalle, bli munk!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:11:35  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
HAHA Hjalle kommer snart ha väljud när han köpt mina Acoustic response 707 High end så det räcker och blir över

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:14:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja snart är han också indragen i Hifi-cirkusen! Hoppas inte han börjar skriva på forumet bara, han lär inte bli uppskattad!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:20:28  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Dem hade stängt forumet eller sparkat ut honom, jag hittade den roliga AR 707 texten på nätet, klipper in det här

Acoustic Response speakers are a bogus brand name of speakers. Usually sold off the back of a white van, the seller calls to people walking buy with storys like, "My boss accidentally packed an extra pair of speakers...do you want to buy them for "cheap"?


Of course, there is no boss, and there was no mistake. These speakers are built and marketed to those who are willing to buy stolen goods on the cheap. In other words, they are marketed to those who richly deserve what they get.

As for the speakers themselves, they are just about the worst thing anybody could hope to hook up to their system.

John

Hjalle förtjänar dessa efter alla år med telefonterror


NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:24:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så sant...

Snacka om totalsågning av ett par högtalare...och sådana har du hemma nu! Kör hem dem till hjalle omedelbums!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:17:26  Show Profile Send Per G a Private Message
Jonasihm,
Naim elektronik ska stå på, den tål och mår bra av det!
Jag stänger av mina grejor en gång om året, då jag åker på semester. I övrigt kan jag slå av slutsteget om det åskar kraftigt. Det verkar också mindre känsligt att stänga av och låter hyffsat bra redan inom några timmar. Cd och försteg kräver 2-3 dagar innan dom låter bra och närmare veckan innan allt är på plats igen.
Jag tycker inte att det är ett problem att slippa knäppa av och på grejorna men förstår att det kan verka "litet udda"!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:58:46  Show Profile Send mapem a Private Message
I princip står våra naim alltid på (nait3 och CD3). Knappen sitter ju på baksidan så det är lite småbökigt att stänga av och sätta på. Ouppvärmt låter det inte alls bra, hårt och rått, grumligt kan man säga. Först efter ett antal timmar låter det anständigt men det tar flera dar innan den riktiga transparensen infinner sig.

Egentligen är jag emot att ha elektronisk utrustning gående ständigt, av brand- och energisparskäl, men skillnaden i ljudkvalitet är så påtaglig att grejorna får stå på trots det. Annars drar vi alltid ur sladden till kaffebryggaren, stänger av TV:n med strömbrytaren, bryter nätströmmen med särskilda brytare till disk- och tvättmaskin, har inte heller dator och skrivare på.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:28:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag stänger av mina prylar pga värmen. Men uppvärmningstiden är ungefär två timmar innan slutsteget öppnar upp
ordentligt i ljudet så jag slår på i förväg så rören får gotta till sig ordentligt om jag ska finlyssna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:16:23  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jag undrar hur det är med mitt försteg och slutsteg Rotel 980bx. Kostar det flera hundra i kvartalet extra om jag låter dom var påslagna dygnet runt?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:12:27  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har apparaterna på oftast förutom om jag är borta flera dagar. Inte för att det låter bättre eller så men de slits mindre. Lägenheten är eluppvärmd så det gör exakt 0 skillnad ifall de står på eller inte, iaf på vintern.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:26:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Clas Ohlson har en billig effektmätare som är bra att ha eftersom man då kan mäta upp hur mycket effekt apparaterna faktiskt drar, mina grejer drar faktiskt inte så mycket i stand-by så ex. slutsteget (Advantage S150) har alltid strömmen inkopplad (dessutom "hummar" trafon på steget i några minuter om man slår på det efter att det varit strömlöst).

Annars brukar stand-by effekten finnas i manualen, sedan är det bara att multiplicera sig fram till årskostnaden.

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/07 :  23:35:56  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har mina grejor på hela tiden. Har inte handlat för så dyra pengar för att vänta 1 timme på välljud när det är lyssningsdax. Elräkningen får jag acceptera.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/07 :  23:59:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har läst ngnstans att kondensatorer kan gå sönder om man har förstärkare på hela tiden och plötsligt en dag slår av den. När man slår på igen kan kondingarna vara döda. Så jag kör med lite blandad kompott: ibland får elektroniken stå på längre tider men inte längre än några veckor itaget utan att stänga av ngn gång. Vet inte om det gör kondingarna glada, men det får framtiden utvisa .
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/10/08 :  08:30:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har en dvd pioneer 668 som stänger av sig självt efter 30 minuter om man inte använder den, mycket dumt att man inte kan välja såna grejor själv.
Det kunde man på philips 963

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/08 :  11:45:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Många förstärkare har ju dubbla strömbrytare, en på baksidan där man har "master" brytarn, och sen har man en via fjärren eller fronten som sätter den i nått standby lägen men bibehåller ström till viktigt kretsar, så gör i alla fall min Totem Amber..

/Martin
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/08 :  12:44:06  Show Profile Send primere a Private Message
Även Thule har det så! Min Thule är varm trots att den är avslagen! (stby)
Men vågar man verkligen låta ett par rör stå igång så där? Speciellt om man är borta ett par dagar! Mina transformatorer blir snor varma efter ett par timmar så jag vet inte om man vågar låta dem stå igång så!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/08 :  14:51:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det beror på, slutsteget slår jag av för det blir för dyrt att ha den på jämt, processor, dac och cd har standbylägen så de är på på lågvarv så att säga. Dacen har inte ens någon avstängningsknapp, om den skall stängas av får man dra ur kontakten från väggen.
Dock låter det bättre när strömmen är på kontinuerligt, slutsteget öppnar upp efter en halvtimme ungefär.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000