HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Allmänna åsikter om B&W högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/29 :  18:59:47  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
b&w är inte något för dom som vill ha något förskönande???

jag kommer ihåg att nautilus 802 fick en väldig massa kritik på forumet för ett tag sen för att den hade en höjning av övre mellanregistret


Vad jag fått höra så är den gammla 800-serien mer neutral än Nautilus.

Man kan anta att den blir mer lättsåld då, vad som är rätt eller fel är som vanligt en smakfråga.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/29 :  19:14:31  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Vad jag har fått höra så är nautilus serien oerhört känslig på vilken elektronik som används, kan det vara orsak till vissa negativa effekter man hört talas om?

mvh erik
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/29 :  19:16:00  Show Profile Send ekman a Private Message
801orna är grymt känsliga för elektronik pga att dom är studiohögtalare som ska ha helt rak frekvensgång i en studio och som dessutom kräver ett mindre kärnkraftsverk till att driva dom
dom är icke konstruerade för vanliga rum dom andra nautilusarna tror jag inte är särskilt krångliga med kringutrustning?
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2002/09/29 :  20:15:57  Show Profile Send zorro a Private Message
Någon som har några tankar och funderingar kring B&WCM4.

Jag har själv planer på att köpa dem. Själv tycker jag att de låter jättefint. Diskanten och mellanregister klingar fint och är detaljrika. Den ger även ifrån sig en djupbas som är ganska så imponerande från en så pass "liten" högtalare.

mvh Johan

heja sverige!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/29 :  20:54:23  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

b&w är inte något för dom som vill ha något förskönande???

jag kommer ihåg att nautilus 802 fick en väldig massa kritik på forumet för ett tag sen för att den hade en höjning av övre mellanregistret


Har för mej att de flesta större (monitorinriktade) BW snarare har en svacka i det området iaf mätmässigt...
Metalldomen är ju ett problem för vissa..när jag spelar cd på 802 matrix störs jag inte av den...men när jag körde sacd tyckte jag att det märktes. Kan tänka mej att en del mcpickupper som gärna oxå har ett lyft i toppen blir rätt jobbiga. Men då får man nästan racka ner på alla högtalare med metalldome-å det blir rätt många....
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:13:40  Show Profile Send Björn N a Private Message
Lite personliga tankar om B&W Nautilus ar att de an sa lange ar de enda hogtalare jag hort som verkligen kan aterge musikinstruments klang pa ett korrekt satt, detta ar (tyvarr) ngt som ytterst fa andra hogtalare ar bra pa. Detta ar nog till stor del tack vare kevlarelementen. De hogtalare som tycks vara samst pa det ar hogtalare med "harda" koner...Kristallklart men utan verklighetsankytning.
Efter att ha lyssnat pa en hel del hifi borjar man undra vad manga hifinordar egentligen sysslar med, manga verkar ha fastnat i jakten pa ett sa klart och krispigt ljud som mojligt, lite lojligt pa ngt satt.

Detta inlagg ar inte agnat till ngn sarskild person!

mvh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:37:25  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har också hört CM4:orna och de spelade bra!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/30 :  04:21:44  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Jag kan bekräfta att mina Monitor Audio Silver 8i som har metalldiskant har stora problem med S och T-ljud. Mycket irriterande.
Att jag inte märkte det när jag demade högtalarna

En liten bild på vattenfalls testet på MA Silver 9i, man ser en stark topp i diskanten. Bilden är längst ner:
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?314:6

Lite OT:
@ jan. Skulle du kunna rekommendera att par bra stativare med låg distorsion för max 10.000-12.000 SEK?

Fortfarande OT: Kan ni inte börja sälja H.F. utan test-skivan också?

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2002/09/30 04:50:12
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:31:42  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Finns det någon som har något att säga om nautilus 805? Är ganska intresserad av denna högtalare, någon som har lyssnat på den?

mvh erik
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/09/30 :  17:29:13  Show Profile Send HMartin a Private Message
B&W gör väldigt bra högtalare, neutrala, bra ljudbild, "ingen" lådfärgning, spelar högt utan problem. Negativt är dock att de måste stå långt ut i rummet och låter bäst om man spelar högt, högre än vad man brukar vilja i en lägenhet. Plus att de är mycket jobbiga att flytta eftersom dereas huvuden gör att de inte går att lyfta på ett enkelt sätt.

(mina osikter grundar sig på 801/802 matrix och nautilus)

/H Martin
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:03:27  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Loco 1

Finns det någon som har något att säga om nautilus 805? Är ganska intresserad av denna högtalare, någon som har lyssnat på den?

mvh erik

Hej Erik.

Jag lyssnade på den för något år sedan. Tyvärr bara i butiksmiljö, men under en ganska lång tid, närmare två timmar. Då jämförde jag den mot Dali Grand Coupé. sammanfattningsvis kan jag väl säga att båda är synnerligen kompetenta högtalare. B&W är ett precisionsverktyg av mått. Dali en romantiker. Jag föll för Dali, för att de fick mig att gråta. Av B&W blev jag däremot mycket imponerad. Jag har en vän som har ett par N804. De låter förbaskat bra på alla plan, men de berör mig inte. Det gör däremot ProAc. Detta var mina synpunkter. Det bästa är att lyssna noga och länge, på olika sorters musik, med din elektronik, och se vad som gör dig lyckligast. Ett annat precisionsmonster är Totem.



mvh

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:14:57  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Tack för informationen daniel, blir bara mer och mer intresserad av denna högtalare ju mer jag läser=) jag ska isåfall driva den med vincents monostärkare (2*100W ren klass A eller 2*300W RMS)så de borde få effekt så det räcker iaf. Jag ska nog försöka ta mig ner till Umeå i veckan och provlyssna dessa.

Daniel, upplevde du diskanten som "metallisk" eller med starkare "s" och "t" ljud som Jan beskriver metalldiskanter? Hur tyckte du basen var, är den bra med tanke på högtalarens storlek?

mvh erik

Edited by - Loco 1 on 2002/09/30 18:15:39
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:26:32  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Loco 1

Tack för informationen daniel, blir bara mer och mer intresserad av denna högtalare ju mer jag läser=) jag ska isåfall driva den med vincents monostärkare (2*100W ren klass A eller 2*300W RMS)så de borde få effekt så det räcker iaf. Jag ska nog försöka ta mig ner till Umeå i veckan och provlyssna dessa.

Daniel, upplevde du diskanten som "metallisk" eller med starkare "s" och "t" ljud som Jan beskriver metalldiskanter? Hur tyckte du basen var, är den bra med tanke på högtalarens storlek?

mvh erik

Nej det tycker jag inte, diskanten är väldigt detaljerad men inte hård och onaturlig. En symbal är ju tillverkad i metall. Nautilus behöver lite inspelningstid, enligt min vän, innan de börjar låta bra. Men så är det med de flesta högtalare. Jag hade nog varit försiktig med vad jag använde för signalkälla till N-serien. En dålig CD-spelara med vasst ljud kommer nog att bli jobbigt i längden. Med en bra analog ljudkälla låter de nog fantastiskt.

lycka till

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:52:32  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Hej, det låter bra!
Isåfall så ska jag använda en Arcam FMJ CD23T som signalkälla så det borde ju duga(inte för att jag har råd med den förrän sent nästa år, men när jag väl har råd så blir det kul).

mvh erik
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:53:33  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hur kan det komma sig att Nautilus 801 lät så förförande bra med Holfi elektronik på HiFi-Klubben i Köpenhamn?
Det var inte p.g.a. Tuborg eller Carlsberg, för bilen stod parkerad på utsidan...
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/30 :  19:22:56  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Timbre, hmm, jag vet inte, för att de låter bra rent allmänt kanske??=)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000