HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio Bronze 2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:48:39  Show Profile Send tek a Private Message
nån som vet nåt om dessa och har åsikter? ligger runt 3500 stativare. fått bra recensioner. ska tydligen inte vara så krävande med luft runt omkring pga konstruktionen så man kan slippa ha dom på stativ och t ex i bokhyllan.

nån som hört dom, ägt dom eller vet nåt... alla synpunkter uppskattas. funkar dom med nån särskild förstäkrare? märke? kräver dom mkt kraft? lämpar dom sig till en viss sorts musik bättre osv.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:59:22  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by tek

nån som vet nåt om dessa och har åsikter? ligger runt 3500 stativare. fått bra recensioner. ska tydligen inte vara så krävande med luft runt omkring pga konstruktionen så man kan slippa ha dom på stativ och t ex i bokhyllan.

nån som hört dom, ägt dom eller vet nåt... alla synpunkter uppskattas. funkar dom med nån särskild förstäkrare? märke? kräver dom mkt kraft? lämpar dom sig till en viss sorts musik bättre osv.




har lyssnat på dem massvis. dom är pinsamt kompetenta för sitt pris. skulle lätt kunna fajtas med högtalare för dubbla priset. så bra uppfattar jag dem. tokbra helt enkelt. behagliga och mjuka med en diskant som vaniljsås.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:06:11  Show Profile Send bjarne a Private Message
Låter fantastiskt för det priset.
(Själv funderar jag på att skaffa ett par beg sådana till köket...Finns det nå'n som vill sälja?)

Vad jag har förstått ska nuvarande bronzeserie dock ha utgått och påväg ska det vara en Bronze B-serie, som enligt annans uppgift ska ge än mer välljud. Dock ska enligt samme annans uppgift priset inte ökas.

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:17:20  Show Profile Send AKA a Private Message
Lyssnade på Bronze 2 mkII på mässan, och de lät underbart!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:53:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by tek

nån som vet nåt om dessa och har åsikter? ligger runt 3500 stativare. fått bra recensioner. ska tydligen inte vara så krävande med luft runt omkring pga konstruktionen så man kan slippa ha dom på stativ och t ex i bokhyllan.

nån som hört dom, ägt dom eller vet nåt... alla synpunkter uppskattas. funkar dom med nån särskild förstäkrare? märke? kräver dom mkt kraft? lämpar dom sig till en viss sorts musik bättre osv.




Om jag inte har helt fel så testas väl just denna högtalare i senaste Hifi & Musik som, om den inte redan finns ute kommer ut inom de närmsta dagarna. MvhKristofer
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:03:34  Show Profile Send tek a Private Message
låter ju bra, jag såg ett demo-ex av bronze 2 för 2500kr frågan är om man ska ta det, eller dom nya? dom nya kostar 3500:-
är det värt en 1000 lapp extra för den nya modellen?

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:19:21  Show Profile Send tek a Private Message
gamla bronze 2:
Frequency Response: 45Hz-25KHz
nya bronze 2:
Frequencey Response: 42Hz-22KHz

gamla bronze 2:
Mid/Bass Driver: 1 x 6.5" MMP cone
nya bronze 2:
1 x 6.5" MMP™ MK2
Bass mid-range
(vad nu det betyder!)

gamla bronze 2:
tweeter: 1" Gold Dome
nya bronze 2:
tweeter: 1 x 25mm Gold Dome
C-CAM™ tweeter

nån som är lite mer insatt kanske kan förklara vad det där betyder om det gör stor eller bara minimal skillnad...

som jag ser det för/nackdelar med köpet

fördelar med nya modellen: bättre ljud, äldre modellen är från 1999 något borde ju ha hänt på 3 år, jag kan välja färg, den e helt ny.

fördelar med den äldre modellen: 1000kr billigare som man kan lägga på annat, sladdar osv. demo-ex vilket gör att den e inspelad förmodligen det ska tydligen ta lång tid.

jag som hade satt en gräns vid 3000kr också är lite konfunderad nu... för 3000kr kan man få nya acoustic energy evo...
knepigt detta!



din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:21:47  Show Profile Send tek a Private Message
o fan?

ska kolla hifi och musik då, tack för tipset!!
fick den bra?

jag kan säga att jag väljer bronze 2 antingen äldre demo ex, eller nya modellen ny och acoustic energy evo... funderade ett tag på alr jordan entry s som säljs nya för 2000kr men tror inte dom står sig riktigt mot dom andra?

bronze 2 ska tydligen lämpa sig bättre för att stå mot väggen vilket är en klar fördel gentemot ae aegis evo som kräver mer fritt utrymme..


din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:25:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by tek

o fan?

ska kolla hifi och musik då, tack för tipset!!
fick den bra?

jag kan säga att jag väljer bronze 2 antingen äldre demo ex, eller nya modellen ny och acoustic energy evo... funderade ett tag på alr jordan entry s som säljs nya för 2000kr men tror inte dom står sig riktigt mot dom andra?

bronze 2 ska tydligen lämpa sig bättre för att stå mot väggen vilket är en klar fördel gentemot ae aegis evo som kräver mer fritt utrymme..





Om det fick bra? Ja det fick den. mvh Kristofer
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/30 :  19:39:01  Show Profile Send tek a Private Message
nu har ja kollat nya hifi och musik, och bra fick dom minsann =)
"kanske världens bästa högtalare i den här klassen" =)
det duger gott för mig!

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/30 :  19:43:34  Show Profile Send tek a Private Message
nu har ja kollat nya hifi och musik, och bra fick dom minsann =)
"kanske världens bästa högtalare i den här klassen" =)
det duger gott för mig!

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000