HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polaritet Strömksbel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:08:47  Show Profile Send primere a Private Message
Hur vet man det? Hört att det kan göra skillnad med polariteten på strömkablen men hur ser man det? Eller mäter detta?
//Thomas

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:29:18  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Det gör du inte... Såvida inte prylen du har är felbyggd.

Men det är min egna, högst subjektiva åsikt.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:36:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är nog inte polaritet du menar utan avseende hur man vänder kontakten i nätuttaget antar jag. Sverige har ju till skillnad mot många länder i Europa/Världen onycklade nätkontakter dvs man gör ingen större skilland på fas och nolla som jag ser det. Detta betyder att man kan vrida en jordad kontakt i uttaget och flytta runt fas och nolla till apparaten. Detta in sin tur betyder att vissa apparater och kanske framför allt transformatorer/nätdelar kopplar störningar olika mycket till utrustningen och vidare upp i kedjan. Detta är gammal känd tweakning från minst 20 år tillbaka och jag vill minnas många artiklar där man mätte fram "rätt" och markerade kontakter och uttag med tuschpenna. Jag vill minnas att man ofta använde en faspenna (en slags mätinstrument) och vände kontakter tills minsta utslag på chassit. Jag tror nog att det går att mäta med högohmigt mätinstrument också och då sökes nog lägsta potential mot jord. Mycket reservation för mitt dåliga minne och bristande kunskap i ämnet...

Enklast är som vanligt att pröva. Hör man ingen skillnad kanske man inte behöver lägga ned någon energi direkt. För övrigt om det är polaritet du menar hade nog riktning varit mer lämpligt eftersom det trotsd allt är AC...

Om du faktiskt menar polaritet på kabeln måste jag nog tyvärr säga att just polariteten på nätkabeln har jag svårt att se skulle spela nån större roll. Alltså inte annan/bättre utan bara avseende polaritet.

Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/20 :  07:41:23  Show Profile Send primere a Private Message
Öhhhhh ok blev lite yr men det stämmer nog som ni säger! jag ville veta hur man skulle sätta i kontakten för att slippa olika störningar..... men jag har provat åt alla möjliga håll och zipp zero har resultatet blivit! Så det verkar inte ha så stor betydelse verkar det ju som! Men tack för svaren!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/20 :  09:18:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det kan ha betydelse beroende på att kapacitancerna är olika nolla mot jord och fas mot jord. Enda anledningen att dribbla med detta är om man har brum, hörbart sådant. Kan hjälpa.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/20 :  09:49:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Men P-A det är väl inte helt omöjligt att anta att denna kapacitiva koppling också kopplar andra typer av störningar in i ljudkedjan? Enklast ser man ju problemet och dess lösning om det löser ett brumproblem. Det är väl dock inte omöjligt att det skulle påverka ljudet också..
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:28:29  Show Profile Send primere a Private Message
Jag har förvisso problem med brum och och"kylskåp" i anläggningen men jag antar att för att få bort detta borde jag bygga mig ett nätfilter!? några förslag?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:34:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som sagt kan problemet kanske minska genom att vrida kontakten. Nätfilter är dock förmodligen ingen dum ide...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:09:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du har problem med brum, enheter med nätfilter OCH ojordat vägguttag så kan du börja med att skyddsjorda den oanslutna skyddsjorden. Switchade agg måste i regel vara skyddsjordade på grund av interna nätfilter. Problem med kylskåp kan botas med varistorer men det är inte säkert om man inte har örnkoll på HUR störingen kommer in i anläggingen. Denna transient kan vara induktivt eller kapacitivt kopplad. Det är dock lätt att bygga en en 250 V varistor, storlek K14 eller större.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:11:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Urban, den kapacitiva kopplingen finns mest i transformatorn mellan primär och sekundärlindningen. Det är där en viss asymmetri finns.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:20:02  Show Profile Send Peter S a Private Message
Roligt att lyssna med när dom stora pojkarna diskuterar
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:42:53  Show Profile Send linnar a Private Message
UrSv:
"...Detta är gammal känd tweakning från minst 20 år tillbaka ..."
Helt rätt, och en som fungerar..ibland. Dessutom är ditt minne
alldeles förträffligt.

Det finns bara ett sätt att testa om brum'et kommer från "felvänd"
kabel.
1. Du har brum.
2. Vänd strömkontakten ett steg.
3. Försvann brum'et. Det var det felet.
4. Försvann inte brum'et. Nått annat är fel.

Några speciella instrument behövs således inte.

EDIT:
Detta var för 20 år sedan. Nu kanske det finns andra knep...


Edited by - linnar on 2004/08/20 12:45:12
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:55:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Peter S skrev:
quote:
Roligt att lyssna med när dom stora pojkarna diskutera


Tro dock ej på allt du hör.... Hej, Peter förresten!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:58:40  Show Profile Send primere a Private Message
Bra tips från er alla! Ska prova dessa när jag kommer hem!
Men mina utag är ojordade. Så hur jordar jag nu dessa? det verkar vara ett stort projekt att dra kablar hela vägen till säkringsskåpet!
Kan man lätt bygga ett nätfilter som har en relativt hög känslighet, så säkringer går om det blir överbelastning, där jag bor nu finns det massor med spikar i nätet och överbelastningar. Jag har bränt en transformator och har bara bott i lägenheten 2 månade. Transformatorn var förvisso till en lampa men det är ändå lite oroande!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:35:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Men va f-n, kallar du mig fet?

Lyssna inte på mig. Jag har noll koll och minns bara fragment av min ungdom. P-A han är proffs och sannolikhet att han har rätt finns.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:12:37  Show Profile Send primere a Private Message
Vem kallar di fet UrSv ?! det var väl inte jag iaf
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:27:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
OT: Det var visst Peter S: "Stora pojkarna"

Edited by - UrSv on 2004/08/20 15:27:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000