HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Samma märke på cd-spelare och förstärkare mm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:32:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Undrar hur viktigt det egentligen är att man har samma märke på cd och förstärkare för att få en "synergi"-effekt? Eller blir det lika bra att ta tex en Arcam cd-spelare och en Primare-förstärkare som att välja Primare rakt igenom? Undrar också hur mycket bättre (och dyrare) det är att välja en försteg/slutsteg-kombination som tex Primare Pre30/30.2 än att välja en integrerad, tex Primare I20?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:49:17  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Har faktiskt också tänkt på denna frågeställning men då från perspektivet om olika märkens klang.

Man hör t.ex. ofta att en kombination av olika märken kan dra åt något håll, för mörkt för ljust etc. Man pratar då samtidigt om åt vilket håll just märket är. Om märket drar åt ett visst håll generellt borde således både förstärkare och cd-spelare göra detta. Men ändå passar samma märken ihop.

Någon kanske kan svara på varför man ofta hör att ljust + ljust i olika märkessamanhang inte passar ihop för att passa ihop om det är samma märke. Jag kanske bara missförstått nåt eller har knasiga tankar.

---> Mitt system <---

Edited by - Ipsen on 2004/08/18 15:50:06
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:02:39  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Det är många som hävdar att man ska ha likadana kablar genom hela systemet.
Det är väl samma frågeställning där, ÄR det bättre?
Jag vet inte...

/Mikaell.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:16:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Blanda friskt, det blir kanon

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:01:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
känns som en cd och förstärkare i samma märkes-serie BORDE ge bäst ljud eftersom de ofta kompletterar varandras ljudegenskaper men vem vet utan att prova...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:11:45  Show Profile Send Blue a Private Message
"Blanda friskt"? Kanske bättre att blanda med förnuft och känsla?

Generellt går det nog utmärkt att blanda cd-spelare och förstärkare av olika märken med varandra. Däremot ska väl inte pris- och kvalitetsskillnaden vara för stor. Då får inte den "bättre" produkten riktigt visa vad den går för utan exponerar kanske istället den "sämres" svagheter. En, rent estetisk, anledning att köpa från samma märke är ju att dom ser snygga ut bredvid (ovanpå) varandra.

En grej jag har lagt märke till när det gäller t.ex. brittisk "mid-fi" är att förstärkarna ofta får bättre recensioner än cd-spelarna. Vad detta kan bero på kan man ju undra? Ett undantag är Arcam som ju numer främst uppmärksammas för väldigt bra cd-spelare.

Separat för- och slutsteg blir för det mesta ganska mycket dyrare än motsvarande integrerat. Förbättringarna brukar ju sägas vara typ "bättre arbetsklimat" för det känsliga försteget men hur pass mycket detta betyder i verkligheten kan jag inte riktigt uttala mig om. Sedan är ju separata steg mer flexibla då man kan uppgradera "del för del".


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:23:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för bra svar Blue! Mkt bra åsikter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/18 :  19:09:37  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Tar man grejor från samma tillverkare så får man garanterat inga problem med ingångs-impedans och utgångs nivåer på alla signal-kablar.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/08/18 :  19:31:03  Show Profile Send Gebex a Private Message
Ofta är grejerna från samma tillverkade matchade för varandra. Om du tror du matchar bättre själv så köp olika märken. Om du tror att märket (företaget) du är intresserad av matchar bättre så kan det vara idé att köpa allt från dom.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/18 :  20:12:08  Show Profile Send Lepra a Private Message
Never mix never worry... är väl som alkohol ungefär? ;)

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/18 :  20:18:53  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Logiskt sett så borde det bli bättre med samma fabrikat - impedans/signalnivåer är anpassade. Matchat utseende.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/19 :  00:24:07  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Enda skälet till att matcha är utseendemässigt. Finns inget som säger att en viss firma lyckats göra allt bra just i år. Så blanda och lyssna.
Dock kan möjligen när det gäller DVD vara så att för att kunna utnyttja upsampling så behöver man ha DVD och processor ifrån samma firma. (Meridian MHR, Pioneer iLink etc.)

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/08/19 :  08:13:36  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tjena

Personligen fann jag t.ex arcams cd och förstärkeri aningen för ljust tillsammans, samtidigt som jag saknade en del liv i S.A.T-kombon. Det slutade med en Arcam cd och S.A.T aplifix...Låter super i mitt tycke och smak.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/08/19 :  09:39:25  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tror att skillnaden mellan din Rotel och Primare I20 är mycket liten. Har Primare I20 själv och skillnaden mellan den och HK 670 var ljudmässigt inte jättestor direkt. Du vinner mer på att byta ut din cd-spelare. När du har bytt den kommer du nog inte vilja ha ett mjukare ljud. Billiga cd-spelare har generellt sätt svårt med diskantåtergivning vilket kan göra ljudet vasst, framförallt med dyrare (finare) högtalare.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/08/19 :  09:41:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som flera redan påpekat så är det skillnader i utgångs/ingångsimpedans mm mellan olika fabrikat, detta gör att man ska vara uppmärksam på dessa parametrar. Resultatet är inte så lyckat om man har tex en passiv förförstärkare + ett slutsteg med låg ingångskänslighet, eller tvärtom, försteg med hög utnivå med ett slutsteg med hög känslighet. Sen är det ju så att en tillverkare ofta väljer de lösningar som han tycker fungerar bäst, därför går det ofta smärtfritt att ha samma märke rakt igenom.
Sen är det estetiskt rätt.
Men visst går det att blanda bara man är medveten om vilka egenskaper de olika apparaterna har, vissa spelare, försteg kan man ju ställa om utnivå mm invändigt för att anpassa till rådande förhållanden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/19 :  10:17:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
Man ska inte vara rädd för att blanda

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:11:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är sant, oväntade positiva effekter kan uppstå, precis som med mat och dryck. Otänkbara kombinationer överaskar ibland på ett fantastiskt sätt men det är alltid de rena enkla smakerna man återvänder till. Komplexitet kan vara tröttande i längden.
Provade Chipotle-lingon härom dagen, fantastisk omöjlig kombi till tex rösti.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/20 :  13:20:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Så vitt jag vet är det mycket sällsynt att det uppstår problem av teknisk karaktär, dvs impedansnivåer etc, mellan cd och förstärkare. Ni som vet, ge gärna exempel! (Kan tänka mig att det handlar om märken som Naim och Densen som har lite "annorlunda" lösningar i dessa bemärkelser, eller rörgrejer kanske?)

Mellan för- och slutsteg måste man ju dock veta vad man pysslar med, som tidigare påpekat.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/08/23 :  09:52:33  Show Profile Send poppen a Private Message
Det blir mer estetiskt tilltalade med samma märken.
Ljudmässogt vette väl katten ( ber om ursäkt för kraftutrycket ) om det blir det. köp det du tycker låter bra ignorera märkena.
Lycka till.
Poppen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000