Author |
Topic |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 15:32:10
|
Undrar hur viktigt det egentligen är att man har samma märke på cd och förstärkare för att få en "synergi"-effekt? Eller blir det lika bra att ta tex en Arcam cd-spelare och en Primare-förstärkare som att välja Primare rakt igenom? Undrar också hur mycket bättre (och dyrare) det är att välja en försteg/slutsteg-kombination som tex Primare Pre30/30.2 än att välja en integrerad, tex Primare I20? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 15:49:17
|
Har faktiskt också tänkt på denna frågeställning men då från perspektivet om olika märkens klang.
Man hör t.ex. ofta att en kombination av olika märken kan dra åt något håll, för mörkt för ljust etc. Man pratar då samtidigt om åt vilket håll just märket är. Om märket drar åt ett visst håll generellt borde således både förstärkare och cd-spelare göra detta. Men ändå passar samma märken ihop.
Någon kanske kan svara på varför man ofta hör att ljust + ljust i olika märkessamanhang inte passar ihop för att passa ihop om det är samma märke. Jag kanske bara missförstått nåt eller har knasiga tankar. |
---> Mitt system <--- |
Edited by - Ipsen on 2004/08/18 15:50:06 |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 16:02:39
|
Det är många som hävdar att man ska ha likadana kablar genom hela systemet. Det är väl samma frågeställning där, ÄR det bättre? Jag vet inte...
/Mikaell. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 16:16:58
|
Blanda friskt, det blir kanon |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 17:01:43
|
känns som en cd och förstärkare i samma märkes-serie BORDE ge bäst ljud eftersom de ofta kompletterar varandras ljudegenskaper men vem vet utan att prova... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 17:11:45
|
"Blanda friskt"? Kanske bättre att blanda med förnuft och känsla?
Generellt går det nog utmärkt att blanda cd-spelare och förstärkare av olika märken med varandra. Däremot ska väl inte pris- och kvalitetsskillnaden vara för stor. Då får inte den "bättre" produkten riktigt visa vad den går för utan exponerar kanske istället den "sämres" svagheter. En, rent estetisk, anledning att köpa från samma märke är ju att dom ser snygga ut bredvid (ovanpå) varandra.
En grej jag har lagt märke till när det gäller t.ex. brittisk "mid-fi" är att förstärkarna ofta får bättre recensioner än cd-spelarna. Vad detta kan bero på kan man ju undra? Ett undantag är Arcam som ju numer främst uppmärksammas för väldigt bra cd-spelare.
Separat för- och slutsteg blir för det mesta ganska mycket dyrare än motsvarande integrerat. Förbättringarna brukar ju sägas vara typ "bättre arbetsklimat" för det känsliga försteget men hur pass mycket detta betyder i verkligheten kan jag inte riktigt uttala mig om. Sedan är ju separata steg mer flexibla då man kan uppgradera "del för del".
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 17:23:07
|
Tack för bra svar Blue! Mkt bra åsikter. |
|
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 19:09:37
|
Tar man grejor från samma tillverkare så får man garanterat inga problem med ingångs-impedans och utgångs nivåer på alla signal-kablar.
Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 19:31:03
|
Ofta är grejerna från samma tillverkade matchade för varandra. Om du tror du matchar bättre själv så köp olika märken. Om du tror att märket (företaget) du är intresserad av matchar bättre så kan det vara idé att köpa allt från dom. |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 20:12:08
|
Never mix never worry... är väl som alkohol ungefär? ;) |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 20:18:53
|
Logiskt sett så borde det bli bättre med samma fabrikat - impedans/signalnivåer är anpassade. Matchat utseende.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 00:24:07
|
Enda skälet till att matcha är utseendemässigt. Finns inget som säger att en viss firma lyckats göra allt bra just i år. Så blanda och lyssna. Dock kan möjligen när det gäller DVD vara så att för att kunna utnyttja upsampling så behöver man ha DVD och processor ifrån samma firma. (Meridian MHR, Pioneer iLink etc.) |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 08:13:36
|
Tjena
Personligen fann jag t.ex arcams cd och förstärkeri aningen för ljust tillsammans, samtidigt som jag saknade en del liv i S.A.T-kombon. Det slutade med en Arcam cd och S.A.T aplifix...Låter super i mitt tycke och smak. |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 09:39:25
|
Tror att skillnaden mellan din Rotel och Primare I20 är mycket liten. Har Primare I20 själv och skillnaden mellan den och HK 670 var ljudmässigt inte jättestor direkt. Du vinner mer på att byta ut din cd-spelare. När du har bytt den kommer du nog inte vilja ha ett mjukare ljud. Billiga cd-spelare har generellt sätt svårt med diskantåtergivning vilket kan göra ljudet vasst, framförallt med dyrare (finare) högtalare. /Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 09:41:16
|
Som flera redan påpekat så är det skillnader i utgångs/ingångsimpedans mm mellan olika fabrikat, detta gör att man ska vara uppmärksam på dessa parametrar. Resultatet är inte så lyckat om man har tex en passiv förförstärkare + ett slutsteg med låg ingångskänslighet, eller tvärtom, försteg med hög utnivå med ett slutsteg med hög känslighet. Sen är det ju så att en tillverkare ofta väljer de lösningar som han tycker fungerar bäst, därför går det ofta smärtfritt att ha samma märke rakt igenom. Sen är det estetiskt rätt. Men visst går det att blanda bara man är medveten om vilka egenskaper de olika apparaterna har, vissa spelare, försteg kan man ju ställa om utnivå mm invändigt för att anpassa till rådande förhållanden. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 10:17:08
|
Man ska inte vara rädd för att blanda |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 11:11:07
|
Det är sant, oväntade positiva effekter kan uppstå, precis som med mat och dryck. Otänkbara kombinationer överaskar ibland på ett fantastiskt sätt men det är alltid de rena enkla smakerna man återvänder till. Komplexitet kan vara tröttande i längden. Provade Chipotle-lingon härom dagen, fantastisk omöjlig kombi till tex rösti. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 13:20:12
|
Så vitt jag vet är det mycket sällsynt att det uppstår problem av teknisk karaktär, dvs impedansnivåer etc, mellan cd och förstärkare. Ni som vet, ge gärna exempel! (Kan tänka mig att det handlar om märken som Naim och Densen som har lite "annorlunda" lösningar i dessa bemärkelser, eller rörgrejer kanske?)
Mellan för- och slutsteg måste man ju dock veta vad man pysslar med, som tidigare påpekat. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 09:52:33
|
Det blir mer estetiskt tilltalade med samma märken. Ljudmässogt vette väl katten ( ber om ursäkt för kraftutrycket ) om det blir det. köp det du tycker låter bra ignorera märkena. Lycka till. Poppen |
|
|
|
Topic |
|