HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tråkig nyhet för alla Göteborgare...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:36:25  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Läste på GP:s hemsida att Skivhugget har kursat. Affären kommer att finnas kvar fast med nya ägare. Så vi får väl se vad som händer... Hoppas inte på allt för stora förändringar, "vattenhålen" försvinner ett efter ett. En länk till artikeln:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=177061

En intressant kommentar från förra ägaren ur artikeln ovan:

"...det är helt klart så att det finns ett stort glapp mellan konsumenten och leverantörerna i den här branschen när det gäller prissättningen." Kanske dags att någon agerar???

/P

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:38:22  Show Profile Send jonta a Private Message
Trist även för sthlmare som besöker götet ofta, bl a nu i helgen!

Dreams never end!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/18 :  08:51:16  Show Profile Send arcam a Private Message
Det var en tråkig nyhet, men som dom skriver affären kommer att vara kvar. Men sen hur länge återstår att se.

Skivförsäljningen har sjunkit för många skivaffärer kanske
beroende på att folk laddar hem musik från datorn och
att skivpriset är för högt.

Tråkigt om skivhugget inte skulle finnas kvar,
dom har mycket stort urval, bra service
och trevlig personal.


Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/08/18 :  09:52:26  Show Profile Send Gabe a Private Message
Mycket tråkig nyhet. Brukar alltid besöka Skivhugget när jag passerar Göteborg, så Stockholmare jag är! Hoppas självfallet på en lyckad "omstrukturering" men ser inte hur den ska leda till en bättre affär?
Angående kommentaren om glappet mellan leverantör och konsument på den svenska marknaden: I Stockholm finns det skivaffärer som hellre köper sina skivor via exempelvis Holland istället för att nyttja den svenske distributörern. Skälet är framförallt priset men också det klena utbudet i Sverige. Skivbolagen har sedan länge praktiserat olika prislistor för olika stora butiker vilket självfallet får alla normalt tänkande butiker att se över sina inköpskanaler.
Jag slås av en tanke: Kanske är det så att utvecklingen helt enkelt är ostoppbar? Att vanliga skivaffärer kommer att läggas ned en efter en.
Personligen är Jag för lat för att bränna skivor och laddar bara ner smakprov via nätet. Har jag väl beslutat mig för att köpa en skiva vill jag ha den på "riktigt", komplett med snyggt tryckta omslag osv. Jag tycker dessutom att en artist förtjänar att tjäna en slant om jag verkligen gillar musiken. Men kanske är sådana som jag en utdöende art? Hemska tanke...
hmm....
Gabe
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:35:01  Show Profile Send JesseX a Private Message
Hemsidan verkar fungera som vanligt iallafall. Om det börjar rea ut skivor så vore det ju intressant. De hade visst en rea nyligen men den upphörde samtidigt som jag höll på att förbereda min beställning - Arrgggghhh!!!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:38:57  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det är ju intressant om skivbolagen har olika prislistor för olika stora butiker. Stora butiker i Sthlms innerstad har ju allt som oftast ockerpriser på alla skivor. Mindre skivbörser som också har en avdelning med nya skivor (t.ex. Mickes skivor vid Hornstull) har oftast betydligt vettigare priser även för nya skivor. Om han dessutom har högre inköpspris än vad Mega har verkar ju världen en stor aning snurrig.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:44:12  Show Profile Send 10 a Private Message
Det är säkert skillnad på kostnader för personal, lokaler o dyl, men nästan lika säkert är Åhléns, Mega och gänget ockrare också.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:15:20  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men det är helt klart så att det finns ett stort glapp mellan konsumenten och leverantörerna i den här branschen när det gäller prissättningen.

Det är ju här problemet finns, och det inser förra ägaren och det vet var enda skivbutiksägare.
Och som Jessex skriver:
""" Det är ju intressant om skivbolagen har olika prislistor för olika stora butiker. Stora butiker i Sthlms innerstad har ju allt som oftast ockerpriser på alla skivor."""
Det skulle inte falla mig in ett dugg att betala dessa ockerpriser som de stora kedjorna kör med.

Antingen får skivbolagen och branchen vakna eller så kommer fler butiker att få stänga. Och det är det som är tråkigt, att de mindre butikerna kommer i klämm här. De svenska leverantörerna styr och ställer. Och uppenbart så tjänar de fortfarande tillräckligt med pengar eftersom inget händer. Och tyvärr så tror jag att detta kommer att fortsätta ett bra tag till.

Jag kommer inte att betala dessa ockerpriser på vanliga skivor, utan jag fortsätter att köpa de flesta av mina skivor på nätet tills branchen har vaknat och gjort en rejäl sänkning, det blir för dyrt för min del annars.
PS. Ursäkta om jag blev upprörd, men svensk skivindustri får mig att se rött.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/08/18 :  19:03:22  Show Profile Send durand a Private Message
quote:
Hemsidan verkar fungera som vanligt iallafall. Om det börjar rea ut skivor så vore det ju intressant. De hade visst en rea nyligen men den upphörde samtidigt som jag höll på att förbereda min beställning - Arrgggghhh!!!

I artikeln står det, om den förre ägaren till Skivhugget:
Nu kommer han att fortsätta med den relativt framgångsrika e-butiken, som utgör ett separat bolag, samtidigt som han blir anställd i butiken hos den nye ägaren.

Så en rea pga det här är nog inte troligt.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:50:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Tråkig nyhet det där.
Råkade ut för liknande för bara en månad sen. Hade tänkt att gå in i den enda butiken härikring (skellefte) som säljer hårdrock/metal plattor med bra utbud. (och att det ligger en liten hifi butik rakt över gatan gör ju inte saken sämre ) När man väl kommer dit så visar det sig att lokalerna står tomma. så det var bara att vända hemåt igen. Jag har tyvärr fortfarande inte lyckats få reda på vad som hänt med butiken. så nu är jag hänvisad till "stormarknads butikerna" och deras hit liste skräp, eller nätet. (web butiker)

Angående glappet: det är inte bara där det är fel när det gäller musik branshen, utan även det att skivbolagen (de 5 stora) tar nästan 50% av priset på en skiva, den sista halvan skall delas mellan artister, distrubitörer, studio osv. Jag och en kompis räknade ut det att en artist får endast 4% av intäkterna per såld skiva, vilket jag anser är käpprätt åt......
Sen är det endast 20% av alla de skivor som spelas in varje år som hamnar i skivbutiken, eftersom de är de enda skivorna som har tillräckligt stor chans att bli inkomstbringande. Vilket även får till följd att utbudet blir istortsett 0, speciellt för oss som inte lyssnar på mainstream musiken.
Sen att de flesta inspelningarna är kassa (the loudness race)gör ju inte saken bättre ur audiofil synpunkt, det är dock en helt annan diskussion.

//Labbe

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000