HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mahlers 2:a, 2 orkestrar och 2 körer, 240 på Scen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:07:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Någon mer som skall dit? Malmö musikteater http://www.mso.se

Recension kommer i inom någon dag eller tre.

Stycket är helt klart ett av de mera lättillgänliga vad gäller Mahler och det finns biljetter kvar till kvällens föreställning klockan 19.30.

240 musiker och sångare skall deltaga enligt programmet. Jag tänker passa på att se och lyssna då det är ovanligt med sådana här jätteuppsättningar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/04/30 16:09:18

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/02 :  00:21:05  Show Profile Send Mattias a Private Message

Häftigt! Sådana uppsättningar är verkligen sällsyta numer. Ser fram mot recension

/Mattias
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/05/02 :  08:03:05  Show Profile Send pesa a Private Message
Ojojoj vad läckert det låter!!! Hur var det?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:55:56  Show Profile Send pontus a Private Message
Jag var där i fredags och kan intyga att det var otroligt mäktigt. Väldigt trångt på scenen under fjärde satsen...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:11:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Hade vart häftigt att få sett. Har en gång upplevt en sådan här masdodontpryl. Verdis Requim med 2 orkestrar dubbla körer och solister. Hu vad mäktigt det var när det dundrades på i Dies Iare.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/04 :  15:46:52  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Dags för en sen recension.

Tidigare i veckan har jag lyssnat in mig på verket (Naxos dubbel-CD 8.550523-4). Jag hade lite tur och fick två platser en bit bakom mitten så vi såg och hörde bra! Konserthuset var nästan fullsatt, några lediga platser kvar på första raden vad jag kunde se. Vad som var ännu bättre var att scenen också var nästan fullsatt! 10 kontrabasar, 8 valthorn (heter det så, runt horn i metall), minst 8 cellister, 2 harpor, mängder med vioniner och viola och minst 7 cellos, 2 på puka och 4 till bland slagverken. De hade t.o.m dubblerat upp på triangel! Hur ofta behöves det? MSO hade fått förstärkning från musikhögskolan.

Första satsen inleddes mäktigt och jag och flickvännen konstaterade båda att visst låter det bättre i verkligheten, men banne mig om inte anläggningarna hemma låter hyggligt ändå. Framförallt så tycker jag bas och inte minst kontrabasarna har lite mer klipp i verkligheten.

En symfoniorkester har enorm dynamik och det kommer verkligen fram i Mahlers 2:a, kul att dirigenten utnyttjar det! MSO:s konsertsal verkar också ha bra akustik, men den är ju ganska modern (30 år?) så förhoppningsvis har man tänkt till före byggandet

Före 4:e satsen så kommer två körer in, några ur orkestern försvinner iväg... och snart så förstår man vart de gick. Några percussionister, 4 valthorn och några till har sprungit iväg och spelar utanför konsertsalen i foajén!! Effekten är minst sagt intressant med "naturligt" eko från fjärran horn och slagverk som kommer från de bägge ingångarna bakom oss ute på sidorna. Snacka om "LIVE SURROUND"!! Den här konserten borde verkligen ha blivit inspelad av någon kunnig tekniker.

Kören gjorde sitt jobb bra, lixom de två solisterna (mezzo-sopran och Alt) även om solisterna nog imponerade minst, desvärre tycker jag den ena hade lite svårt att höras genom kören och orkstern men ändå helt klart godkännt.

Efter den mäktiga finalen och avslutningen lämnade vi konserten med ett lyckligt leende och en fantastisk upplevelse rikare. Jag tycker att dirigentens tolkning av verket var strålande, inte minst att ställa lite musiker utanför konsertsalen men även tempo och fraseringar.

190 kr per biljett visade sig vara ett fynd och jag ser gärna MSO igen!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:04:58  Show Profile Send Mattias a Private Message

Roligt att höra Trevlig recension
Det ger mycket att lyssna live och konserter av denna typ borde man ge sig ut på så ofta man kan.

Dessutom har ju vi i Sverige privilegiet att priserna är låga, alltså biljettpriserna. Kolla med övriga Europa, där finns inga subventioner.

/Mattias
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:17:18  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Mycket trevlig recension. Ösnkar att jag varit där. Mahlers tvåa är en favorit.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:24:43  Show Profile Send pontus a Private Message
Kul att du också gillade konserten. Ang. "surroundljudet" tyckte jag dock mest att det kändes som om det kom underifrån och inte bakom som jag antar att det är tänkt.

Hur är förresten Naxos-utgåvan? Har själv endast lyssnat på EMI:s från 2002 (finns att låna på stadsbib.).

Ett tips: som student är det halva priset -- 95 kr för 240 musiker!


Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:55:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker Naxos-utgåvan är bra om än inte super-duper. Trevlig tolkning. Men jag tror att MSO hade större orkester än vad Polish National Radio hade vid inspelningen. Rumsinformationen finns med och inspelningen är från 1993, dvs det är INTE en av de gamla skruttiga naxos.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/18 :  09:48:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
Det verkar som ni alla missat en av de större höjdpunkterna i Sverige när det gäller just Mahler symfonier!

Gjorde inte jag dock!!

1994 invigdes nya Göteborgs Operan med pompa och ståt. I öppningsprogrammet spelades Mahlers 8:a med drygt 500 musiker och sångare på scen. Typ dubbel orkester. fjärrorkester (blås), 3 körer, gosskör och 8 sångsolister!! Två tenorer, två basar, två sopraner och två mezzosopraner!! Göteborgs Symfoniorkester + Göteborgsoperans orkester + inlånade musiker från Stockholm tror jag.

Obs!! Detta var dock en "bantad" version!! För "de tusendes symfoni" som den kallas föreskriver enligt partituret 1028 pers på scen!!!!!!

Konserten jag gick på spelades dessutom in på BIS och såldes till specialpris till förmån för överlevande och efterlevande efter Estonia katastrofen! En helt ok inspelning även om en kräsen Mahlerian som jag dock inte var helt 100 nöjd.

Men vill ni ha THE REAL DEAL gällande detta otroliga verk bör ni leta land och rike kring efter Leonard Bernsteins tolkning från Saltzburg-festspelen på Deutsche Grammophone. Dubbelskiva från DG. Tyvärr verkar denna utgivning vara utgången men i min mening ljusår från BIS inspelning på Göteborgs Operan både ljudmässigt och kvalitetsmässigt. Och stämmningen är obehagligt intim. Man hör Bernsteins stampande i golvet, skrapande med skorna på dirigentpulten och stönande i utbrotten. Och inte minst luften i konsertsalen och publikens hostande etc etc. En helt otrolig och KLASSISK inspelning av Mahlers 8:a!!

Dessutom är orkesterbesättningen i denna version komplett med 1028 personer på scen i Bernsteins tolkning. Inga halvmesyrer som i GBH här inte!!!

KÖP KÖP KÖP!!!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/08/18 09:50:16
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/18 :  14:37:15  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Mahlers 2:a finns i en mycket fin och välljudande inspelning på Telarc med Leonard Slatkin. En av deras äldre "klassiska" inspelningar med Schoeps-Cloette mikrofoner. Ljudet är stort varmt och med rejäla bastrummor och utmärkt dynamik. För mig är det dock tolkningen som gäller före ljudet och tolkningen är mycket bra i mina öron. Här förenas musik och hifi i en fin symbios!
/Shaft
Andra bra uttolkare av Mahler är:
George Szell, Sym 4,6 Sony
Karajan Symf 5,9 DG
Inbal 6,8 Denon
Slatkin 1 Telarc
Kubelik 2,5 DG

Finansmannen Kaplans tolkning av 2:an ger jag inte mycket för. Tyvärr inte heller Bernsteins tolkningar som dock uppskattas av många (bla Mahler själv ovan ;-).
/Shaft
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:05:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Har du hört Bernsteins 8:a!!

Eller tvåa???

Allt på DG!!

Visst är smaken som baken delad men Bernstein var allmänt kännd som en Mahler "expert" med de bästa och mest genomarbetade och intressanta tolkningarna av just Mahler. Tenderar faktiskt att hålla med!!

Håller med efter att ha lyssnat på Abbado, Karajan (som i allt övrigt är husgud hos mig), Barenboim och Kubelik m fl.

Karajans 4:a är otrolig dock!! :)

:)

Måste även tillgäga att jag hörde en liveupptagning av sista satsen ifrån 3:e symphonin på ett jubileum i New York till minne av Bernstein. Zubin Mehta dirigerade. Huuuujjjj vilken känsla det var i den tolkningen och jag har till dags dato inte funnit eller hört någon tolkning som ens är i närheten av den intensitet Mehta frambringade i detta stycke!!

Extra kul är ju även att Mahler faktiskt var chef för New York Philharmonic Orchestra som spelade under denna konsert med Zubin på pulten!!

GÅSHUD!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:47:36  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Igen!
Jag tänkte väl att Mahler skulle hugga på den ;-)

Klassiskt musik är ju härlig med alla sina tolkningar och man kan ägna mycket tid att hitta sin stil och sina tolkningar. Sen är vanans makt stor och har man lyssnat in sig på vissa tolkningar kan det vara stört omöjligt eller i alla fall mycket svårt att lyssna på andra. I alla fall för mig ;-) Sen kan man ju mogna med tiden och hitta nya favoriter som passar vid andra tillfällen i livet;-)

Just Mahlers 2:a har jag lyssnat in mig extra på och har väl en 7-8 tolkningar att tillgå. En gång i tiden gjorde jag faktiskt ett ihopklippt kassettband där jag mixade ihop de bästa bitarna från olika tolkningar. Jag tyckte det blev toppen om än regelvidrigt. Så tokig är jag! 8:an har jag inte hört - det skulle vara intressant.

Vad som gör att jag värjer mig lite från just Bernsteins 2:a är att jag dels lyssnat in mig på en hel del andra tolkningar redan INNAN jag hörde Bernsteins. För hur man ändå vrider och vänder på det så är Bernstein alltid Bernstein. Ibland känns det som om hans tolkningar är så personliga så att det nästan blir mer Leonard Bernstein än Gustav Mahler. Bernstein skall göra det på sitt sätt. Så tycker jag i alla fall. Han kör ibland med lustiga tempi, tempoväxlingar och rubato och han är ju ovanligt "aktiv" i dirigerandet, som här även exemplifieras gällande 8.an ovan. Han stampar frustar och skriker. Många kanske tycker att det tillför något, men jag tycker mest att det blir lite jobbigt och distraherar från musiken med denna "The Bernstein Show". Nu var jag lite överdriven och lite elak, men Ni förstår nog hur jag menar. Det skall även erkännas att det var ett tag sedan jag lyssnade på den inspelningen....men det är så jag kommer ihåg Bernsteins tolkningar generellt. 2:an var väl studio i alla fall även om jag har för mig att Bernstein ofta gjorde Live-inspelningar. Sina egna verk låter dock mycket bra i egen regi! West side story, On the Town etc.

Karajan är väl min lilla husgud också(fast inte på allt). Andra hjältar är Fritz Reiner, Kubelik, Herbert Kegel och George Szell. Solti får väl till det oftast bra Ringen etc...Mehta har jag stor respekt för!

Mahler, jag vill inte att vi skall bli ledsna på varandra för det finns för få Mahler-entusiaster i Sverige för det ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:00:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hahahahaa!!

Ooooo nej!!

Du har ju rätt ju!! Tolkningarna är ju ofta olika och så skall det vara på MÅNGfaldens forum!! :)

Och en Mahler vän är alltid en Mahler vän!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/19 :  09:06:59  Show Profile Send shaft a Private Message
Mahler, Håller med dig!
Klassisk musik kan vara kul! Jag vet inte hur många timmar jag käbblat med mina kompisar om olika tolkningar.....
Hoppas att fler börjar lyssna (aktivt) och inte bara köper den lugna samlingsskivan 1 + 2 och sedan tror att man har fått det bästa och klarar sig med det......
/Shaft
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  10:16:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Min erfarenhet är och var att det krävs MYCKET av lyssnaren vid klassisk musik!!

Knappast något man sätter på och strölyssnar. Men om man väl gör det så är belöningen mycket stor.

Känslan efter att ha följt en symfoni från början till slut och häng med i passagerna och levt sig in i kompositörens tankevärld och framförallt bildat sig en helhet av allt det som för oerfarna öron är rörigt är underbar. (lång mening va!!) :))

Vet inte hur många gånger jag ryst av välbehag när jag lyckats pussla ihop olika teman i symfonierna och satserna och fått ökad förståelse för hur allt är uppbyggt.

Just some reflections!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/19 :  13:36:16  Show Profile Send shaft a Private Message
Jag vet hur det är - men det kräver sin man/kvinna......;-)
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/19 :  20:57:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kul att läsa att det finns fler som tycker om Gustav Mahler. Vilka favoriter har ni och vilka tolkningar rekomenderar ni?

Jag brukar mest köpa begagnat så det får blir vad det blir och nu så är äntligen alla symfonier på plats i cd-samlingen, inklusive den ofullbordade 10:e, senare "färdigskriven".

Hur är "Lieder der Erde" och "Kindertoten lieder"?

Mina favoriter är nog den första och sexan.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  22:06:50  Show Profile Send Mahler a Private Message
Lieder von der erde är underbar!!
Kindertoten lieder skrevs i samband med sjätte symfonin då nästan hela barnaskaran gick bort en och en under mycket kort tid. Vackert och melankolisk!!

Min version av kindertotenlieder sjungs av Thomas Hampson och Dirigerar gör Claudio Abbado Chicago Symphony orchestra!!

Nå, även om alla Mahler symfonier har en särskild plats i mitt hjärta på sitt sätt uppskattar jag nog ochså den sjätte eftersom den skrevs under en väldigt tung och deprimerande period i Mahlers liv. 2:a symfonin är ocshå en "favorit" samt den fjärde för de låånga svepande och ohyggligt vackra melodierna. Och så gillar jag den åttonde skarpt men förmodligen mest pga Leonard Bernsteins OTROLIGA tolkning som jag har på DG från Salzburgfestspelen. Läs ovan som sagt! :)
Brrrrrrrrrrr!!! :)

Lyssnar du förresten på nionde symfonin så skall du tänka på att när Mahler skrev första satsen satt han i en roddbåt i en sjö och kom att tänka på takten i årtagen. Skrev sonika in det i inledningen!! Kul grej!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/08/20 11:00:20
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  22:12:53  Show Profile Send Mahler a Private Message
En annan kul anekdot om Mahler!

Den tionde symfonin hann han inte fullborda eftersom han gick bort som vi alla vet. Men i den "fullbordade" tolkningen du har finner du i näst sista (hmm.. eller är det sista satsen) En fantastisk mjuk och melankolisk flöjtslinga som avbryts abrupt av ett hårt slag på stortrumma!!

Historien bakom det var att Mahler satt på sitt rum i New York i sällskap av sin fru Alma Mahler (som hade en affär med Mahlers vän och) (Morr!!) Nå, Mahler visste att hans dagar på jorden var räknade och medan han satt och grunnade på sin tionde symfoni hördes det plötsligt ljud ifrån gatan. När han tittade ut genom fönstret såg han ett begravningståg för att hedra brandmän som dött i tjänsten. Plötsligt stannade tåget utanför hans fönster och det blev helt tyst. Och så slogs det ett slag på stortrumma för varje brandman som dött!!

Mahler, som kände liemannen flåsandes bakom ryggen, blev så tagen av situationen att han fick tårar i ögonen. Och så hamnade trumslagen i symfonin!!

När man vet allt detta och kan lite om Mahlers historia får musiken en HELT NY innebörd och djup.

Mycket kul det här med klassisk musik och varifrån temana kommer!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/08/19 22:18:06
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:12:32  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Vänner!
Kul anekdoter Mahler!
Slår gärna ett slag för 5:an som måste ha en av världens vackraste satser i det sublima Adagiettot (sats nr 4). Ta fram näsdukarna!
Satt och lyssnade genom 1:an (Titan) igår och det var lika trevligt som vanligt. Tänk att musiken håller efter alla dessa år!

En annan (OT) favorit är Richard Strauss (inte att förknippa med valsgubbarna) och hans orkestrala verk. En trevlig start är förutom "Also Sprach Zarathustra" gärna den storslagna "Ein Alpensinfonie". Här behöver man inte gå längre än Karajan på DG eller Previn på Telarc. Härlig stämningsfyld musik med stor dynamik och melodirikedom. R Strauss var ett geni, inte minst i sina orkestreringar!
Såg ett hett Beethoven tips p Amazon: Alla symfonierna i en box med Östtyske dirigenten Herbert Kegel. Supertolkningar och fint ljud! HAr lyssnat igenom denna box många gånger. Priset är facila $11 dollar begagnad och 18 ny! Ett sånt fynd!

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000001VWY/qid=1092992268/sr=2-1/ref=sr_2_1/002-8668412-1007236
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:51:30  Show Profile Send Mahler a Private Message
Karjans Alpsymfoni på DG är oöverträffbar!! :))))))

En kul anekdot ang. just denna Symfoni och Karajan. Har dessutom att göra med det faktum att när Karajans Alpsymfoni spelades in gav sig Berlins Philharmoniker ut på USA turné.

Karajan som var en ganska bestämmd herre höll en dag på att repetera med orkestern i New York och de repeterade just Alpsymfonin. Efter ett par takter bröt han spelet och började klaga på att han inte kunde arbeta i sådant förbannat oväsen.

Alla i orkestern och ett par åhörare i publiken och konserhuschefen kliade sig i huvudet och undrade om han blivit skvatt galen!!! Hördes ju inget "oväsen".

quote:
Jag hade inte haft något emot bullret om det åtminstonde var i rätt tonart


proklamerade Karajan varpå folket blev än mer konfunderade. För ingen hörde ju något oväsen. Till sist fick Karajan hela konsersalen KNÄPP tyst och då hördes till sist ett lågt mullrande som bara hördes då och då.

Det visade sig tillsist att New Yorks tunnelbana gick rakt under konserhuset!!!! Och det kan man kalla SLIPAD hörsel!!

Naturligtvis kunde man ju inte stänga av tunnebanesystemet för Karajans skull i New York. Men hade det varit i Wien där Karajan var samma sak som GUD hade dom banne mig gjort det.

Det är det roligaste av allt!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:31:25  Show Profile Send shaft a Private Message
Ja den gode Herbert!
Inte minst Toscanini hade ju också en hel del hyss för sig ;-)
Som när han i ren ilska slängde dirigentpinnen i ögat på en av violinisterna för att den stackaren spelade något fel. Toscanini blev stämd på kuppen men kmpromisslös som han var gjorde han det korta uttalandet. "Det var det värt" (för konstens skull!).
Ridå.
/Shaft
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:37:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
Appropå Toscanini,

Spelade en musiker fel två gånger under en konsert brukade han dirigera vidare förståss men visa upp två fingrar mot musikern som spelade fel.

Betydde att han hadde två dagar på sig att ta sitt pick och pack och dra!!



Vaddå anställningstrygghet!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.79 sekunder. Snitz Forums 2000