HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem: Rotel RB970BX slutsteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/17 :  10:55:06  Show Profile Send luften a Private Message
Efter den senaste flytten (i helgen), så skulle jag koppla i mitt rotelsteg för att jämföra med mitt första gainclonebygge. Vad händer? Jo, det funkar bra en stund, sedan ser man det lyser till inne i rotelsteget, och tystnad... Säkringarna på sekundärsidan (8A) har brunnit.

Eftersom jag spelade med ett par gamla högtalare, för att testa gainclonen, så tänkte jag givetvis att felet låg däri. Köpte nya säkringar, hittade endast 5A och 10A. 5A brinner nästan med detsamma. Med 10A går det däremot nog att spela, men endast på riktigt låg volym. Höjer man till kl 9 på försteget, så känner man att den vänstra kanalens kylfläns fort blir varm. Hur varm vet jag inte, eftersom jag stängt av slutsteget varje gång, innan jag bränt nån 10A.

Slutsteget har också en del brumljud som jag inte lagt märke till tidigare, troligtvis något som kommer från spänningskällan. Nu är frågan, vad göra? Jag försökte lokalisera vilken komponent som värms, men alla MOSFETar(?) värms lika mycket (på vänstra kanalen) medan den högra är kall. Eftersom steget fungerar på låg volym, så torde dom ju också vara iskick.

Några förslag? Kanske trötta kondensatorer?


//air

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/17 :  12:49:38  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Några frågor:
Blir det varmt utan musik?
Vad händer om du kopplar ifrån högtalarna varmt då också?
Gick båda säkringarna alltså?

Gissning än så länge är glapp i bias krets eller kortsluten utgång. Har rotelsteget fungerat fram till precis nu så bör du nog titta på alla anslutningar.

Hjelm
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/17 :  13:33:37  Show Profile Send luften a Private Message
Hjelm: ska testa när jag kommer hem. Iallfall, om jag tar ut säkringarna på utgångarna (har inte kollat hur dom e kopplade) så blir det inte varmt. Det blir inte heller varmt på låg volym (~10 minuter), så jag antar att det inte heller blir varmt utan musik. Båda säkringarna gick... tror att den ena gick först och den andra blev överbelastad efteråt..

Ingen utgång är kortsluten, eftersom det spelar fint på båda kanalerna vid låg volym. Jag har kollat anslutningarna, för jag bytte höger och vänster högtalare först, för att se om det var något fel på en av högtalarna. Har även kastat om insignalerna (höger/vänster). Felet är alltså lokaliserat till inne i slutsteget.

EDIT: Förtydligande.

//air

Edited by - luften on 2004/08/17 14:09:15
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:20:45  Show Profile Send luften a Private Message
Tester:

Utan högtalare: förstärkaren håller normal temperatur, inget brum.
Bryggkopplad med högtalare 1 (en gammal sony): inga problem, allting fungerar.
Bryggkopplad med högtalare 2 (andra sonyn): Vänster kanal värms, tydligen fel på högtalaren.
Högtalare 1 till vänster och 2 till höger: Inga problem, båda kanalerna fungerar normalt.
Högtalare 2 till vänster och 1 till höger: Vänstra kanalen går omedelbart varm, starkt brum hörs från slutsteget.
B&W DM602S3 båda kanalerna (som förut): Inga problem, jämn värmning, inget brum.


Detta ger ju intrycket att felet till största delen är baserat på högtalarna, som jag endast tagit fram för att testa min första gainclone. Dessa är gamla och verkar ha kommit till slutet av sin livslängd. Det konstiga är att "högtalare 2" som verkar vara källan till problemena, inte ställer till med nåt problem om den är kopplad till höger kanal på förstärkaren. Detta betyder ju att det iallfall är något som skiljer sig mellan kanalerna på slutsteget.

Iallfall så fungerar det lika bra som innan flytten, sen jag bytte till dom högtalare som det var meningen att använda. Dock vore det ändå intressant att veta vad som skiljer sej mellan kanalerna, och varför den beter sig på detta viset. Jag mätte upp resistansen i båda högtalarna(gamla) till ~5.3ohm. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta impedansen i förhållande till frekvensen..

//air
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/18 :  08:28:54  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jag är förvirrad i alla fall.
Jag skulle gissa på oscillationer i vänster kanal beroende på lasten.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000