HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag vill gärna ha tips på billiga & små basar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/08/16 :  19:53:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har tidigare startat en tråd i hifi där jag frågar om man kan få bra bas för under 2000kr. Flera förslag uppmärksammade mig på möjligheten att bygga själv. Nu undrar jag om ni skulle kunna bidra med lite mer kunskap och idéer med utgångspunkt i följande begränsningar?!

Lådorna/lådan ska vara liten (så liten som möjligt) dock med fokus på liten. Basen ska spelas tillsammans med de små Totem Dreamcatcher. 2 verkar bättre än en enligt somliga, mig spelar det mindre roll.

Jag vill kunna använda amplifixen till både bas och högtalare, går det? hur gör man?

En intressant tanke som slog mig var att det skulle kunna vara kul att bygga basunderdelar som fungerar som stativ till högtalarna, men det kanske är jättesvårt att få lika hög finish på dem som totemarna. Dessutom kanske det är toksvårt att få det bra.

Kanske det är bättre att spara pengar och köpa rel eller totems egen sub?

vad tycker ni, vad har ni för idéer?

snickra kan jag hyfsat men jag har aldrig byggt någon högtalare.

mvh Jesper

Retro låter fint.

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/16 :  21:01:34  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Lenn Arts lilla subb-bygge verkar väl idealt här...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:03:13  Show Profile Send gustav a Private Message
Hej,
2st Tangband W8-740 i 20-30 liters basreflex var, borde kunna kombineras med passiv delning vid ca 150Hz. Dvs de drivs då i stereo och befintliga högt högpassfiltreras.
Detta innebär naturligtvis en hel del pyssel men bör kunna fungera och dessutom klaras inom din budget.
Som alt/uppgraderingsmöjlighet är aktiv drivning av subbarna klart bättre.

Om man inte vill meka själv är nog en mindre beggad subba typ Audio Pro klart enklare.
mvh Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:33:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Problemet kommer vara delningen mellan subb och Totemhögtalarna. Du verkar vilja göra det passivt vilket inte underlättar direkt.

Viktigt att förstå är nog att för 2000kr blir det ingen optimal lösning. Kanske inte ens en bra lösning.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:08:14  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för era svar, jag inser att det nog blir omöjligt att integrera subbarna med Totemhögtalarna om jag väljer att använda passiv delning. Vidare känns det, efter moget övervägande, omöjligt att satsa pengar och tid på ett bygge som kanske inte alls kommer passa mina ideal, mitt rum eller det övriga systemet.

Det blir till att spara pengar till, antingen, helt nya och baskapablare högtalare eller till en eller två aktiva och högkvalitativa subbasar. Totems större och dyrare stativare är kanske något att sikta på. Jag gillar ju som ni förstår Totems ljudideal.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:24:22  Show Profile Send gongken a Private Message
Flera kunniga personer hyllar linkwitz corren, en liten krets som justerar upp basen i nedre registret. Ska vara väldigt användbar i slutna lådor som man vill bygga mindre än vad de egentligen kan vara. Nackdelen är att det slukar effekt och slaglängd...

Titta in på www.linkwitzlab.com där man kan finna ett subbasbygge som utgår mer från behovet att ha ett visst fysiskt mått på kabinettet än vad elementet egentligen kräver...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000